Gå til innhold

Er hun tidlig med språk?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hun er 12mnd og kan femten ord (inkl. dyrelyder o.l). Disse ordene har hun full kontroll på. Hun kan flere ord også men disse er hun mer usikker på. Hva mener dere, er hun tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Fiona*

Nei, helt normal vil jeg si. Kjenner mange jentebarn som er tidlig ute, jenter er ofte tidligere enn gutter også. Rundt et år kan de forstå masse, og mange har lært seg en del ord da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jenter har et tidligere utviklet nærvesystem enn gutter og derfor er de også tidligere ute med det meste. Vi l si at din datter er helt normalt utviklet.

Gi ho et par mnd til og så klarer hun å gjøre seg forstått av de fleste, i allefall om hun skal begynne i barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kajsa-krabat

Ja, som de andre hær sier er det ganske normalt...

Men det spiller da vel ingen rolle?gjør det vel?? Et hvert barn er unikt, og alt kommer til sin tid i utviklingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Ja, som de andre hær sier er det ganske normalt...

Men det spiller da vel ingen rolle?gjør det vel?? Et hvert barn er unikt, og alt kommer til sin tid i utviklingen!

Men det er jo artig å dele erfaringer, selv om det selvfølgelig ikke spiller noen rolle. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter lærte ikke å si setninger før hun var 3 år.. Før det var det bare enkeltord eller max 3 ord sammenhengende (jeg ha is :wink: ) Så hun var litt sen. Artig å høre at noen begynner så tidlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillepia mi kunne ikke si mamma engang da hun var 12 mnd. Det tok sin tid før det løsnet. Men jeg vet flere, spesielt jenter som var like tidlig ute som din. Det må være morsomt å kunne kommunisere så tidlig :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vesla mi prater mye og lager mye dyrelyder. Jenter skal generellt være tidligere enn gutter har jeg hørt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min lå et år foran i språkutviklingen fra han var 1 1/2 år, i følge helsestasjonen. Han var liten av vekst og vi fikk mange morsomme reaksjoner blant fremmede da vi var ute. Så ut som enkelte trodde jeg var buktaler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er en tospråklig familie, og da jenta mi var liten fikk jeg høre at tospråklige barn er senere ute enn andre. Da hun var 2 snakket hun helt rent, begge språk. Tok faktisk r-ene på første forsøk! Nå er hun blitt 5. (Nabojenta som er 1 år eldre snakket ikke rent før hun var 3 og et halvt.)

Lillegutt på 2 og et halvt prater masse, men stokker om på konsonanter, og utelater r og l, så ham er det ikke alltid like lett å forstå.

Det viser vel bare at alle barn har sitt eget tempo, og at vi foreldre bare kan oppmuntre, uten å legge press på dem. Og jeg tror det har veldig mye å si at vi ikke bruker baby-språk til dem. :babysmokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...