Gå til innhold

VM i sjakk 2014


Pawn Hearts

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjedeligste partiet så langt. Jeg lurte på om Magnus likevel kunne trylle fram en seier da han knep begge bøndene til Anand mot slutten, men inderen gjorde ingen brølere, og egentlig synes jeg han fortjente remis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt dramatisk i dag, men på DB fikk jeg sjokk da det så ut som om Magnus avsluttet med et ulovlig trekk:

post-57936-0-34799500-1416322157_thumb.p

Greit resultat sett med norske øyne. Og det er fremdeles spenning i kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter suuuperlangt parti i går tok jeg sjansen på at jeg kunne skippe de første timene i dag ... og kom inn akkurat når partiet var ferdig :dry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter suuuperlangt parti i går tok jeg sjansen på at jeg kunne skippe de første timene i dag ... og kom inn akkurat når partiet var ferdig :dry:

Trøst deg med at du ikke gikk glipp av noe særlig. Det mest overraskende (for dem som virkelig har peiling på sjakk, og det har ikke jeg) var visstnok at Carlsen spilte Te8 i det niende trekket. Sjakkcomputeren Stockfish likte det ikke, men det var det ene trekket Carlsen trakk fram som delvis avgjørende etterpå. Det holdt iallfall til en komfortabel remis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøst deg med at du ikke gikk glipp av noe særlig. Det mest overraskende (for dem som virkelig har peiling på sjakk, og det har ikke jeg) var visstnok at Carlsen spilte Te8 i det niende trekket. Sjakkcomputeren Stockfish likte det ikke, men det var det ene trekket Carlsen trakk fram som delvis avgjørende etterpå. Det holdt iallfall til en komfortabel remis.

Ja, jeg fikk akkurat med meg gjennomgangen av partiet på slutten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var han i dårlig form.

Ja, han sto visst opp så tidlig som ni i dag morges lokal tid. Slik tar på for et B-menneske :D. (Jeg vet hva jeg snakker om siden jeg er B-menneske selv.)

MEN jeg tror det er en god del psykologi inne i bildet her. Magnus ser sløv og uggen ut, mens han egentlig har full kontroll i et temmelig enkelt parti der han bruker langt mindre tid enn Vishy. Det kan gi en liten psykologisk fordel, for hva kan ikke den mannen få til når han er pigg og engasjert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var han i dårlig form.

Så han er alltid i dårlig form ?

Siden han ser alltid sløv ut.

Anonymous poster hash: c2d69...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så han er alltid i dårlig form ?

Siden han ser alltid sløv ut.

Anonymous poster hash: c2d69...e78

Synes han ser mest konsentrert ut jeg. Men jeg vet ikke, du får spør han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så han er alltid i dårlig form ?

Siden han ser alltid sløv ut.

Anonymous poster hash: c2d69...e78

Nei, han er ifølge legen sin og sin personlige trener i veldig god fysisk form. Han trener mye styrke, basketball, fotball og volleyball.

MEN, han er oppe sent om nettene og tidlig opp nå som det er VM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier på Magnus Carlsen fordi:

- han er norsk

- han er best i verden (ut fra rating i hvert fall)

- hans deltagelse i VM og andre turneringer gjør at sjakk sendes på TV

Der stopper det. Jeg synes hele teamet hans virker arrogant, med Espen Agdestein i spissen, og jeg syntes det var veldig spennende da Caruana gjorde et byks på ratinglistene - det var tydelig at det hadde ikke team Carlsen forventet seg, at noen skulle true hans førsteplass på verdensrankingen. Jeg liker ikke arrogansen som fremvises på pressekonferanser og noen av vitsene hans blir rett og slett utidige. Jeg hater å se Magnus Carlsen være sur når han skriver autografer eller tar bilder med fans - ja, jeg skjønner at han er en introvert liten gutt som helst ikke vil ha noen oppmerksomhet, men hvis han først skal ta bilde med noen som virkelig ser opp til han, så er det teit at han femten sekunder etterpå grynter surt at "tar det lang tid eller?! ..nei det er sikkert greit" og bare går... (som vist på NRK). Skal han først skrive autografer, ta bilder og gi intervjuer bør han gjøre det med godt humør, hvis ikke kan han like godt gi faen. Det er flere av gutta i verdenstoppen i sjakk som er kjempehyggelige, dessverre er ikke Carlsen en av dem. Det vil si: Henrik Carlsen er jo hyggeligheten selv. Men Magnus Carlsen arvet dessverre lite av det.

Jeg heier som sagt på Carlsen og regner med at han vinner til slutt. Men jo flere skjær og faenskap han møter på veien dit, jo bedre, sier nå jeg!



Anonymous poster hash: 7b40e...6b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hulderjenta

Følger også med på hvert parti nå! Jeg trodde aldri jeg skulle bli interessert i sjakk, men jo mer jeg ser, jo mer spennende blir det. Og jo mer lærer jeg og skjønner jeg. Bra slow-TV!

Jeg prøver meg på appen også, men 7-årige Magnus slår meg lett der... Ennå. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I dag var det over nesten før det fikk begynt. Det kan virke som om Carlsen satser på remis i alle de tre siste partiene, bortsett fra kanskje det ellevte der han spiller med hvitt igjen. Anand må angripe, så det vil sikkert bli spennende likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hulderjenta

Ja, det var overraskende kort. Det passet meg egentlig bra ettersom jeg ikke hadde kunnet fulgt med videre fra kl 15, men nå var det jo nesten over før det ble noe mor. Jeg er veldig spent på hvordan dette vil gå videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde andre ting å gjøre i dag og kom først inn i det 26. trekket. Det viste seg at det var nettopp det trekket (Le5) som sikret remis. Etterpå gikk jeg kjapt gjennom partiet og fikk sjokk da jeg så at Carlsen slo på g2 – men det viste seg å være en datafeil.

Nå tror jeg mer og mer at det sjette partiet blir avgjørende. Carlsen gjorde en brøler, og Anand så den ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble nesten litt for spennende. Tårn b4 snudde alt på hodet. Gratulerer til Magnus Carlsen! Og takk til Anand som kjempet til siste slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...