Gå til innhold

Hva tror du på?

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

Jeg tror mennesket alltid vil fundere over hvorfor det er til og hvor det kommer fra. En naturlig konsekvens av intelligensen vår.

Dagens regligioner er ikke annet enn resultat av denne funderingen.

Det tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg tror på meg selv jeg.. :roll: Er ikke religiøs..

:enig_animasjon:

Det er uansett, i mitt syn, vi mennesker som styrer

det hele... Så om man skal tro på noe, må det være det gode i hvert enkelt individ. Og ha tro på det gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madley

Jeg tror på Gud og Jesus!

Jeg har alltid gjort dte og det gir meg trygghet og stykre i hverdagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..
Jeg tror mennesket alltid vil fundere over hvorfor det er til og hvor det kommer fra. En naturlig konsekvens av intelligensen vår.

Dagens regligioner er ikke annet enn resultat av denne funderingen.

Det tror jeg.

Du er fin, Tom Krus. Religioner er et resultat av menneskenes intelligens. Og hva sier det om Tom? :wink

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Jeg er litt enig med Tom Krus; religionene har oppstått opp gjennom tiden som et resultat av menneskets søken etter sannheter på ulike områder.

Noen av disse spørsmålene har den moderne vitenskapen nok funnet tilfredsstillende svar på, men de grunnleggende spørsmålene vil vi nok aldri finne svaret på.

Mennesket er av natur nysgjerrig, og det er en av de tingene jeg tror på; vår søken etter viten og kunnskap, og nysgjerrigheten som en drivkraft i tilværelsen. I tillegg tror jeg bestemt at mennesket som vesen har positive krefter i seg til å bestemme sin egen skjebne, og til å gjøre andre mennesker godt.

Dvs. at jeg nok er litt ambivalent; på den ene siden tror jeg på den moderne vitenskapens løsninger, på den andre på menneskets sterke iboende krefter. Men noen religion i konvensjonell forstand, vil aldri finne støtte hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Du er fin' date=' Tom Krus. Religioner er et resultat av menneskenes intelligens. Og hva sier det om Tom? :wink[/quote']

Det sier vel det samme om meg som resten her som tror på mennesket.

Tviler på at de andre dyrene har religioner, rett og slett fordi de ikke er intelligente nok til å reflektere og spekulere over deres posisjon i den store sammenhengen. De har nok med å finne mat, reprodusere seg og overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter meg også til denne troen. Men jeg ikke se en direkte motsetning til å tro på mennesket,eller vitenskapen. Hvem sier at det ikke kan være en styrende kraft BAK "the big bang",f.eks. Kan hele vårt univers virkelig bare være skapt av en tilfeldighet?

Problemet er ofte religionsUTØVELSEN - det er alt for mange dogmatiske mennesker som har fått styre de store religionene, noe som kan ha svertet deres omdømme. Disse lederskikkelsene har jo historisk sett fått både makt og rikdom, og endret tolkningene av de sentrale skrifter etter sitt eget forgodtbefinnende. På denne måten mister man kanskje det grunnleggende budskapet i f.eks. Bibelen....

(litt trøtt nå - unnskyld hvis det går ut over språket mitt :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Religion er menneskeskapt og gir meg vondt i magen :)

Synes det er veldig naivt å tro på gud i disse tider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Religion er menneskeskapt og gir meg vondt i magen :)

Synes det er veldig naivt å tro på gud i disse tider...

Er enig med ovenstående . Beklageligvis har religionen vært med på å skakkjøre sivilisasjonen og holdt tilbake naturlig utvikling..

På den åttende da, skapte MENNESKET gud i sitt bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Er enig med ovenstående . Beklageligvis har religionen vært med på å skakkjøre sivilisasjonen og holdt tilbake naturlig utvikling..

På den åttende da, skapte MENNESKET gud i sitt bilde.

Nåja, mye kunst, kultur og vitenskap har nå kommet på grunn av menneskets religiøsitet, så så skakkskjørt har ikke samfunnet blitt av det. Tror religiøsitet er en del av naturlig utvikling. Om den er like viktig for folk om 5-6 tusen år er en annen sak, men fortsatt tjener den en viss funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom Krus skrev ;

Nåja, mye kunst, kultur og vitenskap har nå kommet på grunn av menneskets religiøsitet, så så skakkskjørt har ikke samfunnet blitt av det. Tror religiøsitet er en del av naturlig utvikling. Om den er like viktig for folk om 5-6 tusen år er en annen sak, men fortsatt tjener den en viss funksjon.

Å være religiøs er en ting, religion er noe annet.. Kristendommens historie med religionskriger, inkvisisjon, heksebrenning, osv.. Ble gjort for å kunne beholde makten over folket, og makten over dogmene. At noen befant seg i denne situasjonen og samtidig skapte kunst, kan på ingen måte tilskrives deres forbindelse med religiøs undertrykkelse... På samme måte som noen skapte kunst i konsentrasjonsleirene under krigen ikke kan tilskrives nazismen. Er du med??

Det er bare 200 år siden den katolske kirke lyste noen i bann for å hevde at jorden gikk rundt solen.. Siden har de kommet på andre tanker.

Det hevdes at noen blir religiøs av en fin solnedgang,,, kanskje det er noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Å være religiøs er en ting, religion er noe annet.. Kristendommens historie med religionskriger, inkvisisjon, heksebrenning, osv.. Ble gjort for å kunne beholde makten over folket, og makten over dogmene. At noen befant seg i denne situasjonen og samtidig skapte kunst, kan på ingen måte tilskrives deres forbindelse med religiøs undertrykkelse... På samme måte som noen skapte kunst i konsentrasjonsleirene under krigen ikke kan tilskrives nazismen. Er du med??

Det er bare 200 år siden den katolske kirke lyste noen i bann for å hevde at jorden gikk rundt solen.. Siden har de kommet på andre tanker.

Det hevdes at noen blir religiøs av en fin solnedgang,,, kanskje det er noe i det.

Så klart kan religionen brukes til å få makt over folket, men likevel å hevde kategorisk at den har bremset naturlig uvikling blir for meg litt feil. Det at religionen ennå har feste i folket sier sitt. Og dagens religiøse (iallfall her i Norge) er ikke religiøse på grunn av at religionen påtvinges dem (annet enn gjennom familie), men fordi mange mennesker har behov for den. Hadde ikke mennesket hatt behov for religionen, ville ingen klart å styre det med den. Mulig det er kunstig behov, men jeg tror vår naturlige utvikling ville fått en bråstopp nå hvis alle innså de levde på en livsløgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...