Gå til innhold

Så hva betyr alt dette? (p-piller) BILDE

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag begynte jeg på p-piller, og er litt forvirret (ingen frekke kommentarer, takk).

2yv46cj.jpg

1) Pillene med svart rundt, er det de pillene man ikke skal ta om man vil hoppe over mensen?

Eller må man ta dem for å unngå å bli gravid?
Med andre ord, hva betyr det svarte?

2) Og den grønne stripa, hva betyr den?

Er det bare en obs på at det er siste uke på det brettet? Det virker jo rart, for det skjønner man jo når det ikke er flere igjen? :P

Hvorfor er de hvite, og ikke lik de andre? Hva betyr det? Hvilken effekt har det?

3) Jeg er redd for at jeg kommer til å glemme å ta pillen visse dager, eller at jeg ikke husker å ta det tidlig på dagen.

Hva skjer om man glemmer å ta det en dag? Må man begynne på nytt? Skal man ta den pilla neste dag, eller tar man den pilla men egentlig skal ta den dagen og hopper over den man glemte?

- Og hvor lang tid blir det da til man blir helt sikker igjen etter å ha glemt en pille?

- Og er det skummelt helsemessig? Kødder det med hormonene? Større fare for blodpropp?

____

Så mange spørsmål fra en uvitende :P hehe...

Det er forresten Loette28.

Anonymous poster hash: ca0d4...742
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar de samme pillene :)

De hvite er sukkerpiller, og uken du tar dem er uken du vil oppleve blødning. De hvite inneholder ikke hormoner, og du kan velge selv om du vil ta dem eller ha en pillefri uke. Hvis du er bekymret for å falle ut av rutinen kan det være greit å ta dem. Ønsker du å hoppe over mensen så lar du vær å ta noen av de hvite pillene og går rett over på nytt brett.

Hvis du glemmer en pille så tar du den så fort du husker det, og tar den neste pillen på brettet som vanlig. Hvis det er mindre enn 12 timer siden du skulle ha tatt den skal du fortsatt være sikker, men hvis det er mer enn 12 må du bruke annen prevensjon de neste 7 dagene.

P-piller øker sjansen for blodpropp, men med mindre du har økt risiko fra før av burde du ikke bekymre deg så mye for det. Vanligvis måler lege/helsesøster blodtrykket før de skriver ut p-piller, nettopp for å sjekke dette.

Dette står forresten i pakningsvedlegget, lurt å lese gjennom det :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta alle de rosa pillene! Det er de 7 hvite, med grøn stripe du kan hoppe over for å slippe mensen.

Hvis du glemmer pilla, må du ta den så fort som mulig, + neste til vanlig tid. Det er større fare for å bli gravid hvis du glemmer den, så jeg hadde ikke tatt noen risikoer.

Hvis du glemmer pilla i xx antall timer (husker ikke helt) må du ta graviditetstest for å være sikker.

For min del var det mye greiere å ta de på kvelden enn morgenen.

Anonymous poster hash: 9419c...d21
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svarte ringen rundt pillene er bare for å vise at du nå har begynt på en ny uke.

Den grønne stripa med de hvite pillene er sukkerpiller, altså, det er denne uka du kommer til å få blødninger.

Jeg synes det var litt merkelig at du ikke har fått noen informasjon om hvordan dette fungerer hvis dette er første gangen du begynner på p-piller. Les pakningsvedlegget i pilleeska - der skal all informasjon stå.

Lykke til :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar de samme pillene :)

De hvite er sukkerpiller, og uken du tar dem er uken du vil oppleve blødning. De hvite inneholder ikke hormoner, og du kan velge selv om du vil ta dem eller ha en pillefri uke. Hvis du er bekymret for å falle ut av rutinen kan det være greit å ta dem. Ønsker du å hoppe over mensen så lar du vær å ta noen av de hvite pillene og går rett over på nytt brett.

Hvis du glemmer en pille så tar du den så fort du husker det, og tar den neste pillen på brettet som vanlig. Hvis det er mindre enn 12 timer siden du skulle ha tatt den skal du fortsatt være sikker, men hvis det er mer enn 12 må du bruke annen prevensjon de neste 7 dagene.

P-piller øker sjansen for blodpropp, men med mindre du har økt risiko fra før av burde du ikke bekymre deg så mye for det. Vanligvis måler lege/helsesøster blodtrykket før de skriver ut p-piller, nettopp for å sjekke dette.

Dette står forresten i pakningsvedlegget, lurt å lese gjennom det :)

Åå, så mensen kommer når de hvite pillene starter?

Hva mener du med å hoppe av "noen av pillene"? Om jeg tar alle, kommer mensen som normalt, og om jeg ikke tar noen, så kommer den ikke?

Og disse sukkerpillene... Inneholder de noe av betydning, eller er de bare for at man ikke skal miste kontroll over dagene?

Den svarte ringen rundt pillene er bare for å vise at du nå har begynt på en ny uke.

Den grønne stripa med de hvite pillene er sukkerpiller, altså, det er denne uka du kommer til å få blødninger.

Jeg synes det var litt merkelig at du ikke har fått noen informasjon om hvordan dette fungerer hvis dette er første gangen du begynner på p-piller. Les pakningsvedlegget i pilleeska - der skal all informasjon stå.

Lykke til :)

Fikk ikke noe informasjon da jeg fikk utskrevet pillene. Blodtrykket ble heller ikke målt. Bare fikk en resept. Spurte ikke en gang, ble bare påtvunget den :P

Har lenge vært usikker på om jeg skal begynne, så de har ligget en stund og ventet på meg. Hehe...

Fant ikke informasjonen jeg lurer på i pakningsvedlegget. Derfor føler jeg at spørsmålene mine er litt dumme, og at det er sånt man "bør skjønne" : P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her...

Tusen takk, jenter!

Setter pris på hjelpen jeg får :) Kan være litt for komplisert for meg å være jente noen ganger, så da er det kjekt med KG og anonymknappen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åå, så mensen kommer når de hvite pillene starter?

Hva mener du med å hoppe av "noen av pillene"? Om jeg tar alle, kommer mensen som normalt, og om jeg ikke tar noen, så kommer den ikke?

Og disse sukkerpillene... Inneholder de noe av betydning, eller er de bare for at man ikke skal miste kontroll over dagene?

Mensen kommer når de hvite pillene starter, ja :) Det er kun de hvite du kan la vær å ta. Hvis du tar alle de rosa pillene så kan du velge selv om du vil ta alle de hvite pillene, ha én uke hvor du ikke tar noen piller eller la vær å ta de hvite pillene og begynne rett på rosa piller på et nytt brett. Velger du sistnevnte får du ikke mensen.

Sukkerpillene inneholder ingen aktive ingredienser, så i utgangspunktet er de der for at du ikke skal miste kontrollen over dagene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går også på disse pillene, og er veldig fornøyd:) Vil bare nevne at jeg har hørt de ikke er sterke nok til å utsette mensen, og at det da blir til at du har mensen i lengre perioder enn vanlig. Hvorvidt det her stemmer skal jeg ikke uttale meg så mye om! (Sikkert litt individuelt fra kropp til kropp også). For meg er det ikke sånn at jeg får mensen på den første hvite pilla, men at den kommer rundt den 3, og at den da varer litt utover på de rosa på neste brett. Du vil nok venne deg fort til det :icon_lol:

Anonymous poster hash: 77782...cfb

Anonymous poster hash: 77782...cfb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...