Gå til innhold

Stjernetegn - horoskop


Anbefalte innlegg

Jeg tror ike på horoskopene som står i bladende, de er sprøyt. Men, jeg har fått stilt personlig horoskop, og det sier noe om din personlighet. Det spår ikke hva som kan skje i fremtiden, det er en myte, men sier noe om hvordan du er som person. Det var nesten skummelt å høre en vilt fremmed person jeg hadde hatt null kontakt med sitte og fortelle ganske detaljerte ting om min personlighet og om hvordan jeg er, bare ut i fra fødselstidspunkt og sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus
Jeg tror ike på horoskopene som står i bladende, de er sprøyt. Men, jeg har fått stilt personlig horoskop, og det sier noe om din personlighet. Det spår ikke hva som kan skje i fremtiden, det er en myte, men sier noe om hvordan du er som person. Det var nesten skummelt å høre en vilt fremmed person jeg hadde hatt null kontakt med sitte og fortelle ganske detaljerte ting om min personlighet og om hvordan jeg er, bare ut i fra fødselstidspunkt og sted.

En myte er det ikke. Noen tror horoskop er sterkt deterministiske, og at stjernene kan si noe om ditt livsløp, andre tror det bare sier noe om din personlighet. Selv tror jeg at jeg vet mer om min personlighet enn et horoskop og lytter dermed mer til meg selv. Jeg har sett amatører som ikke kan stille horoskop, spå i hender etc. som har gjort det på folk og likevel frembrakt en tilsvarende reaksjon som din i kundene. Kjenner man mennesker er ikke det vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hun som stilte mitt horoskop hadde ingen forutsetning for å kunne vite så detaljerte ting om min personlighet som det hun fortalte. Vi hadde aldri snakket sammen eller vært i kontakt før, hun hadde ikke en gang sett meg da hun stilte horoskopet (hun hadde skrevet det ned før vi møttes og fødselsinformasjonen hadde hun fått fra noen andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Vel, hun som stilte mitt horoskop hadde ingen forutsetning for å kunne vite så detaljerte ting om min personlighet som det hun fortalte. Vi hadde aldri snakket sammen eller vært i kontakt før, hun hadde ikke en gang sett meg da hun stilte horoskopet (hun hadde skrevet det ned før vi møttes og fødselsinformasjonen hadde hun fått fra noen andre).

Sier bare hva jeg har sett, og disse kjente ikke menneskene de spådde, men de var menneskekjennere. De fleste av oss har mange like personlighetstrekk, og enda flere like personlighetstrekk vi tror vi har/eller ønsker vi har. I en klasse på et college i usa hvor det ble undervist i astrologi, fikk alle i klassen (mange framtidige astrologer) stilt personlige horsokop og de ble bedt om å gi horoskopet karakter 1-6 avhengig av hvor bra det stemte. Alle ga horoskopet sitt 5 eller 6, altså toppkarakter, og alle hadde fått det samme horoskopet. Så det er ikke vanskelig å produsere horoskop som folk kjenner seg igjen i. For øvrig var det en tryllekunster som hadde skrevet det horoskopet, og han hadde ikke brukt noen stjerner til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ikke horoskoper i ukeblader, for det stemmer sjelden eller aldri.

Men jeg har lest i atrologibøker etc litt lengre beskrivelser av stjernetegnet mitt, og der må jeg i likhet med mange andre si at en hel del stemmer på hvordan jeg oppfatter meg selv som person.....tilfeldig? Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en veninne gikk til en klarsynt dame i 96 - England. (Vi gikk hver for oss.) Men det interessante er at vi to Bergens jenter ble foralt noe rart: jeg skulle gifte meg en en amerikaner og veninnen min med en fra New Zealand.

På det tidspunktet kjente vi ingen amerikanere eller noen fra New Zealand. I dag er vi begge gift med 4 dagers mellomrom, bare omvendt. Jeg er gft med en fra New Zealand og veninnen min er gift med en amerikaner.

:roll:

Vi begge er overbesvist om at det må jo være noe i det at hun har talenter og sånt, men at hun rett og slett fikk sine wires crossed med oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Jeg leste nok horoskoper mye oftere når jeg var yngre, og faktisk hadde et lite håp om at de kunne stemme. Nå leser jeg dem sjelden, og jeg har absolutt ikke tiltro til dem.

Men, jeg må jo si at jeg kjenner meg veldig godt igjen i karakteristikker av stjernetegnet mitt - men som TomKrus gir et godt eksempel på så tror jeg nok at det finnes en del karaktertrekk i disse som de fleste kan kjenne seg igjen i.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus: Jeg har strengt tatt ikke noen tro på at jeg kan få deg til å tro på ha jeg sier, men jeg vet nå med meg selv hva jeg tror, og det er egentlig nok for meg. For jeg vet at det ikke var snakk om generelle trekk, men dyptgående detaljer som jeg VET ikke passer til en hel rekke andre mennesker. Og for meg er det nok å vite at sånn er det. Å prøve å overbevise skeptikere er nok ikke noen vits, de er jo uansett ikke åpne for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Å prøve å overbevise skeptikere er nok ikke noen vits' date=' de er jo uansett ikke åpne for det...[/quote']

Den regla om at sketikere er lite åpne er gammel forsvarstaktikk, og feilaktig. Skeptikerne søker jo som regel å finne sannheten, og undersøker mange forklaringsmodeller før h*n finner en tilfredstillende.

Jeg er åpen for det meste jeg, også alternative forklaringer, men de må være spiselige. Det er vel heller du som er lite åpen, siden du tydligvis ikke ønsker å søke andre forklaringer på fenomenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anså faktisk meg selv som 100% ateist i mange år før jeg fant ut at det bare ikke stemte for meg.

Ingen har rett på sanheten, det finnes mange sider av den... Hva som er sant for meg er ikke nødvendigvis sant for deg - og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Jeg anså faktisk meg selv som 100% ateist i mange år før jeg fant ut at det bare ikke stemte for meg.

Ingen har rett på sanheten, det finnes mange sider av den... Hva som er sant for meg er ikke nødvendigvis sant for deg - og omvendt.

Sier selv ikke at jeg innehar sannheten. Som skeptiker er jeg konstant på søken etter den. Sannsynligheten for å finne den er større hvis man leter enn hvis man slår seg til ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..

Hvis man mener det finnes en sannhet, så må man også være villig til å slå seg til ro...når man føler man er kommet hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man mener det finnes en sannhet' date=' så må man også være villig til å slå seg til ro...når man føler man er kommet hjem.[/quote']

:Nikke:

Jeg føler jeg har funnet min sannhet og min vei. Og det har gjort livet mye bedre. Noe i meg klikket på plass. Jeg vet også at min sannhet/vei ikke er rett for alle andre, og prøver derfor ikke å overbevise dem om at de bør ha samme religiøse syn som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
Hvis man mener det finnes en sannhet, så må man også være villig til å slå seg til ro...når man føler man er kommet hjem.

Det finnes sannheter og så finnes det selvbedrag. Mennesket har vært i dette universet kun et øyeblikk, og at det i det hele tatt tror det har funnet sammenhengen nå ligner mer på det sistnevnte for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror ikke på ukebladhoroskop, men har registrert at generelle ting ang mitt stjernetegn stemmer skremmende godt på meg som person :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg leser horoskop i ukeblader eller aviser, er det bare for moro skyld, det er ikke seriøst. Men det er moro å lese av seriøse astrologer. Linda Goodmann er min favoritt, hun skriver morsomt og mye stemmer om de jeg har lest om. Mange vil vel si at det står så mye om et tegn at alle vil kjenne seg litt igjen. Det er ca 80% som skal stemme. Resten kommer an på acendanten din. Noen ganger kan du være sterkere preget av acendanten. Men jeg synes ikke man skal velge partner osv videre etter stjernetegn, eller legge for mye i det. "Å nei, vi passer ikke sammen, ingen vits i å prøve da." Det blir feil, men jeg tror på at å lese litt kan hjelpe deg å forstå den andre parten bedre og forstå bedre hvorfor noen ting er som de er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1

Det som skrives om mitt stjernetegn, Skytten, stemmer i hvert fall veldig godt på meg. Jeg har også fått et personlig horoskop stilt en gang, og at det var skrevet om meg var det ingen tvil om. Og jeg er skeptiker god som noen, så jeg tar ikke ting for god fisk bare fordi jeg ønsker å tro.

Ukebladhoroskoper derimot kan være ganske feilaktige ja - og de varierer jo også veldig fra magasin til magasin innenfor samme periode, så de ser jeg på som ren underholdning.

Astrologi er en eldgammel vitenskap, og jeg har tro på at det er noe i det - hvordan er det ellers mulig å ta folk på stjernetegnet bare ved å bli kjent med personligheten deres? Mange som klarer det gitt...

Noen skeptikere er så skeptiske at de overhodet ikke tror på noe som helst før de selv har erfart og fått solide beviser på ting. De godtar aldri andres erfaringer og utsagn..... :roll: , men tar liksom utgangspunkt i at de lar seg lure fordi de ønsker så inderlig å tro... eller noe i den duren. Eller hva tror du krus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
eller noe i den duren. Eller hva tror du krus?

Jeg tror veldig mange er veldig flinke til finne positive bekreftelser på deres påstander, og skyver de negative under teppet, eller ikke en gang ser dem (det passet ikke da, men at jeg er sååå sjarmerende må jo være sant. Jeg pleier jo å være litt snarsint også). Vi er ikke alle vitenskapsmenn, og vi er ikke alle utstyrt med den samme innsikten til å se sammenhenger og forstå hvordan vi tenker. Hva folk tror på i sitt daglig virke bryr meg lite, jeg er bare glad for at mennesker med myndighet ikke så alt for ofte tar avgjørelser på bakgrunn av horoskop, krystallkuler og auralesing.

Astrologi var i høyden en pseudovitenskap, ingen vitenskap. I europeisk sammenheng mistet den sin prestisje da man (Kepler, Copernicus m. fler) plutselig fant ut at verden var skrudd sammen på en litt annen måte, og at jorden ikke var universets midtpunkt.

Mennesket ønsker å forstå hvordan verden er skrudd sammen. Det er ikke alle som like lett forstår de mer kompliserte sammenhengene, og da er det lettere å ty til de enkle og mer primitive. Ikke minst er de mer fargerike også.

Men for all del, kom med en plausibel forklaring på hvorfor astrologi fungerer, og hvordan man i det hele tatt fant ut at det gjorde det. Og bevisene er vel gjerne at de fine karaktertrekkene horoskopet forteller om deg passer så fint. Jeg har lest mange horoskop, jeg. Kjenner meg igjen i de fleste, om det så er skorpion eller jomfru. Væren passer bra også. Likeså vannmannen. Fortell meg hvorfor disse magiske strålene ikke påvirker meg når jeg ligger inni magen til moren min, eller når føttene mine stikker ut, eller når jeg er 13, men bare på det tidspunktet legen noterer ned mitt fødselsøyeblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Her er mitt perosnlige horoskop(basert på tidspunkt og sted):

You have oratorical skills, although your nature is rather retiring and reserved
(les, du er både og, enten eller)

Deep within yourself you are an intellectual being.[..]Your thoughts are orderly and organized, and you pursue knowledge with great industry, striving always for neatness and perfection in your work
(jeg er veldig lite strukturert, og ingen sier frivillig at de er dumme, så jeg godtar resten).

You are kind and good-hearted and mild in manner and gesture. You are inclined to observe rather than participate
(hvem sier at de ikke er det, men jeg kan innrømme at jeg ikke nødvendigvis er mild. Observerer vel lite nå).

The danger is that sometimes you may lose yourself in concepts and theories and become increasingly inactive
(når jeg blir oppslukt av teorier blir jeg nettopp ikke inaktiv)

You need a strong hand to protect you and lead you into the practical world.
(stemmer ikke)

Emotionally, you may become confounded and perplexed when your soul is torn between opposite attractions. Your temperament is, nevertheless, kindly and able to appreciate the most subtle emotional experiences.
(både og, enten eller)

there are very good prospects for success as a painter, musician, writer, or poet
(En akademisk karriere var kanskje en bomtur?)

The liability of this astrological combination is that it gives you an uncertain position in life and a perpetual striving for material security that seems to be hard to come by. This may be relieved temporarily by your receiving a small inheritance and will be almost overcome by the final years of your life by excellent family care and assistance.
(for dette stemmer vel for ingen? Arven stemmer ikke for meg da. )

In general, your work orientation and general health may be difficult at times, but you have enough willpower and stamina to make the best of them.

(Er aldri syk)

Og den beste til slutt:

Generally, you have inclinations and tendencies for the following: professions dealing with occult matter or mediumships, religion, seafaring, acting, psychometry, clairvoyance, painting, poetry, mysticism, and espionage.
Har alltid hatt lyst til å bli spion da.

Mye passet, mye passet ikke. Akkurat som ved ren flaks. Den beste var vel at jeg ville ha fred på jorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike horoskoper som lages av på websider er kjempedårlige. Ville ikke hatt lit til et slikt for fem øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...