Gå til innhold

Stjernetegn - horoskop


Anbefalte innlegg

Lunacia sitt syn på det (astrologien retningsgivende' date=' forteller om potensialer (du blir rik [i']eller fattig avhengig av hva du gjør) framfor deterministisk).

Den deterministiske er veldig lett å gjennomskue som ren gjetning, og i studier har en slik astrologi ikke klart å komme med bedre resultat enn dette.

Og det er vel sånn circa så langt jeg strekker min egen tro på astrologi. Og astrologi gir seg ikke ut for å være deterministisk, dersom du har møtt astrologer som har gitt uttrykk for dette, får de ta det på sin egen kappe.

Ikke umulig du har sett at dette har skjedd, men selv skulle jeg sett noen flere slike blinkskudd av horoskop. I lotto er det alltid noen som vinner. Det er først når de treffer hver gang (eller signifikant oftere enn hva ren gjetning tilsier) man kan prate om at det er noe i det.

Hvis jeg selv skulle stilt et slikt horoskop ville jeg tippet personen var heterofil (95% eller no er det), kvinne (flest kvinner tror på slikt), mørkblond (det kan jo være alt fra lys til brunette) og at personen jobber med mennesker (mulig innen helse og omsorg).

Skulle jeg vært virkelig vågal kunne jeg sagt noe om at personen kanskje var homofil, iallfall har personen en viss dragning mot sitt eget kjønn.

Og i de tilfellene jeg har sett har flere ulike astrologer kommet til de samme blinkskuddene av samme presise type, i flere tilfeller på rad. (Ca 80% treff, dersom jeg skal anslå noe.) Også ting jeg i utgangspunktet ikke trodde at man kunne fastslå ved hjelp av astrologi. Men jeg vil ikke si at det beviser noe som helst, det har bare gjort at jeg har blitt forsiktig med å tro at jeg kjenner alle begrensningene innenfor astrologi.

I de tilfellene jeg snakker om har man ikke lagt frem sitt eget horoskop, så kjønn kunne man ikke forutsi statistisk. Legning har stort sett bare blitt nevnt dersom den har avveket fra den heterofile normalen, feks lesbisk, SM osv. Jeg har også sett presise gjetninger av yrke, og der er det vel lite statistikk å støtte seg til. Hårfarge har gått på blondine/brunette, og utseende har ofte gått på ting man ikke automatisk går med på fordi det høres smigrende ut. (Stor nese, tjukk osv.)

Du kan godt forklare korrekte utsagn av typen "jeg tror han hadde en personlig krise da han var 28 som endte med at han tok sitt eget eller en annens liv" med flaks, men da vil jeg gjerne legge til at jeg tror at flaks er en egenskap man kan lære seg, på lik linje med alle andre egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus
Og det er vel sånn circa så langt jeg strekker min egen tro på astrologi. Og astrologi gir seg ikke ut for å være deterministisk, dersom du har møtt astrologer som har gitt uttrykk for dette, får de ta det på sin egen kappe.

Sånn cirka, i tillegg til at de styrer genene, eller genene styrer dem.

Forresten interessant at kjønn, hårfarge og utseende bestemmes utfra fødselsdatoen og ikke unnfangelsen. Tror iallfall jeg skal droppe alt jeg har hørt om x- og y-kromosomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg synes man kan være litt åpen for at det finnes mer mellom himmel og jord enn du nødvendigvis fatter og begriper, Tom. Du er ille bombastisk i dine meninger, og du er arrogant til tusen. I og med at vi egentlig ikke vet hvorfor vi er her, om vi er plassert her eller har kommet til ved en tilfeldighet, så kan man vel heller ikke så bombastisk feie tilside astrologi og stjerners og planeters innvirkning på livet her på jorden og på menneskene. Kanskje alt faktisk har en sammenheng, enten du fatter det eller ikke?

Jeg kan være en sånn besserwisser selv jeg, men jeg pleier å minne meg selv på at det er skrevet millioner av bøker om ting jeg ikke vet noe om. Og så kan jeg synes og mene hva jeg vil uten å ha lest noen av dem :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...