la Flaca Skrevet 24. november 2014 #41 Skrevet 24. november 2014 Datteren til noen bekjente fikk nylig påvist epilepsi. Hun fikk ikke komme tilbake i barnehagen før de hadde funnet riktig dosering (det krevde litt utprøving) og de ansatte var kurset - i mellomtiden fikk en av foreldrene velferdspermisjon og pleiepenger fra nav. Det har jeg nesten vanskelig for å tro, med tanke på hvor mange barn som må begynne på epilepsimedisiner og opptrappingsperioden er på minimum 3 måneder. Sønnen min gikk på optimal dose etter 12 mndr. Det var aldri snakk om kursing i barnehagen. 1
Muscae Skrevet 24. november 2014 #42 Skrevet 24. november 2014 Kommunene er pålagt å tilby norske barn barnehageplass, også barn som går på medisiner. Man må som regel legge frem dokumentasjon, men en resept og et skriv fra barnets lege er selvfølgelig mer enn godt nok. Kommunene er pålagt å tilby barn under opplæringspliktig alder et godt pedagogisk tilbud. De er ikke forpliktet til å medisinere barn. Man kan for eksempel løse det med at en fra hjemmehjelpen, som har lov å gi medisiner, kan komme til barnehagen og medisinere der. Barnehagen Legemiddelhåndtering er ikke regulert i barnehageloven og det kan ikke av barnehageloven utledes ansvar for barnehagen til å bistå med legemiddelhåndtering. Dersom et barn har behov for legemidler i barnehagen og legemiddelhåndteringen etter legens forsvarlighetsvurdering ikke krever helsefaglig kompetanse, må foreldrene/foresatte i hvert enkelt tilfelle avtale med barnehagen om, og på hvilke vilkår, barnehagen kan bistå. Eventuell legemiddelhåndtering i barnehagen må derfor bygge på en konkret avtale mellom foreldrene/foresatte og barnehagen. Hentet fra http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Rutiner_for_medisinering_av_barn_i_barnehagen.pdf 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #43 Skrevet 24. november 2014 Ikke noe heldigvis når det gjelder epipenn. Den SKAL være i nærheten av barnet. Forferdelig sløsing med statens penger å ha så mange epipenner liggendes selv om de er gratis å bytte ut. Man klarer fint å ha kontroll på 1 epipenn hvis man gidder, det blir nemlig en ryggmargsrefleks å sjekke at den ligger i jakkelommen/sekken. Faren ved at de ligger å slenger overalt er at plutselig en dag er den ikke der når du trenger den. Både på barneskolen og ungdomsskolen er det her veldig strengt. Vi måtte legge frem legeerklæring samt gi opplæring for at medisiner skulle kunne oppbevares på skolen. Anonymous poster hash: 517a4...80a Noen liker å være føre var når det gjelder barna dems. Slutt å snakk ned på andre. Anonymous poster hash: e5bc1...495
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #44 Skrevet 24. november 2014 Men hvorfor bringer du opp dette i utgangspunktet? Vertfall formulert som i første innlegget ditt? Som AB'en som irettesatte deg sa, så har epi-penner instrukser ment for at ALLMENNHETEN (det vil si også ansatte i bhg om du ikke forstod det) skal kunne bruke det i alvorlige tilfeller som dere begge nevner. Uansett så har jo dattera til venninna di papir fra legen om dette og finnes jo derfor ikke likhet med ts sitt tilfelle. Så igjen: hvorfor bringer du opp dette?Anonymous poster hash: bf05e...4b8 SÅ MÅ VI BEGYNNE Å ROPE FOR ELLERS KLARER JEG IKKE DISKUTERE!!!! Anonymous poster hash: e5bc1...495
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #45 Skrevet 24. november 2014 SÅ MÅ VI BEGYNNE Å ROPE FOR ELLERS KLARER JEG IKKE DISKUTERE!!!! Anonymous poster hash: e5bc1...495 Ingen som roper her. Forsåvidt et dårlig sistekort å ha på hånd det der. Anonymous poster hash: bf05e...4b8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #46 Skrevet 24. november 2014 Noen liker å være føre var når det gjelder barna dems. Slutt å snakk ned på andre. Anonymous poster hash: e5bc1...495 Man klarer fint å være føre var uten å ha epipenner liggendes over alt. Handler ikke om å snakke ned andre, men om at disse epipennene faktisk koster 500 kr pr stk og ikke har ubegrenset holdbarhet. Man trenger ikke sløse med pengene i felleskassa bare fordi man kan. Anonymous poster hash: 517a4...80a
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #47 Skrevet 24. november 2014 Jeg har en sønn med epilepsi, og det har aldri vært noe problem for verken barnehage eller skole å medisinere han. Hadde vi vært nødt til å være hjemme med han til medisineringen var rett hadde han gått glipp av 1 år i barnehage og 4 år på skolen. Det tar lang tid å finne rett medisin og rett dose for mange med epilepsi. For oss har det tatt 5 år. På skolen har han både den vanlige medisinen, men også stesolid i fall han får store anfall. Både lærere og assistenter som har hans klasse er opplært av oss på hvordan de skal medisinere han. Hvis barnehagen nekter å medisinere må du enten ta det opp med styrer eller evt. barnehagesjefen i kommunen. Anonymous poster hash: 49c9e...0eb
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #48 Skrevet 24. november 2014 Det der synes jeg hørtes meget rart ut, men jeg ser ikke bort fra at det kan være forskjellige regler fra barnehage til barnehage eller kommune til kommune. Jeg jobber i barnehage, og opp gjennom årene har vi hatt en god del variert medisinering. Det eneste vi setter som "krav" er at dersom det er snakk om medisinering over lengre tid så skal det fylles ut et skjema rundt dette som går inn i barnets mappe i barnehagen. Er det snakk om alvorlige tilstander(diabetes og livstruende allergier er vel noe av det jeg kommer på i farta vi har hatt i vår barnehage) kommer ofte kommunelegen eller annet helsepersonell og kurser oss eller den som skal ha ansvaret for barnet(i de tilfellene hvor det kreves en voksen på barnet hele tiden) Anonymous poster hash: bd51b...901
TrickyCicci Skrevet 24. november 2014 #49 Skrevet 24. november 2014 Vi må fylle ut et skjema når barnehagen skal medisinere, men bortsett fra det er det ikke noe problem. Mulig det er forskjell på hva slags medisin det er snakk om, men vesla her går på dråper mot øyekatarren hun har fått. Hvis hun ikke får minst 4 ganger i døgnet, rekker bakteriene å blomstre opp igjen, og man er i verste fall tilbake på start. Hvis jeg skulle ha måttet være hjemme med en ellers helt frisk unge i 2 uker, kunne det blitt mye hjemmetid, da det er lett å bli smittet på ny gitt...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå