Gå til innhold

Svetter plutselig mer enn før og det lukter mer, hva er grunnen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne i midten av 20-årene. Jeg har alltid svettet normalt, altså blir ikke svett uten grunn og det lukter ikke så lenge jeg dusjer hver dag og bruker deodorant. Men i de siste ukene har dette endret seg. Jeg svetter litt mer under armene, og det lukter svette så fort, selv om jeg er nydusjet og bruker deodorant. Det er ikke noe som har forandret seg i livet mitt eller noe, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg plutselig skal svette mer, og det verste at det lukter så fort. Noen som vet hva dette kan komme av, og som har gode råd til å få stoppet dette?

Anonymous poster hash: 8109f...cd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg opplevde det samme for noen måneder siden, og ante ikke hva dette skyldtes. Jeg svettet spesielt mye raskere av å være i bevegelse o.l.

Jeg fikk i tillegg en del andre symptomer enn kun svetting også. Så jeg dro til legen og fikk konstatert at jeg hadde høyt stoffskifte. Ikke at jeg tenker du har det samme, men dersom du har/eller får flere symptomer, skader det ikke å dra til legen og ta en blodprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme for noen måneder siden, og ante ikke hva dette skyldtes. Jeg svettet spesielt mye raskere av å være i bevegelse o.l.

Jeg fikk i tillegg en del andre symptomer enn kun svetting også. Så jeg dro til legen og fikk konstatert at jeg hadde høyt stoffskifte. Ikke at jeg tenker du har det samme, men dersom du har/eller får flere symptomer, skader det ikke å dra til legen og ta en blodprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre symptomer fikk du?

Jeg sjekket stoffskiftet for et år siden, og var ikke noe galt da, men det kan vel kanskje endre seg på et år det og..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre symptomer fikk du?

Jeg sjekket stoffskiftet for et år siden, og var ikke noe galt da, men det kan vel kanskje endre seg på et år det og..

Jeg fikk skjelvinger og etterhvert hjertebank. Dette skjedde brått og eskalerte fra å være normal til et skjelvende og svettende vrak på 2-3 uker. I følge legen min er ikke mitt sykdomsforløp det vanligste, men at det heller kommer snikende med vage symptomer som man venner seg til. Økt svetting var altså det første symptomet jeg fikk.

Jeg tok også en stoffskifteprøve i januar tidligere i år, og da var verdiene normale så dette kom brått på meg.

Det er ikke bra å kaste ut diagnoser på nett på denne måten, men stoffskifteproblemer er ikke så uvanlig. Jeg tenker at du i hvert fall kan være obs på det dersom du får flere symptomer/evt at svettingen ikke normaliserer seg på et par uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noen andre symptomer, så tviler egentlig på at det er stoffskiftet. Hva annet kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette lurer jeg også på! Begynte for noen måneder siden å svette en del om natta, samme om det er varmt eller kaldt virker det som. Svetter lettere på dagtid og. Og når jeg svetter om natta stinker sengetøy og evt klær noe jævlig neste dag... Skal jeg burde sengetøy hver dag liksom? I tillegg har jeg LAVT stoffskifte, tenkte og høyt pga det, men nei da. ..så skjønner ingenting :( Angst? Medisiner? Begynt å trene mer?

Anonymous poster hash: 8eed5...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker fortsatt akkurat de samme klærne, har ikke pms, og bruker ikke noen medisiner. Jeg svetter også mer om natta, ikke kjempemye, men kan være litt våt på brystet når jeg våkner, men dette kan jo ha noe med at jeg pakker meg inn i en varm dyne om natta. Men svettinga på dagtid hvor jeg bare sitter i ro, den har jeg ingen forklaring på. Jeg har akkurat begynt å trene litt, men ikke mye, men dette skal vel ikke ha noe å si for at jeg svetter resten av uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, ja jeg har mer om natta. Som er rart, siden jeg alltid har brukt å være veldig frossen om natta. Men hadde lavt stoffskifte lenge, og har nå fått medisiner. Så kanskje jeg svetter fordi jeg har fått mer normalt stoffskifte? Men må innrømme jeg er redd for kreft, aids osv..selv om nattesvette kan ha mange årsaker!

Jeg vet ikke hvor mye hold det er i det, men jeg har hørt flere ganger at de som er i god form svetter mer, også utenom trening. Det skal sies at jeg ikke trener noe særlig, men går veldig mye så formen er vel helt ok.

Jeg bruker p-piller, som jeg har gjort i over 10 år, så tror ikke det kan være PMS jeg heller. Det bør vel heller ikke være overgangsalder, siden vi er i 20-åra.

Kan du ha mangelsykdom? B-vitaminmangel, jernmangel..? I alle fall da jeg googlet så kom det opp som mulig årsak, og jeg har jernmangel, uten at jeg kan si det er direkte årsak.

Jeg tenkte å skrive at det ikke er under armene jeg svetter mer i grunn, det er mer generelt. Men så kom jeg på at jeg har sluttet å bruke ene skjorta jeg har, fordi de store svettemerkene under armene syntes så godt i den :S Men det er ikke alltid altså.

Uff, nei jeg skjønner virkelig ikke altså, hva det kan være for verken deg eller meg. Siden det har gått noen måneder (og har noen andre symptomer) lurer jeg på om jeg skal ta det opp med lege neste gang. Er bare redd for å bli oppfatta som hypokonder.

Men ang. stoffskifteproblemer, så er det ikke alltid så enkelt å oppdage selv. Det kommer som sagt litt snikende, man blir vant til en del, og det kan gå litt opp og ned. Jeg var generelt en frossenpinn, ble lett depressiv, la lett på meg på tross av at jeg spiste "ingenting" - noe jeg forklarte med nettopp det, jeg hadde ødelagt forbrenninga av å spise lite, veldig slapp - som jeg forklarte med lat. Men det var altså lavt stoffskifte, men ingen veldig unormale symptomer.

Høyt stoffskifte er vel litt motsatt. De jeg kjenner med det kan bli ekstremt sultne veldig fort, spiser som noen hester men går ned i vekt. De blir grepet av hete- og svettebølger, men kan også være slitne. Det er sikkert flere symptomer også, men kjenner ikke godt til høyt stoffskifte.

Anonymous poster hash: 8eed5...0eb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...