Gjest Dodgy Lady Skrevet 22. juli 2004 #1 Del Skrevet 22. juli 2004 Jeg og kjæresten min skal kjøpe leilighet i Oslo. Har fått lån og skal gå på visninger de neste ukene, og håper på å finne noe som faller i smak til midten av august (da jeg skal begynne på skole i Oslo). Så jeg spør dere av KG-brukerne som er litt mer kjente i Oslo enn jeg: Hvor i Oslo ville dere kjøpt leilighet? Er det noen områder man får spesielt mye/lite for pengene? Skumle områder? Hva er mest sentralt, og hva er greit selv om det ikke er fullt så sentralt? Har sett på alt mulig, som Grünerløkka, St.Hanshaugen, Sagene, Torshov, Majorstua, Grønland, Gamlebyen++ Mye interessant, men skulle likt å visst hva "mannen på gata" synes om de forskjellige områdene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. juli 2004 #2 Del Skrevet 22. juli 2004 Jeg for min del liker å føle meg trygg, og liker IKKE å bo på steder der man må gå over Blå Kors/Oslo City for å komme seg hjem om natta. Synes Sagene er veldig koselig, samme med Bislett og St Hanshaugen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 22. juli 2004 #3 Del Skrevet 22. juli 2004 Mye kommer jo an på hvor stor leilighet dere skal ha, og hvor mye dere har fått i lånetilsagn. Prisene vil nok variere fra bydel til bydel, slik at dere får mer for pengene i mindre populære bydeler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dodgy Lady Skrevet 22. juli 2004 #4 Del Skrevet 22. juli 2004 Potrot: Takk for svar! Å føle seg trygg er veldig viktig for meg også. Får helt noja av å tenke på at jeg skal vere redd hver gang jeg går hjem alene om kvelden, så helt i sentrum er nok ikke noe for meg. Ethereal: Vi tar opp lån på 500 000 hver i tillegg til at han har en del egenkapital. Leiligheten kan koste ca. 1 500 000 +/- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elze Skrevet 22. juli 2004 #5 Del Skrevet 22. juli 2004 Grünerløkka, St.Hanshaugen, Sagene, Torshov, Majorstua, Grønland, Gamlebyen: Alle disse områdene er veldig sentrale og prisene er deretter. Lenger vest er også dyrere enn lenger øst. Hvis det er viktig for deg å bo i gangavstand fra sentrum, velger du et av disse områdene. Hvis ikke kan du trygt bevege deg litt lenger ut. Carl Berner/Hasle/Ensjø/Etterstad-området er også sentrumsnært, men ikke så dyrt som de du nevner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 22. juli 2004 #6 Del Skrevet 22. juli 2004 Hvis man også kjøper for investeringens skyld kan Bjølsen være et veldig godt kjøp. Ikke bare er det et fint og roligt område, men det kommer nok til å øke markedsverdien sin betraktelig med tanke på alt det som skjer i Nydalen nå, der BI åpner (tilhøsten?) og T-baneringen åpner. Det virker som at denne bydelen virkelig begynner å våkne til liv. Tror det kan skje mye bra her de neste årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ethereal Skrevet 22. juli 2004 #7 Del Skrevet 22. juli 2004 Nå har ikke vi kjøpt leilighet i Oslo, men det med trygt område oppdaget jeg litt for sent. :-? Vi kjøpte leilighet i en blokk med pensjonister, men i blokka er det også endel leiligheter som er eid av kommunen, og der bor det folk av diverse slag. Bl a er vår nærmeste nabo tidligere narkoman (har skikket seg), og en gang det ringte på døra hos oss, var det noen av hans heller tvilsomme venner som stod utenfor og hadde ringt på feil klokke. Jeg trenger neppe å fortelle at vi er nøye med å låse dørene... Ellers er området flott; leiligheten har vestvendt veranda, og ligger nært butikk, kjøpesenter, universitetet, friområder og lysløype. Men neste gang skal jeg bo i et tryggere område. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. juli 2004 #8 Del Skrevet 22. juli 2004 Jeg for min del liker å føle meg trygg, og liker IKKE å bo på steder der man må gå over Blå Kors/Oslo City for å komme seg hjem om natta. Helt enig. Dessuten ville jeg nok heller ikke ønsket å bo på f.eks. Grorud eller Holmlia (jada, det er sikkert flere her som bor der og som stortrives, men hver sin smak). Personlig vil jeg heller ha det litt rolig og grønt rundt meg, sentralt liker jeg meg ikke. Foretrekker å ha T-bane i nærheten enn f.eks. buss, siden T-banen er raskere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 22. juli 2004 #9 Del Skrevet 22. juli 2004 Tenk også på beliggenhet i forhold til skole/jobb. Slitsomt å må bytte buss/bane for å komme seg dit man skal. Jeg ville også likt om det var treningssenter og matbutikk i gangavstand. (Kommer an på om dere har bil(er)) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 22. juli 2004 #10 Del Skrevet 22. juli 2004 Jeg har hatt leilighet i et sentrumsnært område der jeg måtte forbi Blåkors/legevakta om jeg ville gå hjem. Syntes at det var helt uproblematisk. Det gikk både natttrikk og nattbuss, det kostet en knapp hundrelapp med taxi osv. Jeg synes at det er koselig i området rundt Sofienberg. Da er det kort vei til Grünerløkka og til sentrum, samtidig som det er ganske rolig. Men jeg er usikker på prisene i området. Tror at de har steget en god del de siste årene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 22. juli 2004 #11 Del Skrevet 22. juli 2004 Men Lea: jeg vil ikke bo der hvis jeg må ta taxi, buss osv for å komme hjem. Jeg vil GÅ. Og da synes jeg strøket er ekkelt. Men ejg kjenner jo folk som synes det er helt ok å vandre over der også, så alle er jo ikke like pysete som meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 22. juli 2004 #12 Del Skrevet 22. juli 2004 Jeg synes faktisk ikke at dette strøket er skummelt. Masse lys, masse trafikk hele døgnet osv. Trondheimsveien kan være litt ekkel da. Jeg tror faktisk ikke at det er verre der enn andre steder i byen. Når man først møter feil folk, så kan det like gjerne være på Frogner eller Majorstua som på Tøyen eller Grønland. Men jeg skjønner tanken med å føle seg trygg likevel. Men vær OBS på at det kan være falsk trygghet, da. De 5-6 årene jeg bodde mellom sentrum og Carl Berner gikk jeg hjem ganske mange ganger om natta. Det skjedde aldri noe og jeg hørte heller ikke noe om at folk hadde blitt ranet/overfalt på den veien. Det var vel et og annet tilfelle i Storgata (før man kom til legevakta), men dette var stort sett bråk på en av utestedene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 22. juli 2004 #13 Del Skrevet 22. juli 2004 Ensjø, Etterstad, Helsfyr - her får som nevnt lenger opp, mye leilighet for pengene. Særlig på Ensjø hvor de nå bygger ut området til flere boliger og du er 5-10 minutter fra sentrum med bane - og tre linjer passerer Ensjø t-bane. Sentralt og greit. Jeg har bodd på Rodeløkka i mange år, ikke så dyrt som Grünerløkka, men likevel nært. Når det gjelder trygghet og å gå hjem om natten, så gikk jeg hjem fra byen til Rodeløkka mange ganger, også gjennom Sofienbergparken. Det skjedde aldri noe. Flaks. MEN - uansett - ta taxi hjem når du er alene jente i Oslo - SELV om du bor i et dyrt strøk. Fanken jenter, dere må passe på dere selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest har kjøpt... Skrevet 23. juli 2004 #14 Del Skrevet 23. juli 2004 Dere må også velge hva som er viktig for dere mtp på plass og standard. Majorstuen er det herligste stedet jeg har bodd, men da jeg skulle kjøpe, valgte jeg å dra østover for å få en treroms istedenfor en toroms (omtrent samme budsjett som dere). Husk å tenke trygghet (hvilken rute må du ta når du skal gå hjem?) og kollektiv transport når du velger bosted, også. Lykke til, dere går en spennende tid i møte!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 23. juli 2004 #15 Del Skrevet 23. juli 2004 Disse hadde jeg gått på : http://www.finn.no/finn/realestate/object?...02&pos=7&rub=10 http://www.finn.no/finn/realestate/viewpic...37_1-b.jpg&alt= http://www.finn.no/finn/realestate/object?...2&pos=17&rub=10 http://www.finn.no/finn/realestate/object?...2&pos=19&rub=10 http://www.finn.no/finn/realestate/object?...2&pos=21&rub=10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dodgy Lady Skrevet 23. juli 2004 #16 Del Skrevet 23. juli 2004 Tusen takk for svar folkens!! Føler jeg har fått litt mer oversikt i alle fall. Er ikke så lett for ei landens jente å få oversikt over lille, store Oslo by vet dere. Gleder meg til å gå på visninger nå. Håper vi finne noe vi liker til en fornuftig pris. Kryss fingrene for det da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chickxsy Skrevet 25. juli 2004 #17 Del Skrevet 25. juli 2004 Dessuten ville jeg nok heller ikke ønsket å bo på f.eks. Grorud eller Holmlia (jada, det er sikkert flere her som bor der og som stortrives, men hver sin smak). Personlig vil jeg heller ha det litt rolig og grønt rundt meg, sentralt liker jeg meg ikke. Foretrekker å ha T-bane i nærheten enn f.eks. buss, siden T-banen er raskere. Det er veldig fint og grønt på romsås, og t-banen går dit også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #18 Del Skrevet 26. juli 2004 Du har fått mange gode tips her! Jeg ville satset på et sted der det var kort vei å gå til kollektivtransport, men der det likevel er litt stille. Vi bor tre minutters gange fra X antall busslinjer og trikkelinjer, men hører ikke en bil fordi det er stille miljøgater. Kjempefint. Og skal man gå fra sentrum til f.eks. Grünerløkka om kvelden, er det bedre å gå over Fredensborg enn gjennom Storgata. Mye roligere og koseligere. Jeg har bodd på Oslo Øst i seks år, og aldri vært utsatt for noe ubehagelig. Oslo er en kjempefin by! Velkommen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glitterchick Skrevet 26. juli 2004 #19 Del Skrevet 26. juli 2004 Er selv vokst opp i Oslo og har bodd både i øst og vest. Som voksen har jeg bodd på Grunerløkka og Sagene, og har aldri følt meg utrygg når jeg har gått hjem. Slik jeg ser det er det generellt flere folk i gatene der enn vestover, og jeg ville syns det var like skummelt å gå Drammensveien/Slottsparken som Storgata/Blåkors. Hvis ikke skumlere, faktisk. I helgene holder jeg meg heller vekk fra sentrumsgater som Torggata og Karl Johan, for å være helt ærlig. Syns alle stedene som du nevnte er bra steder å bo, og det har kommet masse bra tips i tråden. Jo mer sentralt du ønsker å bo, jo dyrere, så får man veie det opp mot evt. reiseutgifter ved å bo litt lengre unna sentrum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 26. juli 2004 #20 Del Skrevet 26. juli 2004 Synes Sagene er veldig koselig, samme med Bislett og St Hanshaugen. Jeg ville også satset på disse områdene, evt. også Bjølsen. Sagene er nok litt billigere en Bislett og St.Hanshaugen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå