Gå til innhold

Fins det operasjon for å bli trangere og hjelpe så jeg ikke tisser på meg ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hele livet slitt med at jeg tisser på meg. Tisset i senga til jeg var rundt 13 år. Tissa meg helt ut ofte når jeg lo frem til jeg var 22 år. Så gikk jeg inn i en depresjon og har ikke ledd så godt på mange år. Men hender fortsatt at jeg tisser på meg feks om morgningen om jeg ikke kommer meg raskt nok på do. Er snart 30 år. Føler også at jeg kunne vært trangere det nede ( er kvinne) kjenner ikke fult så mye som jeg skulle ønsket det nede. Prøver å ta knipe øvelser men får det ikke til. Er for svake muskler der nede. Fins det en operasjon som både kan hjelpe meg og bli trangere og som vil hjelpe meg mrd å ikke tisse på meg? Dette er så flaut :(

Anonymous poster hash: 54cf3...d0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spør legen din om henvisning til utredning. Det har jeg vært på.

Du kan få hjelp til blæretrening, medisiner (piller eller plaster) eller en operasjon om det er virkelig er ille. Du kan også få hjelp til å lære deg å sette kateter.

Det er ikke flaut, det er mye mer vanlig enn du tror, og du får god hjelp om du bare spør om det.

Anonymous poster hash: 4102a...096
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For inkontinensen finnes det medisiner, men det viktigste er jo å finne ut årsaken først. Det må en lege gjøre.

Man kan ta vaginalplastikk, men det må du nok betale selv. Det er vel som oftest kvinner som har blitt veldig vide etter fødsel (sånn at skjedeinngangen er ganske åpen) som tar denne operasjonen. Det finnes fysioterapi som behandler slappe skjedemuskler (dersom du ikke har født, så er det vel heller det du burde satse på).

Anonymous poster hash: 54d9b...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men urinveisrøret og skjeden er jo to forskjellige 'rør'

Å stramme skjeden vil vel ikke hjelpe mot inkonsistens? (Hvis jeg skjønte deg rett når du sier du ikke føler noe aka under sex)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv om du føler at du ikke får til knipeøvelsene så knip

få en fysioterapaut eller jordmor /helsesøster til å vise og forklare hvordan

jo sterkere musklene blir jo bedre kjenner du at du kniper

viss kniping alene i ca 6 mnd sammen med minirin tabletter ikke skulle vere nok til å dempe "bløtlegginga" så be om en henvisning til operasjon

da får du en blekke med papirer som må fylles ut , kartlegging av når du blir våt i hvilke situasjoner, du må bruke bind/bleie som skal veies og du må måle hvor mye du tisser og du må skrive opp alt du drikker også og klokkeslett for veske inn og ut

så når du kommer til legen som skal vurdere deg for operasjon så må du igjennom en stresstest først må du tisse og så setter de inn et kateter for å sjekke om du har resturin og så fyller de på med 3 dl saltvann inn i blæra og du får en bleie og en netttingtruse og så må du gjøre en hoppeserie bleien blir veid før og etter hvor mye du har lekket

den blekka med papir og denne undersøkelsen blir grundig vurdert av legen og det avgjør om du kan få operasjon og hvilken type operasjon som vil hjelpe deg best

du kan snakke med fastlegen eller gynekologen din om dette, si også hvordan du var som barn og frem til no med tanke på nattevæting og alt som har/kan ha noe å si for behandlingsvalg

jeg tok det opp med gynekologen i des. i fjor (første gang jeg har nevnt det for en lege i det hele tatt) og ble operert i sept. i år, for meg var problemet størst siste halvpart av natta siden jeg er munnpuster og begynte å hoste på natta da munn og svelg ble uttørket for å få opp litt fuktighet og var det en time eller så til jeg ville våknet av at jeg var tissetrengt at jeg hostet så var jeg og senga våt, hadde jeg en forkjølelse så jeg fikk hosterier så kunne jeg klare å holde meg tørr ved hjelp av kniping på de to tre første hosta og så ble det bare våtere og våtere for hvert host

men også jeg lurte på hva f... har jeg gjort dagen etter operasjonen - gått fra følelsen av at jeg hadde en høytrykkspyler av et urinrør med god kraft i strålen når jeg tisset til å ha et urinrør på tykkelse med en sytråd som det tok ti evigheter å få tømme blæra gjennom men det kom at jeg var ganske så opphovnet innvendig ble bedre for hver dag, har fortsattt ikke høytrykkspyleren jeg hadde men er halvveis der og er nok der jeg kommer til å vere

om morgenen og når jeg ikke har fått tid til å gå på toalettet slik at jeg er ekstremt tissetrengt så må jeg gå i to eller tre omganger tisser en dell går litt rundt i fem minutter før jeg får tisset en del til og av og til må jeg ha en ny gårunde før jeg får tisset siste rest

om jeg angrer på operasjonen ikke i det hele tatt jeg slipper å sove med bleie/bind og jeg har holdt meg tørr ikke en dråpe har komt ut uten at jeg har villet det

og siden jeg har lymfeødem og bruker vanndrivende medisiner tatt om morgenen så kunne jeg ikke få "vannminskende" om kvelden så jeg hadde ikke mulighet for den medisineringen men igjen for meg så var det stressinkontines - hosting , nysing, oppkast , hopping og løping

ønsker deg alt godt og lykke til med å få den hjelpen som er den rette for deg

Anonymous poster hash: 2566f...020
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke hjelper å operere seg trangere dersom du tisser på deg. Du må jo unansett får trent muskulaturen som er med på å regulere åpningen i urinrøret eller hva som styrer det der. Hvor trang skjeden din er (i diameter) har jo ingenting å si for hvor sterk du er i muskulaturen der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du vært inkontinent nesten hele livet og ikke gått til legen enda? Det er ikke noe galt med musklene dine, det er noe medfødt galt. Gå til legen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsett med knipeøvelser. Få legen til å hjelpe med forklaring på hvordan. Ikke stopp opp, da blir ikke musklene sterkere. Ha faste dotider. Ha vekkerklokke på en stund før blærer pleier å bli full på natten, slik du kan stå opp å tisse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men urinveisrøret og skjeden er jo to forskjellige 'rør'

Å stramme skjeden vil vel ikke hjelpe mot inkonsistens? (Hvis jeg skjønte deg rett når du sier du ikke føler noe aka under sex)

Jo, det vil hjelpe å stramme bukmuskelen og den bakre som ligger mot rompa. Når man har født blir man ofte inkontinent etterpå, og noen må opereres for å bli bra. Det gjorde jeg. :)

Anonymous poster hash: a7f70...bcc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...