Gå til innhold

Irritabel tarm syndrom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med magen i mange år, helt siden jeg var veldig ung. Har ingen diagnose, fordi jeg har angst for at noen skal være borti rumpa (overgrep).
Men jeg er 99,9% sikker på at det er irritabel tarm syndrom jeg har.

Sliter med diaré og forstoppelse. Det er alltid det ene eller det andre. Jeg kan ha forstoppelse og presser til tårene spruter, gir opp og 5 minutter etter på så må jeg løpe til do fordi jeg har diaré.
Sliter også med smerter i mage og korsryggen og med mye slim (beklager detaljene). Sliter også med høye rumle lyder, som trolig har mer med psyken enn luft og gjøre.

Dette går utover livet mitt, da jeg også sliter med sosial angst. Tørr ikke å gå ut når magen ikke er helt bra, er livredd for å må på do helt plutselig mens jeg sitter på bussen, eller at magen skal lage høye rumle lyder. Lydene er verst når jeg er ute blant folk.
Jeg sliter med å bruke ukjente do, når det kommer til nummer 1 og 2. Tørr ikke å bæsje hjemme hos mine foreldre en gang, og det er kun 2 måneder siden jeg flyttet ut derifra (!!)

Jeg vet ikke armer rå lengre. Låser meg inne (har ikke vært ute på 1 måned) på grunn av dumme magen. Avhengig av ibux og paracet er jeg også, dette er psyken igjen, jeg får panikk dersom jeg går ut uten å ta ibux, fordi jeg har fått det får meg at det funker på mageproblemene. Som sagt, et sitter psykisk, men det hjelper på rumlingen fordi jeg slapper mer av.

Har prøvd å kutte forskjellige matvarer, men ingenting funker.

Anonymous poster hash: 52e1a...990
Videoannonse
Annonse
Skrevet

OK, for det første, magen påvirkes ekstremt mye av psyken, så mesteparten av plagenen dine kan faktisk være selvpåført. Du bør kanskje snakke med en psykolog om dette, så vil du kunne bli mye bedre. Jeg har selv hatt problemer med magen i mange år, ble nødt til å planlegge alt etter hvor jeg visste nermeste do var, og hadde alltid imodium med meg overalt. Du kan teste deg uten å bli fysisk undersøkt, jeg tok blodprøver og fikk med hjem en avføringsprøve (man bæsjer på litt papir hver dag i en uke, og smører litt av det på et papir som blir nøye pakket ned og levet til legen når uken er over) det kan du få svar på om du har allergier eller intoleranser. Hos meg fant de ingenting, så jeg fikk "diagnosrn" irritabel tarm. mange år har gått siden, og problemene har fortsatt. For to mnd siden kom jeg over noe som heter candida-dietten som jeg er i gang med nå, og jeg har fått en nytt liv. Siden første dag på denne diette har magen fungert PERFEKT!! Dietten er veldig streng, og det er ikke meningen man skal spise sånn for alltid, men om et par uker skal jeg begynne å prøve meg frem med forskjellige matvarer for å se hva jeg blir dårlig av.. jeg mistenker sterkt korn og melk.. Du burde lese deg opp på dette med kornprodukter, jeg var helt i sjokk over hvor skadelig det er for tarmene våre, til tross for at vi hører så mye om hvor sunt det er. Så hvis du absolutt ikke vil til legen bør du sette deg inn i alt du spiser, og prøve elimineringsmetoden så du lett kan se hva du reagerer på. LYKKE TIL!!

Anonymous poster hash: 362ef...324

Skrevet

Begynn å gå tur hver dag , helst i skog eller park,og ha med deg dorull i sekken. Dette er kun for at du skal begynne å føle deg trygg på å bevege deg utendørs igjen.

Når du skal på buss og blir redd for å måtte på do, kan du ta en t-skje potetmel utrørt i et halvt glass vann å drikke en liten stund før. Dette stopper diaré og tarmene slapper av. Varer i flere timer. Helt ufarlig. Imodium er jo medisin så den bør man unngå.

Det du bare må gjøre er å få oppfølging av lege slik at du kan begynne på et opplegg i forhold til melkeallergi og cøliaki osv. Hjelper ikke dette ,så oppsøk alternativ medisin.

Det går ann å leve et godt liv med disse tarmene dine.

Må tilføye noe: det skal gå 3 mnd. Fra du stopper med produkter før du ser/merker forskjell! Mange som gir opp etter noen få uker. Men avfallstoffene sitter lenge i kroppene våre! Så mistenker du melkeallergi , må du kutte alt med melk i de neste månedene og så prøve laktosefritt og deretter vanlig melk..og slik fortsetter du i de forskjellige diettene. Ting tar tid dessverre.

Anonymous poster hash: c54af...00e

Skrevet

Bare for å ha det sagt så er ibuprofen hardt for magen.

Anonymous poster hash: 477d7...9fe

Skrevet

Det ble opprettet en fin tråd om dette for et par dager siden, anbefaler å lese, sikkert mye å kjenne seg igjen i og hente råd fra!

Anonymous poster hash: e88cd...cee
Skrevet

Paracet og Ibux er ikke bra for magen og plagene dine kan ha sammenheng med bruk av disse medisinene. Kutt ut smertestillende medisiner og gå til elgen og få hjelp. Du trenger ikke innvendig undersøkelse i første runde.

Anonymous poster hash: 22a44...2de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...