Gjest Tex Skrevet 24. juli 2004 #1 Skrevet 24. juli 2004 Per og Kari er gift og har tre sønner, Pål, Knut og Leif. Per har vært gift før og har en sønn fra før, Arne. Per dør, og Kari, Pål, Knut, Leif og Arne skal arve han. Såvidt jeg har skjønt skal Kari arve 50 % mens de fire barna skal arve de resterende 50 % sammen, hvis vi ser bort ifra uskiftet bo osv. Så dør Kari. Har Arne noe krav etter Karis formue? Noen som vet? Poirot....?
~Viva~ Skrevet 24. juli 2004 #2 Skrevet 24. juli 2004 Kari arver 1/4, eller minst 4G (4 x grunnbeløpet i folketrygden som er ca 55 000 om jeg ikke tar feil). 3/4 deles mellom barna dersom det ikke er noe testamente. Arne får ikke noe arv etter Kari.
Gjest Tex Skrevet 24. juli 2004 #4 Skrevet 24. juli 2004 Jeg le ikke så mye klokere av dette..... Har ikke ektefelle krav på 50 % av arven....? Jeg vet at Arne har krav på sin farsarv når far dør. Det jeg lurer på er om den arven Kari får av sin mann skal deles med Arne når Kari dør.....
~Viva~ Skrevet 24. juli 2004 #5 Skrevet 24. juli 2004 Jeg le ikke så mye klokere av dette..... Har ikke ektefelle krav på 50 % av arven....? Jeg vet at Arne har krav på sin farsarv når far dør. Det jeg lurer på er om den arven Kari får av sin mann skal deles med Arne når Kari dør..... Nei ektefelle har bare krav på en fjerdedel, men det forutsetter at denne delen minst er på ca 220 000. Si at f.eks hele arven ikke er på mer enn 300 000, da skal Kari ha sine 220 000 før barna får noe. I dette tilfellet blir det da bare 80 000 igjen til dem. Dersom 1/4 derimot tilsvarer eller overstiger disse 220 000, da blir de resterende 3/4 fordelt på barna når det ikke finnes testamente. Etter at Pers arv er fordelt, har Arne fått sin del og han har ikke krav på noe av Karis del når hun dør.
Gjest Tex Skrevet 24. juli 2004 #6 Skrevet 24. juli 2004 Men hvor mye kan Per testamentere bort da og til hvem? Er det ikke noe som heter pliktdelsarv...?
~Viva~ Skrevet 24. juli 2004 #7 Skrevet 24. juli 2004 Han kan teatamentere bort noe av sin formue dersom det er noe igjen etter at ektefelle og barna har fått sitt. Om han har skrevet testamente, vil delingen bli slik: Først får ektefelle Kari 1/4 av arven eller minst 220 000 Deretter går 2/3 til barna (minst 200 000 til hver?) Om det fortsatt er noe igjen så deles 1/12 mellom testamentarvingene. Jeg tror dette er riktig, men er langt ifra noen jurist, så du får vente på Poirot og se om hun kan bekrefte/avkrefte noe av det jeg har skrevet.
~Viva~ Skrevet 24. juli 2004 #8 Skrevet 24. juli 2004 Dersom Per ikke hadde hatt noen barn så hadde Kari hatt krav på 50 %
LilleBille Skrevet 24. juli 2004 #9 Skrevet 24. juli 2004 I denne tråden er det en del nyttig informasjon bla. om pliktarv etc.
Gjest Poirot Skrevet 24. juli 2004 #10 Skrevet 24. juli 2004 Kari har krav på å sitte i uskifte, men må gi Arne det han har krav på, med mindre han sier det er greit å vente med sin arv til Kari dør. På grunn av uskiftereglene er det ofte irrelevant hvor mye Kari arver, da hun forvalter begges midler til sin død. Men Arne kan som sagt kreve sin del med en gang, dvs 25 % av 2/3 av Pers formue.
Gjest Poirot Skrevet 24. juli 2004 #11 Skrevet 24. juli 2004 Men hvor mye kan Per testamentere bort da og til hvem? Er det ikke noe som heter pliktdelsarv...? Jeg er ingne arveekspert, men menr at Viva sier mye rikitg. Pliktdelsarven er den arven man må gi til sine barn. Når barna har fått sin 2/3 (kan begrenses oppat til 2 mill), og kona sin 1/4 (evt minstebeløp), DA kan han testamentere bort resten. § 6. Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren. Minstearven skal likevel tilsvare 4 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Man må mao være ganske rik eller uten barn for å kunne tstamentere vekk store deler av formuen. Man kan lage et testament de rman sier at ektefeller ikke får 1/4, kun 4G, men dette må ektefellen få vite om før han dør for at det skal være gyldig (slik at hun kan lage et liknende testament hvis hun vil). § 7. Ektemakens rettar etter § 6, jfr. kap. III, kan berre avgrensast ved testament som han har fått kunnskap om før arvelatarens død. Vilkåret om at ektemaken må ha fått kunnskap om testamentet, gjeld likevel ikkje, dersom det var umogeleg eller det etter tilhøva ville være urimeleg vanskeleg å varsle han. Ektemaken sin rett til minstearv på 4 eller 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda kan likevel ikkje avgrensast.
Gjest Anonymous Skrevet 24. juli 2004 #12 Skrevet 24. juli 2004 Kari har krav på å sitte i uskifte, men må gi Arne det han har krav på, med mindre han sier det er greit å vente med sin arv til Kari dør. På grunn av uskiftereglene er det ofte irrelevant hvor mye Kari arver, da hun forvalter begges midler til sin død. Men Arne kan som sagt kreve sin del med en gang, dvs 25 % av 2/3 av Pers formue. Kari har IKKE krav på og sitte i uskiftet bo. Hun kan det om arving (ARNE) godtar det.
Gjest Poirot Skrevet 24. juli 2004 #13 Skrevet 24. juli 2004 Kari har IKKE krav på og sitte i uskiftet bo. Hun kan det om arving (ARNE) godtar det. Leste du hva jeg skrev? Hun har krav på å få sitte i uskifte med deres felles barn, men ikke med Arne. Hun må gi Arne hans arv hvis han ikke godtar at hun også sitter i uskifte med ham.
liv Skrevet 24. juli 2004 #14 Skrevet 24. juli 2004 Men vil det si at om min far ikke har mer enn 220 000 kr igjen etter arveoppgjøret så vil alt tilfalle hans nye kone? Det er jo litt urettferdig da..
Gjest Poirot Skrevet 24. juli 2004 #15 Skrevet 24. juli 2004 Men vil det si at om min far ikke har mer enn 220 000 kr igjen etter arveoppgjøret så vil alt tilfalle hans nye kone? Det er jo litt urettferdig da.. Ja, har han under 4 G får hun alt.
Gjest Tex Skrevet 24. juli 2004 #16 Skrevet 24. juli 2004 Men da regnes vel all formue med, også sånt som fast eiendom o.l...? Slik at fex en felles eid bolig blir regnet med som verdi...? Så Kari må kjøpe ut Arne fra Kari og Pers felles bolig...?
Gjest Poirot Skrevet 24. juli 2004 #17 Skrevet 24. juli 2004 Men da regnes vel all formue med, også sånt som fast eiendom o.l...? Slik at fex en felles eid bolig blir regnet med som verdi...? Så Kari må kjøpe ut Arne fra Kari og Pers felles bolig...? Ja, hvis de eier felles bolig, så må hun det. Men det kan jo gå greit. Eks si en bolig og de andre verdiene de eier er verdt 1.000.000. Per eier halve av alt (for å gjøre regnestykket enkelt), dvs 500.000. Barna har krav på 2/3 av denne verdien = ca 300.000. Av dette har Arne krav på 1/4, siden de er 4 barn = ca 83.000. Kari må mao gi Arne 83.000, såfremt han ikke godtar at hunblir sittende i uskifte (et løfte han isåfall aldri kan trekke tilbake)
liv Skrevet 24. juli 2004 #18 Skrevet 24. juli 2004 Det synes jeg var litt dårlig gjort. For alle deres eiendeler eier de 50/50 så da kan jeg nok se langt etter noen farsarv.(ho er 20 år yngre enn han så med mindre det skjer noe spess så forsvinner han nok først.) Spesielt med den kona han har nå. :evil: Er vel heldig om jeg får bildene fra barndommen vår..
Gjest Poirot Skrevet 24. juli 2004 #19 Skrevet 24. juli 2004 Det synes jeg var litt dårlig gjort. For alle deres eiendeler eier de 50/50 så da kan jeg nok se langt etter noen farsarv. :evil: Spessielt med den kona han har nå. (Er vel heldig om jeg får bildene fra barndommen vår).. Er jo meget mugli han eier mer enn 4 G, hvis de eier bolig, bil osv 50/50.
liv Skrevet 24. juli 2004 #20 Skrevet 24. juli 2004 Huset er belånt over pipa og ho jobber ikke, bare sitter og dasser.. Med to unger fulltid i barnehage. Men det er jo forhåpentligvis minst 40 år til så da kanskje det har skjedd noe med den situasjonen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå