AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #1 Skrevet 18. november 2014 Hei! Jeg bor i Norge og jeg har norsk pass. I sommerferien 2015 har jeg lyst til å bo i New York. Og jeg vil også jobbe der. Så jeg lurer på dette: Er det mulig å leie leilighet i NY for 2 mnd? Er det mulig å få arbeidstillatelse der så jeg kan jobbe der? (modelljobb) Takk! Anonymous poster hash: ac798...01d
Gjest Verify Skrevet 18. november 2014 #2 Skrevet 18. november 2014 (endret) Arbeidsvisum er en lang prosess med digital søknad, visumavgift for søking, avtale intervju, oppmøte på den amerikanske ambassade for intervju og så vente på behandling. Hvis dette er første gang du søker om et amerikansk visum, kan du spare tid ved å ha med følgende dokumenter til intervjuet ditt: Bevis som bekrefter dine jobbkvalifikasjoner, inkludert eventuelle universitetsvitnemål. Originale brev fra nåværende og tidligere arbeidsgivere som angir din posisjon og prosjekter du har arbeidet med, og hvor lenge du jobbet med dine arbeidsgivere. Hvis du for tiden jobber og har H-1B-status, ber vi deg sende dine lønnsslipper for gjeldende kalenderår og din føderale selvangivelse (IRS-skjema 104 og W-2) for alle årene hvor du har vært ansatt i USA. Du bør ha med deg: lønnsslipper fra ditt gjeldende eller nyeste arbeidssted navnene og gjeldende telefonnumre for personalsjefer ved dine nåværende og tidligere arbeidssteder CV-et ditt Har hørt at det er vanskelig å få arbeidstilatelse. Hvordan leiemarkedet i New York er vet jeg ikke, men regner med at det er relative høye priser..? Edit: www.ustraveldocs.com/no_no/no-niv-typework.asp Endret 18. november 2014 av Verify
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #3 Skrevet 18. november 2014 Arbeidsvisum er en lang prosess med digital søknad, visumavgift for søking, avtale intervju, oppmøte på den amerikanske ambassade for intervju og så vente på behandling. Hvis dette er første gang du søker om et amerikansk visum, kan du spare tid ved å ha med følgende dokumenter til intervjuet ditt: Bevis som bekrefter dine jobbkvalifikasjoner, inkludert eventuelle universitetsvitnemål. Originale brev fra nåværende og tidligere arbeidsgivere som angir din posisjon og prosjekter du har arbeidet med, og hvor lenge du jobbet med dine arbeidsgivere. Hvis du for tiden jobber og har H-1B-status, ber vi deg sende dine lønnsslipper for gjeldende kalenderår og din føderale selvangivelse (IRS-skjema 104 og W-2) for alle årene hvor du har vært ansatt i USA. Du bør ha med deg: lønnsslipper fra ditt gjeldende eller nyeste arbeidssted navnene og gjeldende telefonnumre for personalsjefer ved dine nåværende og tidligere arbeidssteder CV-et ditt Har hørt at det er vanskelig å få arbeidstilatelse. Hvordan leiemarkedet i New York er vet jeg ikke, men regner med at det er relative høye priser..? Edit: www.ustraveldocs.com/no_no/no-niv-typework.asp Jeg er bare 16 år, så jeg har ikke hatt jobb før og skjønte ikke av det du skrev. Men takk for svar. Jeg skal ha med penger hjemme ifra og skal betale husleie før. Jeg skal ikke jobbe for penger, men bare for å sette i gang modellkarrieren min. Hvordan skal man få til det? Anonymous poster hash: ac798...01d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #4 Skrevet 18. november 2014 Selvsagt kan du leie leilighet for 2 mnd - du kan leie per natt eller langtid, akkurat som i Norge. Prisene er tredoble Oslo, men du er vel klar over at det er dyrt. Arbeidstillatelse er en vanvittig prosess som ikke er alle forunt. Ettersom du lurer ang. modelljobb går jeg utifra at du allerede er registrert med et modellbyrå i Norge - da går du via dem. Men dersom du hadde evt. oppdrag i New York, ville de allerede ha informert deg om dette. Anonymous poster hash: 5ea71...e22
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #5 Skrevet 18. november 2014 Selvsagt kan du leie leilighet for 2 mnd - du kan leie per natt eller langtid, akkurat som i Norge. Prisene er tredoble Oslo, men du er vel klar over at det er dyrt. Arbeidstillatelse er en vanvittig prosess som ikke er alle forunt. Ettersom du lurer ang. modelljobb går jeg utifra at du allerede er registrert med et modellbyrå i Norge - da går du via dem. Men dersom du hadde evt. oppdrag i New York, ville de allerede ha informert deg om dette. Anonymous poster hash: 5ea71...e22 Koster rundt 15 tusen for mnd, men skal spare. Jeg er ikke registrert, men det modellbyrået jeg skal registrere meg selv i er et internasjonal modellbyrå som har sine kontorer i New York, London og Paris. Så uansett om jeg hadde bodd i Norge, og de i modellbyrået hadde et oppdrag for meg måtte jeg reise til New York. Har ikke registrert meg enda, men skal gjøre det når det er sikkert at jeg skal flytte. For da slipper det å bli så dyrt å reise ned dit for 2 dager osv. Men som sagt er modelljobben noe ekstra, så om jeg flytter ned dit skal jeg bare vente på oppdrag. Anonymous poster hash: ac798...01d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #6 Skrevet 18. november 2014 Koster rundt 15 tusen for mnd, men skal spare. Jeg er ikke registrert, men det modellbyrået jeg skal registrere meg selv i er et internasjonal modellbyrå som har sine kontorer i New York, London og Paris. Så uansett om jeg hadde bodd i Norge, og de i modellbyrået hadde et oppdrag for meg måtte jeg reise til New York. Har ikke registrert meg enda, men skal gjøre det når det er sikkert at jeg skal flytte. For da slipper det å bli så dyrt å reise ned dit for 2 dager osv. Men som sagt er modelljobben noe ekstra, så om jeg flytter ned dit skal jeg bare vente på oppdrag. Anonymous poster hash: ac798...01d Modellbransjen er hundre ganger hardere i New York enn i Norge. Dersom et par tre norske byrå ikke synes du har potensiale, vil du ikke finne arbeid i New York. Det at man får oppdrag der og sendes ut er også kun for et fåtall norske modeller. Det er ikke slik at alle de aksepterer "sendes ut på oppdrag". Dersom du vil bli modell starter du ikke i USA, men drar til flere norske byråer og ser om du har potensiale. Anonymous poster hash: 5ea71...e22
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #7 Skrevet 18. november 2014 Jeg er bare 16 år, så jeg har ikke hatt jobb før og skjønte ikke av det du skrev. Men takk for svar. Jeg skal ha med penger hjemme ifra og skal betale husleie før. Jeg skal ikke jobbe for penger, men bare for å sette i gang modellkarrieren min. Hvordan skal man få til det? Anonymous poster hash: ac798...01d Begynn i Norge. Hvordan en 16. åring skal klare seg alene i New York, om det så bare er for to måneder, er et godt spørsmål. Og uten erfaring / hjelp tviler jeg på at du klarer å løpe rundt i NY og booste karrièren din på egenhånd. Anonymous poster hash: 27f7e...f3c
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #8 Skrevet 18. november 2014 Modellbransjen er hundre ganger hardere i New York enn i Norge. Dersom et par tre norske byrå ikke synes du har potensiale, vil du ikke finne arbeid i New York. Det at man får oppdrag der og sendes ut er også kun for et fåtall norske modeller. Det er ikke slik at alle de aksepterer "sendes ut på oppdrag". Dersom du vil bli modell starter du ikke i USA, men drar til flere norske byråer og ser om du har potensiale. Anonymous poster hash: 5ea71...e22 Har aldri vært registrert i norske modellbyråer, men er egentlig ikke så viktig å komme inn. Det er bare for gøy, men hvis jeg kommer inn som er det bare et pluss for karrièren min. Men, jeg leste på en side at ,an bare må søke om visum og jobbtillatelse hvis man skal bo der mer enn 90 dager. Men skal registrere meg i modellbyrået allerede nå, så om jeg får noen oppdrag kan jeg ta de i sommerferien. Anonymous poster hash: ac798...01d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #9 Skrevet 18. november 2014 Begynn i Norge. Hvordan en 16. åring skal klare seg alene i New York, om det så bare er for to måneder, er et godt spørsmål. Og uten erfaring / hjelp tviler jeg på at du klarer å løpe rundt i NY og booste karrièren din på egenhånd. Anonymous poster hash: 27f7e...f3c Glemte å nevne at jeg skal bo der med søstra mi som er over 20. Men vi skal bo der for gøy, altså ferie. Men jeg skal prøve meg som modell, ganske sikker på at jeg kommer inn (har hatt kontakt med noen som jobber der). Skal bare ta noen oppdrag om jeg får da, bare for gøy. Spørsmålet er om jeg får oppholdstillatelse. Anonymous poster hash: ac798...01d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #10 Skrevet 18. november 2014 Har aldri vært registrert i norske modellbyråer, men er egentlig ikke så viktig å komme inn. Det er bare for gøy, men hvis jeg kommer inn som er det bare et pluss for karrièren min. Men, jeg leste på en side at ,an bare må søke om visum og jobbtillatelse hvis man skal bo der mer enn 90 dager. Men skal registrere meg i modellbyrået allerede nå, så om jeg får noen oppdrag kan jeg ta de i sommerferien. Anonymous poster hash: ac798...01d Du må vite mer presist hva du vil. Du sier du vil bli modell men at det "ikke er så viktig". Dersom du overhodet er interessert i dette, må du starte i Norge. Modellerfaring er heller ikke noe pluss for karrieren annet enn karrieren som modell. Dersom du vil jobbe som noe som helst annet, må du ha arbeidstillatelse. Dette er ekstremt vanskelig, og når du er tenåring er sjansen for at du har etterspurt ekspertise omtrentlig null. Det letteste er å utplasseres gjennom norsk firma men igjen - du har ikke en posisjon av den status i din alder. Mener ikke å drepe dine ambisjoner her, bare sier at du må ha forhåpningene og planene klare. Det virker som du er mer opptatt av å oppleve New York og "bo" der mer enn du faktisk har spesifikke ambisjoner. I så fall er en ferie mer realistisk, der du drar med en venn. Nei det er ikke like "kult", men du har heller ikke en jobb og du er ikke etterspurt i New York. Anonymous poster hash: 5ea71...e22
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #11 Skrevet 18. november 2014 Leste nettopp siste post. Da stiller det seg annerledes - det er ferie. Oppholdstillatelse får du ikke, men det trenger du heller ikke. Du kan bo der under 90 dager med ESTA visum. Like fullt, som modell evalueres du av et profesjonelt modellbyrå, det spiller ingen rolle hvem du kjenner. Så du må like fullt starte i Norge. Anonymous poster hash: 5ea71...e22
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #12 Skrevet 18. november 2014 Du må vite mer presist hva du vil. Du sier du vil bli modell men at det "ikke er så viktig". Dersom du overhodet er interessert i dette, må du starte i Norge. Modellerfaring er heller ikke noe pluss for karrieren annet enn karrieren som modell. Dersom du vil jobbe som noe som helst annet, må du ha arbeidstillatelse. Dette er ekstremt vanskelig, og når du er tenåring er sjansen for at du har etterspurt ekspertise omtrentlig null. Det letteste er å utplasseres gjennom norsk firma men igjen - du har ikke en posisjon av den status i din alder. Mener ikke å drepe dine ambisjoner her, bare sier at du må ha forhåpningene og planene klare. Det virker som du er mer opptatt av å oppleve New York og "bo" der mer enn du faktisk har spesifikke ambisjoner. I så fall er en ferie mer realistisk, der du drar med en venn. Nei det er ikke like "kult", men du har heller ikke en jobb og du er ikke etterspurt i New York. Anonymous poster hash: 5ea71...e22 Jeg tror du missforstå meg litt. Det er viktig for meg, men det er ikke viktig for meg å komme inn i akkurat New York fordi jeg ikke skal bo der hele livet mitt. Men om jeg får jobb der, og senere skal få modelljobber i Norge er det veldig lurt fordi dette byrået er verdens største. Men om jeg får jobb der og reiser tilbake til Norge, og blir kontaktet av flere magasiner osv, skal jeg reise til Paris, New York og London. Og da snakker jeg om modellkarrieren, ingen annen karriere. Men skal registrere meg i modellbyrået nå i New York, og om jeg får oppdrag der så kan det være større sjangse for å få arbeidstillatelse? Jeg har lyst til å oppleve New York, men modelljobben i New york er et pluss. Skal prøve på modelljobb i Norge også. Men om jeg blir etterspurt i Norge da? Anonymous poster hash: ac798...01d
Gjest Verify Skrevet 18. november 2014 #13 Skrevet 18. november 2014 Hvis du ønsker en ferie i New York og leie et rom, hybel eller leiligehet kan du gå inn på: http://streeteasy.com/rentals for å sjekke ut priser og områder. Du trenger ikke visum for å bo i USA i to måneder. Det blir som en ferie. Når det gjelder modelloppdragene må du begynne i Norge. Du vil ikke finne modelloppdrag på gata. Heller ikke via byråer i New York på dagen. Registrer deg i dag, kanskje dukker det opp noe til sommeren? Det er en veldig vanskelig bransje, og konkurentene dine jobber ekstremt hardt. Det er ikke noe vits i å bare prøve for gøy med den konkurransen foran deg (hvis ikke du ser ut som Adriana Lima). Nå synes jeg at en 16 åring alene i New York i to måneder er litt skummelt, men hvis du får lov
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #14 Skrevet 18. november 2014 Leste nettopp siste post. Da stiller det seg annerledes - det er ferie. Oppholdstillatelse får du ikke, men det trenger du heller ikke. Du kan bo der under 90 dager med ESTA visum. Like fullt, som modell evalueres du av et profesjonelt modellbyrå, det spiller ingen rolle hvem du kjenner. Så du må like fullt starte i Norge. Anonymous poster hash: 5ea71...e22 Altså modellbyrået er internasjonalt. Du poster et bilde av deg og blir kontaktet av magasiner og modellagenter over hele verden. Altså, det går på det samme som å starte i Norge. Enten er det jeg som har store drømmer og har troa på meg selv, eller så er det dere som ikke tror man kan få til noe. Men takk for alle svar. Anonymous poster hash: ac798...01d
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #15 Skrevet 18. november 2014 Hvis du ønsker en ferie i New York og leie et rom, hybel eller leiligehet kan du gå inn på: http://streeteasy.com/rentals for å sjekke ut priser og områder. Du trenger ikke visum for å bo i USA i to måneder. Det blir som en ferie. Når det gjelder modelloppdragene må du begynne i Norge. Du vil ikke finne modelloppdrag på gata. Heller ikke via byråer i New York på dagen. Registrer deg i dag, kanskje dukker det opp noe til sommeren? Det er en veldig vanskelig bransje, og konkurentene dine jobber ekstremt hardt. Det er ikke noe vits i å bare prøve for gøy med den konkurransen foran deg (hvis ikke du ser ut som Adriana Lima). Nå synes jeg at en 16 åring alene i New York i to måneder er litt skummelt, men hvis du får lov Takk for svar! Modellbyrået er internasjonalt og oppdrag får jeg. Jeg må ikke få oppdrag som Victorias secret modell eller Vogue, men det finnes nye magasiner som ikke leter etter Adriana Lima'er. Men skal starte i Norge, men samtidig registrere meg i New York og vente på oppdrag. Hvis det blir som en ''ferie'', kan man ikke jobbe der da? Skal bo med en voksen. Anonymous poster hash: ac798...01d
Gjest Verify Skrevet 18. november 2014 #16 Skrevet 18. november 2014 Altså modellbyrået er internasjonalt. Du poster et bilde av deg og blir kontaktet av magasiner og modellagenter over hele verden. Altså, det går på det samme som å starte i Norge. Enten er det jeg som har store drømmer og har troa på meg selv, eller så er det dere som ikke tror man kan få til noe. Men takk for alle svar. Anonymous poster hash: ac798...01d Er nok ingen som mener å være negative, men tror folk bare prøver å informere deg om at alt ikke er like enkelt. Personlig er jeg redd for at du kommer til å sitte 60 dager i New York uten et eneste oppdrag, og dra skuffet hjem. Spesielt hvis du ikke registrerer deg før du reiser. Hvis du er seriøs, meld deg inn nå og begynn arbeidet hjemme. Hvis du er seriøs kan du dra til utlandet når jobber tilbys Du burde f.eks. bygge en portfolio/portefølje som du kan vise arbeidsgivere osv.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #17 Skrevet 18. november 2014 Er nok ingen som mener å være negative, men tror folk bare prøver å informere deg om at alt ikke er like enkelt. Personlig er jeg redd for at du kommer til å sitte 60 dager i New York uten et eneste oppdrag, og dra skuffet hjem. Spesielt hvis du ikke registrerer deg før du reiser. Hvis du er seriøs, meld deg inn nå og begynn arbeidet hjemme. Hvis du er seriøs kan du dra til utlandet når jobber tilbys Du burde f.eks. bygge en portfolio/portefølje som du kan vise arbeidsgivere osv. Ja, skal starte i Norge og registrere meg i NY allerede, så får vi se hvordan det går. Anonymous poster hash: ac798...01d
Gjest Verify Skrevet 18. november 2014 #18 Skrevet 18. november 2014 Takk for svar! Modellbyrået er internasjonalt og oppdrag får jeg. Jeg må ikke få oppdrag som Victorias secret modell eller Vogue, men det finnes nye magasiner som ikke leter etter Adriana Lima'er. Men skal starte i Norge, men samtidig registrere meg i New York og vente på oppdrag. Hvis det blir som en ''ferie'', kan man ikke jobbe der da? Skal bo med en voksen. Anonymous poster hash: ac798...01d Nei, hvis du reiser på ferie, altså uten arbeidsvisum kan du ikke jobbe eller motta lønn. Da må du søke arbeidstillatelse. Dessverre er jeg litt usikker på prosedyren for anskaffelse av visum når man ikke har en fast arbeidsgiver - men tilfeldige aktører du skal være modell for. Hvis du registrerer deg får du sikkert alle svar du lurer på. Det kan jo ikke være så vanskelig når modeller sendes rundt i verden hver dag
Cathrine88 Skrevet 18. november 2014 #19 Skrevet 18. november 2014 Altså modellbyrået er internasjonalt. Du poster et bilde av deg og blir kontaktet av magasiner og modellagenter over hele verden. Altså, det går på det samme som å starte i Norge. Enten er det jeg som har store drømmer og har troa på meg selv, eller så er det dere som ikke tror man kan få til noe. Men takk for alle svar. Anonymous poster hash: ac798...01d Dette høres veldig rart ut. Sikker på at du ikke blir lurt? Du får ikke arbeidstillatelse uten et modellbyrå som sponsor, og byrået må være basert i USA. 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2014 #20 Skrevet 18. november 2014 Dette høres veldig rart ut. Sikker på at du ikke blir lurt? Du får ikke arbeidstillatelse uten et modellbyrå som sponsor, og byrået må være basert i USA. Altså byrået er internasjonal, men det er ikke de jeg er modell for. Selv om det er internasjonalt, skal jeg registrere meg i New york som vil si at bare får oppdrag der. Jeg får oppdrag av arbeidsplasser i New York. Anonymous poster hash: ac798...01d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå