Gjest TomKrus Skrevet 6. august 2004 #41 Del Skrevet 6. august 2004 Slike horoskoper som lages av på websider er kjempedårlige. Ville ikke hatt lit til et slikt for fem øre. Hvorfor ikke? De stilles på bakgrunn av fødselstidspunkt, og du får bare et lite utdrag av horoskopet. Ønsker du hele må du betale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pace Skrevet 7. august 2004 #42 Del Skrevet 7. august 2004 Jeg kan kanskje være med på at andre sjerner affekterer oss hvis man skal kunne klare å se noen mønstre i universet for så og på en måte lese et slags system. Men vanligvis er det alt for fjernt for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 7. august 2004 #43 Del Skrevet 7. august 2004 Hvorfor ikke? De stilles på bakgrunn av fødselstidspunkt, og du får bare et lite utdrag av horoskopet. Ønsker du hele må du betale. Problemet med slike horoskoper er at de bare tar utgangspunkt i fødselstid og sted og setter det sammen ved bruk at data. Da kan du få beskjed om at du er både snakksalig og stille f.eks. Fordi den ene påvirkningen sier det ene og den andre sier det motsatte. Hvis du tar deg tid og penger til å snakke med en erfaren astrolog, så vil denne sette sammen horoskopet og se en helhet i det. Men, vi lever i en relativ verden. Ingenting er abslolutt og vi er full av motsigelser og paradokser. Og det viser jo et horoskop også. Jeg leser ikke ukebladhoroskop for annet enn underholdning, men har tro på ordentlig satt opp horoskop. Det er ikke bare solen og månen som spiller en rolle, men det finnes flere planeter som også tas med i betraktningen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 8. august 2004 #44 Del Skrevet 8. august 2004 Hvis du tar deg tid og penger til å snakke med en erfaren astrolog' date=' så vil denne sette sammen horoskopet og se en helhet i det.[/quote'] Ta deg tid til å tenke litt over hvorfor det er lettere å stille et horskop til en person som du blir bedre kjent med. Tenk også over om stjernene bryr seg så mye om du kjenner den du stiller horoskopet til. I dette horoskopet var det hele sulamitten, men hallo horoskopet spår at jeg kommer til bli en av disse som tror blindt på slike overtro. Syntes nå det var litt morsomt, jeg Men nå vil jo sikkert mange av dere tolke det slik at jeg vil få interesse for det, og ikke nødvendigvis tro på det. Man kan alltids tolke slike generelle påstander i hvilken som helst retning man ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 8. august 2004 #45 Del Skrevet 8. august 2004 Jeg er - etter andres målestokk - kanskje naiv, men jeg tror på dette her. Jeg har eget program på data som jeg kan sette opp horoskop på samme måte som det du fikk på nettet. Men, det er jo da jobben begynner, med å trekke ut det som ikke stemmer og lage en helhet som henger sammen logisk. Jeg har hatt kontakt med mennesker på nettet som ikke kjenner meg, men som forteller meg hvordan jeg er utifra hvor planetene sto da jeg ble født. Eks. En som har Mars i Væren og Venus i Tvillingene vil være annerledes enn en som har Mars i Vannmannen og Venus i Løven. Selv om dette er personer som er født i samme stjernetegn ellers. Og det er grunnen til at folk fnyser av astrologien, fordi de leser ukebladhoroskop som tar utgangspunkt i kun det sol-tegnet du er født i. En astrolog trenger ikke kjenne deg for å sette opp et riktig horoskop. Men, du har testet det på nettet, så du er vel overbevist, du?! Vet at skeptikere ikke vil bli omvendt - har et par av dem i omgangskretsen min - men det kunne kanskje vært verdt det å få en astrolog til å sette opp et ordentlig horoskop for å se om det stemmer at det er bare tull. Sånn som det er nå, så kjemper du egentlig mot noe du ikke vet om stemmer eller ikke. Du tar bare utgangspunkt i noe du tror du er imot, fordi du ikke får horoskoper i aviser til å stemme. Du har avskrevet det som tull uten å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 8. august 2004 #46 Del Skrevet 8. august 2004 Jeg er - etter andres målestokk - kanskje naiv, men jeg tror på dette her. Jeg har eget program på data som jeg kan sette opp horoskop på samme måte som det du fikk på nettet. Men, det er jo da jobben begynner, med å trekke ut det som ikke stemmer og lage en helhet som henger sammen logisk. Jeg har hatt kontakt med mennesker på nettet som ikke kjenner meg, men som forteller meg hvordan jeg er utifra hvor planetene sto da jeg ble født. Du trenger ikke kjenne en person for vite mye om den. Det er mye man kan vite om en person ut fra løst prat. Det er ikke vanskelig å få tak i informasjon om deg. Du kan lese litt om det her. Lite sitat fra nevnte link: He knows, too, that people are generally self-centered, that we tend to have unrealistic views of ourselves and that we will generally accept claims about us that reflect not how we are or even how we really think we are but how we wish we were or think we should be. He also knows that for every several claims he makes about you which you reject as being inaccurate, he will make one that meets with your approval; and he knows that you will remember the hits he makes and forget the misses. Eks. En som har Mars i Væren og Venus i Tvillingene vil være annerledes enn en som har Mars i Vannmannen og Venus i Løven. Så klart. Mennesker er forskjellige. En astrolog trenger ikke kjenne deg for å sette opp et riktig horoskop. Men, du har testet det på nettet, så du er vel overbevist, du?! H*n trenger ikke kjenne deg, men h*n må være en menneskekjenner. Vet at skeptikere ikke vil bli omvendt - har et par av dem i omgangskretsen min - men det kunne kanskje vært verdt det å få en astrolog til å sette opp et ordentlig horoskop for å se om det stemmer at det er bare tull. Sånn som det er nå, så kjemper du egentlig mot noe du ikke vet om stemmer eller ikke. Du tar bare utgangspunkt i noe du tror du er imot, fordi du ikke får horoskoper i aviser til å stemme. Du har avskrevet det som tull uten å prøve. En skeptiker har ingen problem med å bli omvendt, det er bare at de som regel ikke er litt mer skeptiske enn andre, og det kreves litt mer for å få dem med på laget. Det virker her mer som om det er du som har låst deg fast i en tro. Har du noensinne forsøkt å undersøke astrologien i et skeptisk lys, eller er det litt skummelt? Du har vel bestemt deg alt? Jeg spør deg det samme jeg har spurt flere her inne, men som ingen tydeligvis klarer å svare på, hvorfor fungerer astrologi, hva er det som skjer med oss når vi blir født og hvordan fant man ut at det fungerte? Har du satt deg inn i hvordan astrologien oppsto? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 8. august 2004 #47 Del Skrevet 8. august 2004 Du trenger ikke kjenne en person for vite mye om den. Det er mye man kan vite om en person ut fra løst prat. Det er ikke vanskelig å få tak i informasjon om deg. [...] H*n trenger ikke kjenne deg, men h*n må være en menneskekjenner. Hva om vedkommende ikke har hatt noen som helst kontakt med deg? Aldri sett eller pratet med deg? Månen og slikt påvirker jorda (se bare på flo og fjære), hvorfor da ikke menneskene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 8. august 2004 #48 Del Skrevet 8. august 2004 Hva om vedkommende ikke har hatt noen som helst kontakt med deg? Aldri sett eller pratet med deg? Månen og slikt påvirker jorda (se bare på flo og fjære), hvorfor da ikke menneskene? Himmellegemene påvirket ikke jorda bare ved jordas fødsel, og ei heller med magiske stråler. Jeg sa at personen må være en menneskekjenner. He knows, too, that people are generally self-centered, that we tend to have unrealistic views of ourselves and that we will generally accept claims about us that reflect not how we are or even how we really think we are but how we wish we were or think we should be. He also knows that for every several claims he makes about you which you reject as being inaccurate, he will make one that meets with your approval; and he knows that you will remember the hits he makes and forget the misses. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 8. august 2004 #49 Del Skrevet 8. august 2004 Får ikke det til å stemme. For det handler faktisk ikke kun om positive egenskaper... Men også mer nøytrale og noen som også kan være ganske negative... For ikke å snakke om ting man egentlig vet, men ikke akkurat vil innrømme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 8. august 2004 #50 Del Skrevet 8. august 2004 Får ikke det til å stemme. For det handler faktisk ikke kun om positive egenskaper... Men også mer nøytrale og noen som også kan være ganske negative... For ikke å snakke om ting man egentlig vet, men ikke akkurat vil innrømme... Nøytrale passer vel alle, og noen av de negative passer vel alltids. De fleste av oss har nok flere negative sider enn vi og horoskopene ser. Og tror du mye på en ting er du nok litt flinkere til å overse det som kan virke mot teorien. confirmation bias (skjer også innen vitenskapen) selective thinking. En fin artikkel om astrologi. Kan førselstidspunktet påvirke livene våre? Det var dette spørsmålet man ønsket å besvare da 2 000 nyfødte ble registrert, tidlig i mars 1958. De fleste barna kom til verden med bare minutters mellomrom og forskere har fulgt dem helt fram til i dag. [...] I følge astrologene avgjør solens, månens og stjernenes posisjon i fødselsøyeblikket mange av evnene og personlighetstrekkene våre. Det betyr at de 2 000 jevnaldrende (som for øvrig var født i fiskene, for den som lurer) burde bli temmelig like. Det var de imidlertid ikke. Forskerne sammenlignet 110 karaktertrekk, fra yrke og sivilstatus til sinnsro og evner i kunst, sport og matematikk, og det fantes ikke en eneste indikasjon på at tidstvillingene var mer like hverandre enn andre, tilfeldig valgte mennesker. Astrologien har kommet til kort i hundrevis av studier, sier Dean. Likevel reflekteres dette overhodet ikke i astrologibøkene, som dermed må betegnes som lureri. Litt mer om månens påvirkning på oss. Faktum er at månens tyngdekraft på oss er mindre enn vekten av en mygg. Grunnen til at månen klarer å påvirke havet nok til å lage høy- og lavvann er simpelthen at vel, Atlanteren er litt større enn vi er. Mennesker er såpass sammensatte, og oppfører seg såpass forskjellig fra situasjon til situasjon og livsfase til livsfase, at vi nesten er garantert å kjenne oss igjen i astrologens litt vage beskrivelser av oss selv. Selv den mest innadvendte kan oppfatte seg selv som pågående i perioder. Og hvis vi har litt lyst til å tro at astrologien fungerer, er vi gjerne villige til å tilpasse oss litt ekstra for å passe inn i astrologens mønstre. Ikke minst fordi astrologien gjerne forteller deg veldig smigrende ting. Hvis du leser at mennesker i ditt tegn er veldig omsorgsfulle, har du da lyst til å utbasunere at “Nei, jeg er en sånn som gir blanke i folk rundt meg?” Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 8. august 2004 #51 Del Skrevet 8. august 2004 Jeg blir i hvert fall påvirket av månen... Og det er ikke for ingenting at mensen ble kalt "måneblod"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 8. august 2004 #52 Del Skrevet 8. august 2004 Jeg blir i hvert fall påvirket av månen... Og det er ikke for ingenting at mensen ble kalt "måneblod"... Masse har fått kallenavn etter gammel overtro, det betyr ikke at det er noe i det av den grunn. Korrelasjon(hvis det ene skjer så det andre) må ikke nødvendigvis medføre kausalitet(at endringen i det ene er årsaken til endringen i den andre). Mensen har nok fått navnet måneblod fordi syklusen(ca 28 dager) er tilnærmet lik en måned(28-31 dager), eller nesten lik syklusen til månefasene(29.5 dager). Tror ikke akkurat alle kvinner i verden er i synk med månens syklus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona Skrevet 20. august 2004 #53 Del Skrevet 20. august 2004 Den gamle avataren din var så behagelig å se på Krus.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shagya Skrevet 20. august 2004 #54 Del Skrevet 20. august 2004 Ukebladhoroskap er bare sprøyt og flaks om det tilfeldigvis skulle stemme akkurat når du leser det. Jeg har lest noen bøker om emnet skrevet av Linda Goodman og veldig mye av det stemmer faktisk på meg og hvordan jeg er, i forhold til mitt stjernetegn. Det stemmer også på andre jeg kjenner. Men jeg har likevel litt vanskelig for å tro på at det er noe annet enn tilfeldigheter som styrer hvordan vi blir, sett i forhold til hvordan vi burde vært i forhold til stjernetegnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isabella Moon Skrevet 24. august 2004 #55 Del Skrevet 24. august 2004 En lokalavis fra hjemstedet mitt ble avslørt for å, utrolig nok, skulle ha benyttet samme horoskopet tre år på rad. Det var altså snakk om dagshoroskoper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 24. august 2004 #56 Del Skrevet 24. august 2004 Hva om vedkommende ikke har hatt noen som helst kontakt med deg? Aldri sett eller pratet med deg? Bare for å skyte inn en sak: Har sett astrologer få fremlagt fødselshoroskopet til folk de ikke vet noe som helst om, via internett, og kommer med imponerende nøyaktige detaljer. Da har de ikke engang fått vite fødselsdato og år, men kun fått se kartet over hvordan stjernene og planetene sto. Da har de kommet med detaljer som feks hårfarge, utseende, kjønn, seksuell legning, yrke, året de døde osv, og alt stemte. Da snakker vi ikke lenger om generelle ting som passer på alle, og de har heller ikke snakket med vedkommende eller fått noe annen info. Det er heller ikke slik at planetene osv påvirker deg bare når du blir født. Ifølge astrologien påvirker de oss hele livet, og det er nettopp derfor man kan skrive ett livs/års/ukeshoroskop for en person. (Men de som står i ukebladene blir for generelle til at de kan tas seriøst, siden de bare tar utgangspunkt i soltegnet.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 25. august 2004 #57 Del Skrevet 25. august 2004 Bare for å skyte inn en sak: Har sett astrologer få fremlagt fødselshoroskopet til folk de ikke vet noe som helst om' date=' via internett, og kommer med imponerende nøyaktige detaljer. Da har de ikke engang fått vite fødselsdato og år, men kun fått se kartet over hvordan stjernene og planetene sto. Da har de kommet med detaljer som feks hårfarge, utseende, kjønn, seksuell legning, yrke, året de døde osv, og alt stemte. Da snakker vi ikke lenger om generelle ting som passer på alle, og de har heller ikke snakket med vedkommende eller fått noe annen info.[/quote'] Og i all den tid har vi gått den blindveien med gener og dna. Kanskje det er genene som styrer stjernene? Eller kanskje stjernene muterer gener? Nei, vi prater her om generell piss. Iallfall når det kommer til hårfarge, utseende, kjønn og seksuell legning. Unnskyld ordbruken. Anbefaler deg å tro på Lunas astrologi. Den er tilpasset et kritisk blikk. Ditt syn er veldig lett å slakte. Og hva er det som skiller stjernens påvirkning på meg akkurat nå, kontra deg? Hva er det med stjernene som gjør at vi to er forskjellige? Holder man seg til fødselstidspunkt og -sted så er det ialfall lettere å svare på slikt. Og det er dette som er utgangspuktet til horoskopet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 25. august 2004 #58 Del Skrevet 25. august 2004 Anbefaler deg å tro på Lunas astrologi. Den er tilpasset et kritisk blikk. Ditt syn er veldig lett å slakte. Hva er Lunas astrologi? Og jeg gir heller ikke uttrykk for mitt syn, jeg fortalte bare om en opplevelse jeg har hatt. Og dersom noen har en plausibel forklaring på den opplevelsen, så vil jeg gjerne høre den. Og hva er det som skiller stjernens påvirkning på meg akkurat nå' date=' kontra deg? Hva er det med stjernene som gjør at vi to er forskjellige? Holder man seg til fødselstidspunkt og -sted så er det ialfall lettere å svare på slikt. Og det er dette som er utgangspuktet til horoskopet.[/quote'] Det som er greia innefor astrologi er at våre ulike fødselskonstellasjoner gjør at vi reagerer ulikt på hvordan stjernene står underveis i livene våre også. Men, jeg er egentlig ikke ute etter å overbevise noen, siden dette går på tro, så jeg kommer neppe til å fortsette denne debatten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TomKrus Skrevet 25. august 2004 #59 Del Skrevet 25. august 2004 Hva er Lunas astrologi? Lunacia sitt syn på det (astrologien retningsgivende, forteller om potensialer (du blir rik eller fattig avhengig av hva du gjør) framfor deterministisk). Den deterministiske er veldig lett å gjennomskue som ren gjetning, og i studier har en slik astrologi ikke klart å komme med bedre resultat enn dette. Ikke umulig du har sett at dette har skjedd, men selv skulle jeg sett noen flere slike blinkskudd av horoskop. I lotto er det alltid noen som vinner. Det er først når de treffer hver gang (eller signifikant oftere enn hva ren gjetning tilsier) man kan prate om at det er noe i det. Hvis jeg selv skulle stilt et slikt horoskop ville jeg tippet personen var heterofil (95% eller no er det), kvinne (flest kvinner tror på slikt), mørkblond (det kan jo være alt fra lys til brunette) og at personen jobber med mennesker (mulig innen helse og omsorg). Skulle jeg vært virkelig vågal kunne jeg sagt noe om at personen kanskje var homofil, iallfall har personen en viss dragning mot sitt eget kjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 25. august 2004 #60 Del Skrevet 25. august 2004 For å skyte inn et lite apropos til dere som liker å lese horoskoper: jeg skriver horoskoper (måned/års), men har aldri tatt annet enn fantasien til hjelp i skrivingen. Jepp, det stemmer: jeg dikter opp rubbel og bit! Så kan dere jo alltids lure og fundere over hvem jeg skriver for... 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå