vneikoala Skrevet 26. november 2014 #1 Del Skrevet 26. november 2014 Hallo! Jeg er førstegangsstudent og har min første eksamen på mandag. Problemet mitt er døgnrytmen min, den er helt forvridd. For å gjøre en god eksamen burde jeg være på universitetet klokken 8 på mandag, og jeg må helst ha 8 timers søvn for å funkere ypperlig. Dette stresser meg selvfølgelig. Døgnrytmen min er så forvridd nå at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. De siste dagene har jeg i tillegg fått altfor lite søvn i desperate forsøk på å rette den opp. Det er et mareritt, og det stresser meg enormt. Ikke minst er jeg redd for å forsove meg til eksamen. De siste dagene har jeg ikke fått sove før langt ut på formiddagen (kl 10-12!!). Jeg sovnet rundt midnatt her om dagen, men våknet igjen klokken 4. Lysvåken, samme som etter en powernap klokken 16 i en vanlig arbeidsuke. I går (i dag) sovnet jeg ikke før 11 på formidagen, men jeg stod opp igjen klokken 14 for å være litt uthvilt (jeg må tross alt ha et litt fungerende hode pga lesing til eksamen). Å døgne ser ikke ut til å funke for meg.. Jeg blir overtrøtt, og når jeg sovner våkner jeg igjen veldig raskt (etter to-tre timer). Får ikke sove igjen. Har dere noen tips til hvordan jeg kan være opplagt til eksamen mandag morgen? Tusen takk for tips...! Alle settes pris på! Mvh, desperat (og trøtt) student. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2014 #2 Del Skrevet 26. november 2014 Uff, det er kjipt! Men først og fremst: Ikke stress med det. Jeg har hatt søvnproblemer hele føkkings livet..så det er litt mer dyptgående enn at det kan rettes opp med "en kopp kamillete" og lignende håpløse råd . Så de får du ikke av meg, kjenner jeg KG rett kommer det nok nok av de snart Men det er dessverre sant, at jo mer du stresser, jo verre er det. Tenk - er det egentlig såå farlig? Og for deg høres det bare ut som det er en periode av livet ditt. Hvis ikke har du kanskje forsinket søvnfasesyndrom? Da er det vanskelig å holde en jevn døgnrytme uansett hvor "flink" du er. Jeg er student med så og si ingen obligatoriske forelesninger, heldigvis. Så når jeg da blir liggende i timevis og stressnivået øker, så har jeg i det siste lært å si til meg selv at det ikke er så farlig. Jeg skal ikke jobbe 8 - 16, kjøre lastebil eller drive med medikamentregning, tross alt. Selv bare når du ligger rolig i senga og slapper av, så får kroppen etterlengtet hvile selv om du ikke sover. Det er bedre enn ingenting. Si til deg selv at det er samfunnet som har satt slike rare bestemmelser på når og hvordan du skal sove. Du må ikke følge de, det er lov å gå mot strømmen. Kanskje det ikke passer for deg, det betyr ikke at du er i en stor krisesituasjon. Jeg har begynt å tenke at hvis jeg ikke får sove så får jeg se på det som ekstra timer som jeg får, de kan jeg bruke til å gjøre alt jeg ikke får tid til ellers. Av og til begynner jeg nesten å glede meg til å stå opp sitte og lage julekort midt på natta, handle julegaver over nettet, vaske stekeovnen eller overraske kjæresten med ferske hotcakes og kaffe til frokost Men så hender det og jeg tenker at jeg bare skal ligge og nyte det å slappe av eller ligge inntil kjæresten litt til. Ikke noe stress, ikke noe press, bare kos, og alt på mine premisser. Ofte hender det jo med at jeg blir så rolig at jeg faktisk sovner til slutt. Når på døgnet du gjør ting er ikke viktig, bare du rekker matbutikken når du må det, og er til stede på eksamen. Hvis det fungerer bedre for deg å sove fra 12 på ettermiddag til utpå kvelden, så gjør du det. Da kan du jo lese natt til eksamen over notater og slikt. Hjernen har best korttidshukommelse på det du har lest samme dag, så at det ikke blir søvn mellom der selve eksamen betyr at det sitter ferskt, den dagen du må prestere. Da bør du jo selvsagt ha sovet noe før der igjen, så du ikke har vært våken i 40 timer sammenhengende. Da blir det jo bare som å ta eksamen på kvelden i stedet for på morgenen, om du skjønner Sist på dagen i stedet for først. Jeg fungerer uansett best på slutten av dagen, eller rettere sagt på slutten av min våkne periode. Du kan slik være utvhilt på eksamen selv om du ikke har stått opp nettopp. Å døgne hjelper ikke meg heller til å sovne lettere og sove mer neste natt. Problemet er jo ikke nødvendigvis at jeg ikke er trøtt. Men hvorfor stod du opp bevisst etter bare tre timer kl 14, for å være uthvilt? Hadde du ikke vært mer uthvilt om du sov til kl 18 på kvelden, om du hadde klart? Hvis du aldri klarer å sove mer enn 3 timer i slengen, så husk at det er to søvnsykluser, så ikke så rart. Der har du for 2. gang kommet ut av den dype søvnen og er lettere å vekke. En del sverger til at det beste er kortere søvn over flere intervaller (for meg personlig stemmer ikke det, men folk er forskjellig). Hvis hovedproblemet egentlig er tidlig oppvåkning, så kan du jo høre med lege om du kan få resept på feks Vallergan. Det er allergimedisin egentlig, og ikke avhengighetsskapende. For meg er det noe dritt, fordi jeg sliter med innsovning, og det hjalp meg ikke å sovne, men når jeg først sovna sov jeg lenge og tungt, kom meg ikke på forelesning, og var kjempesløv da jeg våkna, følte meg neddopa. Så jeg fant ut jeg fungerer bedre på lite søvn enn med nok søvn på Vallergan. Men medikamenter har forskjellig effekt på folk. Jeg har ikke noe problem med å sove lenge bare jeg klarer å sovne. Melatonin er jo også en mulighet (naturlig søvnhormon, men du må ha resept likevel), og noen bruker det feks for å unngå jetlag. Men tror du må bruke det en stund før det får effekt, dette vet leger bedre enn meg. Så det var rådene fra en med kroniske søvnplager. Jeg bare understreker: IKKE stress med det. Du er overhodet ikke unormal eller noe, kjenner mange folk med kjemperare søvnmønster som er både godt betalte industriarbeidere, ettertrakta sivilingeniører, suksessrika jurister osv Og varig trenger det heller ikke være. Du må tross alt bare ha fått nok søvn i passe tid før eksamen, hvordan/når du gjør det er ikke så nøye. Beklager misbruk av smileys. Mangel på søvn kan føre til dårlig humor. Forhåpentligvis er det ikke eksamen på klovneskolen. Lykke til! Anonymous poster hash: eb90e...3a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå