Gå til innhold

Migrene på jobb, legen sier jeg må gå fra jobb, arbeidsgiver blir gretten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uff.. har masse problemer. Nå som det snart er månedsslutt har jeg mye å gjøre meg ferdig med den 28. Siden jeg våknet i dag tidlig har jeg hatt vondt i hode, jeg startet på jobb kl 7 i dag. Ikke tørr jeg å gå fra jobb heller, fordi sjefene mine blir så gretten. Selvom de vet jeg har migrene. Jeg blir så sur, fordi legen har gitt meg streng beskjed om å gå fra jobb, gå hjem, ta medisiner , også legge meg.

Anonymous poster hash: 961ea...d21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du hører selvsagt på LEGEN. Hva er viktigst for deg? Helsa eller jobben? Uten helsen din kommer du ingen vei. Sjefen skal selvsagt ta hensyn når h*n vet du har en kronisk sykdom.

Anonymous poster hash: f3f70...f6a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar medisiner og går på jobb, som regel går migrenen over, og da kan jeg jobbe selv om jeg blir litt trøttere enn vanlig. Går heller hjem en time eller to tidligere om det er for ikke. Migrene er ulikt fra person til person, kjenner mange som klarer å gå på jobb, og så tilpasse hverdagen litt. (Dempe belysning på kontoret, powernap, gå tidligere, ta et par pauser ekstra, lukke døren til korridoren for å dempe støy, bruke ørepropper osv.) Kommer også litt an på ha du jobber med, evt kan du jo be om hjemmekontor hvis du syns det er mer behagelig, så kan du sove litt først og jobbe i eget tempo når migrenen gir seg. Jeg har veldig hyppige anfall, og kunne ikke vært i jobb hvis ikke jeg lærte meg å tilpasse ting og forsøke å drite i hodepinene av og til.

Anonymous poster hash: 63e84...bbd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lege trumfer arbeidsgiver. Punktum.

Jeg sier ikke at det er slik i dette tilfellet, men jeg er ikke helt ubetinget enig med deg.

Som arbeidsgiver har jeg hatt arbeidstakere som har presentert sykemeldinger for meg på tross av et funksjonsnivå som vi fint kan tilrettelegge for i bedriften. Jeg har kontaktet sykemeldende lege og fortalt hva vi kan gjøre på arbeidsplassen og spurt etter legens vurdering av om dette er forsvarlig for den aktuelle arbeidstakeren. Da har det ved flere tilfeller vist seg at arbeidstaker har informert legen om at det ikke finnes tilretteleggingsmuligheter på arbeidsplass, og at dette er årsaken til at legen har gitt 100% sykemld istedenfor en gradert, f.eks. Legens ord skal veie tungt, men legen kan ikke annet enn å støtte seg på pasientens informasjon om egen arbeidsplass med mindre legen kjenner arbeidsplassen.

Anonymous poster hash: f1bd6...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er slik i dette tilfellet, men jeg er ikke helt ubetinget enig med deg.

Som arbeidsgiver har jeg hatt arbeidstakere som har presentert sykemeldinger for meg på tross av et funksjonsnivå som vi fint kan tilrettelegge for i bedriften. Jeg har kontaktet sykemeldende lege og fortalt hva vi kan gjøre på arbeidsplassen og spurt etter legens vurdering av om dette er forsvarlig for den aktuelle arbeidstakeren. Da har det ved flere tilfeller vist seg at arbeidstaker har informert legen om at det ikke finnes tilretteleggingsmuligheter på arbeidsplass, og at dette er årsaken til at legen har gitt 100% sykemld istedenfor en gradert, f.eks. Legens ord skal veie tungt, men legen kan ikke annet enn å støtte seg på pasientens informasjon om egen arbeidsplass med mindre legen kjenner arbeidsplassen.

Det er vel derfor det nå finnes en blankett C som skal leveres til arbeidsgiver. Som går på tilrettelegging på arbeidsplassen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig i det du sier. Men om man tar utgangspunkt i at begge parter har alle opplysninger som trenges, så trumfer lege en (gretten) arbeidsgiver.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar medisiner og går på jobb, som regel går migrenen over, og da kan jeg jobbe selv om jeg blir litt trøttere enn vanlig. Går heller hjem en time eller to tidligere om det er for ikke. Migrene er ulikt fra person til person, kjenner mange som klarer å gå på jobb, og så tilpasse hverdagen litt. (Dempe belysning på kontoret, powernap, gå tidligere, ta et par pauser ekstra, lukke døren til korridoren for å dempe støy, bruke ørepropper osv.) Kommer også litt an på ha du jobber med, evt kan du jo be om hjemmekontor hvis du syns det er mer behagelig, så kan du sove litt først og jobbe i eget tempo når migrenen gir seg. Jeg har veldig hyppige anfall, og kunne ikke vært i jobb hvis ikke jeg lærte meg å tilpasse ting og forsøke å drite i hodepinene av og til.

Anonymous poster hash: 63e84...bbd

Ja, men i mitt tilfelle så er det ikke mulig verken å dempe lys, bruke ørepropper, powernapp ol. Fordi jeg jobber som kundekonsulet og fakturering og sitter i et kundemottak. Og i mitt tilfelle så går migrenen over med de sterke medisinene jeg har fått, men jeg sovner nesten og klarer ikke å konsentrere meg. Jeg kan ikke se på pc-skjermen eller mine kollegar. Hvor enn jeg ser får jeg vondt i øynene. Jeg har dritet i hodepinene flere dager, men jeg klarer virkelig ikke mer. Er jo ingen grunn til å være på jobb når jeg ikke får gjort noe? TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ordnet med vedtak fra NAV om at du er kronisk/langvarig syk?

På den måten vil arbeidsgiver få tilbake sykepenger fra NAV hver gang du har enkeltdager hvor du er syk. Kanskje det kan blidgjøre de litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ordnet med vedtak fra NAV om at du er kronisk/langvarig syk?

På den måten vil arbeidsgiver få tilbake sykepenger fra NAV hver gang du har enkeltdager hvor du er syk. Kanskje det kan blidgjøre de litt!

Ja faktisk, men arbeidsgiveren min er litt lat. Det er slik at de må sende søknad til nav, og nav videresender disse papirene til fastlegen min og at min fastlege sender tilbake igjen. Så slik som det er nå virker det som om arbeidsgiver driter i det. og ikke kan jeg ta saken i egene hender ifg fastlegen min.

Jeg fikk beskjed av fastlegen min at jeg bare kan drite i det, og faktisk sykmelde meg når jeg har anfall osv. Så er det arbeidsgiverer sitt problem plutselig. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...