Gå til innhold

Nederlendere må kanskje gi opp juletradisjon pga sinte innvandrere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De er mye verre med spøkelseskladden. Han er helsvart.

Anonymous poster hash: 1eb5f...b3d

Nei, Walt Disney er hvit.

Anonymous poster hash: 3a9a3...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jeg klar over, men du ser ikke til å forstå poenget... Er man voksen så tåler man også å droppe tradisjoner for å bevare andre mennesker og vise medmenneskelighet og inkludering, spesielt i og med at denne tradisjonen bunner i rasisme.

Jeg vokste opp med pippi på tv-skjermen, men jeg har ikke noe imot at "negerkonge" blir fjernet fra vokabularet hennes. Om julekalender-tradisjonen hadde hatt samme negative konnotasjoner hadde jeg kunne lagt det på hylla også, selv om det har vært en sentral del av julefeiringen min siden jeg var liten jente.

Til syvende og sist handler det vel egentlig om hvor mye empati og medmenneskelighet vi har.

Tradisjoner har ikke noe om voksenhet å gjøre, men om tradisjoner. At en kultur skal utslette seg selv ved å fjerne sine tradisjoner i frykt for å støte innvandrere så har vi tapt mye.

Om jeg hadde flyttet til et annet land så hadde ikke jeg krevd at verts landet skulle kutte ut sine tradisjoner som hadde støtt meg. Tvert imot, jeg hadde infunnet meg med at nå er jeg i et annet land hvor det er andre regler og holdninger så tilpasset meg det.

Det har lenge vært snakk om å bytte navn fra julefeiring til "vinterfeiring" i norske skoler og ved noen anledninger har det vært forbudt å bruke nisseluer på disse høytidene i frykt for å støte innvandrere.

Dette er selvutslettende. Her har innvandrere et ansvar sjøl, om de finner norske tradisjoner eller vestlige tradisjoner så støtende at de ikke takler ubehaget så burde de flytte til land som er mindre støtende. De kan ikke kreve at det er landet som tar de inn som må tilpasse seg de for det er vitterlig DE som burde tilpasse seg landet de flytter til !

When you are in rome, do as the romans. Når Norge er så snille at vi tar inn mennesker som trenger hjelp så burde de ha såppass respekt for norske verdier at de lar være tradisjoner få være ifred. Fremmedkulturelle som kommer til Norge får jo utøve sine skikker og tradisjoner ifred så hvorfor kan ikke nordmenn eller nederlendere?

Nei huff, selvutslettende politisk korrekte rasister som hater vesten gjør meg uvel.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SunflowerPenguin

Forestill deg at flere hvite mennesker flytter til et land i Afrika hvor de fóler seg stótt av en eller flere tradisjoner der, har de da rett til á klage og komme i stor protest pá grunn av dette? Kanskje de hvite hadde funnet dette rasistisk eller smakelóst, tror du Afrikanerne hadde likt á ta vekk alt det som bygger opp landet sitt bare for á respektere de hvites fólelser?

Sinter Klaas er en veldig kjaer tradisjon for flest folk i Nederland, det finnes til og med mange mórkhudede som ikke har noe i mot denne tradisjonen. Det er bare en liten del av befolkningen som klager og protesterer mot dette. For de fleste Nederlendere er dette sett pá som en positiv feiring, og det er den dagen som barn gleder seg til mest.

Smá barn vil vaere redd av mye, jeg husker at da jeg var lita var jeg redd for julenissen, og han er ná ikke svart. Men nár barn vokser seg stórre og skjónner tradisjonene bedre sá vil de ikke vaere sá redde lenger.

Nár du drar til andre land, ville du da ha likt á se like kulturer til din egen eller ville du ha likt á ha forskjellige erfaringer som var annerledes til det du er vant til der hjemme? Om du drar til Tyrkia sá antar jeg at kulturen og tradisjonene der nede er annerledes enn i Norge? Om du drar til Spania eller Italia sá vil det ikke vaere akkurat som det er i Norge, eller hva tenker du?

Er det ikke en sjarm det at land har sine forskjellige kulturer og tradisjoner? Jeg synes det er spennende á laere fra hvordan andre land er bygd opp, á próve mat fra andre land, hóre pá musikken i fra andre land, o.s.v... Om sá alle land blir ribbet for sine tradisjoner fordi noen folk finner det stótendes pá et vis, hvordan ville da verden ha blitt til slutt? Ville det ikke ha blitt kjedelig nár land mister sine tradisjoner og kultur?

Endret av SunflowerPenguin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en logikk. Så om det finnes en "hvit" tegneseriefigur som fremstår som dum og slem så bør jeg føle meg støtt fordi jeg selv er hvit?

Ja, hvis det fremstilles som han er dum fordi han er hvit så....

Anonymous poster hash: 3a9a3...618

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier de fargede om dette? Ser jo bare dette rasistiske hysteriet hos snehvite mennesker.

Anonymous poster hash: 66a6a...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel legge til at når jeg bodde i Qatar så gjorde jeg mitt ytterste for å tilpasse meg lokale skikker, likevel er qatarere de største rasistene jeg noensinne har møtt. Både vestlige og østlige (indere, filipinere, osv) ble behandlet som søppel fordi i araberners øyne er de den overlegne rasen. Vi andre er skitne hedninger. Skulle gjerne likt å visst hvorfor det er slik at i PK-folkets øyne så er vi hvite jævlene, samtidig som eksempelvil qatarere er åååh så uskyldige? :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi tradisjoner er lek og bringer ingen nytte, mens andre mennesker er levende individer som fortjener respekt, medfølelse og som fortjener å bli tatt på alvor.

Tilbake til 1950 med seg..

Bort med hele julefeiringen altså. Det jo også en tradisjon.

Anonymous poster hash: 1eb5f...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om folk med afrikansk etnisitet virkelig plages av Zwarte Piet, eller negerkongen i Pippi-bøkene, og Thorbjørn Egners eksotiske viser.

Kan det være hvite mennesker, enkeltindivider som er ekstremt opptatt av politisk korrekthet, som TROR de redder verden ved å utslette historiske kulturuttrykk? Tipper at den jevne afrikanske innvandrer til vesten ikke føler seg særlig støtt av at Sinterklaas sin hjelper er svart/ser ut som en maurer. Hadde det enda dreid seg om karakterer som håner de svarte, eller som symboliserer noe laverestående, hadde jeg skjønt det.

Vi ER forskjellige i hudfarge her på jorda. Kan vi ikke bare akseptere det, og lære oss å leve med det, og berike oss med alle kulturuttrykkene, i stedet for å prøve å late som forskjellene ikke finnes?!

Anonymous poster hash: d3bc2...23d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...