Vendelin Skrevet 21. juli 2004 #1 Del Skrevet 21. juli 2004 Sendte søknad mandag rundt klokka 12 og finkk "ja" tirsdag formiddag. :-) Raskeste saksbehandling jeg EVER har vært borti. Sist jeg søkte lånekassen tok det nærmere 8 uker..hehe(men det er 7 år siden da) Flere som er positivt overrasket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 21. juli 2004 #2 Del Skrevet 21. juli 2004 Jeg sendte inn søknad på mandags formiddag - et halvt døgn etter at jeg hadde fått vite studiet mitt. Svaret om at søknaden var mottatt kom kjapt, sammen med en meldig om at det for tiden var ti ukers behandlingstid :o Da får jeg penger i september en gang. Synes det er noe sært med så lang behandlingstid når man ikke kan søke før man har fått plass. Det er bare fire uker til jeg begynner, men det ser ikke ut til at det blir noen bøker før jeg har gått der noen uker. Håper lånekassen overrasker i positiv retning - jeg forventer nesten at søknaden er ferdigbehndlet innen skolestart. Får ikke logga på og sjekka nå, da hele lanekassen.no med ett tydeligvis er passordbeskytta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piglet Skrevet 21. juli 2004 #3 Del Skrevet 21. juli 2004 Jeg sente inn for et par uker siden (på nettet) og gledet meg til å oppleve den nye, effektive behnadlingstiden som de hadde lovet. Den viste seg å være på NI uker!!! :evil: Jeg ble så irritert. Syntes nok det virket litt vel postivt da de lovet at de skulle på behandlingstiden ned på en uke, men 9 uker på å behandle en søknad om støtte til siste året på en utdannelse for en som har vært i systemet i 4 år?!? Piglet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2004 #4 Del Skrevet 21. juli 2004 Jeg leverte søknaden min i går, og fikk beskjed om at det var 8 ukers ventetid. Har fått den beskjeden før også, men saken har blitt behandlet mye raskere likevel, så vi får holde motet oppe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 21. juli 2004 #5 Del Skrevet 21. juli 2004 Sendte søknaden i starten av ferien, fikk svar i forrige uke. Det var avslag grunnet at de hadde noen feil opplysninger. Sendte inn nye opplysninger mandag, logget på nett i dag og så at søknaden alt var godkjent. Da ble jeg småimponert, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma3 Skrevet 21. juli 2004 #6 Del Skrevet 21. juli 2004 Sendte søknaden i starten av ferien' date=' fikk svar i forrige uke. Det var avslag grunnet at de hadde noen feil opplysninger. Sendte inn nye opplysninger mandag, logget på nett i dag og så at søknaden alt var godkjent. Da ble jeg småimponert, ja.[/quote'] De skal gå fortare om du må korrigere/ rette på ein allerede innsendt søknad. Eg sendte nettsøknad når skulen slutta, og fekk svar innan 3 veker. Trur nok det er lang behandlingstid om ein søker no, det er jo kjempe mangen som søker frå no og utover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vendelin Skrevet 21. juli 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 21. juli 2004 Så jeg har vært superheldig jeg da tydlighvis. Under 24 timers behandlig var jo igrunn helt sinnsykt :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2004 #8 Del Skrevet 22. juli 2004 > Flere som er positivt overrasket? Jeg blir like overrasket hver gang de faller inn post fra Lånekass. Er det betaling NÅ igjen? Og begynner ikke det gjeldsbeløpet å gå nedover snart? Men positivt overrasket? Nei, ikke ennå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 22. juli 2004 #9 Del Skrevet 22. juli 2004 Trur nok det er lang behandlingstid om ein søker no, det er jo kjempe mangen som søker frå no og utover. Jeg hadde selvfølgelig søkt mye tidligere, om det ikke hadde vært sånn at man må ha skoleplass før man søker. Og siden tildelingen av plass skjer mindre enn en måned før studiestart, sier det seg selv at det er mange som søker akkurat nå. Mulig de har gjort det på denne måten for å skille videregående og høyere utdanning. Altså få unna vgs-bunken før de starter på den høyere. Smart nok, men jeg vil hevde at de har starta i feil ende! Som 16-19-åring er det flere med foreldre i ryggen som kan bidra til økonomien. Som 26-åring må jeg jobbe som bare pokker gjennom hele ferien for å være sikker på å ha råd til pensumbøker ved studiestart. I tillegg til husleia. Jeg klager egentlig ikke Men jeg synes hele samordna opptak er litt tragisk. Må alt legges til fellesferien? Stakkar de som jobber der og. Kunne vi ikke søkt i januar og fått svar i april? Hvor mange studenter er det ikke som stresser verre uka før studiestart og ender opp med en skikkelig råtten hybel? Heldigvis har jeg fått plass på skolen nedi gata her. Men dette var en avsporing av dimensjoner Klarte ikke å dy meg. Hihi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilde Skrevet 22. juli 2004 #10 Del Skrevet 22. juli 2004 For to år siden så hadde jeg fylt ut skjemaet feil (dvs, jeg er HELT sikker på at jeg hadde gjort det riktig, var ikke første gangen jeg fylte ut heller..), og det var litt krise. Jeg fikk nemlig kun stipend, og jeg var helt avhengig av lån i tillegg. Og siden jeg var på utkikk etter hybel, og hun som eide hybelen jeg hadde lyst på ville se dokumentasjon på at jeg fikk studielån, så satt jeg litt i saksa. Jeg ringte Lånekassen og spurte ydmykt om det var mulig å sende meg en bekreftelse på at pengene var på vei, selv om det tok 8-10 uker. Ellers mistet jeg hybelen. Snakket med verdens hyggeligste mann, som ba meg fakse inn bekreftelse på at jeg søkte lån. Sendte fax med en gang, telefonen ringte 3 min etterpå med beskjed "pengene er på vei". Utbetalingen lå på skolestedet tre dager etterpå. Åherrejemini som jeg elsket lånekassen akkurat da. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 25. juli 2004 #11 Del Skrevet 25. juli 2004 Fikk også svar på søknaden i løpet av to dager. Virkelig imponderende. Desverre er de like raske med regningene. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 25. juli 2004 #12 Del Skrevet 25. juli 2004 Jeg sendte søknaden i mai. Vet ikke helt når jeg fikk svar, for jeg tenkte ikke på det før nå i juli og da hadde jeg selvsagt fått svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 25. juli 2004 #13 Del Skrevet 25. juli 2004 Så raskt svar tyder på bare EN ting: her har det ikke vært menneskehender på saken, men en helt ordinær søknad til et ordinært studie der det ikke har vært noe problemer tidligere eller noe som skulle sjekkes nærmere. Og via nettsøknad - SCWUPS- godkjennes med en gang, og brev i staten (vedtak) produseres som oftest hver natt. Dermed var det 24 timer. Det er som oftest ikke slik at det er utsendelser hver dag, men mannen min opplevde også en slik superbehandling en gang. Da var det produksjon av utbetalingspapir natten etter at vedtaket ble fattet, og han hadde det på skolen et par dager etter det. (Og det var en gang i september/oktober) Saksbehandlingstider kan jo aldri oppgis nøyaktig. Det avhenger jo av om saken din/ evt sakene foran tar leng tid, om det er mange på ferie, om mange ringer slik at saksbehandleren må sitte i telefon i steden for å behandle saker osv. De som allerede har plass vet jo at man må søke allerede i mai for å være sikret penger til studiestart. Og dermed så gjør det at de som ikke ka søke før senere får raskere behandling enn om det skulle vært likt. Men jeg husker den gangen da saksbehandlingstiden var ca tre måneder. Kanskje bedre med kortere telefontid, og at saksbehandlerne heller brukte formiddagen på å behandle søknader? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rio Skrevet 26. juli 2004 #14 Del Skrevet 26. juli 2004 Tok mellom 1 og 2 uker hos meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
abelille Skrevet 27. juli 2004 #15 Del Skrevet 27. juli 2004 Vanligvis behandles søknader maskinelt. Det er kun om man fyller ut side to (på papirutgave) at en saksbehandler ser på det. De gangene jeg har fyllt ut noe på side to har det i alle fall tatt laaaang tid for meg (10 ukers saksbehandling og restskatt gjorde at det ikke var mye igjen etterpå...), mens de som bare har førstesiden har gått i løpet av dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majka Skrevet 27. juli 2004 #16 Del Skrevet 27. juli 2004 Jeg søkte på nett 24. juli og fikk svar den 25. Søknaden var ferdig behandlet, og lån og stipend venter allerede på meg Så da blir det "lønn" neste år også da. Tusen takk til lånekassen enn så lenge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå