Gå til innhold

Smertebehandling på sykehus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig jeg uttrykker meg klønete, men i mitt startinnlegg prøvde jeg å få frem at jeg fikk smertebehandling i totalt ett døgn og en dag. Hvis man ikke får med seg poenget blir jo svarene deretter.

Anonymous poster hash: bf6c1...0c6

Hvilke smertestillende har du liggende hjemme som er sterkere/bedre enn paracet da? Noe med opoider i? Da har du i såfall tatt det mere enn et døgn og en dag...

Anonymous poster hash: 139ed...8f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Postoperativ smerte – undervurdert og underbehandlet" - Den norske legeforening http://tidsskriftet.no/article/2138239

"40 prosent av pasientene ved norske sykehus fikk for dårlig smertebehandling etter operasjon."

http://www.abcnyheter.no/nyheter/helse/110921/nyopererte-har-unoedvendige-smerter

"Ved ett sykehus fikk 92 prosent av pasientene bedøvelse, mens på et annet fikk bare én prosent bedøvelse. " - http://www.nrk.no/norge/stor-forskjell-i-smertelindring-1.11122997

Å dra på sykehus å forvente smertelindring er ingen sikker sak, dessverre. Jeg skal ta med meg egne smertestillende neste gang jeg skal på sykehus. Smerteskalaen er veldig relativ i forhold til erfaring og subjektiv opplevelse, samt vanskelig å kommunisere. Om hodepine er 5 for noen, som pasient, så er den knapt 1 for meg.

Opplevde også at den ene sier at man måtte behandle smerter før toppen er nådd, og så kom neste sykepleier på jobb og lot være å gjøre det. Som en sykepleier sa: Det er dessverre ikke alle som gjør jobben sin. Men helsepersonell vet også, at har man sterke smerter nok, så drar man ingen vei, for man klarer ikke dra noen vei.

Anonymous poster hash: c2f8d...682

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts svarer ikke på hvilke smertestillende hun har liggende hjemme og lett tilgang på, som er sterkere enn paracet..

Sikker på at du ikke allerede er vant med sterkere skyts da Ts og du fikk panikk da du trodde du bare fikk paracet?

Som mange andre skriver her så ligger paracet veldig ofte i bunnnen for smertelindring. T.o.m pasienter som har morfinplaster (som gir konstant morfin) og smertepumpe får paracet i tillegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts svarer ikke på hvilke smertestillende hun har liggende hjemme og lett tilgang på, som er sterkere enn paracet..

Sikker på at du ikke allerede er vant med sterkere skyts da Ts og du fikk panikk da du trodde du bare fikk paracet?

Som mange andre skriver her så ligger paracet veldig ofte i bunnnen for smertelindring. T.o.m pasienter som har morfinplaster (som gir konstant morfin) og smertepumpe får paracet i tillegg.

Jeg svarer ikke! Forventer du at man skal være innlogget her hele tiden.

Og forøvrig så forholder jeg meg til mitt tema som var smertebehandling på sykehus og ikke ville spekulasjoner på hva som har skjedd i ettertid.

Men jeg kan fortelle en ting som har relevans for saken. Jeg har kun en annen erfaring fra sykehus. For to år siden ble jeg også akuttinnlagt. Jeg hadde fjorten dager med et personale som uten unntak var helt fantastiske. Og der var situasjonen omvendt. Det var meg som etter noen døgn ba om å prøve lettere smertestillende, noe som da ble frarådet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innlagt noen dager med betydelige smerter. Spørsmålet jeg fikk flere ganger var hvor på en skala fra 0 til 10 min smerte lå. I starten svarte jeg 9. Så lå jeg et døgn med intravenøs smertelindring. Så spurte en sykepleier om vi kunne prøve piller i stedet. Jeg sa ok, og gikk på disse en dag.

Jeg fikk beskjed om å gi beskjed når smertene tiltok for det var mer effektivt å gi medisiner før smertene ble for sterke. Så sent om kvelden ba jeg om mer medisin. Sykepleieren spurte om hvor smertene lå. Jeg svarte 5.

Hun kom da tilbake med et reseptfritt middel, og jeg reagerte. Hun sa da at hun kunne se på meg at smertene nå ikke var så sterke. Videre la hun ut om alle bivirkningene på de sterke medisinene jeg hadde fått tidligere på dagen. Hun spurte om jeg ønsket full forstoppelse.

Jeg ble fortvilet, kledde på meg og sjanglet ut i korridoren. Det var vaktskifte, så jeg ga beskjed til en ny sykepleier om at jeg reiste hjem. Der har jeg liggende bedre smertemedisin enn hva jeg får her, sa jeg.

Hun ba meg vente litt og kom tilbake med journalen min. Det står jo her at du kan få hva som helst, sier hun. Jeg stoler ikke på dere lenger, sa jeg i affekt. Så jeg skrev under på et papir at jeg selv skrev meg ut, og jeg la til i fritekst: Fordi jeg ikke får adekvat smertebehandling.

Hva syns dere om min opplevelse?

For å være ærlig, så synes jeg synes at du overreagerte noe helt vanvittig.

9 på smerteskalaen må lindres umiddelbart, og da er det helt vanlig med smertestillende intravenøst. Når denne har begynt å fungere, så er det vel ganske så vanlig å gå over på depot-tabletter med et morfinliknende preparat (dersom man er i stand til å svelge), slik at man har disse i bunnen og heller supplere med mer intravenøst ved behov. Når man ikke ligger så høyt oppe på smerteskalaen lengre (5 er ikke spesielt høyt) så er det da helt naturlig å prøve seg på lettere smertestillende i første omgang og heller supplere med sterkere skyts ved behov. Dette betyr allikevel ikke at du ikke vil fått det du hadde hatt behov for, men det er ikke bra for kroppen å innta mer morfin enn helt nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...