AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #1 Del Skrevet 27. november 2014 Opplevde i dag for første gang noe jeg hadde håpet å aldri oppleve: På vei til jobb "havarerte" bilen, og jeg måtte ringe NAF for å få hjelp. Før bilen stoppet, lyste et gult signal som jeg så i manualen etterpå at betyr at noe er feil med eksosrenseanlegget...Har en opel astra, bensinbil. Da bilen plutselig "døde," lyste i tillegg batterisymbolet rødt. Trodde da at batteriet var flatt. NAF-mannen hadde med strømmåler og kabler, og gjorde et par forsøk på å starte bilen. Han sa at det var nok strøm på batteriet, men at motoren ikke "gikk rundt." Jeg vet så og si ingenting om bil, men han transporterte bilen til nærmeste verksted og forklarte der problemet. Både han og de på verkstedet trodde at kanskje det var noe galt med "tannreima" - for jeg forklarte at jeg hørte en slags brummelyd, eller at bilen bråkte veldig mye mer enn normalt, før den stoppet. En som jobbet der tok forbehold, og de skal jo selvsagt undersøke - men OM det er tannreima som er ødelagt, sa at det vil koste rundt 15 000. Men, dere som har peiling på bil, hva tror dere kan være galt, og hvor mye må jeg forvente å måtte betale? Ønsker helst ikke å bytte bil nå, har ikke økonomi til det, er alene med barna og er veldig avhengig av bilen. Anonymous poster hash: 92735...5c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 27. november 2014 #2 Del Skrevet 27. november 2014 Hvis det er registereima og du slipper med 15000 er du å så fall heldig. Mener ikke å være negativ men da må topplokket av og ventiler i toppen skiftes++ Når verkstedet tar 1000 kr.pr.time + deler går penga fort. Hvis lyden kom og bilen stoppet umiddelbart så kan det være reg.reim. Med def. reg.reim vil ikke motoren gå overhodet. Når motoren stopper med tenning på vil ladelampe lyse. Det er sannsynligvis ikke en elektrisk feil, men ladelampa lyste som følge av motorstansen. Litt avhengig av årsmodell og motorstørrelse så kan løsningen være å bytte hele motoren med en byttemotor. Astra finnes det massevis av. Eks:http://www.finndel.no/delinfo.aspx?dnr=257313&f=102&bk=500202&dk=1502&no=2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #3 Del Skrevet 27. november 2014 Hvis det er registereima og du slipper med 15000 er du å så fall heldig. Mener ikke å være negativ men da må topplokket av og ventiler i toppen skiftes++ Når verkstedet tar 1000 kr.pr.time + deler går penga fort. Hvis lyden kom og bilen stoppet umiddelbart så kan det være reg.reim. Med def. reg.reim vil ikke motoren gå overhodet. Når motoren stopper med tenning på vil ladelampe lyse. Det er sannsynligvis ikke en elektrisk feil, men ladelampa lyste som følge av motorstansen. Litt avhengig av årsmodell og motorstørrelse så kan løsningen være å bytte hele motoren med en byttemotor. Astra finnes det massevis av. Eks:http://www.finndel.no/delinfo.aspx?dnr=257313&f=102&bk=500202&dk=1502&no=2 Takk for svar. NAF-mannen kikket under panseret, og sa at registerreima så helt fin ut. Det var visst tannreima han mente var problemet. Anonymous poster hash: 92735...5c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 27. november 2014 #4 Del Skrevet 27. november 2014 (endret) Takk for svar. NAF-mannen kikket under panseret, og sa at registerreima så helt fin ut. Det var visst tannreima han mente var problemet. Anonymous poster hash: 92735...5c0 http://no.wikipedia.org/wiki/Registerreim Kjært barn har mange navn På din bil finnes det normalt 2 reimer. En registereim som er en tannreim. Den trekker kamaklsinger og ventiler. Og ei flatreim (uten tenner) som drar Ac, servopumpe, dynamo og vannpumpe. http://nn.wikipedia.org/wiki/Drivreim Hvis tannreima har gått så er det nok desverre registerreima. men blir spennende og se fasiten. Endret 27. november 2014 av Commander Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2014 #5 Del Skrevet 27. november 2014 http://no.wikipedia.org/wiki/Registerreim Kjært barn har mange navn På din bil finnes det normalt 2 reimer. En registereim som er en tannreim. Den trekker kamaklsinger og ventiler. Og ei flatreim (uten tenner) som drar Ac, servopumpe, dynamo og vannpumpe. http://nn.wikipedia.org/wiki/Drivreim Hvis tannreima har gått så er det nok desverre registerreima. men blir spennende og se fasiten. Vel, spennende er ikke ordet jeg vil bruke. Håper det blir billigst mulig i alle fall. Men rart dette at han som så på bilen sa t registerreima så helt fin ut. Behøver det nødvendigvis å være noe galt med selve motoren når den ikke "går rundt," eller kan det "bare" være en reim av noe slag som forårsaker det? Anonymous poster hash: 92735...5c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #6 Del Skrevet 28. november 2014 http://no.wikipedia.org/wiki/Registerreim Kjært barn har mange navn På din bil finnes det normalt 2 reimer. En registereim som er en tannreim. Den trekker kamaklsinger og ventiler. Og ei flatreim (uten tenner) som drar Ac, servopumpe, dynamo og vannpumpe. http://nn.wikipedia.org/wiki/Drivreim Hvis tannreima har gått så er det nok desverre registerreima. men blir spennende og se fasiten. Fasiten kom i dag. Fikk telefon fra verkstedet som sa at tannreima hadde røket, og derfor var motoren blitt ødelagt. Koster rundt 15 000 å få satt inn ny motor sa han, om det er det jeg vil. Hva er best å gjøre her? Er veldig avhengig av bilen, og hadde ikke tenkt å kjøpe ny bil før om 2-3 år..... Bilen kostet 20 000 for to år siden, og liker den veldig godt. Har ikke råd til å investere i noen bedre bil, blir i så fall å kjøpe en annen bruktbil til ca. samme pris (15-20 000 ) -men bilen jeg har nå vet jeg i alle fall at funker til det den skal(før dette skjedde altså, en ny bruktbil vil jo være et usikkerhetsmoment). Men om jeg velger å betale for reparasjon/ny motor -hvor lenge kan jeg forvente at bilen fungerer før det skjer noe alvorlig igjen? Anonymous poster hash: 92735...5c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #7 Del Skrevet 28. november 2014 Sprøtt, akkurat det samme skjedde med min bil forrige uke og jeg har fått samme pris på rep. Bilen min er heller ikke verdt mer enn litt over 20k så jeg er i samme dilemma som deg. Hvor gammel er bilen din? Min er 10 år så jeg regner med (håper) at den vil gå noen år til.. Anonymous poster hash: 0ea5c...b89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #8 Del Skrevet 28. november 2014 Er ny motor inkludert i de 15k? om det er tilfelle er det noe av det billigste jeg har hørt om. og jeg synes du burde slå til om alt annet ved bilen er i god stand. Anonymous poster hash: 79e93...67e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2014 #9 Del Skrevet 28. november 2014 Dynamoen? Anonymous poster hash: beaee...aaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Commander Skrevet 28. november 2014 #10 Del Skrevet 28. november 2014 Hva jeg ville gjort. Har du har kjørt en bil til 20.000 i 2 år så har du hatt en billig bil. 10k .pr.år er lite. Om jeg ville brukt 15000 på en bil med verdi 20k for 2 år siden. Nei. Da skulle bilen ellers hvert eksepsjonell fin og vært et røverkjøp verdt mye mer. Prisen blir mest sannsynlig høyere fordi verkstedet sikkert oppdager problemer underveis.Og de pengene får du aldri igjen ved salg. Jeg tenker at det er lett å bli for "glad" i en bil og gi den mer omsorg enn den strengt tatt fortjener. Blir lett en moneypitt. Og en gammel astra er ikke verdt det. Hadde skrotet bilen og fått 3000 igjen. Om du liker modellen så kjøp maken og behold vinterdekk/sommerdekk og andre ting til den nye. Bra batteri hadde jeg beholdt + startmotor, lyspærer, dynamo hadde jeg lagt i en pappeske i reserve ☺ (om du kjøper lik) men innser at da skal man ha litt forkunnskap ☺. Men slike ting går istykker før eller senere på alle biler. Oppsummert. Få 3000.- for vraket. Kjøp en annen bil. Det er 62.000 biler på finn.no. 750stk nyere enn 2006 til under 30.000 Også slipper du ventetiden uten bil. Bestille motor, ledig tid på verksted osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #11 Del Skrevet 29. november 2014 Er ny motor inkludert i de 15k? om det er tilfelle er det noe av det billigste jeg har hørt om. og jeg synes du burde slå til om alt annet ved bilen er i god stand. Anonymous poster hash: 79e93...67e Ja, han sa at det vil være ca totalpris. Anonymous poster hash: 92735...5c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #12 Del Skrevet 29. november 2014 Hva jeg ville gjort. Har du har kjørt en bil til 20.000 i 2 år så har du hatt en billig bil. 10k .pr.år er lite. Om jeg ville brukt 15000 på en bil med verdi 20k for 2 år siden. Nei. Da skulle bilen ellers hvert eksepsjonell fin og vært et røverkjøp verdt mye mer. Prisen blir mest sannsynlig høyere fordi verkstedet sikkert oppdager problemer underveis.Og de pengene får du aldri igjen ved salg. Jeg tenker at det er lett å bli for "glad" i en bil og gi den mer omsorg enn den strengt tatt fortjener. Blir lett en moneypitt. Og en gammel astra er ikke verdt det. Hadde skrotet bilen og fått 3000 igjen. Om du liker modellen så kjøp maken og behold vinterdekk/sommerdekk og andre ting til den nye. Bra batteri hadde jeg beholdt + startmotor, lyspærer, dynamo hadde jeg lagt i en pappeske i reserve ☺ (om du kjøper lik) men innser at da skal man ha litt forkunnskap ☺. Men slike ting går istykker før eller senere på alle biler. Oppsummert. Få 3000.- for vraket. Kjøp en annen bil. Det er 62.000 biler på finn.no. 750stk nyere enn 2006 til under 30.000 Også slipper du ventetiden uten bil. Bestille motor, ledig tid på verksted osv. Vel, jeg har null peiling på bil -men han fra verkstedet sa ingenting om at det var noe galt med andre ting. Og, jeg har sett en del på finn de siste dagene, men finner ikke en bil som er like fin. Selv om min er en bruktbil, er/var den ganske så fin å se på, god plass til meg, barna og bagasje o.l., behagelig å kjøre etc. Om en ny motor holder i 2-3 år ønsker jeg nok derfor å beholde denne. Kanskje dumt, men jeg tror heller ikke at jeg mentalt klarer å innstille meg på å skulle kjøpe en ny bruktbil om få dager, velge ut en etc. Jeg hadde jo ikke tenkt å kjøpe ny bil før om et par år - og da kanskje en el-bil, som jeg håper er blitt en del billigere om noen år. Anonymous poster hash: 92735...5c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2014 #13 Del Skrevet 29. november 2014 Sprøtt, akkurat det samme skjedde med min bil forrige uke og jeg har fått samme pris på rep. Bilen min er heller ikke verdt mer enn litt over 20k så jeg er i samme dilemma som deg. Hvor gammel er bilen din? Min er 10 år så jeg regner med (håper) at den vil gå noen år til.. Anonymous poster hash: 0ea5c...b89 Min er 12 år, men har et håp om at den kan holde i et par år til. Tenker at det er billigere å betale for ny motor nå enn å legge ut 5-10 000 mer for en ny bruktbil av ca. samme standard(men det er veldig få av brukte biler som ser så bra ut som den jeg har nå, så tror ikke jeg klarer å gå gjennom prosessen med å lete etter og kjøpe ny bil nå -det vil jeg helst planlegge i lengre tid i forveien). Anonymous poster hash: 92735...5c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå