AnonymBruker Skrevet 11. november 2014 #1 Skrevet 11. november 2014 Jeg er ikke så veldig flink til å forstå alt, selv om jeg leser endel om dette temaet. Så... IS-krigere kommer "hjem" igjen. Kaller det "hjem" uavhengig om de som kommer tilbake er etnisk norske eller har fått asyl/statborgerskap osv senere, fordi jeg synes ikke de fortjener å kalle Norge sitt hjem lenger. Hva er det egentlig staten/politiet tenker å gjøre med dette? Noe må jo virkelig gjøres når de først har kommet hit igjen? Kan ikke se at det har kommet noen informasjon om det. Jeg vil vite. Så da håper jeg bare noen vil informere meg litt, vær så snill Anonymous poster hash: 13f34...8d2 2
Gjest Ferie Skrevet 13. november 2014 #2 Skrevet 13. november 2014 Finner ikke artikkelen på righs.no. Jeg har lest noe der om at kommunene skal sette igang ett hjelpeapperat for at de skal få en normal hverdag igjen. Noen av disse terroristene har jo til og med fått nav støtte samtidig som de dreper og voldtar uskyldige mennesker. Andre vil ikke være med på voldsorgiene, men de vil bli drept hvis de forlater gruppen. Typisk Norge. FNs posterboy.
mie23 Skrevet 13. november 2014 #3 Skrevet 13. november 2014 Hah. De kommer til og lage faen i Norge. Engang terrorist, alltid en. Nei, ikke bokstavelig, men har ikke mye til overs for at de skal vende hjem...
Gjest Meeh Skrevet 13. november 2014 #4 Skrevet 13. november 2014 (endret) Med stor sannsynlighet vil ingenting skje før de faktisk velger å gjøre noe på norsk jord. Lovverket er manglende. Man burde erklære krig mot IS, taliban m.m og få dem dømt for landsforræderi - gjerne kombinert med gjeninnføring av dødsstraffen i krigsstid. Endret 13. november 2014 av Meeh 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #5 Skrevet 13. november 2014 Tror nok PST kommer til å forsøke å holde et øye med dem. Om de vil motta noen form for psykologisk hjelp er vel frivillig? Skummelt å tenke på at personer som er like farlige som Anders Behring Breivik går fritt rundt i våre gater. Anonymous poster hash: 9abd2...5ef 1
Gjest Meeh Skrevet 13. november 2014 #6 Skrevet 13. november 2014 (endret) Tror nok PST kommer til å forsøke å holde et øye med dem. Om de vil motta noen form for psykologisk hjelp er vel frivillig? Skummelt å tenke på at personer som er like farlige som Anders Behring Breivik går fritt rundt i våre gater. Anonymous poster hash: 9abd2...5ef IS har lært av andre islamisters feil og forfekter en taktikk i vesten som går på å begå terror med mindre terrorceller og mindre ambisjoner, ergo minimal sjanse for å bli tatt på forhånd. PST kan nesten umulig forhindre den type angrep som nylig har blitt oppfordret til og forsøkt gjennomført, som knivangrep på tilfeldige familier og påtenninger av hotell med mindre man kan stenge dem ute permanent. Endret 13. november 2014 av Meeh 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2014 #7 Skrevet 13. november 2014 Flere land har tatt statsborgerskapet fra de som reiser ned for å krige for IS, det burde de gjøre i Norge også. Vi vil ikke ha de tilbake! Vi vet at de har fått beskjed om å reise tilbake til hjemlandene sine for å begå terroristhandlinger der! Helt absurd å vite at det er minst 10 stk akkurat nå i Norge som har vært i Syria for å kjempe for IS. Eneste jeg har hørt om av restriksjoner for disse er at PST "holder et øye med dem". Anonymous poster hash: 8971c...149 2
Mann 42 Skrevet 13. november 2014 #8 Skrevet 13. november 2014 Finner ikke artikkelen på righs.no. Jeg har lest noe der om at kommunene skal sette igang ett hjelpeapperat for at de skal få en normal hverdag igjen. Noen av disse terroristene har jo til og med fått nav støtte samtidig som de dreper og voldtar uskyldige mennesker. Andre vil ikke være med på voldsorgiene, men de vil bli drept hvis de forlater gruppen. Typisk Norge. FNs posterboy. Vel, det kan jo være verdt et forsøk. Å reise til et krigsområde kan slå ut begge veier. Man kan enten radikaliseres ytterligere og omfavne hele prosjektet totalt, eller man kan bli traumatisert og sjokkert og få et ganske annet bilde av "den gode striden" enn man hadde da man reiste ned. For de som reagerer på den måten, er det kanskje fornuftig å forsøke å hjelpe dem til å komme seg på beina igjen som mennesker. I motsatt fall risikerer man jo bare at de utvikler enda flere problemer, og blir et problem for alle andre. Noe som burde være vår fremste bekymring. Vi har dessverre ikke mulighet til å stenge dem ute av landet, ergo må vi forholde oss til dem på en måte som er til beste for samfunnet i sin helhet. 1
Mann 42 Skrevet 13. november 2014 #9 Skrevet 13. november 2014 Flere land har tatt statsborgerskapet fra de som reiser ned for å krige for IS, det burde de gjøre i Norge også. Vi vil ikke ha de tilbake! Vi vet at de har fått beskjed om å reise tilbake til hjemlandene sine for å begå terroristhandlinger der! Helt absurd å vite at det er minst 10 stk akkurat nå i Norge som har vært i Syria for å kjempe for IS. Eneste jeg har hørt om av restriksjoner for disse er at PST "holder et øye med dem". Anonymous poster hash: 8971c...149 Vi kan ikke. Vi tillater ikke at folk har dobbelt statsborgerskap, og det er mot internasjonal lov å gjøre folk statsløse. Det ville stilt seg litt anderledes hvis disse folkene hadde f.eks et pakistansk statsborgerskap på baklomma. Da kunne vi tatt fra dem det norske uten videre problemer. Men i og med at vi forlanger at folk sier fra seg sitt opprinnelige statsborgerskap før de får norsk statsborgerskap, så eksisterer ikke den muligheten for noen av IS-krigerne. 1
Gjest Ferie Skrevet 13. november 2014 #10 Skrevet 13. november 2014 (endret) Vel, det kan jo være verdt et forsøk. Å reise til et krigsområde kan slå ut begge veier. Man kan enten radikaliseres ytterligere og omfavne hele prosjektet totalt, eller man kan bli traumatisert og sjokkert og få et ganske annet bilde av "den gode striden" enn man hadde da man reiste ned. For de som reagerer på den måten, er det kanskje fornuftig å forsøke å hjelpe dem til å komme seg på beina igjen som mennesker. I motsatt fall risikerer man jo bare at de utvikler enda flere problemer, og blir et problem for alle andre. Noe som burde være vår fremste bekymring. Vi har dessverre ikke mulighet til å stenge dem ute av landet, ergo må vi forholde oss til dem på en måte som er til beste for samfunnet i sin helhet. Jeg er alt for at slike skal få helsehjelp. Vi lever i ett humanistisk land. Samtidig vil jeg at de skal i fengsel, og at det blir utført en god og lang psykiatrisk evaulering, om det er trygt for å ha de i samfunnet. Og at det undersøkes om det er bildebevis/ vitneforklaringer som tyder på at de bør skjermes fra samfunnet. Så klart folk kan endre mening. Eller ikke skjønt hva de har rotet seg bort i. De en enda alikevel en trussel. For vi kan ikke vite om det er manipulasjon. Du har en karakter fra Games of Thrones som avatar bilde. I Games of Thrones får nesten hver handling en konsekvens. Slik er det ikke i det virkelige liv. Noen handlinger er mer skjult for omverdenen. Andre mer synelige. Ergo hva som blir en konsekvens for våre handlinger er knyttet til mange faktorer. Men har du deltatt i hellig krig, enten du ikke viste hva du gikk til eller du forstod hva det ville føre til. Så må det få en konsekvens. Vi skal være i trygge i vårt land. Det er det viktigste. Brody i Homeland og boken My Son The Fanatic viser dualiteten slike mennesker har. Eller ta enken til en av homeland bomberne som klarte å lage ett nyt helvete, lik mannen sin som sprengte seg opp og drepte og skadet uskyldige mennesker. Hvorfor klarte de ikke å fange henne opp?http://www.dailymail.co.uk/news/article-2725385/White-Widow-terror-suspect-new-face-Hunt-said-gone-cold-plastic-surgery-evade-capture.html Endret 13. november 2014 av Ferie
Mann 42 Skrevet 13. november 2014 #11 Skrevet 13. november 2014 Jeg er alt for at slike skal få helsehjelp. Vi lever i ett humanistisk land. Samtidig vil jeg at de skal i fengsel, og at det blir utført en god og lang psykiatrisk evaulering, om det er trygt for å ha de i samfunnet. Og at det undersøkes om det er bildebevis/ vitneforklaringer som tyder på at de bør skjermes fra samfunnet. Så klart folk kan endre mening. Eller ikke skjønt hva de har rotet seg bort i. De en enda alikevel en trussel. For vi kan ikke vite om det er manipulasjon. Du har en karakter fra Games of Thrones som avatar bilde. I Games of Thrones får nesten hver handling en konsekvens. Slik er det ikke i det virkelige liv. Noen handlinger er mer skjult for omverdenen. Andre mer synelige. Ergo hva som blir en konsekvens for våre handlinger er knyttet til mange faktorer. Men har du deltatt i hellig krig, enten du ikke viste hva du gikk til eller du forstod hva det ville føre til. Så må det få en konsekvens. Vi skal være i trygge i vårt land. Det er det viktigste. Brody i Homeland og boken My Son The Fanatic viser dualiteten slike mennesker har. Eller ta enken til en av homeland bomberne som klarte å lage ett nyt helvete, lik mannen sin som sprengte seg opp og drepte og skadet uskyldige mennesker. Hvorfor klarte de ikke å fange henne opp?http://www.dailymail.co.uk/news/article-2725385/White-Widow-terror-suspect-new-face-Hunt-said-gone-cold-plastic-surgery-evade-capture.html Det er praktisk talt umulig å fange opp de sk "ensomme ulvene", dvs menneskene som planlegger sin terrorisme eller forbrytelser helt alene, og ikke er del av noe nettverk eller er avhengig av andre for hverken gjennomføring eller forberedelser. "Vår egen" Anders Behring Breivik er et godt eksempel. Han planla en kompleks operasjon over flere år, med bruk av kun legitimt tilgjengelige ressurser, konstruerte bomben selv, skaffet seg skytevåpen gjennom lovlige kanaler, etc, etc, etc, og var egentlig aldri i politiets søkelys. Et par av bestillingene han gjorde fra utlandet ble registrert, men de var ikke i seg selv nok til å sette i gang en etterforskning på det tidspkt. Og det er på den bakgrunnen at det kan vise seg å være en god ide å iverksette en form for oppfølging av hjemvendte jihadister. 1
I Grosny Skrevet 14. november 2014 #12 Skrevet 14. november 2014 Med stor sannsynlighet vil ingenting skje før de faktisk velger å gjøre noe på norsk jord. Lovverket er manglende. Man burde erklære krig mot IS, taliban m.m og få dem dømt for landsforræderi - gjerne kombinert med gjeninnføring av dødsstraffen i krigsstid. Slik jeg har forstått det så må folk som ønsker å glede seg med å drepe mennesker dra til en krigssone og bli med en av partene der, dersom de skal kunne drepe uten å bryte norsk lov.
Druid Skrevet 14. november 2014 #13 Skrevet 14. november 2014 Hah. De kommer til og lage faen i Norge. Engang terrorist, alltid en. Nei, ikke bokstavelig, men har ikke mye til overs for at de skal vende hjem... På den ene siden, er jeg ikke happy, på den annen side kan de være positivt. Det er en del ting jeg virkelig misliker. Vi har ett lovverk som kan brukes mot folk som reiser ut av landet på militære operasjoner, og selv om det er litt begrenset nytte mot IS, siden vi ikke annerkjenner IS som territorial faktor, bør vi se på om vi kan bruke dette på andre grunnlag, og internere de som kommer hjem til vi har en total sikkerhetsmessig oversikt. (Lovsystemet vårt er noe utdatert; det er basert på den gamle måten å se krig, der man slåss for myndigheter. "Frihetskjempere" fikk i dette bildet ett moralsk smutthull i lovverket. Dagens virkelighet er noe helt annet, og det må stilles større krav til "frihetskjemperenes" reelle "rett". Alternativt å se på det rent sivilrettslig: Siden vi ikke anser IS som reell myndighet, er enhver militær handling for dem å regne som sivilrettslig overgrep og drap og skal derfor dømmes på det grunnlag. Og det HAR vi juridisk hjemmel for. ) Flesteparten kommer tilbake desillisjonerte. De kommer tilbake fordi det de trodde de involverte seg i var noe helt annet og noe de ikke klarer relatere seg til. PTS er svært sannsynlig, så alle burde gå igjennom en eller annen utsjekk i forhold til dette. En liten gruppe, kan være motiverte terrorister som skal brukes operativt i Europa senere; disse må avdekkes. Alt dette må gjøres statlig, man kan ikke overlate dette til kommunale instanser, vi snakker militære helsepersonell (som har erfaring med PTS) og PST
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå