Gå til innhold

Ødelagte briller... Sykemelding?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har et problem. Jeg har minus 8 på begge øynene,og har ødelagt brillene mine. Har fått time hos optiker i morgen så jeg kan bestille nye, men det tar jo kanskje litt tid å få dem...

Hva i alle dager skal jeg gjøre i mellomtiden?

Har et par gamle briller med da styrke -5 som jeg bruker nå, men jeg ser jo egentlig ikke en dritt. Må jeg rett og slett få meg en sykemelding til de nye brillene er klare? Jobber som lærer, og tror det er en fordel og se elevene (samt kunne kjøre til jobb da jeg bor langt unna, og det ikke går kollektivt), men samtidig kommer det jo til å føles forferdelig å være hjemme når jeg eller føler meg frisk (men blind), spesielt når jeg vet at de sliter med mye sykefravær på jobb nå om dagen..

Noen som har vært i lignende situasjon? Hva er vanlig å gjøre?

Anonymous poster hash: 79132...17d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker gamle briller. Har 7,5 så er ikke så langt unna din styrke.

Kjøring med så stor feilkorrigering har du ikke lov til. Kjører du og forårsaker ulykke er du uten forsikring.

Finner du en lege som vil sykemelde deg pga. Ødelagte briller, så er både du og legen ute og kjører.

Med så kraftig styrke bør du og ha reservebrille liggende, noe annet er uansvarlig.

Anonymous poster hash: 9a483...491

• Liker 7
Skrevet

Bruker gamle briller. Har 7,5 så er ikke så langt unna din styrke.

Kjøring med så stor feilkorrigering har du ikke lov til. Kjører du og forårsaker ulykke er du uten forsikring.

Finner du en lege som vil sykemelde deg pga. Ødelagte briller, så er både du og legen ute og kjører.

Med så kraftig styrke bør du og ha reservebrille liggende, noe annet er uansvarlig.

Ja det er jo skikkelig uflaks. Bruker egentlig linser, men pga en infeksjon er jeg nå over på reservebrillene som har blitt ødelagt. Har ikke tenkt på å ha enda et par med reservebriller, men etterpåklok er en fin ting.

Skjønner jo at jeg ikke bør kjøre bil nå, men da kommer jeg meg altså ikke på jobb.

Nei, vet jammen ikke hva jeg skal gjøre nå.

Skrevet

Ja det er jo skikkelig uflaks. Bruker egentlig linser, men pga en infeksjon er jeg nå over på reservebrillene som har blitt ødelagt. Har ikke tenkt på å ha enda et par med reservebriller, men etterpåklok er en fin ting.

Skjønner jo at jeg ikke bør kjøre bil nå, men da kommer jeg meg altså ikke på jobb.

Nei, vet jammen ikke hva jeg skal gjøre nå. Anonymous poster hash: 79132...17d

La i hverfall bilen stå, vi har ikke flere å miste i trafikken pga. Mennesker som setter seg bak rattet når de ikke fyller helsekravene.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er jo egentlig helt enig med deg. Kanskje løsningen i morgen får være at jeg får ta på med noen nøddagslinser akkurat den halvtimen jeg skal kjøre til optikeren, og den halvtimen jeg skal kjøre hjem.

Hvordan jeg skal gjøre det videre med kjøring og jobb aner jeg ikke. Pleier optikere å ha utlånsbriller eller lignende? Er kun nærsynhet som er et problem hos meg, ikke skjeve hornhinner å sånn.

Skrevet

Hvordan ødelagt er brillene da? Kan du teipe de eller noe til du får de andre? 😊

Skrevet

Hvordan ødelagt er brillene da? Kan du teipe de eller noe til du får de andre?

Godt forslag, men det er selve glasset som er ødelagt, i tillegg til innfatningen. Er valpen i huset som er synderen. Heldigvis blir det dekket av innboforsikringen, men det hjelper jo ikke det faktum at jeg ikke ser :-p

Gjest Blondie65
Skrevet

Kan du forklare hvordan du kan skrive innlegg på KG uten synskorrekskon når du bruker minus 8 - når du samtidig hevder at du ikke bør jobbe?

Og sånn i tilfelle dette ikke er nok en spøkefugl med for lite å gjøre på: kjøre bil lar du være, du bruker kollektivtrafikk.

Skrevet

Kan du forklare hvordan du kan skrive innlegg på KG uten synskorrekskon når du bruker minus 8 - når du samtidig hevder at du ikke bør jobbe?

Og sånn i tilfelle dette ikke er nok en spøkefugl med for lite å gjøre på: kjøre bil lar du være, du bruker kollektivtrafikk.

Hehe, den venta jeg litt på :) som sagt har jeg reservebriller på minus 5 , så jeg ser helt perfekt på nært hold (altså klokka eller ipaden). Problemet er avstanden, ser for eksempel ikke teksten på tven 2m unna, og kommer ikke til å se forskjell på elevene mine eller når de rekker opp hånda, klarer nok ikke å holde oversikt ute (dette er småskolen) eller hva jeg skriver på tavla med mindre jeg står klin inntil. For ikke å snakke om at jeg blir fullstendig utkjørt av å se så dårlig, men det gjelder jo i like stor grad på jobb som lenge.

Her jeg bor går det ikke kollektivtrafikk, og jobben er 3 mil unna... Og ja, jeg er nok enig i at dette er en litt absurd situasjon som jeg ikke akkurat så for meg at jeg skulle havne i..

• Liker 1
Skrevet

Er jo ikke akkurat sånn at jeg har spesielt lyst til å være hjemme heller. Det blir jo drit kjedelig når jeg ikke ser noen ting (såfremt de ikke er 30 cm fra ansiktet mitt). Jeg bare skjønner ikke helt heller hvordan jeg skal fungere på jobb. Da er det vel bedre, men kjedeligere, å ikke fungere hjemme?

Skrevet

Har du mulighet for å møte litt senere i morgen (evt ha dagen fri) og spørre optikker om de har noen briller du kan låne midlertidig? Jeg ville gått for den i første omgang!

Skjønner godt at du synes det er tullete å sykemelde deg pga du ikke ser.. Men hva ellers kan du gjøre? hehehe :fnise:

Anonymous poster hash: d50f1...544
Skrevet

Jeg har et problem. Jeg har minus 8 på begge øynene,og har ødelagt brillene mine. Har fått time hos optiker i morgen så jeg kan bestille nye, men det tar jo kanskje litt tid å få dem...

Hva i alle dager skal jeg gjøre i mellomtiden?

Har et par gamle briller med da styrke -5 som jeg bruker nå, men jeg ser jo egentlig ikke en dritt. Må jeg rett og slett få meg en sykemelding til de nye brillene er klare? Jobber som lærer, og tror det er en fordel og se elevene (samt kunne kjøre til jobb da jeg bor langt unna, og det ikke går kollektivt), men samtidig kommer det jo til å føles forferdelig å være hjemme når jeg eller føler meg frisk (men blind), spesielt når jeg vet at de sliter med mye sykefravær på jobb nå om dagen..

Noen som har vært i lignende situasjon? Hva er vanlig å gjøre?

Dette er et problem som skyldes deg selv og det naturlige blir nok å be om permisjon uten lønn frem til nye briller ankommer. Om dette skjedde utenfor hjemmet kan du jo undersøke om reiseforsikringen gir noe dekning på uforutsette utgifter og tapt arbeidsinntekt.

Skrevet (endret)

Dette er et problem som skyldes deg selv og det naturlige blir nok å be om permisjon uten lønn frem til nye briller ankommer. Om dette skjedde utenfor hjemmet kan du jo undersøke om reiseforsikringen gir noe dekning på uforutsette utgifter og tapt arbeidsinntekt.

På sett og vis er jeg enig, men på den andre siden: hvor mye sykdom er det vel ikke som er selvforskyldt? Hvis man f.eks. er så dum at man ikke kler ordentlig på seg og får en skikkelig forkjølelse, skal man da ta permisjon uten lønn til man blir frisk? (eller om man røyker hele livet og får lungekreft)...

Forøvrig får jeg krysse fingre og tær for lånebriller eller lignende!

Dritt! Der glemte jeg anonymknappen. Ikke le så alt for fælt av meg da, jeg synes som skrevet at det er en helt absurd situasjon selv, selv om den er høyst reell...

Endret av Cevita
  • Liker 3
Skrevet

Prøv å reparere brillene dine med teip, superlim osv. Det vil ikke se fint ut, men det vil gjøre at du ser. Om glasset er ødelagt så gjelder det kanskje bare ett av dem, da vil du hvert fall kunne se med ett øye. Og selv om det er litt knust, så kan du sikkert se litt likevel. Prøv hvert fall.

Og hvis du ikke klarer å reparere brillene; Hvilken type infeksjon er det du har på øynene? Går du på medisiner? Kanskje forhøre deg med legen om det kanskje går greit å bruke linser, i alle fall til kjøring til/fra jobb og optiker. Også bruker du -5,00 brillene utenom, da ser du hvertfall på nært og nok på avstand til å kunne orientere deg til en viss grad. Forklar elevene/kollegaene situasjonen så går nok det bra.

Du har egentlig gjort ditt syns jeg, du bruker linser og har briller i reserve - det er det som anbefales av optikeren. Du har bare klart å være maks uheldig, men at sykemelding kan godkjennes her er jeg litt skeptisk til altså. Og du finner nok ingen optiker med -8,00 brille til utlån. Men hvis du går til en optiker som har slipemaskin og glass på lager, så KAN det jo være at de kan ha dine styrker på lager og slipe nye glass i dine gamle briller på dagen, men det spørs om de har så sterke styrker på lager - men jeg ville forhørt meg. Ring gjerne rundt til alle optikerne i området.

Lykke til!

Anonymous poster hash: c37c3...48e

Skrevet

Jeg foreslår teip og spørre optiker om han har briller med styrke nærmere -8 enn -5 som hankan låne deg (husk å sjekke i kassen for kasserte briller som skal sendes til U-land). Ta drosje eller få en nabo til å kjøre deg. Be om permisjon. Jeg har bare -4, men jeg klarte meg i to dager helt uten briller. Måtte bare be folk om hjelp i butikken og sånt, men det er jo bare moro med utfordringer.

Anonymous poster hash: ec1d3...33d

Skrevet

Kjøp briller på Nille el. så lenge. Det gjorde jeg da mine gikk til h**** og måtte vente på nye briller

Anonymous poster hash: 413ef...6ca
Gjest Blondie65
Skrevet

Kjøp briller på Nille el. så lenge. Det gjorde jeg da mine gikk til h**** og måtte vente på nye briller Anonymous poster hash: 413ef...6ca

Dersom Nille har briller styrke -8 er dette det beste forslaget så langt. Jeg trodde Imdilertid at disse billig brillene over alt sluttet rundt 2-3. Verdt å sjekke. Clas Ohlson har også billig briller.

Skrevet

Det minste problemet her (etter min mening) er det å komme seg på jobb. Absolutt ingen som bor i nærheten som skal samme vei? Ingen samboer eller familiemedlemmer av husstanden som skal samme vei? Spør naboen om skyss mot betaling? Etterlys skyss på facebook? I verste fall, ta drosje.

Alt dette med å komme seg på jobb burde du egentlig ha tenkt på før du poster ett innlegg på KG ved midnatt.

At undervisningen blir litt amputert for en dag har vel heller lite å si. Er bedre det enn at du ikke møter opp på jobb.

Anonymous poster hash: 33939...4b1

• Liker 1
Skrevet

Det med kjøring til jobb ser jeg også som et relativt lite problem i forhold. Det ordner seg de dagene jeg bare skal til og fra jobb, men er verre de dagene jeg skal til optikere og alt mulig annet i tillegg. Nå må jeg på legevakta i tillegg da infeksjonen i øyet har blitt verre i løpet av natta, så jeg tør ikke sette inn nødlinsene mine. må bare bite i det sure eplet og svi av flere tusener på drosje i dag, og se om jeg kommer meg på jobb eller hva det blir til utover dagen.

Det med billigbriller var jo også et godt forslag, men jeg trodde heller ikke de var så sterke som ned til minus 8.

Og jeg er også spent på hvordan det blir å være halvblind på jobb noen dager, men jeg får vel nesten bare prøve.

Skrevet

For de av dere som lurer på hvordan dette gikk: først taxi til lege for konstatering av sår på hornhinnen på et øye. Videre skjønner legen problemet med for svake briller, og mener jeg kan ha linse på det friske øyet og lapp på det syke. Legen mener også at jeg kan kjøre bil med et øye, så lenge jeg er ekstra oppmerksom på den blinde siden. Videre tar jeg taxi hjem og kjører til optiker. Det går bra, men er uvant. optikeren bestiller nye briller. Han er og enig med linser på et øye og lapp på det andre.

Så kjører jeg til jobb, og blir raskt ekstremt populær, hvertfall etter at de klarer å trekke paralleller mellom meg og en pirat.

Nå prøver jeg å venne meg til å bare se på et øye, men jeg er overbevist om at det er bedre med fullt syn på et øye enn dårlig syn (svake briller) på to øyne. Skal sitte på med en kollega til jobb de neste dagene,for selv om det går greit å kjøre på landeveiene her ute, så føles det tryggere å sitte på passasjersiden.

Takk for alle saklige innspill i denne ellers småpinlige og absurde saken :-P

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...