Gå til innhold

2 episoder Diego hver dag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bruker tv for å få en rolig dusj/kaffe på morgenkvisten og når jeg lager middag. Det er litt mye tv, men jeg tenker det er bedre enn gråt/klynking og konflikter... Andre som gjør det samme?

Anonymous poster hash: 94617...79f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg gjør det samme, men her er det Dora som er barnevakt....

Anonymous poster hash: 8a671...6da

Skrevet

Gjør ikke de fleste dette?

her er det Jake som er barnevakt for tida.

Anonymous poster hash: bcdc7...1ee

• Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet

Gjør ikke de fleste dette?

her er det Jake som er barnevakt for tida.

Anonymous poster hash: bcdc7...1ee

Nei, de flest gjør ikke det, men det er ikke noe galt av den grunn.

Jeg merker at ungene blir mye flinkere til å leke for seg selv, og bruker fantasien mer, om tv skrus av. Så her er den kun på til barnetv om kvelden.

Skrevet

Jeg treffer nå mange jeg som bruker tv som barnevakt under middagslaging og dusjing, så det er nok ikke uvanlig n ligger nei.

Anonymous poster hash: b97eb...b3d

• Liker 2
Skrevet

Kommer jo litt an på alder, men jeg syns ikke det hørtes ut som mye tv:)

Kommer jo litt an på barnet også. Noen er veldig slitne etter barnehage, og liker å slappe litt av og roe seg ned med litt tv under middagslaging. Og hvis alternativet er gråt/styr/trass når man helst skal få laget denne maten, syns jeg tv er bedre. Er mye fint lærerikt barnetv på NRKsuper syns jeg:)

Anonymous poster hash: dfbf1...122

• Liker 1
Skrevet

Nei, de flest gjør ikke det, men det er ikke noe galt av den grunn.

Jeg merker at ungene blir mye flinkere til å leke for seg selv, og bruker fantasien mer, om tv skrus av. Så her er den kun på til barnetv om kvelden.

Men ts har det på på morgen i stedenfor kvelden. Ser ikke helt den store forskjellen? Kanskje ts heller leser bok eller leker med barnet på kvelden. Og bruker tv i den tidsperioden hun har behov for det.

• Liker 2
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Helt forkastelig spør du meg

Her har vi ikke TV, og poden kan fint sitte å leke selv eller være med på kjøkkenet. Noen fancy morgenstund for meg selv har jeg ikke en gang tenkt på de dagene jeg er hjemme med poden. Jeg har et barn..det er ingen menneskerett å kunne sitte å nettsurfe med morgenteen.

Jeg synes dere er slemme som pasifiserer ungene deres med tv-titting. Et barn skjønner antakelig ingenting av det han ser på, og han lurer på hvorfor han suger så mye at dere ikke vil være med ham, men heller stuffe ham framfor tven i mens dere gjør andre ting.

Det er snakk om noen få jævla år av de "dyrbare" livene deres..still heller opp for ungen. Når den er 10 år så vil den ikke ha noe med dere å gjøre lenger, helst. Men..det er kanskje det dere drømmer om?

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Men ts har det på på morgen i stedenfor kvelden. Ser ikke helt den store forskjellen? Kanskje ts heller leser bok eller leker med barnet på kvelden. Og bruker tv i den tidsperioden hun har behov for det.

Her bruker faktisk ungene å foretrekke å bli lest for på kvelden, kontra barnetv.

Min erfaring er at de som bruker tv som barnevakt lar ungene ofte se mye på tv i det heletatt, uten at det nødvendigvis gjelder for TS.

Skrevet (endret)

Selvsagt er dette greit. Bevis at litt TV-titting er skadelig, så skal jeg kaste TV-en. Men det tror jeg rett og slett ikke på. Alt med måte, og det TS beskriver er ikke mye. Min datter har fått sett TV stort sett når hun vil, og hun er fullt på høyde med andre når det gjelder å aktivisere seg selv. Hun er heller ikke verken passiv, lat eller overvektig. Som oftest velger hun å gjøre noe annet enn å se TV, og jeg har derfor null problem med å la henne se TV. Blir det slik at barnet aldri vil gjøre noe annet, er det en ting. Men det er ingen grunn til å krisemaksimere før det faktisk blir et problem.

Endret av Harlekin
  • Liker 4
Gjest FuturePrimitive
Skrevet (endret)

Selvsagt er dette greit. Bevis at litt TV-titting er skadelig, så skal jeg kaste TV-en. Men det tror jeg rett og slett ikke på. Alt med måte, og det TS beskriver er ikke mye. Min datter har fått sett TV stort sett når hun vil, og hun er fullt på høyde med andre når det gjelder å aktivisere seg selv. Hun er heller ikke verken passiv, lat eller overvektig. Som oftest velger hun å gjøre noe annet enn å se TV, og jeg har derfor null problem med å la henne se TV. Blir det slik at barnet aldri vil gjøre noe annet, er det en ting. Men det er ingen grunn til å krisemaksimere før det faktisk blir et problem.

Men hva er poenget med å introdusere tv til små barn? Jo, forskning har i det minste vist at tv-titting ikke gir barna noe som helst før de er 3-4 år gamle. De er under den alderen for små til å forstå noe som helst av det de ser. Ser ikke noe problem med å se på tv eller ipad SAMMEN med en ettåring eller toåring..klart det er spennende. Men å la et lite barn sitte hvileløst foran en TV...meningsløst. Nei..han tar sikkert ikke så stor skade av det..litt på samme måte som at spedbarn sikkert ikke tar enorm skade av å grine seg i søvn, eller få elendig kjøpemat på glass. Det GÅR bra med de fleste..men hvorfor velge dårlige løsninger for sine barn? For at DU..o hellige mor/far skal få sitte og koooose seg på mårrakvisten. Man burde vite hva man signet opp til da man valgte å få barn.

Jeg har i hvert fall ALDRI prioritert meg selv på hverken mårran eller kvelden, og jeg har vært hjemmeværende i nesten ett år (jobber hjemmefra når poden sover). Så jeg har vært oppå han 24/7 i ett år. Nyter hvert øybelikk.

Jo..og du..jeg kan ikke bevise at tv-titting er så veldig skadelig i moderate mengder..MEN..jeg kan garantert bevise at livet er bedre uten TV. Har ikke savnet tv-titting de fem årene jeg ikke har hatt TV. Kjøp en stor pc-skjerm og en sånn bluetooth-greie slik at du kan bruke ipaden, mobilen eller macen som fjernkontroll. Man ser så utrolig mye mindre på TV når man faktisk må velge seg ut noe å se. Da innser man at nesten alt er meningsløs sløsing av tid og fordummende pjatt. Kanskje du får mer energi til å være sammen med barnet ditt om du kaster tven?

Endret av FuturePrimitive
  • Liker 1
Skrevet

Men hva er poenget med å introdusere tv til små barn? Jo, forskning har i det minste vist at tv-titting ikke gir barna noe som helst før de er 3-4 år gamle. De er under den alderen for små til å forstå noe som helst av det de ser. Ser ikke noe problem med å se på tv eller ipad SAMMEN med en ettåring eller toåring..klart det er spennende. Men å la et lite barn sitte hvileløst foran en TV...meningsløst. Nei..han tar sikkert ikke så stor skade av det..litt på samme måte som at spedbarn sikkert ikke tar enorm skade av å grine seg i søvn, eller få elendig kjøpemat på glass. Det GÅR bra med de fleste..men hvorfor velge dårlige løsninger for sine barn? For at DU..o hellige mor/far skal få sitte og koooose seg på mårrakvisten. Man burde vite hva man signet opp til da man valgte å få barn.

Jeg har i hvert fall ALDRI prioritert meg selv på hverken mårran eller kvelden, og jeg har vært hjemmeværende i nesten ett år (jobber hjemmefra når poden sover). Så jeg har vært oppå han 24/7 i ett år. Nyter hvert øybelikk.

Jeg ser du er fullt oppdatert på forskningen. "kjøpeglass" er slett ikke elendig, og småbarns hjerne tar faktisk skade av å gråte seg i søvn.

Poenget er at det ikke er skadelig med litt TV, og selv om barna ikke nødvendigvis forstår alt, har de det likevel kjekt når de ser. Det er også et poeng at en sliten mor eller far kan trenge litt fred og ro til å lese avisen, mens barna gjør noe annet (som IKKE skader dem). Selv om du ikke har følt behov for pause, betyr det ikke at det er noe galt at andre trenger det.

• Liker 3
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Jeg ser du er fullt oppdatert på forskningen. "kjøpeglass" er slett ikke elendig, og småbarns hjerne tar faktisk skade av å gråte seg i søvn.

Poenget er at det ikke er skadelig med litt TV, og selv om barna ikke nødvendigvis forstår alt, har de det likevel kjekt når de ser. Det er også et poeng at en sliten mor eller far kan trenge litt fred og ro til å lese avisen, mens barna gjør noe annet (som IKKE skader dem). Selv om du ikke har følt behov for pause, betyr det ikke at det er noe galt at andre trenger det.

Klart det er elendig. Oppdrittsørret og noen gulrøtter og resten er tilsetningsstoffer.

Vis meg forskning som viser at TV er bra for små barn, selv i små doser. Jeg vedder på at du kun finner det motsatte, nemlig at det ikke er spesielt sunt.

• Liker 1
Skrevet

Klart det er elendig. Oppdrittsørret og noen gulrøtter og resten er tilsetningsstoffer.

Vis meg forskning som viser at TV er bra for små barn, selv i små doser. Jeg vedder på at du kun finner det motsatte, nemlig at det ikke er spesielt sunt.

Barnemat på glass er meget strengt regulert, så du finnes ikke skumle tilsetningsstoffer der. Det er bare tull det du skriver der.

Poenget mitt er ikke å bevise at TV er bra for barn. Poenget er at det ikke er nødvendig å unngå det på død og liv, når det ikke er farlig, gir mor eller far en pause og barnet en kortvarig glede.

• Liker 2
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Barnemat på glass er meget strengt regulert, så du finnes ikke skumle tilsetningsstoffer der. Det er bare tull det du skriver der.

Poenget mitt er ikke å bevise at TV er bra for barn. Poenget er at det ikke er nødvendig å unngå det på død og liv, når det ikke er farlig, gir mor eller far en pause og barnet en kortvarig glede.

Mat på barneglass er IKKE farlig..men det er ikke sunt heller. Det er minimalt med næringsstoffer i det.

Det er ikke ekte mat.

Hva tror du er best for et barn? Å spise økologiske gulrøtter, lammekjøtt fra frittgående lam, eller selvfisket ørret som er most sammen med ekte smør..eller industrimat på glass?

Om svaret ditt er det samme som mitt, så forstår jeg ikke hvorfor man velger en dårligere løsning.

• Liker 2
Skrevet

Off topic, det er masse næring i babymat på glass.

Anonymous poster hash: 4fdc5...862

Skrevet

Mat på barneglass er IKKE farlig..men det er ikke sunt heller. Det er minimalt med næringsstoffer i det.

Det er ikke ekte mat.

Hva tror du er best for et barn? Å spise økologiske gulrøtter, lammekjøtt fra frittgående lam, eller selvfisket ørret som er most sammen med ekte smør..eller industrimat på glass?

Om svaret ditt er det samme som mitt, så forstår jeg ikke hvorfor man velger en dårligere løsning.

OK, veldig OT: Hvis du søker på nett, finner du mange treff om at barnemat på glass er helt ok alternativer til mat til barn. Det er ikke på langt nær så ille som visse folk vil ha det til. Det er heller ikke mange som lager så fantastiske hjemmelagde måltider som det du beskriver - selvsagt er det både bedre på smat og sunnere. Men mange kjører ikke den linjen der, og har heller ikke mulighet til det. For min del var det slik at mitt barn spiste ekstremt lite mat, uansett hvor hjemmelaget det var. Da jeg fant et middagsglass hun likte, så jublet jeg. Alternativet var at hun ikke spiste noenting. Da får det heller være at enkelte barneglasshatere ikke bifaller valget mitt.

Skrevet

For å kjøre debatten tilbake på dette spor: FuturePrimitive, du svarte ikke på dette. Hvorfor er det så himla viktig å unngå TV fullstendig?

Gjest FuturePrimitive
Skrevet (endret)

OK, veldig OT: Hvis du søker på nett, finner du mange treff om at barnemat på glass er helt ok alternativer til mat til barn. Det er ikke på langt nær så ille som visse folk vil ha det til. Det er heller ikke mange som lager så fantastiske hjemmelagde måltider som det du beskriver - selvsagt er det både bedre på smat og sunnere. Men mange kjører ikke den linjen der, og har heller ikke mulighet til det. For min del var det slik at mitt barn spiste ekstremt lite mat, uansett hvor hjemmelaget det var. Da jeg fant et middagsglass hun likte, så jublet jeg. Alternativet var at hun ikke spiste noenting. Da får det heller være at enkelte barneglasshatere ikke bifaller valget mitt.

Hvem har seriøst ikke mulighet til å dampe grønnsaker og litt lammekjøtt? Det blir både billigere og seriøst mindre tidkrevende. Du bruker 30 min på det, og lagrer 15-20 sånne i frysern.

Hva er problemet?

Foresten..jeg googlet på nett, som du foreslo, og det første jeg fant var en helt enkel artikkel fra klikk av alle ting

"Jeg tror ingen voksne ville spist denne maten selv, sier klinisk ernæringsfysiolog Rut Anne Thomassen som har testet middagsmat på glass for spedbarn, for Foreldre & Barn"

Nei, det er sikkert og visst. Har du smakt barnemat på glass? Fy faen..

Alle typene, uavhengig av produsent, inneholder for lite kjøtt eller fisk til at de gir nok proteiner og jern til å dekke et barns behov. Barnet er nødt til å få tilskudd av jern på en annen måte, for eksempel i jernberiket grøt.

* Energinivået er for lavt i mange av typene. Noen har også for lite fett til å kunne anbefales som ernæring for barn.

* Konsistensen er for de fleste typene slik at de i ikke gir tyggetrening. Mange av rettene er så tyntflytende at barnet vil ha problemer med å klare å spise det.

http://www.klikk.no/foreldre/tester/article737557.ece

Endret av FuturePrimitive
  • Liker 2
Skrevet

Det er ikke ekte mat.

For folk flest er ikke alternativet selvfisket ørret eller økologisk lam. Det står gjerne mellom oppdrettsfisk på glass (for å ta ditt eksempel) eller oppdrettsfisk som man selv

har tilberedt. Og der er ikke glassmat dårlig.

Da kan du jo like gjerne rakke ned på den hjemmelagede maten folk flest lager fordi det finnes bedre alternativer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...