AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #21 Skrevet 23. november 2014 Mitt barn har astma, vi har da denne medisinen i bhg. Vi er åent nødt til det, og de ansatte vet hvordan de skal bruke det. Aldri vært noe problem. Datteren til en venninne av meg er ekstremt allergisk mot vepsestikk og den type stikk. De har da motsprøyter/piller eller hva det er med seg hele tiden. Hun har alltid i veska, i bilen, selvfølgelig hjemme, hos alle slektninger og de er nødt til å ha i bhg skulle hun bli stukket av noe der. Der har de ansatte fått litt opplæring i hva de skal gjøre. De blir jo bare pent nødt til å ha den medisinen der og gi det ved behov, ellers dør barnet i verste fall. Man har ikke tid til å ringe mor da... Anonymous poster hash: e5bc1...495
AnnetteF Skrevet 23. november 2014 #22 Skrevet 23. november 2014 Normalt sett må man vel ha sykepleier eller annen autroisasjon for å gi medisiner. Men jeg vet at folk i hjemmesykepleien bla. kan søke om dispensasjon slik at de kan gi det likevel. (Dog synes jeg det er rar de har lov til å gi dersom barnet får stadfestet en diagnose...) Jeg skjønner det er frustrerende TS, jeg har selv vært barn som skulle ha masse kraftige medisiner, og det endte med at jeg måtte tas ut av barnehagen og havnet hos en dagmamma som var sykepleier(hun var nå et monster jeg har lyst å banke selv i voksen alder da men). Men som helsefagarbeider skjønner jeg også at barnehagen ikke vil ta på seg et ansvar de ikke har kompetanse for å håndtere. Kinkig situasjon, men tror jeg ville tatt en diskusjon sammen med lege og ledelsen i barnehagen for å komme til en løsning. Medisin må man ha.Anonymous poster hash: f9ede...c71 Jeg jobber på en spesial skole der de fleste ikke har lov å gi medisiner. Men vi MÅ. Alle ansatte blir drillet og får nøye opplæring. Foreldre er også med i denne prosessen
AnnetteF Skrevet 23. november 2014 #23 Skrevet 23. november 2014 (endret) Jeg har gitt et barn Stesolid ved et kraftig epilepsianfall. Jeg var ganske ung og uerfaren, hadde ikke reflektert over det store ansvaret barnehagen hadde tatt på seg. Barnet hadde aldri hatt et så kraftig anfall før at det hadde vært nødvendig å dempe det medisin. Barnet endte opp med å få sterke smerter og endte på sykehuset for oppfølging. Kanskje var det luftbobler i sprøyten? Eller kanskje det var en normal reaksjon på det sterke anfallet? Ikke vet jeg, men det var en tøff opplevelse. Jeg var ikke kompetent for den type oppgave og det var det ingen av mine kollegaer som var heller. Arbeidsplassen min har etter denne episoden vært nøye med å følge lovverket og ikke ta på seg for stort medisinsk ansvar. Jeg har satt stesolid mange ganger. Og man skal jo ALDRI sette stesolid om du ikke har fått opplæring i det. Det burde foreldrene gitt dere. Men dere har også ett ansvar selv å skaffe den informasjonen dere føler dere trenger. Jeg må ofte lese meg frem/skaffe kunnskap om nye elever med div. diagnoser. Anonymous poster hash: 9669a...87c Endret 23. november 2014 av AnnetteF
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #24 Skrevet 23. november 2014 Vår barnehage sier de KAN hvis det er høyst nødvendig, men foretrekker absolutt å ikke gi noe som helst av medisiner. Tror nok de ville hatt et skriv fra legen, ja, og nøye instruksjoner. Fastlegen vår sier at barnehager absolutt ikke skal distribuere noe av medisin. Når ting skal tas tre ganger om dagen, er det bedre det blir morgen, ettermiddag, kveld, med få timer mellom de to siste, enn at bhg gir antibiotika for eksempel. Hvorfor kan ikke legen gi barnehagen et skriv? Anonymous poster hash: c9c9f...c35 Nå har det blitt nye bestemmelser med antibiotika. Morgen, formiddag, ettermiddag og kveld. Da begynner det å bli vanskelig å få til dette. Må man da ta 10 dager fri for å ta antibiotika? Alle jobber ikke like ved barnehagen.Anonymous poster hash: 87649...a80
Muscae Skrevet 23. november 2014 #25 Skrevet 23. november 2014 Nå har det blitt nye bestemmelser med antibiotika. Morgen, formiddag, ettermiddag og kveld. Da begynner det å bli vanskelig å få til dette. Må man da ta 10 dager fri for å ta antibiotika? Alle jobber ikke like ved barnehagen.Anonymous poster hash: 87649...a80 Du kan spørre barnehagen, men du kan ikke kreve at de skal gi medisin. Kanskje gjør de det, og da er det jo ikke noe problem. Dersom de ikke gjør det, så bør du prøve å ordne det på en annen måte. Barnehagen krever jo ikke at du holder barnet hjemme i ti dager, men at du selv ordner med medisinering. 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #26 Skrevet 23. november 2014 Mitt barn har astma, vi har da denne medisinen i bhg. Vi er åent nødt til det, og de ansatte vet hvordan de skal bruke det. Aldri vært noe problem. Datteren til en venninne av meg er ekstremt allergisk mot vepsestikk og den type stikk. De har da motsprøyter/piller eller hva det er med seg hele tiden. Hun har alltid i veska, i bilen, selvfølgelig hjemme, hos alle slektninger og de er nødt til å ha i bhg skulle hun bli stukket av noe der. Der har de ansatte fått litt opplæring i hva de skal gjøre. De blir jo bare pent nødt til å ha den medisinen der og gi det ved behov, ellers dør barnet i verste fall. Man har ikke tid til å ringe mor da... Anonymous poster hash: e5bc1...495 Så mange Epipenner som du her ramser opp, får de ikke ut på resept og jeg tviler på at de kjøper Epipen på hvit resept, de koster over kr. 500. Jeg har selv Epipen, med meg i vesken. En i bhg og en hjemme evt en til "frakt", er det maksimale en får ut på en 3. Mnd periode. Får en anafylaktisk sjokk skal en sykehusinnlegges og få ny resept fra sykehuset. En ting til, Epipenner kommer med bruksanvisning for at "allmenheten" evt. I samarbeid med 113 på telefon skal kunne bruke dem. Å vente på ambulanse kan nemlig medføre at den med anafylaktisk sjokk dør i ventetiden. Anonymous poster hash: b983a...72d 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #27 Skrevet 23. november 2014 Så mange Epipenner som du her ramser opp, får de ikke ut på resept og jeg tviler på at de kjøper Epipen på hvit resept, de koster over kr. 500. Jeg har selv Epipen, med meg i vesken. En i bhg og en hjemme evt en til "frakt", er det maksimale en får ut på en 3. Mnd periode. Får en anafylaktisk sjokk skal en sykehusinnlegges og få ny resept fra sykehuset. En ting til, Epipenner kommer med bruksanvisning for at "allmenheten" evt. I samarbeid med 113 på telefon skal kunne bruke dem. Å vente på ambulanse kan nemlig medføre at den med anafylaktisk sjokk dør i ventetiden. Anonymous poster hash: b983a...72d Det er da absolutt mulig å ha flere enn 3 Epi penner. Vi har sikkert 5-6 liggende omkring. Anonymous poster hash: cfb78...cd8
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #28 Skrevet 23. november 2014 Det er da absolutt mulig å ha flere enn 3 Epi penner. Vi har sikkert 5-6 liggende omkring. Anonymous poster hash: cfb78...cd8 Da er de hentet ut over en lengre periode enn 3 mnd. På blå resept. Faren ved å ha de liggende (og slenge) er at de er vare for temperatursvingninger m.m. og derfor kan være uten virkning eller utgått på dato den dagen du har bruk for en, og griper til den nærmeste. Anonymous poster hash: b983a...72d 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #29 Skrevet 23. november 2014 Så mange Epipenner som du her ramser opp, får de ikke ut på resept og jeg tviler på at de kjøper Epipen på hvit resept, de koster over kr. 500. Jeg har selv Epipen, med meg i vesken. En i bhg og en hjemme evt en til "frakt", er det maksimale en får ut på en 3. Mnd periode. Får en anafylaktisk sjokk skal en sykehusinnlegges og få ny resept fra sykehuset. En ting til, Epipenner kommer med bruksanvisning for at "allmenheten" evt. I samarbeid med 113 på telefon skal kunne bruke dem. Å vente på ambulanse kan nemlig medføre at den med anafylaktisk sjokk dør i ventetiden.Anonymous poster hash: b983a...72d Ro deg ned da. Jeg vet hun har fortalt at de har det overalt som hun sier i tilfelle det skulle skje noe. Og de har også i bhg. Nå skrev jeg sprøyter/piller - da jeg ikke er helt hundre prosent sikker på hva de bruker. Men vil tro de bruker sprøyter om det er akutt. Men datteren er mye hos sine besteforeldre og tanten, da blir det jo naturlig å ha noe liggende der, ha i veska, i bhg og hjemme? Hva er så vanskelig å forstå med det? Men hvis du har en mal etter hva om er lov og ikke her i samfunnet så er jo det supert! Anonymous poster hash: e5bc1...495
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #30 Skrevet 23. november 2014 Da er de hentet ut over en lengre periode enn 3 mnd. På blå resept. Faren ved å ha de liggende (og slenge) er at de er vare for temperatursvingninger m.m. og derfor kan være uten virkning eller utgått på dato den dagen du har bruk for en, og griper til den nærmeste.Anonymous poster hash: b983a...72d De er ganske på vakt på dette ettersom jeg skjønner, de skifter de ut regelmessig sier hun. Man kødder ikke med sine egne barns liv. Anonymous poster hash: e5bc1...495
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #31 Skrevet 23. november 2014 Så mange Epipenner som du her ramser opp, får de ikke ut på resept og jeg tviler på at de kjøper Epipen på hvit resept, de koster over kr. 500. Jeg har selv Epipen, med meg i vesken. En i bhg og en hjemme evt en til "frakt", er det maksimale en får ut på en 3. Mnd periode. Får en anafylaktisk sjokk skal en sykehusinnlegges og få ny resept fra sykehuset. En ting til, Epipenner kommer med bruksanvisning for at "allmenheten" evt. I samarbeid med 113 på telefon skal kunne bruke dem. Å vente på ambulanse kan nemlig medføre at den med anafylaktisk sjokk dør i ventetiden.Anonymous poster hash: b983a...72d Herregud har jeg skrevet at de skal vente på ambulanse. Jeg har skrevet at bhg har fått opplæring i dette hvis hun skulle bli stukket av noe i bhg. For da står det jo mellom liv og død, hjelper ikke å ringe etter mor og vente på hun da... Anonymous poster hash: e5bc1...495
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #32 Skrevet 23. november 2014 Jeg er helt rolig, det er dere over som hisser dere opp over folkeopplysning.Anonymous poster hash: b983a...72d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2014 #33 Skrevet 23. november 2014 Jeg er helt rolig, det er dere over som hisser dere opp over folkeopplysning.Anonymous poster hash: b983a...72d Du sitter jo og mener at jeg lyver, for du mener dette ikke går an - når det fint går an i følge flere her. Jeg forteller deg bare det min venninne har sagt. De har hatt en opplevelse der datteren ble stukket, heldigvis hadde de denne sprøyta i nærheten. Etter det har de passet på å oppbevare slike der datteren er mest, slik som hjemme, i bhg, alltid har med seg en, i bhg, besteforeldre. Anonymous poster hash: e5bc1...495
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #34 Skrevet 24. november 2014 Du sitter jo og mener at jeg lyver, for du mener dette ikke går an - når det fint går an i følge flere her. Jeg forteller deg bare det min venninne har sagt. De har hatt en opplevelse der datteren ble stukket, heldigvis hadde de denne sprøyta i nærheten. Etter det har de passet på å oppbevare slike der datteren er mest, slik som hjemme, i bhg, alltid har med seg en, i bhg, besteforeldre. Anonymous poster hash: e5bc1...495 Men hvorfor bringer du opp dette i utgangspunktet? Vertfall formulert som i første innlegget ditt? Som AB'en som irettesatte deg sa, så har epi-penner instrukser ment for at ALLMENNHETEN (det vil si også ansatte i bhg om du ikke forstod det) skal kunne bruke det i alvorlige tilfeller som dere begge nevner. Uansett så har jo dattera til venninna di papir fra legen om dette og finnes jo derfor ikke likhet med ts sitt tilfelle. Så igjen: hvorfor bringer du opp dette? Anonymous poster hash: bf05e...4b8
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #35 Skrevet 24. november 2014 Du sitter jo og mener at jeg lyver, for du mener dette ikke går an - når det fint går an i følge flere her. Jeg forteller deg bare det min venninne har sagt. De har hatt en opplevelse der datteren ble stukket, heldigvis hadde de denne sprøyta i nærheten. Etter det har de passet på å oppbevare slike der datteren er mest, slik som hjemme, i bhg, alltid har med seg en, i bhg, besteforeldre. Anonymous poster hash: e5bc1...495 Ikke noe heldigvis når det gjelder epipenn. Den SKAL være i nærheten av barnet. Forferdelig sløsing med statens penger å ha så mange epipenner liggendes selv om de er gratis å bytte ut. Man klarer fint å ha kontroll på 1 epipenn hvis man gidder, det blir nemlig en ryggmargsrefleks å sjekke at den ligger i jakkelommen/sekken. Faren ved at de ligger å slenger overalt er at plutselig en dag er den ikke der når du trenger den. Både på barneskolen og ungdomsskolen er det her veldig strengt. Vi måtte legge frem legeerklæring samt gi opplæring for at medisiner skulle kunne oppbevares på skolen. Anonymous poster hash: 517a4...80a
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #36 Skrevet 24. november 2014 Har en sønn med adhd,å barnehagen ga han ritalin.Det var aldri snakk om at di ikke ville gi,måtte bare få medisinene i originalemballasjen.Fyllte ut et skjema før di begynte medisineringen,så ga vi beskjed ved event.endringer.Anonymous poster hash: 95a61...6b5
AnonymBruker Skrevet 24. november 2014 #37 Skrevet 24. november 2014 Skjønner godt at personalet ikke vil ha det ansvaret. Når noe går galt med medisineringen kommer de vel til å få hele skylda også, selv om de ikke har 3-årig sykepleier-utdannelse. Ser det for meg: "barnehage-damen ødela barnet mitt med feil medisin!" Anonymous poster hash: f8331...955 2
la Flaca Skrevet 24. november 2014 #38 Skrevet 24. november 2014 Noen som har kjennskap til dette og om de kan unnlate å gjøre dette? Har lagt ved legens skriv og gitt beskjed om hva dette gjelder. Anonymous poster hash: 424aa...4a0 Et ledd i en utredning er gjerne utprøving av medisin før det foreligger en diagnose, fordi utprøvingen er en del av diagnostiseringen. Så her har barnehagen feiltolket regelverket. Så lenge en lege har skrevet ut medisin til barnet og foreldre samtykker til behandling kan ikke offentlige barnehager unndra seg medisinering, så vidt jeg vet. Høres veldig spesielt ut.
la Flaca Skrevet 24. november 2014 #39 Skrevet 24. november 2014 Skjønner godt at personalet ikke vil ha det ansvaret. Når noe går galt med medisineringen kommer de vel til å få hele skylda også, selv om de ikke har 3-årig sykepleier-utdannelse. Ser det for meg: "barnehage-damen ødela barnet mitt med feil medisin!" Anonymous poster hash: f8331...955 Kommunene er pålagt å tilby norske barn barnehageplass, også barn som går på medisiner. Man må som regel legge frem dokumentasjon, men en resept og et skriv fra barnets lege er selvfølgelig mer enn godt nok.
Daria Skrevet 24. november 2014 #40 Skrevet 24. november 2014 Da jeg jobbet som assistent på sykehjem hadde jeg ikke lov til å gi ut medisiner, det var det kun de med helsefaglig utdanning som kunne. Det er jo litt pussig hvis det skal være helt fritt fram for alle barnehageansatte å gjøre det? Datteren til noen bekjente fikk nylig påvist epilepsi. Hun fikk ikke komme tilbake i barnehagen før de hadde funnet riktig dosering (det krevde litt utprøving) og de ansatte var kurset - i mellomtiden fikk en av foreldrene velferdspermisjon og pleiepenger fra nav.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå