Gå til innhold

Tilbakevendende UVI, tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det siste halve året har jeg hatt rundt 10 UVI, og den siste måneden har det vært nesten kontinuerlig. Jeg har som oftest fått det etter sex som jeg har skjønt er ganske vanlig. Før har det alltid gått ekstremt raskt fra jeg kjenner symptomer til det begynner å gjøre vondt, så har aldri helt skjønt hvordan man kan gå lenge med UVI.

Men den siste måneden har det vært annerledes, fikk det først kraftig som forsvant med antibiotika. Så kom følelsen av å måtte tisse tilbake + press i blæren, men opplevde ikke sviing, så tenkte jeg hadde irritert blæren med å drikke for mye surt. Tok antibiotika etter sex, og da forsvant følelsen.

Har fått selexid hver gang. Noen tips til hvordan jeg kan bli kvitt dette/unngå UVI ved sex? Har nå fått beskjed om å ta antibiotika etter sex. Ettersom selexid funker, må det jo være riktig antibiotika? Det er sendt til dyrkning, men har ikke fått svar.

Har aldri slitt så voldsomt med UVI før, og den eneste endringen er jeg har fått kobberspiral. Noen som vet om UVI kan være en bivirkning av kobberspiral?

Blir kjempeglad for svar, UVI er noe herk :)

Anonymous poster hash: 1b0e2...acd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har slitt mye med UVI i flere år, og fannt løsningen (ser det ut til) i tranebærtabletter. Halvåret januar til juni var det minst en gang i mnd (helst to), men etter å ha begynt å ta tranebær daglig (i juli) har jeg enda ikke hatt en eneste infeksjon!

Kobberspiraler derimot har jeg ingen formeninger om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter også innimellom med urinveisinfeksjon, hadde nettopp en kraftig en der jeg tisset nærmest reint blod..etter dette har jeg slitt med lett svie innimellom når jeg har tisset kjempe irreterende:-) hos meg aner jeg om det er sex eller noe annet dom er årsaken..har du ubehag i urunrøretetter end uurinveisinfeksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Kanskje jeg bør teste tranebær fast, har bare tatt det når jeg har kjent symptomer, og da er det sikkert for sent. Hmm, kanskje det bare er ubehaget etter forrige infeksjon jeg kjenner ettersom det ikke svir? Men da ville det vel ikke roet seg med selexid? Har ikke hatt tid til å være innom legen for urinprøve etter hver gang jeg har kjent symptomer, det burde jeg selvfølgelig gjort tenker jeg nå:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ha en klamydiainfeksjon eller mycoplasma eller annen urethritt? Uansett burde jo fastlegen ta en dyrkning av urinen for å finne ut om bakteriene er følsomme for Selexid eller om du kan trenge en annen type antibiotika.

Anonymous poster hash: 2c7d6...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nå at det er tatt dyrkning :) Håper du får svar på den snart, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke normalt at urinveier kan bli litt følsomme etter urinveisinfeksjon, synes p lese det på lommelegen at det kunne ta lang tid før alle symptomer vsr borte etter en infeksjon;-)

Anonymous poster hash: b32e0...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke normalt at urinveier kan bli litt følsomme etter urinveisinfeksjon, synes p lese det på lommelegen at det kunne ta lang tid før alle symptomer vsr borte etter en infeksjon;-)Anonymous poster hash: b32e0...c0d

Ja, det kan de, men det kan også hende at antibiotikakuren ikke har tatt knekken på alle bakteriene. Derfor er det lurt å ta en urinprøve en ukes tid etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om du har resistente bakterier? Da må de sende urinprøven på dyrkning.
Jeg har hatt 14 uvi/nyrebekkenbetennelser i år og det var forklaringen på meg.

Ellers har jeg hatt samme greie tidligere uten at det var resistente bakterier og har i den anledning vært både på ultralyd, en eller annen greie samt. ct/mr eller noe av urinveiene/nyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet også en del m uvi før og da startet jeg med tranebær daglig. Vil IKKE anbefale det, fordi det funker en stund men når du så får uvi igjen så hjelper ikke tranebærene noe fordi kroppen er vant til å få dem. ville derfor heller spart t.bær til du får ny uvi.

Anyway, mine beste tips for å unngå uvi er: tisse både før og etter sex. da skyller du bort bakterier som kan ligge i urinrøret før sex og bakterier som kan ha kommet dit ved sex. Og selvsagt: vær forsiktig m analsex- det er jo nettopp e-coli-bakterier som er skumle. Hold deg tørr og varm på bena! kalde, rå føtter er noe av det verste for meg. Dropp stringtrusa om du bruker det!!!! Moren min maste veldig før om at det kunne ikke være sunt og at det sikkert var derfor jeg fikk uvi hele tiden - mens jeg ble irritert, selvsagt. vel, moten endret seg og jeg bruker aldri string mer- og har aldri uvi mer heller... Drikk mye, jevnlig ,alltid.

OG; når du har hatt dette så jevnlig og hyppig tyder det på at immunforsvaret ditt er for svekket til å bekjempe infeksjonen. Jeg hadde 11 antibiotikakurer på under 1 år en gang og oppsøkte da balderklinikken i oslo. der joer leger md videreutdanning i naturmedisin og en mer "holostisk" tilnærming til kroppslige lidelser enn i skolemedisinen. Legen jeg gikk hos satte meg på en diett uten sukker, gjær, mel og stivelse en periode. samtidig fikk jeg probiotika, helsekostting som styrker kropp og immunforsvar og nystatin- soppdrepende middel. antibiotika gir nemlig oppblomstring av gjærsoppen candida albicans i tarmsystemet ditt- og det er nettopp der du har immunforsvaret. kroppen funker ikke slik den skal med soppovervekst, så man må på "detox". :) Etter å ha gått dit en periode og fulgt alle foreskrevne behandlinger kunne jeg spise vanlig igjen, men m måtehold ift sukker etc (det bør man uansett)- og jeg var ikke syk på 2 år etter at jeg gikk dit!!! Fra å ha månedlige infeksjoner. I tillegg fikk jeg utrolig mye energi. anbefales!

Anonymous poster hash: 76cc7...f71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har eg hatt problemer med i mange år. Har hatt tallause selexidkurar. Det som til sist fungerte for meg var D-mannose. Eg kjøper pulver og løyser det opp i vatn, drikk eit glas når eg kjenne det "er på gong". Likeeins så drikk eg eit glas etter sex. Viktig å tisse etter sex. Eg har ikkje vore plaga etter eg fann ut om D-mannose. Einaste er når eg har gløymt "etter sex drammen" :fnise:

Anonymous poster hash: c701d...3cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har eg hatt problemer med i mange år. Har hatt tallause selexidkurar. Det som til sist fungerte for meg var D-mannose. Eg kjøper pulver og løyser det opp i vatn, drikk eit glas når eg kjenne det "er på gong". Likeeins så drikk eg eit glas etter sex. Viktig å tisse etter sex. Eg har ikkje vore plaga etter eg fann ut om D-mannose. Einaste er når eg har gløymt "etter sex drammen" :fnise:

Anonymous poster hash: c701d...3cb

Hvor kjøper du D-mannose? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest bamsemumsa

Tips:

Ikke sitte på noe kaldt.

Tørk deg bakover når du har vært på do, da det lett kan komme bakterier i urinåpningen om man tørker seg framover.

Tiss ALLTID etter sex. Igjen, bakterier kan snike seg inn.

Drikk tranebærekstrakt eller ta tranebærtabletter.

Appelsinjuice nøytraliserer også litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange bra tips her og vil også bare signere på innlegget lengre opp her om å oppsøke leger med fordypning i naturmedisin om man er plaget med tilbakevendende infeksjoner og har fått foreskrevet mye antibiotika. Ab i mengder bryter ned både dårlige men også bra bakterier, og resultatet blir at du får et svekket immunforsvar der bakterier lettere får "fotfeste" da kroppen ikke greier å bekjempe infeksjonen. Jeg har tilsvarende bra erfaring med balderklinikken som nevnt over. Etter jeg gikk dit for 6 år siden har jeg vært ekstremt lite syk, selv med 2 barn i huset som gjerne får infeksjoner, og tross at jeg også ofte hadde uvi før..

ellers- hold deg til rådene du har fått her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et par tips som fungerer for meg:

ALLTID gå på toalettet etter samleie. Tørk deg godt, og ta på en ren truse.

Ikke sov naken (av alle ting).

Ikke sitt på kalde ting

Ikke har kalde føtter (jeg går med ull inne hele tiden, og varme sko på vinteren). Converse er en stor synd!

Jeg drikker alltid 1-2 glass med vann og sitronsaft i hver dag. Drikk også vann ut over dette.

Tranebær tabletter tar jeg i perioder hvor jeg kjenner at det kan komme, eller når jeg har det. Men når jeg følger punktene over, så sliter jeg ikke like mye med dette lenger. Har du en kraftig UVI så kan en god og varm dusj også lindre smertene. Da spyler jeg med veldig varmt vann på nedre del av magen (men over vagina). Dette lindrer i hvert fall smertene.

Anonymous poster hash: 850b6...689
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk igjen for supre tips :)

Går på selexid nå, men må fremdeles på do nesten kontinuerlig, svir heldigvis ikke. Så mistenker at jeg kanskje har en annen type bakterie enn jeg har hatt de gangene jeg har blitt ekstremt raskt dårlig.

Når det gjelder immunforsvaret har jeg faktisk ikke tenkt på det, men er jo logisk at det har en sammenheng:) Slet med å sove i et halvt års tid for et år siden, har vært mye syk etter det, så tror det fikk seg en skikkelig knekk. Er flink til å ta idoform siden jeg ser ut som jeg er gravid i 9. mnd. når jeg går på selexid, rålekkert!

Skal teste D-mannose, pakke meg inn så jeg ikke fryser og være flink å levere en ny prøve til uken, krysser fingrene for at det snart gir seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...