Gå til innhold

Noen spørsmål om dåp.


monja

Anbefalte innlegg

Vi venter vår første i september/oktober og har i den anledning noen spørsmål om dåp:

- hvor lenge etter fødselen er det vanlig å ha dåp?

- hvor lang tid i forveien må man kontakte kirka?

- vi vil ikke ha koldtbord, men hva annet kan man servere i en dåp? (vi blir omtrent 30 stykker totalt)

- hva er forskjellen på gudforeldre og faddere? Eller er det ikke noen forskjell?

Planen så langt er å prøve å ordne dåp til første eller andre søndag i advent, men vi vet ikke helt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge etter fødselen man har dåpen, varierer veldig. Mine tre barn er døpt etter 5 uker, 2,5 mnd og 5 mnd fordi det passet sånn med helger og høytider.

Husker ikke riktig hvor lang tid i forveien vi kontaktet kirka, men 4 uker burde greie seg. Det kommer vel litt an på hvor ofte det er gudstjeneste i den kirka dere har tenkt å ha dåp.

Vi har hatt middag i våre dåpsselskaper, og det har vært servert en suppe el.lign til forrett, avkokt laks/røkt svinekam/utbenet lammestek med tilbehør til middag. Vi har ikke hatt dessert, men en enkel kaffekopp etter middagen, gjerne med en konfektbit. Når maten så har seget og man har ryddet av bordene, har vi hatt dessert- og kakebord.

Gudforeldre har vel gjerne vært de som bar barnet til dåpen, men noen kaller alle fadrene for gudforeldre.

Lykke til med den lille og dåpen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi hadde smørbrød (bestillte) og kaker i begge våre barns dåper. Til nestemann gjør vi sikkert likt. Synes ikke det er nødvendig å gjøre noe stort (og stressende!!)ut av det.... :-) Hovedpersonen er jo fornøyd uansett... :wink:

Våre var ca. 2 mnd da de ble døpt, men det varierer veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om det er påske. mai eller andre store dager og man ønsker dåp i den forb.er det lurt å kontakte kirken i god tid.

Det er begrenset hvor mange de tar på en gudstjeneste. Vet om flere som har måttet flytte dagen pga av for mange barn.

Hva man serverer er vel en smassak. Noen tar mat ute og kaffe hjemme.

Selskapslokaler/resturanger har mange forslag.

Vi tok koldtbord med varmretter i et selskapslokale. Slk fikk de varmmat, de som ikke er begeistret for koldtbord. vi var også30 og det kom på 6000 m/drikke/blomster på bordene. Da hadde fam. bakt noen kaker de tok med. Ble bestilt en typisk dåpskake.

lykke til tiden fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn ble døpt fem uker gammel, min niese var åtte.... Du kan døpe akkurat når du vil men det er jo mest vanlig mellom tre og åtte mnd.

Gudforelder er den som bærer barnet til dåpen, i følge ordboka. Faddere er de som er vitner til dåpen og som skal hjelpe dere å oppdra barnet i den kristne tro.

Du bør kontakte kirka i god tid da det ikke er dåp alle søndaer som regel....

I min datters dåp hadde vi nydelig biffgryte, i min sønns hadde vi hvalkjøtt som onkelen hadde skutt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Når man har dåp er veldig forskjellig. Vi hadde det da vesla var to måneder.

Vi kontaktet kirken ca en måned før.

Til middag kan man godt ha f.eks stek med grønnsaker og saus eller kokt laks med tilbehør. Men man kan vel også ha smørbrød, snitter e.l. Det bestemmer man vel selv. Sodd er også veldig vanlig her.

Ang. gudforeldre og faddere så tror jeg alle blir skrevet opp som faddere i kirken, men her kaller man den som bærer barnet til dåpen for gudmor/far. Er det er par, blir gjerne begge kalt gudforeldre. Altså, er det mormor som bærer barnet til dåpen, blir hun og morfar gudforeldre.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kajsa-krabat

vår er født i oktober og vi døpte første søndag i advent. og hva du kan servere?? Alt...vi hadde kjøttsuppe til alle gjestene og kaker+ div etterpå. Vi ringte kirka ganske med en gang hun var født fordi vi ville ha dåpen før jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heksa

Noen kirker har avsatt enkelte søndager til dåp, så det er ikke alltid det er dåp.Vi hadde ikke middag eller koldtbord i noen av dåpene men vi inviterte alle til kaffe og kaker om ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...