Gå til innhold

lage hage.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Det skal opparbeies hage, men er usikker på når det er best å begynne. På høsten eller våren+

Vi har tenkt å fjerne meterhøyt ugress til høsten. Så legge på duk? For så å fylle på jord?

Er det spesiell jord man bestiller? Må jo ha noe som er uten ugressfrø, slik at vi slipper det problemet til våren igjen.

Håper noen har opparbeidet tomt som kan svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har lagt en tykk fiberduk uten plenen. LITT ugress blir det jo da, etter en stund. Men det er lett å fjerne det, fpr roten er jo over duken.

Er sannelig ikke sikker på hvilken jord vi har. Bestilte bare jord til gressplen. Når jorden er lagt på må den valses, slik at den blir hard. Jorden komprimeres ganske mye.

Så er det bare å kaste t frøene og dra over med et eller annet (baksiden av en rive f.eks) for å få frøene ned i jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi hadde ikke tenkt på plen,men stauder, blomster og hellegang.

Det skal uansett ikke plantes før til våren, men må si at jeg gruer litt. Ukyndig som vi er.

Det er en skråning der også, men får ikke satt opp mur til våren, men npoe må gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med fiberduk, men mitt neste hageinnkjøp blir i alle fall dekkbark. Da kveler man mye ugress! Er gørrlei av å luke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under bark brukes en tynn barkduk. Denne er ikke SÅ effektiv mot ugress som den tykke fiberduken. Men den er mye billigere da.

Du kan gjerne bruke fiberduk i bed o.l. også. Bare kutt en kryss i duken før du setter ned busker og planter. Gjerne FØR du legger på jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så farlig om man planter vår eller høst, begge deler har sine fordelere. Men ikke plant i den tørreste sommermåneden med skarp solsteik, da har plantene litt vanskelig for å klare seg. Plant ikke for tett, husk at plantene vokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...