Gå til innhold

Intens svigermor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da får man bruke de som en ressurs!

F.eks så kan svigermor bade og legge barnebarna, stryke den uoverkommelige store haugen med klær, gå en tur med hunden, pusse vinduene etc.

Enten så gjør hun sånne ting med glede fordi hun ønsker å være til nytte og da får man frigjort litt av sin egen tid. Eller så syns hun det er for mye forlangt og da vil det gå lengere tid mellom hvert besøk :ler:.

Anonymous poster hash: b029f...a31

Ideelle og enkle løsninger som er lett å komme med når man ikke kjenner hele perspektivet. Jeg skjønner det. -Men du skal ha for innspillet. :blomst:

For min del handler det om at min mor har alzheimer, og ikke fungerer kognitivt lenger. -Ergo kan hun ikke settes til slike oppgaver. Min far (som da i realiteten står i tet for besøkene) kommer nok ofte til oss for å få en "normal" samtalepartner, da han har "mistet" sin kone (min mor). Han har nok nok med den lederstillinga han har, og komme hjem for å rydde opp i kaoset min mor har laget mens han har vært på jobb. :rolleyes:

Vi har alle hvert og vårt! ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Kan dere for eksempel si til svigermor at "når dere kommer inn til oss hele tiden uten å klarere i god tid på forhånd, så kommer det aldri til å bli noe barnebarn på dere da vi aldri får vært sammen alene."

Endret av Spirrevirrevipp
Gjest SelinaKyle
Skrevet

Må le litt, hva skjer med å ikke ta dette opp med svigermor da? Høres veldig drastisk ut å flytte, når man kunne tatt en prat, selv om det kan være vanskelig og man er redd for å såre svigermor. Om hun ikke skjønner det så er hun faktisk urimelig. Det går an å låse dører og ikke åpne dersom hun ikke forstår.

Skrevet

Nei, det er faktisk ikke så lett å bare si det som det er. Noen forstår ikke klar tale heller. Fordi de er unntatt fra regelen i eget hode.

Vi bor i gokk, så er avhengig av bil. Blir litt merkelig å ikke låse opp når bilen vår står synlig i carporten. Og åpner vi ikke med en gang, ringes det på mange ganger -eller man ringer på telefonen "i tilfelle vi ikke hørte ringeklokka". -Gud vet hvor mange telefoner jeg ikke tar på en dag. Tar ikke jeg de, ringes det til øvrige i husstanden på rekke og rad. Gjerne mange ganger på rad hvis ingen tar den. Ni ganger presterte min mor å ringe på en knapp halvtime mens jeg var på jobb og ikke hadde anledning til å ta telefonen.

Men nå kupper jeg tråden litt her. Beklager TS. :rodme:

• Liker 1
Gjest SelinaKyle
Skrevet

Definisjonen av 'klar tale' kan være ulik for den enkelte. Kunne tatt mange eksempler fra egen familie, der vi snakker forbi hverandre hele tiden fordi noen tror de har gitt klar beskjed, mens det ikke har blitt oppfattet sånn av de andre. Jeg har erfart å måtte gi klar beskjed mange ganger, sikkert over 10, for at folk skal forstå. I følge dem har det ikke vært klar beskjed. Så..bare et tips.

Når det ringes på døra, går det ikke an å åpne og si at det ikke passer med besøk nå, og at du gjerne vil ha beskjed på forhånd før hun kommer, eventuelt at det ikke passer med besøk så ofte? Og så bare la være å slippe henne inn i huset?

Skrevet

I TS sitt tilfelle hadde de jo ikke barn! Så heller ikke nevnt at de hadde hund. Eller at det var etterslep med husarbeidet.

Og det TS virkelig ønsket seg var å få være i fred etter jobben.

Det er faktisk fare for at det aldri blir barn der i huset på grunn av invaderende svigermor!

TS sin samboer må ta fatt i dette.

Selv om det ikke er et problem for han (for han er ikke hjemme når hun kommer) så er det et alvorlig problem for TS!

Og siden han forhåpentligvis ønsker å fortsette å bo sammen med TS, så må han forholde seg til dette.

Mitt forslag var å ikke være hjemme når hun kommer i en uke eller to. Mulig det fungerer som hint.

Men for TS som har behov for å slappe av er det ikke en god løsning.

Hva med å slukke lyset, dra for gardinene og la være å åpne?

Jeg har faktisk prøvd å slå av tv og la vær å åpne når hun ringer på. Da går hun rundt huset og banker på vinduer, verandadører og sender sms og spør hvor jeg er. Jeg har også prøvd å ikke svare på sms når hun lurer på om jeg er hjemme, men da ringer hun min samboer for å høre. Han kan jo da bekrefte at jeg er hjemme og plutselig så er hun her... Jeg merker at dette går meg helt på nervene!!!!

Skrevet

Men nå kupper jeg tråden litt her. Beklager TS. :rodme:

Det går helt fint. Jeg er glad for alle innspill :)

Skrevet

Hva sier hun når du gir beskjed om at du ikke ønsker besøk? Eller at dere ønsker å få beskjed før hun kommer?

Skrevet

Hva sier hun når du gir beskjed om at du ikke ønsker besøk? Eller at dere ønsker å få beskjed før hun kommer?

Jeg har alltid sagt til henne at du skal si ifra før hun kommer. Men noen ganger er hun bare "tilfeldigvis" i nabolaget. Hvis hun spør om det passer at hun kommer innom, og jeg svarer at det passer dårlig, sier hun at da kommer hun bare innom litt senere eller imorgen. Hun gir seg ikke, og hun tar heller ikke hint om at vi ikke ønsker så ofte besøk.

Gjest SelinaKyle
Skrevet

Jeg har alltid sagt til henne at du skal si ifra før hun kommer. Men noen ganger er hun bare "tilfeldigvis" i nabolaget. Hvis hun spør om det passer at hun kommer innom, og jeg svarer at det passer dårlig, sier hun at da kommer hun bare innom litt senere eller imorgen. Hun gir seg ikke, og hun tar heller ikke hint om at vi ikke ønsker så ofte besøk.

Ikke si at det passer dårlig, si NEI. Si at hun ikke kan komme senere/i morgen heller. Ikke hint om at dere ikke ønsker ofte besøk, si det rett ut! Si at dere ønsker invitere henne når det passer dere, og hvis hun vil komme innom må hun spørre dere først.
Skrevet

Det er bare trist. Trist at en må levere søknad i 3 eksemplarer for å besøke min sønns hjem, eller ikke blir bedt på middag fordi det kan tolkes som om man er velkommen der.

Jeg skjønner at jeg kommer til å miste det lille jeg har av familie hvis det er vanlig med den slags holdninger blandt dagens unge kvinner...

Skrevet

Det er bare trist. Trist at en må levere søknad i 3 eksemplarer for å besøke min sønns hjem, eller ikke blir bedt på middag fordi det kan tolkes som om man er velkommen der.

Jeg skjønner at jeg kommer til å miste det lille jeg har av familie hvis det er vanlig med den slags holdninger blandt dagens unge kvinner...

Synes ikke du det høres en liten smule ekstremt ut at svigermor går rundt huset og dundrer på vinduene om TS ikke lukker opp? Og ringer samboeren for å finne ut hvor hun er om det ikke straks kommer svar på sms?

Synes du dette høres ut som en god måte å bygge relasjon med svigerdatteren på?

Det er jo ikke rart hun ikke blir bedt på middag når hun alt kommer 2-4 ganger i uken uinvitert!

Og det er for å treffe svigerdatteren, ikke sønnen.

Jeg er veldig for at alle skal ha gode forhold og at begges foreldre skal være like velkommen, men jeg hadde personlig tørna om min mor holdt på sånn!

• Liker 5
Skrevet

Synes ikke du det høres en liten smule ekstremt ut at svigermor går rundt huset og dundrer på vinduene om TS ikke lukker opp? Og ringer samboeren for å finne ut hvor hun er om det ikke straks kommer svar på sms?

Synes du dette høres ut som en god måte å bygge relasjon med svigerdatteren på?

Det er jo ikke rart hun ikke blir bedt på middag når hun alt kommer 2-4 ganger i uken uinvitert!

Og det er for å treffe svigerdatteren, ikke sønnen.

Jeg er veldig for at alle skal ha gode forhold og at begges foreldre skal være like velkommen, men jeg hadde personlig tørna om min mor holdt på sånn!

2 ganger i uka er ikke så mye. Men jeg ville nok uansett ikke stukket innom på impuls hvis jeg var klar over at det kun var min svigerdatter som var hjemme hvis jeg ikke hadde et godt forhold til henne.

Men det er kanskje det hun prøver på? For det forholdet kan umulig være bra. Og TS gjør nada for at det skal bli bedre virker det som.

Hvis det er slik at hun dukker opp på tidspunkt som ikke passer fordi man er midt i noe (f.eks. husarbeid) spør heller om hun kan hjelpe. Er hun normal skjønner hun at det ikke er mulig for en fullt arbeidende å sitte i 4 timer og småprate midt i uka.

Men som sagt, dagen unge kvinner synes å være dominante med hensyn til hvordan familien skal leve, og godtar sjelden sin partners familie.

Jeg, som bare har én sønn ser for meg at får ha lite kontakt med ham, passe meg for å spørre om tjenester av det praktiske slaget. Besøk kan jeg glemme. Blir jeg bestemor noen gang blir jeg nok annenrangs, og det forventes ikke annet enn at jeg sender jule- og burdagsgaver.

Jeg klarer ikke tenke så mye på dette, for jeg blir så lei meg at jeg får lyst til å grine. Mitt store håp er at han treffer noen som ser flere en kun seg selv.

Skrevet

2 ganger i uka er ikke så mye. Men jeg ville nok uansett ikke stukket innom på impuls hvis jeg var klar over at det kun var min svigerdatter som var hjemme hvis jeg ikke hadde et godt forhold til henne.

Men det er kanskje det hun prøver på? For det forholdet kan umulig være bra. Og TS gjør nada for at det skal bli bedre virker det som.

Hvis det er slik at hun dukker opp på tidspunkt som ikke passer fordi man er midt i noe (f.eks. husarbeid) spør heller om hun kan hjelpe. Er hun normal skjønner hun at det ikke er mulig for en fullt arbeidende å sitte i 4 timer og småprate midt i uka.

Men som sagt, dagen unge kvinner synes å være dominante med hensyn til hvordan familien skal leve, og godtar sjelden sin partners familie.

Jeg, som bare har én sønn ser for meg at får ha lite kontakt med ham, passe meg for å spørre om tjenester av det praktiske slaget. Besøk kan jeg glemme. Blir jeg bestemor noen gang blir jeg nok annenrangs, og det forventes ikke annet enn at jeg sender jule- og burdagsgaver.

Jeg klarer ikke tenke så mye på dette, for jeg blir så lei meg at jeg får lyst til å grine. Mitt store håp er at han treffer noen som ser flere en kun seg selv.

Nå sa hun jo to til fire ganger pr uke. 4 kan bli litt mye. Særlig om det kun er svigerdatteren som er hjemme.

Og om jeg ikke leste meg bort så går de samme samtaleemnene på repeat.

Vi er alle forskjellige, og jeg forstår godt at TS ser på det som et problem om hun får tvangsbesøk av en svigermor hun føler at hun har et anstrengt forhold til. Det er jo såpass at hun vurderer å unngå å få unger for å unngå at damen omtrent flytter inn. Og da har det blitt et alvorlig problem for TS.

Mulig svigermoren prøver å fikse problemet, men da prøver hun på helt feil måte.

Med å forsterke intensiteten så vil hun også forsterke avresjonen hos TS.

Å låse seg inn i leiligheten etter at de har kommet fra ferie og så nekte å gå før TS har stått opp, fordi hun sover? Jeg synes det er å gå alt for langt.

Det kjennes mer ut som om TS sin svigermor forsøker å oppdra TS på en eller annen måte, og påvirke henne. Jeg kan forstå at det kjennes ubehagelig ut.

I forhold til deg og din sønn, så trenger du kanskje ikke engste deg straks. Mennesker kommer i mange slags utgaver, og de vi leser om her inne er gjerne de som har litt uvanlige situasjoner.

Om du er lydhør, din sønn lydhør, og hans utkårede lydhør, da bør det ikke bli noe problem.

Problemene oppstår der man kommuniserer forbi hverandre og ikke ser de andres behov.

Om det hadde vært gode kommunikasjonslinjer i familien til TS, så hadde de ganske enkelt gitt beskjed om at det er hyggelig at svigermor kommer, men kan hun ikke heller komme når sønnen er hjemme? Og respektere at TS ikke alltid er opplagt for å få besøk? Det er hyggeligere å be noen på middag i helgen om de ikke alt har vært der 4 ganger den uken, og sittet lenge.

TS sitt største problem er ikke at svigermor kommer på besøk hele tiden, men at mannen hennes ikke ser på det som et problem at moren dukker opp til stadighet når han selv ikke er hjemme.

Her er selve knuten! For det er han som burde tatt en prat med moren sin om TS sitt behov for alenetid.

• Liker 7
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Jeg skjønner den! Og har faktisk ikke tenkt over det på den måten som du beskriver.

Men tror du ikke likevel at man får energi av positiv oppmerksomhet fra familie og venner.

Og da tenker jeg ikke på sure svigermødre som kommer innom for å klage på alt ;)

Men jeg tror forventningspresset folk legger på seg selv om at alt skal være perfekt og huset strøkent gjør at det ikke blir hyggelig med uventet besøk.

Folk kommer ikke for å sjekke hvordan du har det og for å trille terningkast over serveringen. De kommer fordi de er glade i deg og liker å tilbringe tid sammen med deg. :)

Ja, JEG ja..jeg gir faen i alt sånt :) Men jeg tenker på alle de andre stakkarene som bruker hele livet sitt på å blidgjøre familie og venner, og attpåtil må takle å se hundrevis om ikek tusenvis av ukjente fjes hver dag på offentlig transport, på jobb, i butikken osv. Totalt unaturlig for mennesket :(

De man virkelig VIL treffe gir en selvsagt "energi", og man er sikkert forskjellig. Personlig har jeg veldig lite behov for andre mennesker enn min helt nærmeste familie og en eller to venner. Andre har større behov, men ingen har behov for de samfunnet vi har skapt for oss selv. Desverre.

Skrevet

Må bare skyte inn en ting. Jeg har aldri hatt noen problemer med min svigermor. Vi kommer godt overens og har tilbragt mye tid sammen. Det finnes ikke noe vondt i damen. Problemet er mer at hun ser nå på oss som venninner. Noe vi ikke er. Hun er min svigermor, og kommer aldri til å bli en venninne. Hun kjeder seg mye, og det går da utover meg. Når hun kommer innom er det ikke for å treffe sønnen sin, men for å henge på meg. Jeg får tekstmeldinger daglig om at jeg må ha en fin dag, glad i deg osv. Det er kjempe hyggelig, men det blir for intenst for meg. Jeg er en privat person som liker å ha et privat liv. En svigermor vil alltid være en svigermor og ikke en venn. Hvis jeg skal finne på ting med mine venner, spør hun omtrent om hun kan få være med... Jeg takler ikke dette lenger!!!

For noen er det sikkert enkelt å si ifra, men for meg så er det ikke det. Jeg har lyst å beholde den gode tonen vi har. Men jeg merker at tålmodigheten minbegynner å ta slutt. Når du har fått det samme spørsmålet servert i flere uker i strekk begynner det å tære på tålodigheten min. Jeg har som sagt aldri hatt noe dårlig dorhold til henne, men svarene mine blir kortere og mer krasse for hver dag som går....

Skrevet

Hun bor såpass kort avstand at hun gjerne stikker innom når hun har vært på butikken, vasket bilen, gått seg en tur, eller når hun rett og slett kjeder seg. Hun hadde lånt nøkkel av oss en gang for å komme innom å vanne blomster mens vi var bortreist. Dagen etter at vi kom hjem låste hun seg inn mens jeg lå å sov... Jeg ble litt tatt på senga, bokstavelig talt. Og hun sa ikke beklager, og dro. Hun syntes set var passende å bli der til jeg hadde stått opp....

Oi! Din svigermor har virkelig ikke skjønt dette med intimsoner. Syns absolutt samboeren din bør ta seg en prat med henne.

Min svigermor forventer beskjed to uker før vi kommer, intet unntak. Spør vi et par dager før om hun ønsker besøk (f.eks på grunn av vi har et ærend i nærheten) så blir hun rød i topplokket. Kjefter oss opp for at vi tukler med planene hennes om å gå tur e.l. :laugh:

Skrevet

Og til dere som ikke vil ha uanmeldt besøk. Hvorfor?

Fordi jeg er sliten etter jobb. Jeg har vært med folk rundt meg hele dagen, og trenger alenetid når jeg kommer hjem for å få roet ned. Jeg Kan glede meg hele dagen til å kome hjem, sette meg ned med tekoppen og få fortsette på den spennende boken jeg begynte på i går. I fred og ro. Enkelte av oss trenger å være alene for å få ladet batteriene, jeg hadde blitt sprø av å leve som deg. ;)

Til TS; jeg tror du må ta en ny runde med mannen din. Fortelle han det du har fortalt han her. Du vil aldri klare å få til noen endring med mindre du har han på din side. Han kjenner moren sin best, så han burde ta ansvar for å snakke med henne, og vite den beste måten å ta det opp på, slik at hun kan forstå uten å bli lei seg. Når hun er såpass intens kan jeg se for meg at det blir vanskelig. Utrolig kjedelig situasjon!

• Liker 3
Skrevet

Oi, dette hørtes slitsomt ut! Jeg er en av dem som elsker å få uventet besøk :) Men kun fordi det er skjeldent, og de gangene det er ofte er det ulike folk :) Men jeg hadde nok også blitt slitt lei dersom svigermor hadde dukket opp opp mot FIRE ganger i uka!

Jeg og samboeren kommuniserer godt og forteller ofte hverandre om dagen vår. Så om min far har vært på besøk mens jeg var på seinvakt vet jeg alltid cirka hva samtalen dreide seg om. Jeg ser for meg at om jeg hadde stått i TS situasjon ville jeg fortalt min samboer om hver av morens besøk og påfølge samtaleemner. Slik ville han fått et inntrykk av hvor intenst det er, og han vil mulig etterhvert forstå at det er et problem.

Får også inntrykk av at svigermor trenger venner. Motiver henne til å gjennoppta kontaken med venninner og bekjente. Også mulig å se på tilbudene som finnes der dere bor, kurs i håndarbeide, matlaging, dans, eller andre ting som svigermor liker. :)

• Liker 2
Skrevet

Det er utrolig godt å få høre at det er flere som hadde slitt i mine sko. Jeg føler meg veldig urettfedig mot henne, hun har jo aldri gjort meg noe vondt. Jeg bare føler ikke at hun har helt respekt for at folk trenger privatliv. Hun er oversosial, og jeg er stikk motsatt. Jeg trenger mye alenetid, og kan glede meg til å være hjemme alene en kveld med tv og håndarbeid. Hvis hun vet at jeg er alene hjemme en kveld kommer hun innom for å holde meg med selskap! Noe jeg absolutt ikke trives med.

Jeg har nevt at hun kan begynne på svømming, ta opp en hobby el. Men hun er ikke interressert. Sier hun er for lat til det.

Lurer på om jeg kanskje skal få samboeren min til å kanskje dra innom henne av og til. Da kan han ta en del av byrden min, og hun føler seg kanskje ikke like ensom. Men kjenner jeg han rett er ikke det noe han har veldig lyst å bruke fritiden sin på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...