Gå til innhold

Jusstudenter og jurister.. Trenger råd!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i begynnelsen av 30-årene, og har to barn. For ett år siden ble jeg ferdig utdannet, men sliter med å få jobb. Jobber i en vikarstilling nå der jeg er overkvalifisert. Må legge til at jeg har brukt lengre tid på studieløpet mitt grunnet fødsel, sykdom, etc. Må også påpeke at jeg føler jeg til dels har valgt feil studium på grunn av flere ting.

Har siden jeg var ferdig med ungdomskolen hatt ønske om å bli jurist/advokat. Drømmen stoppet dels pga dårlige karakterer, dels fordi foreldrene påpekte at de ikke trodde jeg ville klare et så tungt studium. Vurderte det igjen i begynnelsen av 20-årene, men la det fra meg igjen.

Klarer ikke å få advokatdrømmen vekk fra hodet. Jeg føler virkelig at det er nå eller aldri.

Flere ting som dog stopper meg. Blant annet:

- Høyt studielån fra før,

- At det eventuelt blir fjernstudier.

Det jeg lurer på om jusstudiet er forenelig med hundre prosent jobb i tillegg? Vet av et par stykk som har gjennomført det slik, men er usikker på om jeg har kapasitet til det selv..

Er det virkelig slik at det er et tungt studium?

Hvordan er jobbutsiktene dersom karakterene er middels? Det vil si C-D.

Jeg har aldri vært slik som har hatt evne til å få toppkarakterer..



Anonymous poster hash: bcaea...9e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og ja, noen tilleggspørsmål..

Bør jeg eventuelt lese endel pensum før jeg hiver meg ut på studiene?

Og dersom man har studert på universitetet fra før... Får man noen fag godskrevet? Som f.eks ex.phil? Exfac er vel varierende fra universitet og studieretning?



Anonymous poster hash: bcaea...9e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studiet gjør det bare til jurist. For å bli advokat må du etter studiet få jobb som advokatfullmektig. Det er ikke sikkert du får jobb som advokatfullmektig om du har dårlige karakterer.

Mange på jus velger å bare bli jurister istedet og jobbe f.eks. i politiet, det er sikkert gøy det også, da.



Anonymous poster hash: 2fba8...f05
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er fullstendig klar over at man må være advokatfullmektig i to år før man blir advokat. Du svarer dog ikke på spørsmålene mine.

TS



Anonymous poster hash: bcaea...9e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer juss, og hadde ikke klart å kombinere det med full jobb og to barn... Men alt er vel mulig om man virkelig vil! Du trenger neppe å ta ex.phil på nytt, men som du sier er ex.fac forskjellig for studie til studie så du må nok ta jussvarianten.

Anonymous poster hash: de1c9...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer dog ikke på spørsmålene mine. TS Anonymous poster hash: bcaea...9e9

Regel nummer en for alle jusstudenter; ikke bruk ordet "dog".

Jeg jobber rundt 30% utenom studiene, og ligger på en sterk B i snitt etter tre år på jussen. Selv hadde jeg aldri klart 100% om jeg skulle fått like gode karakterer. Men å jobbe langt mer og holdt meg på C/D skulle jeg ha klart. Med mindre du er fantastisk lur er det nok vanskelig med mye bedre karakterer enn rundt D med 100% jobb i tillegg, men det avhenger jo av hvordan du er som person. Jeg tar ting veldig lett, men har venninner som leser langt mer enn meg men som likevel ikke kommer seg opp fra den Cen.

Husk at studiet er fem år. Klarer du fem hele år med 100% jobb og studier? Det er vel ikke en mulighet for deg å gå litt ned i stillingsprosent, feks 80%? Så kan du heller i tillegg skaffe deg en sommerjobb i feriene?

Anonymous poster hash: 1f641...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studerer juss, og hadde ikke klart å kombinere det med full jobb og to barn... Men alt er vel mulig om man virkelig vil! Du trenger neppe å ta ex.phil på nytt, men som du sier er ex.fac forskjellig for studie til studie så du må nok ta jussvarianten.

Anonymous poster hash: de1c9...0d4

Du får godkjent ex.fac. fra andre studieretninger, det gjorde i alle fall jeg. :)

Anonymous poster hash: 17ce3...9a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i begynnelsen av 30-årene, og har to barn. For ett år siden ble jeg ferdig utdannet, men sliter med å få jobb. Jobber i en vikarstilling nå der jeg er overkvalifisert. Må legge til at jeg har brukt lengre tid på studieløpet mitt grunnet fødsel, sykdom, etc. Må også påpeke at jeg føler jeg til dels har valgt feil studium på grunn av flere ting.

Har siden jeg var ferdig med ungdomskolen hatt ønske om å bli jurist/advokat. Drømmen stoppet dels pga dårlige karakterer, dels fordi foreldrene påpekte at de ikke trodde jeg ville klare et så tungt studium. Vurderte det igjen i begynnelsen av 20-årene, men la det fra meg igjen.

Klarer ikke å få advokatdrømmen vekk fra hodet. Jeg føler virkelig at det er nå eller aldri.

Flere ting som dog stopper meg. Blant annet:

- Høyt studielån fra før,

- At det eventuelt blir fjernstudier.

Det jeg lurer på om jusstudiet er forenelig med hundre prosent jobb i tillegg? Vet av et par stykk som har gjennomført det slik, men er usikker på om jeg har kapasitet til det selv..

Er det virkelig slik at det er et tungt studium?

Hvordan er jobbutsiktene dersom karakterene er middels? Det vil si C-D.

Jeg har aldri vært slik som har hatt evne til å få toppkarakterer..

Anonymous poster hash: bcaea...9e9

Jeg studerer juss, og er voksen. Kan si at mange lærer lettere når man blir eldre, man har et større grunnlag, fra annen utdanning og erfaring. Kjenner også andre voksne som har tatt studiet på tre år og de jobber i dag som advokater. C i snitt er ikke så uvanlig på juss, og det har vært en del artikler publisert om at man fortsatt har gode jobbutsikter.

Det er et tungt studium, det er mye å lese, om man ønsker å ha en god oversikt over et rettsområde, og det er mange rettsområder man skal igjennom. Samtidig så lærer du juridisk metode, og gjenkjenner systemet når du har studert en stund, og da blir det lettere.

Jeg jobbet 100% i tillegg en stund, og kan si at det var veldig tøft for meg. Mange sliter med at de jobber for mye i tillegg til studiene. Men det er individuelt og kommer an på jobben også.

Er usikker på ex.fac, men ex.phil får du godskrevet.

Anbefalt lesestoff:

"Innføring i rettsstudiet" - Andenæs

Finnes også en app du kan laste ned, som heter "Domsguiden." Denne appen er veldig fin, fordi den oppsummerer også dommene, så du vil få hjelp til å forstå hvorfor dommen er viktig.

Om du går inn på http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS1111/h14/index.html så kan du lytte til podcasts fra en del av forelesningene på privatrett I.

Lykke til! : )

Anonymous poster hash: 9dabc...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Man lærer ikke lettere når man er voksen, men kanskje man er mer iherdig og målbevisst ;)



Anonymous poster hash: a5647...786
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får godkjent ex.fac. fra andre studieretninger, det gjorde i alle fall jeg. :)

Anonymous poster hash: 17ce3...9a1

Det stemmer! :) Man kan velge å ta ex.fac. på nytt eller få den man har tatt tidligere godkjent. Jeg vil anbefale det siste. Det er ikke nødvendig med juss-ex.fac. for videre jusstudier.

Anonymous poster hash: 212f5...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for alle svar! Setter pris på alle og en.

Hvorfor ikke dog? :fnise:

Flere bekjente som har kombinert familieliv, full jobb og jusstudier har studert ved UiO ved privatistordningen der. Den holder på å bli avviklet nå, så det er tydeligvis ikke aktuelt. Hvordan er det å søke seg inn på universitetet som ordinær student, for så å bo i en annen kant av landet? Jeg har vært universitetstudent før, og kun lest pensum for så å droppe forelesningene.

Er det mange obligatoriske forelesninger på juss-studiet?

Hvilket studiested anbefaler du? Folkeuniversitetet er uaktuelt fordi jeg har høyt studielån fra før.

Og så har jeg inntrykk av at det har eksplodert med antall jurister på arbeidsmarkedet. Virker som om alle studerer juss. Stemmer dette? Hvordan er jobbutsiktene ute i distriktene?

Hilsen TS



Anonymous poster hash: bcaea...9e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meglerfrøken

Jeg studerer juss, og er voksen. Kan si at mange lærer lettere når man blir eldre, man har et større grunnlag, fra annen utdanning og erfaring. Kjenner også andre voksne som har tatt studiet på tre år og de jobber i dag som advokater. C i snitt er ikke så uvanlig på juss, og det har vært en del artikler publisert om at man fortsatt har gode jobbutsikter.

Det er et tungt studium, det er mye å lese, om man ønsker å ha en god oversikt over et rettsområde, og det er mange rettsområder man skal igjennom. Samtidig så lærer du juridisk metode, og gjenkjenner systemet når du har studert en stund, og da blir det lettere.

Jeg jobbet 100% i tillegg en stund, og kan si at det var veldig tøft for meg. Mange sliter med at de jobber for mye i tillegg til studiene. Men det er individuelt og kommer an på jobben også.

Er usikker på ex.fac, men ex.phil får du godskrevet.

Anbefalt lesestoff:

"Innføring i rettsstudiet" - Andenæs

Finnes også en app du kan laste ned, som heter "Domsguiden." Denne appen er veldig fin, fordi den oppsummerer også dommene, så du vil få hjelp til å forstå hvorfor dommen er viktig.

Om du går inn på http://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS1111/h14/index.html så kan du lytte til podcasts fra en del av forelesningene på privatrett I.

Lykke til! : )

Anonymous poster hash: 9dabc...d0b

Hei!

Hva legger du i "voksen"?

Jeg er 28, og utdannet eiendomsmeglerfullmektig, men har som TS alltid drømt om å bli jurist/Advokat.

Vært intressant om andre som i samme alder kunne fortalt om sine erfaringer om å begynne på dette studiet i voksen alder;)

Lykke til, TS!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Privatistordningen for studenter på jus er fjernet. Det vil si at du kan KUN ta første år (første avdeling) som privatist ved juridisk fakultet UiO. Deretter MÅ du komme inn via samordna opptak med vitnemål fra vgs og evt. tilleggspoeng. Karakter fra første avdeling som privatist og det faktum at du har tatt første avdeling som privatist spiller ingen rolle i den sammenheng.

Du må søke via samordna opptak på akkurat samme linje som alle andre. Du må ha høyt nok snitt. Om du kommer inn, kommer du inn på første året akkurat som alle andre. Du kan deretter søke om å få godskrevet det året du tok som privatist og hoppe inn på andre året. Det er INGEN bakveier man kan ta. Du må ha høyt nok snitt som alle andre for å komme inn. Det går ikke lenger an å bli tatt opp på andre avdeling på bakgrunn av første avdeling. Du søker på første året og om du kommer inn så søker du om å få godkjent første året og hoppe inn på andre året.

Snittet for å komme inn på Rettsvitenskap i Oslo er:

Høst: Ordinært vitnemål: 59.8 Førstegangsvitnemål: 52.7

Vår: Ordinært vitnemål: 57.8 Førstegansvitnemål: 50.0

Du kan legge på ca 0.5 poeng stigning i 2015.

https://sok.samordna...de=&stikkordnr=

Du kan lese mer om privatist i denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=889510

Jeg er 30 år og begynner å studere jus til høsten 2015. Husk at jus har vanvittig stort pensum. Egentlig altfor stort på mange måter. Det blir mye å lese.



Anonymous poster hash: bb47c...ee9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi privatistordningen er lagt ned vil det vel gjerne bli en mangel på jurister etterhvert (uten at jeg vet det helt sikkert), og det er vel det som er hele meningen med å legge ned privatistordningen. Jobbutsiktene synker i takt med alder, barn og karakterer. Men det kommer an på hva man er villig til å ta av arbeid. Du kan være nødt til å måtte flytte for å få jobb. Jeg er som sagt 30 år og skal begynne å studere jus til høsten, regner på ingen måte å få meg toppjobb når jeg ferdig utdannet. For det er jeg for gammel og uattraktiv pga barn eller at jeg snart skal få barn. Så jeg kjenner jeg har klump i magen pga det.

Jeg tror ikke du kan klare å studere jus ved et universitet uten å bo i samme by og gå på universitetet, men det kommer kanskje litt an på. I Bergen er det mye obligatorisk, men ikke sikkert at det er det i Oslo. Men uansett er vel forelesninger og seminar et must. Iallfall forelesninger. Mye mulig du kan se over nett da, det vet jeg ikke.



Anonymous poster hash: bb47c...ee9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg begynte på jusstudiene i voksen alder. Jeg hadde også lest om "mange" som hadde tatt jusstudiet ved siden av fulltidsjobb og familieliv. En av dem var Hadia Tajik som tok studiet på halve tiden, og det ved siden av en krevende fulltidsjobb, og hun fikk allikevel toppkarakterer.

Så da tenkte jeg at studiet ikke kunne være så vanskelig, og forsøkte å gjøre det samme. Men å ta studiet på halve tiden samtidig som en jobber er ikke noe å anbefale. Selv trenger jeg mye tid på å fordøye stoff og pensum, så jeg bruker rett og slett lengre tid enn andre på å bearbeide inntrykk. Karakterne ble dårlige (C/D/D på 1-3. år), så jeg må ta dem opp igjen.

Du er bare i begynnelsen av 30-årene, og det er mange rundt den alderen som velger å studere igjen. Mange jobber jo til de er 70, så hvis du er ferdig utdanna når du er 35 så har du jo fortsatt 35 år igjen å jobbe.

Så jeg ville ha fokusert på studier, og jobbet mindre, kanskje 50 % jobb. Og ikke vær for bekymret for studielån - selv har jeg studielån på 400 000 kr, og er fortsatt student. Å bruke penger på utdanning er den beste investeringen en kan gjøre. Jeg vil ha en jobb der jeg kan få ulike utfordringer som jeg interesserer meg for og som engasjerer meg. Jeg vil ikke bare ha en jobb for å ha det. Men en må nok regne med å søke etter jobb mellom 6-12 måneder. Men det er ikke så mye i den store sammenhengen.

Ikke vær redd for lån og jobbmulighetene senere. Mange av de beste folkene er dem som har noen år på baken, og ikke dem som starter rett på utdanningen etter videregående og som kommer ut i jobb som 24-åringer. De er så uerfarne og umodne på så mange områder.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...