Gå til innhold

Mor/far og kidnapping av barn


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Jeg er helt enig i at moren ikke bare kan beholde jenten, bare fordi hun selv mener at hun skal bo hos henne. Men jeg står fortsatt for at jeg syns moren burde fått omsorgen, om begge to var like skikket. Og det på grunn av søsteren.

Søsken bør få vokse opp sammen, så langt det er mulig.

Og det er jo helt greit å mene. Men da bør moren ANKE, ikke bare gjøre som hun selv vil. Siden det var så jevnt melom hun og faren, kunne man jo risikert motsatt resultat, og da hadde det heller ikke vært greit om faren kom og tok barnet.

Da faller noe med hensikten med rettssystemet bort. Derfor får hun nå bot, og det synes jeg er rikitg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Og det er jo helt greit å mene. Men da bør moren ANKE, ikke bare gjøre som hun selv vil. Siden det var så jevnt melom hun og faren, kunne man jo risikert motsatt resultat, og da hadde det heller ikke vært greit om faren kom og tok barnet.

Da faller noe med hensikten med rettssystemet bort. Derfor får hun nå bot, og det synes jeg er rikitg.

Helt enig i det. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg er helt enig i at moren ikke bare kan beholde jenten, bare fordi hun selv mener at hun skal bo hos henne. Men jeg står fortsatt for at jeg syns moren burde fått omsorgen, om begge to var like skikket. Og det på grunn av søsteren.

Søsken bør få vokse opp sammen, så langt det er mulig.

Om en norsk kvinne får barn med en utenlandsk mann (som allerede har et barn), regner jeg med at du ville støtte denne mannen om han tar med deres felles barn til sitt hjemland?

Kan du svare på denne, eller blir det for ubehagelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Om en norsk kvinne får barn med en utenlandsk mann (som allerede har et barn), regner jeg med at du ville støtte denne mannen om han tar med deres felles barn til sitt hjemland?

Kan du svare på denne, eller blir det for ubehagelig?

En kvinne eller mann kan ikke ta med seg barnet når rettssytemet sier noe annet. Det kalles for kidnapping uansett om det er mannen eller kvinnen som gjør det.

Men den som har omsorgen for barnet bør få ta med seg barnet til hjemlandet sitt ja. Og da spesielt om det er søsken innblandet som barnet er vokst opp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke så lett å anke og få opp saken på nytt. Da må man ha god økonomi. Jeg mått gi opp kampen av økonomiske årsaker, selv om barna lider under det. En slik rettsak kan fort koste 60 000-100 000. Selv om man får fri rettshjelp må man dekke alle saksomkostninger (også motpartnerens) hvis man taper saken.

Personlig har jeg ingen tillit til rettsvesenet i denne type saker.

Det som også er helt sprøtt er at barnevern og politi ikke kan gripe inn og forandre avtalen når barna er truet. Nettopp fordi det er en domsavgjørelse Ingen instanser kan overprøve den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot
Det er ikke så lett å anke og få opp saken på nytt. Da må man ha god økonomi.

Personlig har jeg ingen tillit til rettsvesenet i denne type saker.

Det som også er helt sprøtt er at barnevern og politi ikke kan gripe inn og forandre avtalen når barna er truet. Nettopp fordi det er en domsavgjørelse Ingen instanser kan overprøve den.

Tull. Barnevernet kan selvfølgelig gripe inn når barn er truet, barn mister ikke sin rettsbeskyttelse kun fordi foreldrene har kranglet i retten.

Om det skulle være greit å drite i rettsavgjørelser fordi man har dårlig råd eller ikke har tillit, skulle det bli skikkelig artig her i landet... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Poirot. Er du sikker på at politi og barnevern kan overprøve en domsavgjørelse. Kjenner du til rettspraksis eller paragrafer på dette området? Tar imot tips med takk.

Min historie er at både barna og jeg var/er drapstruet av barnefaren. Politiet ga meg voldsalarm og satte inn ekstra patruljering i gaten jeg bor. Barna fikk ingen beskyttelse og måtte praktisere vanlig samvær med sin far. Samvær som var fastsatt i retten. Politiet sa de ikke kunne overprøve dette. De henviste meg til barnevernet som heller ikke kunne hjelpe av samme grunn. Begge instanser presiserte at jeg kunne få bøter hvis jeg holdt barna hjemme og at det også kunne brukes mot meg i en senere rettsak. Forøvrig fikk jeg mye sympati. Barna er heldigvis fortsatt i live. Men de har det ikke bra.

Hva mener du barnevernet burde gjort i denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Poirot. Er du sikker på at politi og barnevern kan overprøve en domsavgjørelse. Kjenner du til rettspraksis eller paragrafer på dette området? Tar imot tips med takk.

Min historie er at både barna og jeg var/er drapstruet av barnefaren. Politiet ga meg voldsalarm og satte inn ekstra patruljering i gaten jeg bor. Barna fikk ingen beskyttelse og måtte praktisere vanlig samvær med sin far. Samvær som var fastsatt i retten. Politiet sa de ikke kunne overprøve dette. De henviste meg til barnevernet som heller ikke kunne hjelpe av samme grunn. Begge instanser presiserte at jeg kunne få bøter hvis jeg holdt barna hjemme og at det også kunne brukes mot meg i en senere rettsak. Forøvrig fikk jeg mye sympati. Barna er heldigvis fortsatt i live. Men de har det ikke bra.

Hva mener du barnevernet burde gjort i denne saken?

Ja, det forekommer at barn må være sammen med en foreldre som er voldelig mot den andre, fordi personen ikke nødvendigvis er voldelig mot barna. (En slik praksis kan man jo selvfølgleig være uenig i.)

Men hvis barna faktisk lider av omsorgssvikt når de er hos far skal barnevernet gripe inn, akkurat som i alle andre saker. La oss si at far slo barna og var narkoman; selvfølgelig skal de da ikke bo hos ham til de er voksne. Om mor ikke er skikket er det imidlertid heller ikke en selvfølge at de havner hos henne.

Jeg ville rett og slett ikke gitt meg mht å melde fra til abrnevernet, samt anmelde trusler mot barna på deres vegne til politiet. Skrive ned ALT som skjer, dato og klokkelsett. Og skaffet meg en advokat. Om du ikke har råd til det, finnes det eadvokatvakt i mange kommuner, der advokater gir gratis rådgivning, du kan evt høre med JURK (gratis juridisk rådgivning for kvinner).

Her er barnevernets regler:

http://www.lovdata.no/all/tl-19920717-100-004.html#4-3

Barnevern og politi kan ikke overprøve en domsavgjøresle som sådann, det krever en ny domsavgjøresle. Men de kan selvfølgelig gripe inn med vedtak for å unngå å sette noens liv i fare.

Stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Denne moren tar et barn med seg og flytter til sin kjæreste i sverige, hun får barn med sin kjæreste i sverige, det blir slutt mellom disse to og hun flytter tilbake til norge med begge barna.

Ringer det ingen bjelle her?

Det er LOV å tenke, selvfølgelig vil faren kjempe for barnet sitt når mor skal ta det med å flytte 300 mil.

Hva tror denne moren, at hun har monopol på barna?

At hun bare kan dra dem med slik det passer henne?

Hun er alene med et barn fra før, hun burde vite bedre enn å stifte familie på ny så langt fra ( i sverige)det andre nettverket(i nord norge)!

Jeg har medlidenhet til faren og barnet, selvfølgelig burde søsken få være sammen, og moren burde holdt seg i Sverige der hun hadde valgt å være, få seg et nettverk og bli der slik at far og barn fikk være sammen på normalt vis!

Et far og barn forhold med så lang avstand er vanskelig og opprettholde, det er ikke rart faren kjemper!

Huff!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Først takk til Poirot for utfyllende svar og gode råd.

Når det gjelder denne saken hvor moren har flyttet til Norge og faren fortsatt bor i Sverige, tror jeg det ideelle ville hadde vært om moren fortsatte å bo i barnets nærmiljø. Men enig med andre her i at selv om moren flytter bør datteren få bli med moren og søsteren. Søsken er ofte veldig knyttet til hverandre. I dette tilfellet er det jo også barnets ønske å bo med mor og søsken. Dette bør vektlegges. (Selv om det finnes eksempler på foreldre som manipulerer barnet slik at barnet i retten pga frykt eller sier det vil bo hos denne forelderen.)

Mulig jeg tar feil, men jeg tror de fleste barn er mest knyttet til sin mor. Barnet har startet livet i morens mage, moren har ammet barnet, og alle mødre jeg kjenner har tilbrakt mer tid sammen med barnet enn barnets far har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

I dette tilfellet er det jo også barnets ønske å bo med mor og søsken. Dette bør vektlegges.

Dette er et utsagn fra moren. Det står ikke noe i avisen om at barnet ikke ønsker å bo hos sin far. Mulig det vil det også, og oftest er vel tilfellet at barnet ønsker å bo hos begge.

Så hvis det på død og liv er barnets rettigheter som er det viktigste, burde ikke moren ha flyttet fra miljøet barnet vokste opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...