Gjest vsn Skrevet 13. februar 2006 #41 Skrevet 13. februar 2006 Jeg er jammen glad jeg ikke har noen å arve
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2006 #42 Skrevet 13. februar 2006 Dersom en ektefelle sitter i uskiftet bo og har hus og la oss si 250000 "på bok". Kan hau eller han disponere disse pengene uten å ta hensyn til barna? Kan hun eller han selge huset og bruke pengene på hva som helst?
Gjest Gjesta Skrevet 13. februar 2006 #43 Skrevet 13. februar 2006 Du hadde rett, Evelina. Da arver ektefellen 1/2 av formuen- dvs 6/8 av felleseiet som er gjenstand for deling. Hvis ikke foreldre eller andre i 2. arvegangsklasse lever, arver ektefellen alt. ← Hvorfor 6/8 ?? den skjønte jeg ikke........ Altså, hvis jeg og min mann har verdier for 2 000 000. Han dør. Jeg eier 1 000 000 av han skal jeg ha 500 000 i arv.... ikke sant? det blir jo 3/4 ? Eller er det en grunn til at du har skrevet akkurat 6/8 ?
Malama Skrevet 14. februar 2006 #44 Skrevet 14. februar 2006 det blir jo 3/4 ? Eller er det en grunn til at du har skrevet akkurat 6/8 ? ← 3/4 er da det samme som 6/8 eller 30/40 eller 9/12
Gjest Oppsaltrylletrollet Skrevet 14. februar 2006 #45 Skrevet 14. februar 2006 Men hva om jeg dør først??? Fremtidshypotese: Mannen min har særkullsbarn fra før, vi har 3 felles. Og så dør JEG! Hva skjer da med tanke på at særkullsbarnet ikke har arverett etter meg???? Siden jeg er enebarn, vil jeg arve en relativt høy sum etter mine foreldre. Denne arven skal MINE barn arve. Men hvis jeg dør, blir altså mannen sittende igjen og kan fordele disse som han vil - også til sin sønn fra tidligere forhold???? Har vært vitne til ganske mye arvestrid, så skal nok skrive testamente den dagen vi får barn....
Far til 2 Skrevet 14. februar 2006 #46 Skrevet 14. februar 2006 Men hva om jeg dør først??? Fremtidshypotese: Mannen min har særkullsbarn fra før, vi har 3 felles. Og så dør JEG! Hva skjer da med tanke på at særkullsbarnet ikke har arverett etter meg???? Siden jeg er enebarn, vil jeg arve en relativt høy sum etter mine foreldre. Denne arven skal MINE barn arve. Men hvis jeg dør, blir altså mannen sittende igjen og kan fordele disse som han vil - også til sin sønn fra tidligere forhold???? Har vært vitne til ganske mye arvestrid, så skal nok skrive testamente den dagen vi får barn.... ← Jeg tror du tar feil. Arven har ingen relasjoner til ekteskapet når det gjelder besteforeldre. Dine barn vil derfor arve sin del fra sine besteforeldre (dine foreldre) direkte, uten at din mann og hans tidligere barn involveres. Jeg vet at mine foreldre for sikkerhets skyld har skrevet testamente som sier at mine barn skal arve sin del "direkte" om jeg dør før dem, uten å gå innom evt samboer/ektefelle. Men jeg tror egentlig ikke dette er nødvendig å skrive.
Gjest Oppsaltryll Skrevet 14. februar 2006 #47 Skrevet 14. februar 2006 Jeg tror du tar feil. ← Hvis jeg dør før dem, vil nok mora mi ordne opp Det er ikke DET som er problemet. Problemet er dersom de allerede er døde og arven er overført til meg og står på min konto, som min mann da vil få råderett over....
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #48 Skrevet 14. februar 2006 dersom de allerede er døde og arven er overført til meg og står på min konto, som min mann da vil få råderett over.... ← Dette lurer jeg også på, og jeg skjønne deg veldig godt. det høres egoistisk ut, men jeg ser også helst at arven fra meg/ mine foreldre tilfaller mine rettmessige arvinger. Stesønnen er ikke det. Moren min fikk beskjed fra banken om å holde arven hun fikk etter mine besteforeldre på separat konto. Var visst noe med at jeg skulle kunne kreve arven innen en hvis tid etter hennes død, hvis ikke tilfalt den min far som skulle sitte i uskiftet bo. Hvis arven er invistert i felles bolig, bør dette fremgå skriftelig. Hadde jeg vært deg, hadde jeg skrevet testamente. Særlig siden du er enebarn.
Malama Skrevet 14. februar 2006 #49 Skrevet 14. februar 2006 Har vært vitne til ganske mye arvestrid, så skal nok skrive testamente den dagen vi får barn.... ← MINST like viktig med testamente FØR du får barn da... Om du har barn har du jo i det minste rettmessige arvinger da. Som skal ha sin plikdelsarv. Tenk dette hypotetiske: Du og din mann er gift, du har arvet mye fra dine foreldre, han har særkullsbarn, men dere har ingen barn enda. du har derfor ingen barn. Om du da dør, tilfaller ifølge det jeg har lest her (husker ikke arveloven sånn nøyaktig) halparten ham (og således hans særkullsbarn ogeventuelle andre barn han får etter din tid....) og halvparten til dine foreldre (som allerede er døde og derfor fordeles på dine eventuelle søsken) Har du ikke søsken/søskenfamilie dette forldeles til går alt til ham og hans særkullsbarn. MINST like viktig med testamente om du ikke har barn, altså. Og SÆRLIG i tilfeller med særkullsbarn.
Gjest Oppsaltrylletrollet Skrevet 15. februar 2006 #50 Skrevet 15. februar 2006 Hm... vil heller at mann og særkullsbarn arver meg enn at de hersens slektningene skal få noe. Det er jo disse folka jeg har sett i aksjon. Tanta til modern døde. Dama hadde særeie og hun og mannen hadde ingen barn. Slekta mi satte den gamle mannen på gata, han fikk såvidt beholde diamantringene han hadde gitt i gave. Han hadde heldigvis en sønn fra tidligere som tok seg av ham. I ettertid ble det kritisert at den gamle ikke hadde bekostet gravstøtte. Sønnen hans grep da inn og sa at hans far skulle ligge sammen med hans mor når den tid kom. Tanta fikk vi sørge for selv. Det kom aldri stein på den grava... Tragisk. Disse folka skal ikke arve ei krone!
Gjest Gjesta Skrevet 15. februar 2006 #51 Skrevet 15. februar 2006 Hehe, tatt rett fra læreboka vettu Bare for å si på en snirklete juridisk måte det som er helt commonsensisk- at selv om du bare arver halvparten etter HAM, har du 6/8 av felleseiet (som jo inkluderer dine verdier også). Så det er bare et juridisk skille mellom hans formue og deres felleseie- du arver 1/2 av ham, ,en eier selvsagt det du gjorde fra før ← Ok, altså jeg skjønte regnestykket, bare ikke hvorfor det ble skrevet 6/8 Så da vil det i praksis si at jeg må ut med 25% av alt vi eier tilsammen som skal deles på hans mor og far hvis han dør fra meg og det ikke er skrevet testamente.
Gjest arve Skrevet 15. februar 2006 #52 Skrevet 15. februar 2006 Etter å ha lest alt dette og vært vitne til arvestrid i familien så er jeg jammen glad for at jeg ikke har store arven å vente på. Jeg kommer iallfall ikke til å være den som krangler om småting. Har opplevd slektninger som spør sin mor, enken, om hvor mye hun tror det blir i arv etter faren og hvor hun som er i sorg og ikke har oversikten bare nevner en sum. Barnet pusser da opp for det beløpet og blir kjempeforbannet på sin mor når det viser seg at det ikke ble så stort beløp, og mor må legge ut mellomlegget. Kjære familie. Gamle tanter som dør uten livsarvinger og hvor hun har testamentert mesteparten av arven til sin manns slektninger fordi det er de som har tatt seg av henne. Et par av hennes slektninger har også tatt seg av henne, men de fikk en del mens hun levde. Og så kommer det et hylekor fra resten av hennes slekt som mener at ektemannens slekt har manipulert og presset henne og lurt henne for penger. Ingen av dem har overhodet giddet å holde kontakt med henne, og det sa jeg også i klare ordelag, makan. Ikke i slekt med meg på noen sider heldigvis. Nei, mitt råd er: bruk opp pengene og la det kun være igjen nok til å dekke begravelsen.
Carrot Skrevet 15. februar 2006 #53 Skrevet 15. februar 2006 Kjenner panikken spre seg altså med tanke på å havne i en arvestrid Altså det som er et faktum I NORGE HAR VI HELDIGVIS LOVER SOM REGULERER ARV og i følge lover gjelder dette ; "Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren." og "ektemaken rett til uskifte etter reglane i kap. III.... Har ektemaken nytta denne retten, blir det ikkje rekna med arv frå førstavdøde til lengstlevande ektemake etter første ledd dersom buet først blir skift med dei andre arvingane til arvelataren etter at lengstlevande ektemake er død." - noe jeg mener betyr at arv ikke blir gjort opp før den siste av ektefellene dør - men at reglene som gjald når den første døde fortsatt gjelder for hele arveoppgjøret..... OG at et eventuelt testamente må være satt opp og gyldig før den første av ektefellene dør... Eventuelt må den som vil sitte i uskiftet bo melde fra om dette til tingretten innen 60 dager etter at ektefellen døde... og som følge av uskiftet bo står det i lovteksten at "Attlevande ektemake rår i levande live som ein eigar over alt som høyrer til buet, med dei atterhald som særskilt er fastsette." Videre heter det : "Attlevande ektemake som sit i uskift bu, må ikkje utan samtykke frå arvingane gi bort fast eigedom, eller gi andre gåver som står i mishøve til formuen i buet." Altså kan den som er enke/enkemann ikke gi bort arv andre har krav på.. "Barna til arvelataren arvar likt dersom ikkje anna går fram av særskilde lovreglar. Er eit barn død, går arvelotten til livsarvingane etter barnet, med lik part på kvar grein." "Har arvelataren ikkje livsarving, går arven til foreldra hans. Foreldre arvar likt. Er far eller mor død, går arvelotten til hans eller hennar livsarvingar, med lik part på kvar grein. Er ein av foreldra død, og er det ikkje livsarving etter han, går heile arven til den andre av foreldra eller til hans eller hennar livsarvingar. " - Så kan man selv skrive ut lovene fra Lovdata og lese dem i fred og ro og se hva som er erelevandt for egen del.. arverett ; http://lovdata.no/all/hl-19720303-005.html skifte av bo ved arv; http://lovdata.no/all/hl-19300221-000.html Så vil jeg bare si at å lage seg problemer på forskudd skjelden er en bra ting - men å være føre var og gjøre seg opp en mening om hvordan man vil ha det er en bra ting.. Personlig har jeg særkullsbarn, og felles barn med min mann så jeg ser jo at jeg kanskje bør sette meg inn i dette selv og ha en plan...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå