Gå til innhold

Jeg sliter ekstremt i mørketiden - orker ingenting..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg virkelig hater november og mørketiden.. (Bor på østlandet). Drar på jobb ca 07, hjemme ca 16:30 - så får ikke noe dagslys - ikke at det er så mye dagslys heller - er jo bar egrått og/eller regvær uansett.

Tar vitaminer og legger meg tidlig hver kveld -allikevel er jeg så forbanna trøtt og tom når jeg kommer hjem fra jobb at jeg kun klarer å gjennomføre det mest nødvendige før jeg igjen må stupe i seng. (Har barn - så må jo følge opp de med mat, lekser, legging osv). Alt annet som husarbeid, rydding, klesvask osv - ting man egentlig må gjøre litt av hver dag - blir liggende til helgen.

Helgen går da med på å ta igjen alt man ikke orket ila uka - og så er det på igjen med ny uke. Er konstant trøtt, sur og tom for energi..

Hvordan klarer dere det nå i årets verste måned egentlig? Føler alt bare er et eneste stort, mørkt mareritt..

Anonymous poster hash: 352d4...feb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dagslyslampe !

Hatet vinteren før, nå går det helt greit.

Anonymous poster hash: c7a46...72f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagslyslampe !

Hatet vinteren før, nå går det helt greit.

Anonymous poster hash: c7a46...72f

Signerer!!! Jeg er verdens slappeste, trøtteste, mest utslitte person på denne tiden. Hadde en tråd her inne sist uke der jeg ba om råd for dette. Jeg hadde på forhånd egentlig bestemt meg for å skaffe meg en lysterapilampe fordi jeg vet at det er forskningsmessig bevist at dette hjelper mot trøtthet, gir økte energinivåer og faktisk senket matlyst (enorm hunger er et symptom på mørketidsdepresjon sammen med null energi).

Så i helgen kjøpte jeg meg en Phillips energy up lampe- og jeg kan faktisk alt nå etter 5 dagers bruk si at jeg føler meg langt mindre trøtt og slapp, det er helt påtakelig. Har også trent siste uka og tatt Chisan - et flytende helsekostmiddel som skal minske trøtthet og øke konsentrasjonen.

nå har jeg altså kjørt på med flere ting så hva som har funket mest vet jeg ikke, men det er i alle fall helt klart at en slik lampe (ikke en oppvåkningslampe men en med 10 000 lux) som du har på f.eks en halv time v frokosten eller når du kommer på jobb) tar knekken på mørketidsblues. Lyset påvirker serotonin og melatoninet i hjernen som er viktige ved depresjon og ved trøtthet (mørketidsdepresjon skiller seg forresten fra vanlig depr ved at man ikke nødvendigvis blir så deppa, bare helt tom for energi, ikke orker noe og bare vil sove- og spise.,. Ved vanlig depr mister man matlyst). Finnes mye god dokumentasjon på at dette fungerer!

Prøv selv! :)

Endret av Gemini7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagslyslampe, d vitaminer, trening og vaskehjelp..

Anonymous poster hash: b5ac7...68e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere virkelig mørketid på østlandet? :P Her oppe i nord ser vi ikke sola på dagen engang i mørketida. Hvilke vitaminer bruker du? Essensielt å ta d-vitaminer og som andre har nevnt kan en dagslyslampe funke kjempebra! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere virkelig mørketid på østlandet? :P Her oppe i nord ser vi ikke sola på dagen engang i mørketida. Hvilke vitaminer bruker du? Essensielt å ta d-vitaminer og som andre har nevnt kan en dagslyslampe funke kjempebra! :)

Nei, det er ikke mørketid på østlandet. Jeg har bodd på østlandet i hele mitt liv, men nå nylig flyttet opp til Tromsø. Slik det er her nå ser jeg heller ikke på som mørketid, men det blir vel bare mørkere og mørkere fremover. JEg synes det er koselig.

Anonymous poster hash: 2cc17...2d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når sola står opp klokka 9, går ned klokka 15 og man er på jobb/skole 8-16 så får man ikke akkurat med seg noe særlig med dagslys da, selv om sola er oppe et par timer om dagen. Jeg bor på Østlandet, men det er fortsatt kullsvart ute både når jeg drar til skolen og når jeg drar hjem igjen.

Anonymous poster hash: 094cb...985

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel bare litt feilbruk av ordet fra TS tror jeg. :)

Mente vel sikkert mørketid som i "vinterhalvåret".

Anonymous poster hash: fd982...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når sola står opp klokka 9, går ned klokka 15 og man er på jobb/skole 8-16 så får man ikke akkurat med seg noe særlig med dagslys da, selv om sola er oppe et par timer om dagen. Jeg bor på Østlandet, men det er fortsatt kullsvart ute både når jeg drar til skolen og når jeg drar hjem igjen.

Du kan ikke kalle det mørketid. Her jeg bor er det mørketid fra slutten av nov til midten av januar. Da er sola under horisonten. Ser ikke sola fysisk på 2,5 måneder. DA kan vi snakke om mørketid. 20 desember er det såvidt et par timer med skikkelig dagslys før det igjen blir bekmørkt før kl 14. Så slutt å klag over "mlrketid". For det har dere ikke sør for polarsirkelen. Kom heller hit å bo fra starten av nov til slutten av januar, så får du kanskje et annet syn på "mørketid".

Anonymous poster hash: de463...8e9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke kalle det mørketid. Her jeg bor er det mørketid fra slutten av nov til midten av januar. Da er sola under horisonten. Ser ikke sola fysisk på 2,5 måneder. DA kan vi snakke om mørketid. 20 desember er det såvidt et par timer med skikkelig dagslys før det igjen blir bekmørkt før kl 14. Så slutt å klag over "mlrketid". For det har dere ikke sør for polarsirkelen. Kom heller hit å bo fra starten av nov til slutten av januar, så får du kanskje et annet syn på "mørketid".

Anonymous poster hash: de463...8e9

Jeg har da ikke kalt det mørketid? :klo: Det var det TS som gjorde. Jeg bare forklarte at det er ikke sikkert man ser dagslys på vinteren selv om man bor sør i landet. Jeg har ikke klaget på noenting, så jeg trenger ikke irettesetting fra folk som er bitre fordi de bor i Nord-Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, man er vel ikke bitter bare fordi man stiller spørsmål med hva som defineres som mørketid. Vi har valgt å bo her oppe, som mange bruker å si "vi vet hvor vi bor". :) Vinterhalvåret kan være tungt for mange, og noen er også ekstra sensitiv for mørketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...