Gå til innhold

Serbiske menn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spørs "hvor serbisk" han er da.. Akkurat som at Afghanistan er ett av de strengeste muslimske landene, men så trenger han jo ikke å være sånn om han er født/oppvokst her og godt integrert med norske venner..

I Serbia er det vel også islam som gjelder, men de er ikke like opptatt av religion der som i f.eks midt-østen. Man drikker alkohol og er ikke så konservative. Jeg kjenner en albansk familie, og det er jo fra samme område, og kona i den familien har fortalt meg en del. Men hun sier at de er veldig likestilte i hjemmet, men at de også der er "vant med" å gifte seg å holde sammen, det står det liksom respekt av.

Tror ikke du skal bekymre deg så mye for hvor han er fra, men heller hvordan han er oppvokst og om han er godt integrert her i Norge.

Anonymous poster hash: 2a578...ab7

Det hadde vært en god ide å slå opp i historie boka denne fine søndagen

Anonymous poster hash: ae5b5...7c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at serbiske menn har mye vold i familien er fordi foreldrene gjerne var født og oppvokst i krig og har et voldsomt temperament når de først blir sure. Ikke vet jeg om ungene også arver dette men de jeg har møtte fra serbia og bosnia f eks er ikke helt gode typer dog var de rundt 55.

Grunnen til at serbiske menn har mye vold i familien er fordi foreldrene gjerne var født og oppvokst i krig og har et voldsomt temperament når de først blir sure. Ikke vet jeg om ungene også arver dette men de jeg har møtte fra serbia og bosnia f eks er ikke helt gode typer dog var de rundt 55.

Der tar du skammelig feil........har lite og ingenting med krig å gjøre !!!!!!!! Er bare sånn det er og har vært sånn lenge før krigen på 90 tallet.Onkelen min er serber og er utstøtt fra det serbiske miljøet her pga. : han er for "myk" og behandler tante som hu skal behandles.Serbiske og ex jugoslaviske menn generelt er veldig dominerende :-( er nok hele kulturen som er sånn.Var på ett utested i Beograd for noen år sia med søskenbarrnet mitt og der la en serber ann p meg,når jeg avviste han pent begynte han kaste øl på meg og kalte meg hore.Alle vennene hans begynte le INGEN prøvde å stoppe han.På toppen av det hele kom servitøren bort til MEG og spurte om jeg kunne gå så han kødden kunne roe seg ned ................Er vel med serbere som med andre folkeslag att dt altid er noen som er oki.......men han har gjømt seg godt ass :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten rettelse, det er ikke islam som er religionen i Serbia, de er kristne ortodokse :)

Bosnia derimot er ett muslimsk land.

enda en lite rettelse :) Bosnia-Hercegovina har ikke hatt noen offisielll folketelling siden 1991, men det anslås at kroatene utgjør 14 prosent av befolkningen, serberne 37 prosent, bosniakene (muslimene)48 prosent og andre én prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon blund

Der tar du skammelig feil........har lite og ingenting med krig å gjøre !!!!!!!! Er bare sånn det er og har vært sånn lenge før krigen på 90 tallet.Onkelen min er serber og er utstøtt fra det serbiske miljøet her pga. : han er for "myk" og behandler tante som hu skal behandles.Serbiske og ex jugoslaviske menn generelt er veldig dominerende :-( er nok hele kulturen som er sånn.Var på ett utested i Beograd for noen år sia med søskenbarrnet mitt og der la en serber ann p meg,når jeg avviste han pent begynte han kaste øl på meg og kalte meg hore.Alle vennene hans begynte le INGEN prøvde å stoppe han.På toppen av det hele kom servitøren bort til MEG og spurte om jeg kunne gå så han kødden kunne roe seg ned ................Er vel med serbere som med andre folkeslag att dt altid er noen som er oki.......men han har gjømt seg godt ass :-)

Det er jo ikke skammelig feil, falt å slått deg eller?. Vet du hva krig og lidelse gjør med personer?. Ja kanskje det er noe med kulturen men du kan ikke dra alle over en kam. Og det er all deles ikke skammelig feil. Er mange som sliter med diverse ting etter krigen i de landene og det kan igjen medføre oppførsel og annet.

Endret av Jon blund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en macho-serber på ca 40 år som nabo. På vårt først møte, som skjedde fordi jeg tok kontakt da han var ute i hagen, fikk jeg beskjed om å komme meg av hans eiendom, han tok opp mobilen og sa at han skulle ringe sine kamerater så skulle de banke meg opp å drepe meg. Jada...

Jeg er en kvinne på 40+



Anonymous poster hash: 4ab5f...9cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler ikke at jeg som albaner kan komme med et godt svar du vil like - da jeg ikke har så god erfaring med dem. Men husk at alle mennesker er forskjellige, og selv om de er fra et sted og har sett hvordan det er i hjemlandet sitt, så betyr ikke det nødvendigvis at det er slik det blir mellom din datter og han. De skaper jo felles regler for forholdet.

Vil bare legge til at veldig mange fra balkan gjerne blir sammen med norske jenter, frem til de vil slå seg til ro - og da finner en med samme nasjonalitet. Selv om de kanskje ikke innser det selv de første årene de er sammen med den norske jenta. Veldig trist egentlig, å bruke tiden til noen andre på den måten.
For tilknytningen til folket sitt er veldig viktig for folk fra balkan, og å ta vare på tradisjonen, språket, maten, kulturen.



Anonymous poster hash: bc367...427
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke skammelig feil, falt å slått deg eller?. Vet du hva krig og lidelse gjør med personer?. Ja kanskje det er noe med kulturen men du kan ikke dra alle over en kam. Og det er all deles ikke skammelig feil. Er mange som sliter med diverse ting etter krigen i de landene og det kan igjen medføre oppførsel og annet.

Uttal deg om noe du har greie på !!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs "hvor serbisk" han er da.. Akkurat som at Afghanistan er ett av de strengeste muslimske landene, men så trenger han jo ikke å være sånn om han er født/oppvokst her og godt integrert med norske venner..

I Serbia er det vel også islam som gjelder, men de er ikke like opptatt av religion der som i f.eks midt-østen. Man drikker alkohol og er ikke så konservative. Jeg kjenner en albansk familie, og det er jo fra samme område, og kona i den familien har fortalt meg en del. Men hun sier at de er veldig likestilte i hjemmet, men at de også der er "vant med" å gifte seg å holde sammen, det står det liksom respekt av.

Tror ikke du skal bekymre deg så mye for hvor han er fra, men heller hvordan han er oppvokst og om han er godt integrert her i Norge.

Anonymous poster hash: 2a578...ab7

1. Serbia er så definitivt ikke muslimsk. :)

2. Jeg forstår ikke hvordan du kan en gang sammenligne Albania og Serbia. To vidt forskjellige land.

Hva skjer med all uvitenheten? :(

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Serbia er så definitivt ikke muslimsk. :)

2. Jeg forstår ikke hvordan du kan en gang sammenligne Albania og Serbia. To vidt forskjellige land.

Hva skjer med all uvitenheten? :(

Dette handler ikke om religion men først og fremst og kulturelle kodekser.

Det er et ubestridt faktum at kulturen på Balkan er mye mer macho-rettet enn den vi har her i Skandinavia.Kvinner,barn og dyr styres med jernhånd og for de fleste er dette langt unna det vi er vant med i Norge.

Konklusjon:

Jeg ville vært svært skeptisk til å date en mann fra Balkan-halvøya.Men har vedkommende latt seg sosialisere inn i den skandinaviske kulturen ville jeg gitt ham en sjanse.Hvis ikke er det dødfødt.

Anonymous poster hash: e261c...9b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om religion men først og fremst og kulturelle kodekser.

Det er et ubestridt faktum at kulturen på Balkan er mye mer macho-rettet enn den vi har her i Skandinavia.Kvinner,barn og dyr styres med jernhånd og for de fleste er dette langt unna det vi er vant med i Norge.

Konklusjon:

Jeg ville vært svært skeptisk til å date en mann fra Balkan-halvøya.Men har vedkommende latt seg sosialisere inn i den skandinaviske kulturen ville jeg gitt ham en sjanse.Hvis ikke er det dødfødt.

Anonymous poster hash: e261c...9b6

Hvor mange serbere kjenner du personlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange serbere kjenner du personlig? :)

Jeg kjenner flere familier som har bosatt seg her i Norge etter krigen på 90-tallet.

Anonymous poster hash: e261c...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner flere familier som har bosatt seg her i Norge etter krigen på 90-tallet.

Anonymous poster hash: e261c...9b6

Du kjenner dem godt, slik at du vet at kvinnene, barna og dyra deres styres med.. jernhånd? :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner dem godt, slik at du vet at kvinnene, barna og dyra deres styres med.. jernhånd? :laugh:

Når flere av dem selv sier at mennene bestemmer alt sier det sitt.

Hvis du ikke vil innse at det er en stor kulturforskjell her, så er du bra naiv.

Anonymous poster hash: e261c...9b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når flere av dem selv sier at mennene bestemmer alt sier det sitt.

Hvis du ikke vil innse at det er en stor kulturforskjell her, så er du bra naiv.

Anonymous poster hash: e261c...9b6

Jeg har aldri sagt at det ikke finnes kulturforskjeller. Men påstandene du kommer med er urimelige. Vi har flere familievenner som er serbere, og i familiene deres er det konen/mor som bestemmer (ofte mer enn mannen). Er likevel veldig enig i at serbiske menn er en del mer macho enn norske, men det behøver jo ikke være negativt.

Altså er nok serbiske familier omtrent like så forskjellige som norske.

Jeg tror det er du som er naiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enda en lite rettelse :) Bosnia-Hercegovina har ikke hatt noen offisielll folketelling siden 1991, men det anslås at kroatene utgjør 14 prosent av befolkningen, serberne 37 prosent, bosniakene (muslimene)48 prosent og andre én prosent.

Rettelse: Jo , det var en i fjor/forfjor.

Anonymous poster hash: 51922...9b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen her som har vært i forhold med /datet en serbisk mann? Isåfall, var dette kulturkrasj? Eller er kulturene ganske like? Er det noen som kan dele erfaringer?

Grunnen til at jeg spør er fordi min datter "driver på" med en fra Serbia, og jeg er litt nysgjerrig. Er litt bekymret for henne, fordi hun er veldig lett påvirkelig, og en venninne fortalte meg om statistikk som viser at serbiske menn har høy statistikk på vold i hjemmet.. :( Jeg vil ikke dømme pga. artikler. Så vil heller høre andres erfaringer :)

Anonymous poster hash: f6c01...ed4

Du har rett til å være bekymret. Det er feks ikke så usannsynlig daten til dattra di har en far eller slektninger som er krigsforbrytere. Er endel av de som sprader rundt i norske gater..

Anonymous poster hash: ce700...414

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min samboer er serber, vi har vært sammen i 10 år og venter vårt første barn. Han er hverken voldelig eller dominerende, men en helt vanlig mann. Alle serbere jeg kjenner er ordentlige folk som er snille mot damene sine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse: Jo , det var en i fjor/forfjor.

Anonymous poster hash: 51922...9b1

Siste offisielle telling var i 1991.......Har vært prøvd å telle mange ganger etter det men når det er 3 partier som styrer sammen har det vist seg att det er umulig å bli enig om hvordan dette skal gjøres.Her finner du ALT du trenger vite : http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Splittelse_-handlingslammelse-og-fattigdom-preger-Bosnia--7232763.html

Anonymous poster hash: fe03e...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttal deg om noe du har greie på !!!!!!!!!!!!

Har veldig godt peiling på dette her faktisk. Trolig bedre en deg.

Anonymous poster hash: 9047f...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...alt fra balkan er en utfordring i forhold norsk likestilling.

Anonymous poster hash: ce700...414

Er du sikker på det? Du bør ikke nevne alle fra balkan. Du må tenke på at det finnes mange land som er fra "balkan". Og husk at mange dere som tror at menn fra balkan er voldelige mot kvinner da må dere bruke briller.

enda en lite rettelse :) Bosnia-Hercegovina har ikke hatt noen offisielll folketelling siden 1991, men det anslås at kroatene utgjør 14 prosent av befolkningen, serberne 37 prosent, bosniakene (muslimene)48 prosent og andre én prosent.

Det er helt feil og på wiki stemmer ikke det du har skrivet.... Det er mye mer muslimer i Bosnia og Herzegovine enn det er kristne og ortodoxe... Selve hele balkan er litt rar for min mening og der kan du finne mange mange andre kulturer og religioner.... Jeg har mange venner som er fra bosnia og herzegovina, serbia og kroatia.

Alt det jeg har skrevet her fortalte de meg!

Anonymous poster hash: 7f353...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...