Gå til innhold

Ødelagte briller... Sykemelding?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Huff, jeg synes faktisk legen du var hos var utrolig slem, som ikke ga deg en sykemelding med en gang!

Min mann har en skjelden synsfeil, som han må bruke spessiallinser for å korrigere, briller funker ikke i det hele tatt.

Og de gangene han har fått øyekatarr av ungene, eller annen infeksjon på øye, så han ikke kan bruke linser, har han fått sykemelding uten problemer.

Anonymous poster hash: d495c...33b
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et problem. Jeg har minus 8 på begge øynene,og har ødelagt brillene mine. Har fått time hos optiker i morgen så jeg kan bestille nye, men det tar jo kanskje litt tid å få dem...

Hva i alle dager skal jeg gjøre i mellomtiden?

Har et par gamle briller med da styrke -5 som jeg bruker nå, men jeg ser jo egentlig ikke en dritt. Må jeg rett og slett få meg en sykemelding til de nye brillene er klare? Jobber som lærer, og tror det er en fordel og se elevene (samt kunne kjøre til jobb da jeg bor langt unna, og det ikke går kollektivt), men samtidig kommer det jo til å føles forferdelig å være hjemme når jeg eller føler meg frisk (men blind), spesielt når jeg vet at de sliter med mye sykefravær på jobb nå om dagen..

Noen som har vært i lignende situasjon? Hva er vanlig å gjøre?

Anonymous poster hash: 79132...17d

Det vanlige er å ha backup for det man er avhengig av. Så nå når du kjøper nye: skaff deg minst ett par av den billigste versjonen som duger for deg for noen dager. Oppbevar et av dem på jobb.

En bør nemlig verken ta ut sykedager eller sykmelde seg dersom en på noe vis er i stand til å jobbe. Velferdssamfunnet er der for å ta imot de som faller - ikke de som bare ikke orker at det er tungvindt og vanskelig en kort måned eller to.

Anonymous poster hash: 74d42...20a

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan jo da forsikre deg om at du ikke hadde funnet billigbriller som funker, jeg har -5,5 i linsestyrke, og jeg finner aldri briller med høye nok styrker hos Nille eller Clas Ohlson :P

Ellers god bedring. Godt noen av elevene dine nå ser deg som en kul pirat ;)

• Liker 1
Skrevet

Huff, jeg synes faktisk legen du var hos var utrolig slem, som ikke ga deg en sykemelding med en gang!

Min mann har en skjelden synsfeil, som han må bruke spessiallinser for å korrigere, briller funker ikke i det hele tatt.

Og de gangene han har fått øyekatarr av ungene, eller annen infeksjon på øye, så han ikke kan bruke linser, har han fått sykemelding uten problemer.

Da har dere en udugelig fastlege. Mitt råd er å bytte.

Tenk på dette: han er så konfliktsky at han ikke tørr (eller orker) å si fra at "nei, dette får du vær så god gå på jobb med din latsabb". Og dette er personen som dersom dere blir alvorlig syke skal sørge for at dere kommer inn og opp i en helsekø?! Ville aldri turt risikert helsa på det.

Skrevet

Det vanlige er å ha backup for det man er avhengig av. Så nå når du kjøper nye: skaff deg minst ett par av den billigste versjonen som duger for deg for noen dager. Oppbevar et av dem på jobb.

En bør nemlig verken ta ut sykedager eller sykmelde seg dersom en på noe vis er i stand til å jobbe. Velferdssamfunnet er der for å ta imot de som faller - ikke de som bare ikke orker at det er tungvindt og vanskelig en kort måned eller to.

Brillene var jo backupen, men de ble ødelagt samtidig som hun hadde fått infeksjon på øyet. Og billigbriller med den styrken? Det må du gjerne vise meg eksempler på.

Anonymous poster hash: 095ea...8f4

• Liker 3
Skrevet

Da har dere en udugelig fastlege. Mitt råd er å bytte.

Tenk på dette: han er så konfliktsky at han ikke tørr (eller orker) å si fra at "nei, dette får du vær så god gå på jobb med din latsabb". Og dette er personen som dersom dere blir alvorlig syke skal sørge for at dere kommer inn og opp i en helsekø?! Ville aldri turt risikert helsa på det.

Regner med du ikke har syns problemer?

Hadde mine briller blitt ødelagt nå hadde jeg faktisk ikke kunne gått på jobb da jeg har en jobb jeg må konsentrere meg, fokusere og samarbeidet med andre mennesker.

Uten briller hadde jeg sett ca ingenting, blitt veldig svimmel pga skjeive hornhinner problemer samt nakken som jeg har store peoblemer meg hadde skapt seg pga konsentrasjonen. Noge som hadde gitt hodepine utav en annen verden, type migrene lignende. Så jo d kan hende noen faktisk må være hjemme fra jobb dersom briller ikke lar seg ordne.

Forøvrig har jeg ekstra par og aldri opplevd å ødelegge dem. *bank i bordet*

Anonymous poster hash: 783ab...c20

• Liker 1
Skrevet

For de av dere som lurer på hvordan dette gikk: først taxi til lege for konstatering av sår på hornhinnen på et øye. Videre skjønner legen problemet med for svake briller, og mener jeg kan ha linse på det friske øyet og lapp på det syke. Legen mener også at jeg kan kjøre bil med et øye, så lenge jeg er ekstra oppmerksom på den blinde siden. Videre tar jeg taxi hjem og kjører til optiker. Det går bra, men er uvant. optikeren bestiller nye briller. Han er og enig med linser på et øye og lapp på det andre.

Så kjører jeg til jobb, og blir raskt ekstremt populær, hvertfall etter at de klarer å trekke paralleller mellom meg og en pirat.

Nå prøver jeg å venne meg til å bare se på et øye, men jeg er overbevist om at det er bedre med fullt syn på et øye enn dårlig syn (svake briller) på to øyne. Skal sitte på med en kollega til jobb de neste dagene,for selv om det går greit å kjøre på landeveiene her ute, så føles det tryggere å sitte på passasjersiden.

Takk for alle saklige innspill i denne ellers småpinlige og absurde saken :-P

Så godt det ordnet seg. :)

Anonymous poster hash: adf14...560

Skrevet

Kanskje jeg hadde fått det om jeg hadde spurt, men jeg spurte ikke heller. Synes løsningen med en linse virket lur nok til at jeg hvertfall kunne teste ut det før jeg prøvde noe annet.

Og det gikk jo forsåvidt greit, men er nok en tilvenningssak å klare seg uten dybdesyn. Blir nok ikke noe joggetur i mørket de nærmeste dagene for å si det sånn.

• Liker 1
Skrevet

For de av dere som lurer på hvordan dette gikk: først taxi til lege for konstatering av sår på hornhinnen på et øye. Videre skjønner legen problemet med for svake briller, og mener jeg kan ha linse på det friske øyet og lapp på det syke. Legen mener også at jeg kan kjøre bil med et øye, så lenge jeg er ekstra oppmerksom på den blinde siden. Videre tar jeg taxi hjem og kjører til optiker. Det går bra, men er uvant. optikeren bestiller nye briller. Han er og enig med linser på et øye og lapp på det andre.

Så kjører jeg til jobb, og blir raskt ekstremt populær, hvertfall etter at de klarer å trekke paralleller mellom meg og en pirat.

Nå prøver jeg å venne meg til å bare se på et øye, men jeg er overbevist om at det er bedre med fullt syn på et øye enn dårlig syn (svake briller) på to øyne. Skal sitte på med en kollega til jobb de neste dagene,for selv om det går greit å kjøre på landeveiene her ute, så føles det tryggere å sitte på passasjersiden.

Det går fint å kjøre bil med bare et øye, en venninne av meg har lappen og glassøye. Sikkert mer en vanesak for henne enn for deg, så du får kjøre ekstra forsiktig. :) Men synes det høres ut som en smart løsning frem til du får nye briller. Sikkert populært med en sjørøver i barneskolen for en liten tid.

Ellers skjønner jeg at det må være vanskelig situasjon. En venninne av meg har -6 på begge øynene, og jeg har inntrykk av at hun er tilnærmet blind uten briller. Ser ikke riktig antall fingre når man holder hånden opp foran henne engang. :P

Ellers lurer jeg selv litt på det der med billigbriller fra f.eks. Nille osv. Har ikke de bare plusstyrke i glassene? Var i hvert fall det jeg trodde, men hvis ikke kunne jeg tenkt meg noen billige tv-tittings-briller selv. :P

Skrevet

Ærlig talt.. Legen var ikke utrolig slem. Han kom jo opp med en bedre løsning, både for TS og arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: adf14...560

Skrevet

Jeg kan jo da forsikre deg om at du ikke hadde funnet billigbriller som funker, jeg har -5,5 i linsestyrke, og jeg finner aldri briller med høye nok styrker hos Nille eller Clas Ohlson :P

Ellers god bedring. Godt noen av elevene dine nå ser deg som en kul pirat ;)

TS skrev vel at hun kun har -8 og ikke noe annet spesielt med synet. Da kan hun vel kjøpe et par briller for 295 på Specsavers for å ha liggende som reserve? Det er jo ikke mye dyrere enn disse jalla såkalte billigbrillene fra Nille og Clas Ohlson.

Anonymous poster hash: fe9d2...fbf

Skrevet

Nå prøver jeg å venne meg til å bare se på et øye, men jeg er overbevist om at det er

bedre med fullt syn på et øye enn dårlig syn (svake briller) på to øyne. Skal sitte på

med en kollega til jobb de neste dagene,for selv om det går greit å kjøre på

landeveiene her ute, så føles det tryggere å sitte på passasjersiden.

Det er faktisk ikke lov å kjøre med lapp på et øye, eller med ett øye når du normalt har to. Folk som mister synet på ett øye pga. Skade eller sykdom får ikke kjøre bil før det har gått fra 6 til 12 måneder etter at de ble "enøyde".

Skjer det en ulykke står du og uten forsikring, fordi du ikke fyller de medisinske kravene til å kjøre bil, med ett øye.

Briller fra Nille og andre billigbriller er heller ikke lovlige å kjøre bil med. Brillene skal være spesial laget og tilpasset til den som skal bruke dem og skal kjøre bil med briller. Dette har blitt tatt opp av NAF,flere ganger.

Synes det er nokså utrolig at legen ikke har informert om og tenkt over at han sender en enøyd ut i trafikken. Og i tillegg har han journalført dette slik at det er enkelt å dokumentere for et forsikringsselskap hva som her har skjed. Med mindre vi har med ett trolleinnlegg å gjøre da? Det vet man aldri i dette forumet.

Anonymous poster hash: 9a483...491

Skrevet (endret)

Ok.

Men nå skal jeg kjøre med en kollega de neste dagene, så jeg slipper problemet.

Og btw. Jeg spurte legen rett ut, "kan jeg kjøre bil med en linse og en lapp?" og fikk som svar: ja, men vær ekstra oppmerksom på høyre side.

Forholder meg forøvrig til lege fremfor fremmede mennesker på forumet, for jeg regner med at han har tatt en forsvarlig

avgjørelse.. Og som du sier, her er det mange troll.

Endret av Cevita
Skrevet

TS skrev vel at hun kun har -8 og ikke noe annet spesielt med synet. Da kan hun vel kjøpe et par briller for 295 på Specsavers for å ha liggende som reserve? Det er jo ikke mye dyrere enn disse jalla såkalte billigbrillene fra Nille og Clas Ohlson. Anonymous poster hash: fe9d2...fbf

styrke 8 pluss eller minus inngår ikke i Specsavers briller til 295.

Anonymous poster hash: 9a483...491

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nå har jeg ikke lest svarene her i tråden, men har selv -6,5 i styrke så skjønner problemet ditt med å være "blind" uten briller. Hva med linser? Det kan jo hende en optiker i nærheten har linser i riktig styrke på lager? Det kan ta 1-2 dager å bli vandt til å gå og kjøre med linser, men da kan du iallefall komme tilbake på jobb mye raskere. Også vil jeg anbefale deg å bestille et ekstra sett billige briller dersom det samme skulle skje igjen.

Og når jeg leser litt hva andre skriver her: Nille osv har IKKE linser i så sterk styrke.

Endret av strawberry
Skrevet

Nå har jeg ikke lest svarene her i tråden, men har selv -6,5 i styrke så skjønner problemet ditt med å være "blind" uten briller. Hva med linser? Det kan jo hende en optiker i nærheten har linser i riktig styrke på lager? Det kan ta 1-2 dager å bli vandt til å gå og kjøre med linser, men da kan du iallefall komme tilbake på jobb mye raskere. Også vil jeg anbefale deg å bestille et ekstra sett billige briller dersom det samme skulle skje igjen.

Og når jeg leser litt hva andre skriver her: Nille osv har IKKE linser i så sterk styrke.

Tydelig at du ikke har lest tråden :-) for den delen med at jeg bruker linser til vanlig, men har fått en øyeinfeksjon har du nok ikke fått med deg.

Takk for forslag, men problemet er nå løst med linse på et øye og lapp på andre øyet ;-)

Skrevet

Ellers skjønner jeg at det må være vanskelig situasjon. En venninne av meg har -6 på begge øynene, og jeg har inntrykk av at hun er tilnærmet blind uten briller. Ser ikke riktig antall fingre når man holder hånden opp foran henne engang. :P

Om jeg sitter vedsiden av noen uten å ha på meg linser/briller, klarer jeg ikke å se hvem jeg snakker med (har også ca -6.00).). Ganske frustrerende dersom det skjer etter at jeg har tatt av meg linsene, og går halvblind rundt i leiligheten og leter etter brillene. Da er det godt med en samboer som kan hjelpe å lete, selv om han ler litt av meg også.. :fnise:

Anonymous poster hash: c7fdf...332

Skrevet

Jeg har bare -2 i styrke + skjeve hornhinner da, men jeg skjønner absolutt problemet ditt. Godt du fant en løsning på det. Jeg kan også klare meg fint med en linse på venstre side f.eks, men klarer meg dårlig hvis jeg kun kan bruke høyre øye. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...