Gå til innhold

Jobbe på sykehjem - erfaring?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Visste ikke helt om jeg skulle lage denne tråden her eller i karrieretråden, så bare flytt den om det ble feil...

Jeg har tenkt å søke jobb i et sykehjem, da jeg ser mange utlyser dette her hvor jeg bor, men lurer på hva kravene er? Ser mange skriver "Du har norsk autorisasjon som sykepleier" som krav. Mange bekjente av meg som kommer rett fra vgs uten å ha gått helsefag jobber på sykehjem, så jeg skjønner ikke helt hva dette autorisasjonsgreiene er. Er sykepleier de som er litt "lengre opp" i systemet enn assistentene, som ikke trenger utdanning? Jeg vet at man ikke trenger utdanning innen helse for å være assistent, men er denne autorisasjonen noe jeg trenger? Skjønner ikke helt hva det er.

Spørsmålene virker kanskje litt dumme, men har søkt rundt i evigheter nå og finner ikke ut av det.

Anonymous poster hash: 96ea8...4aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den setningen du henviser til er til stillinger som sykepleier. Da er det kun sykepleiere som kan søke på stillingene. For å bli sykepleier trengs det 3-årig høyskoleutdannelse.

Ufaglærte kan jobbe på sykehjem, da som assistent. Og det er det du kan søke på. Da må du se etter stillinger hvor man søker etter assistenter, pleiemedarbeidere o.l.

Anonymous poster hash: d53bb...393
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sykepleier har 3 årig høyskoleutdannelse i sykepleie. Når det er bestått får de autorisasjon fra statens autorisasjonskontor for helsepersonell. Offentlig godkjent sykepleier. Uten autorisasjon har de ikke liv å kalle seg sykepleier.

Det samme gjelder hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og hjelpepleiere. Hjelpepleiere hadde 3 års videregående skole, som etter bestått eksamen førte til autorisasjon som hjelpepleier. Omsorgsarbeidere hadde 2 års skolegang og to års læretid, når alt var bestått førte det til autorisasjon som omsorgsarbeider.

Helsefagarbeidere går 2 år på skole og to år i lære og får autorisasjon som helsefagarbeider.

Helpepleiere og omsorgsarbeidere utdannes ikke lengre, nå utdannes kun helsefagarbeidere, men hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og helsefagarbeidere er likestilte i dag, dvs de går under samme yrkesgruppe.

Alle disse titlene er beskyttede titler som ingen kan kalle seg før de har bestått utdanningene og sitter med autorisasjonen i hånda.

Det du må se på er assistent, pleiemedhjelper. Dog utlyses det svært lite stillinger som assistenter. Dette fordi det er stort behov for fagfolk innen dette feltet. En assistent har et minimum av kunnskaper og ansvar. Du har nok stor sjanse for å få vakter på tilkalling eller kontrakt på annenhver helg for et år i gangen, men fast stilling som assistent på sykehjem tror jeg du skal lete lenge etter. Til det er det altfor mange fagfolk som venter på hele faste stillinger. Du får nok jobb som tilkallingsvikar ved sykdom og ferie og slikt. Men vær forberedt på at ved tildeling av vakter er det mange før deg på ringelista. Først prioriteres de fagarbeidere i deltidsstilling, deretter assistenter, ofte etter ansiennitet, deretter kommer nye vikarer.

Hos oss har vi vaktlister for 5-6 uker liggende framme. Det er avdelingsleder som fyller inn ledige vakter, der hun prioriterer som heg nevnte over. Bare unntaksvis blir folk ringt etter hos oss, da er det ofte ved sykdom og frafall i siste liten vi ringer etter den første og beste som har skrevet i boka at de kan jobbe den dagen.

Litt av et styr, glad jeg har hatt 100% fast de siste årene (hjelpepleier). Startet med 75% men ble da prioritert før assistenter. Noe som er helt på sin plass egentlig.

Jobb får du nok. Men du må nok belage deg på å ta restene. Du kan ikke forvente 100% jobb når du kommer rett fra gata, til det er det for mange om beinet. Fagfolk først, så assistenter. Skal innrømme at hvis jeg står med ansvaret en søndag morgen kl 7.30, så ringer jeg en sykepleier, hjelpepleier eller erfaren assistent før den nye uerfarne, hvis de andre har skrevet seg opp at de er tilgjengelige.

Anonymous poster hash: bd52e...4b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lyses omtrent aldri ut assistentstillinger, rett og slett fordi det finnes mange andre med helsefagutdanninger. Man ønsker seg først og fremst fagfolk.

Du får ringe rundt og høre med sykehjemmene. Noen steder tar de ikke inn assistenter som ikke har erfaring eller tar en utdanning innen helse. Andre steder kan du få annenhver/tredjehver helg. Er litt forskjellig.

Anonymous poster hash: 77137...286
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar! Ble litt klokere på det nå! Får vel prøve å ringe rundt, og evt. "ta til takke med" å være ekstra tilkallingshjelp :)

Anonymous poster hash: 96ea8...4aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...