AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #1 Del Skrevet 16. november 2014 Tradisjonene med julenissen er litt annerledes enn i Norge. Der har julenissen en medhjelper ved navnet svarte petter. Han er svart i huden, krøllete svart hår og store røde lepper. Med nissen gir han gaver til barn som er snille, men historisk ga han slemme barn ris også. Sistnevnte har forsvunnet litt i dag. Noen demonstrerte mot denne figuren fordi den liksom var rasistisk. Hvordan en slik figur kan såre er underlig, men likevel, 1/8 av den nederlanske befolkningen er med i facebook gruppen, behold svarte petter. Mange flere, sikkert desidert majoritet vil beholde han og han er en elsket karakter. Demonstrasjonen utviklet seg videre til å bli voldelig og 60 pers måtte i kasjotten og betale bot. Sikkert med redde unger som tilskuere. Tror dere at nederlenderene må underkaste seg dem? Blir det verre, og folk må gi opp mer? Hva tror du?http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/90-arrestert-i-Gouda-for-protest-mot-Svarte-Petter-og-Julenissen-7788532.htmlAnonymous poster hash: 98ce8...9fb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 16. november 2014 #2 Del Skrevet 16. november 2014 Nå er det jo slik at nederlendere (Boere) koloniserte store deler av Sør-Afrika så jeg skjønner hvorfor den blir sett på som rasistisk. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #3 Del Skrevet 16. november 2014 Nå er det jo slik at nederlendere (Boere) koloniserte store deler av Sør-Afrika så jeg skjønner hvorfor den blir sett på som rasistisk. Området var ubebodd for det meste. Utenom noen få stammer buskmenn. Stammene eksisterer enda, men de svarte som bor der nå er fra lenger nord og hører ikke til der heller. Det var en stor immigrasjon til landet. Uansett er dette fra en annen tid og har ingen ting med noe slikt å gjøre.Anonymous poster hash: 98ce8...9fb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #4 Del Skrevet 16. november 2014 Er ikke Svarte-Petter en figur i Donaldbladene også? Eller er han også forsvunnet der? Anonymous poster hash: 5f84b...c28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #5 Del Skrevet 16. november 2014 det er ikke julerelatert eller nisserelatert. Det er Sinterklaas og er 5 Desember.Anonymous poster hash: 6bf20...500 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 16. november 2014 #6 Del Skrevet 16. november 2014 Er ikke Svarte-Petter en figur i Donaldbladene også? Eller er han også forsvunnet der? Anonymous poster hash: 5f84b...c28 Svarte-Petter er hvit 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 16. november 2014 #7 Del Skrevet 16. november 2014 det er ikke julerelatert eller nisserelatert. Det er Sinterklaas og er 5 Desember.Anonymous poster hash: 6bf20...500 Sinterklaas = Santa Claus?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 16. november 2014 #8 Del Skrevet 16. november 2014 Nå er det jo slik at nederlendere (Boere) koloniserte store deler av Sør-Afrika så jeg skjønner hvorfor den blir sett på som rasistisk. dette var stort sett ubebodde områder. zuluene som har tatt over idag har heller ikke noe særlig tilhørighet til disse områdene. og du skal være ganske greit venstreekstremt og politisk korrekt om du presterer mene at julenissen er rasistisk fordi boere flyttet til afrika.. for en vanvittig logikk .... eller mangel på logikk blir det vel heller mer riktig å si 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #9 Del Skrevet 16. november 2014 Er ikke Svarte-Petter en figur i Donaldbladene også? Eller er han også forsvunnet der? Anonymous poster hash: 5f84b...c28 Jo, men han har nok ikke noe med den figuren å gjøre. Anonymous poster hash: 98ce8...9fb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #10 Del Skrevet 16. november 2014 Nederland blir det nye Sverige, mon tro? Dvs alt med svart farge er rasistisk? Anonymous poster hash: acbec...b9d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #11 Del Skrevet 16. november 2014 Tradisjonene med julenissen er litt annerledes enn i Norge. Der har julenissen en medhjelper ved navnet svarte petter. Han er svart i huden, krøllete svart hår og store røde lepper. Med nissen gir han gaver til barn som er snille, men historisk ga han slemme barn ris også. Sistnevnte har forsvunnet litt i dag. Noen demonstrerte mot denne figuren fordi den liksom var rasistisk. Hvordan en slik figur kan såre er underlig, men likevel, 1/8 av den nederlanske befolkningen er med i facebook gruppen, behold svarte petter. Mange flere, sikkert desidert majoritet vil beholde han og han er en elsket karakter. Demonstrasjonen utviklet seg videre til å bli voldelig og 60 pers måtte i kasjotten og betale bot. Sikkert med redde unger som tilskuere. Tror dere at nederlenderene må underkaste seg dem? Blir det verre, og folk må gi opp mer? Hva tror du?http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/90-arrestert-i-Gouda-for-protest-mot-Svarte-Petter-og-Julenissen-7788532.htmlAnonymous poster hash: 98ce8...9fb Det å gi opp rasistiske tradisjoner er da intet tap. Det er flott at folk gjør oppmerksom på og tar til motmæle mot nedarvede rasismetradisjoner. Anonymous poster hash: dfb58...ce0 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #12 Del Skrevet 16. november 2014 Det å gi opp rasistiske tradisjoner er da intet tap. Det er flott at folk gjør oppmerksom på og tar til motmæle mot nedarvede rasismetradisjoner. Anonymous poster hash: dfb58...ce0 Det kan nå umulig bli karaktrisert som rasistisk at nissen har en svart medhjelper som gir gaver til små barn som er snille. Rasisme er å mene at noen raser er mer verdt enn andre eller er bedre. Anonymous poster hash: 98ce8...9fb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #13 Del Skrevet 16. november 2014 Øh, nå vet jeg ikke så veldig mye om denne tradisjonen, men slik jeg forstår det er svarte petter en av nissens hjelpere som deler ut gaver til barna? Og at svarte petter egentlig er hvit men har sot i fjeset? Hvordan er det rasistisk...? Jeg synes nå det er mye bedre at det finnes svarte karakterer og ikke bare hvite, er jo stort sett overflod av hvite karakterer i filmer, bøker osv. Anonymous poster hash: 8232b...55c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sir Winston Skrevet 16. november 2014 #14 Del Skrevet 16. november 2014 Øh, nå vet jeg ikke så veldig mye om denne tradisjonen, men slik jeg forstår det er svarte petter en av nissens hjelpere som deler ut gaver til barna? Og at svarte petter egentlig er hvit men har sot i fjeset? Hvordan er det rasistisk...? Jeg synes nå det er mye bedre at det finnes svarte karakterer og ikke bare hvite, er jo stort sett overflod av hvite karakterer i filmer, bøker osv. Anonymous poster hash: 8232b...55c Det er viktig å huske på at i det politisk korrekte helvete vi lever i her i Europa, eksemplifisert på det allermest grusomme i Sverige, så er alt, ALT, som på noen som helst måte kan oppfattes som rasistisk, rasistisk!! Alle som tenker tanker om innvandring, uansett hvilke tanker - som ikke støtter 100% opp om det multikulturelle prosjekt - er rasist av verste sorten. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2014 #15 Del Skrevet 16. november 2014 Debatten her var fryktelig unyansert og preges av liten kunnskap rundt emnet. Jeg anbefaler å lese litt om det før man gjør seg opp en mening. Jeg kan forstå begge sider av saken og det er vanskelig sak som skaper mye diskusjon, og blant Nederlendere. Dette ikke noen ny diskusjon. Den har foregått i Nederland i mange år. Det er omstridt hvorfor Zwarte Piet er sort og hvilken rolle har hatt. Det er spesielt omstridt på grunn av Nederland sin koloniale historie. Indonesia og Suriname var kolonier av Nederland fram til 1975. Aruba, Curaçao og Sint Maarten i Karibien regnes fortsatt som del av Nederland. Mange av innvandrende som klager kommer fra et av disse landene. Jeg anbefaler alle som skylder på innvandring å sette seg inn i Nederlands historie. Det er heller ikke det at Zwarte Piet er sort i ansiktet som får folk til å reagere, men og klærne, rollen han har, håret, de store leppene osv. Mange barn er livredde Zwarte Piet og historien går at dersom du ikke har oppført deg bra så putter han deg i sekken og tar deg med seg. Det kommer muligens fra den tiden i historien han ble sett på som djevelen. Det handler altså om mer enn hudfarge og det er viktig å ta med i betraktning når man gjør seg en mening. Anonymous poster hash: c8216...cd6 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #16 Del Skrevet 17. november 2014 Svarte-Petter er hvit Ehhh... Svarte-Petter er en hund.... Anonymous poster hash: 782a4...ffd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #17 Del Skrevet 17. november 2014 Ehhh... Svarte-Petter er en hund.... Anonymous poster hash: 782a4...ffd De er mye verre med spøkelseskladden. Han er helsvart. Anonymous poster hash: 1eb5f...b3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 17. november 2014 #18 Del Skrevet 17. november 2014 Ehhh... Svarte-Petter er en hund.... Anonymous poster hash: 782a4...ffd Nope, en katt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2014 #19 Del Skrevet 17. november 2014 Debatten her var fryktelig unyansert og preges av liten kunnskap rundt emnet. Jeg anbefaler å lese litt om det før man gjør seg opp en mening. Jeg kan forstå begge sider av saken og det er vanskelig sak som skaper mye diskusjon, og blant Nederlendere. Dette ikke noen ny diskusjon. Den har foregått i Nederland i mange år. Det er omstridt hvorfor Zwarte Piet er sort og hvilken rolle har hatt. Det er spesielt omstridt på grunn av Nederland sin koloniale historie. Indonesia og Suriname var kolonier av Nederland fram til 1975. Aruba, Curaçao og Sint Maarten i Karibien regnes fortsatt som del av Nederland. Mange av innvandrende som klager kommer fra et av disse landene. Jeg anbefaler alle som skylder på innvandring å sette seg inn i Nederlands historie. Det er heller ikke det at Zwarte Piet er sort i ansiktet som får folk til å reagere, men og klærne, rollen han har, håret, de store leppene osv. Mange barn er livredde Zwarte Piet og historien går at dersom du ikke har oppført deg bra så putter han deg i sekken og tar deg med seg. Det kommer muligens fra den tiden i historien han ble sett på som djevelen. Det handler altså om mer enn hudfarge og det er viktig å ta med i betraktning når man gjør seg en mening. Anonymous poster hash: c8216...cd6 For det første ser han ut som en afrikaner, og har svært lit med indonesia eller andre land å gjøre. Karakteren kommer fra historien om st. Nicholas, som etter noen kilder satte fri en slave som hette Peter som bestemte seg for å slå følge med st. Nicholas. Jeg kan heller ikke tenke meg at han ble sett på som djevelen fordi han jo er medhjelperen til nissen og at det bare er en karakter. Slik kler folk seg: Hvorfor folk skulle reagere på klærne vet jeg ikke. Og det med at medhjelperen til nissen kommer for å straffe ulydige barn (slik som foreldre også gjør) er jo ikke en stor del av tradisjonen akkurat. Barna elsker karakteren, og det er bare helt tullete å skrike om rasisme (noe det ikke er i følge definisjonen). Anonymous poster hash: 98ce8...9fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 17. november 2014 #20 Del Skrevet 17. november 2014 (endret) Tja... Endret 17. november 2014 av Badabing 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå