Gå til innhold

Bytte p-piller - via fastlegen, eller oppsøke gynekolog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begynte på p-piller etter en tur til gynekolog pga . kraftige underlivssmerter, og har prøvd loette 28 i to måneder nå. Var i utgangspunktet undersøkt fordi mor/søster/bestemor har endometriose, men hadde ikke selv cyster, og fikk dermed konkludert at om smertene ikke gav seg når jeg begynte med p-piller så hadde jeg det mest sannsynlig også. Nå har jeg hatt kramper daglig selv om jeg tar pillene fast, og opplevd mye kvalme og slapphet samt at jeg har blødd (ganske kraftig) i tre uker nå. Er likevel usikker på om jeg bør spørre fastlegen om henvisning til gynoklinikken, eller om det er nok å diskutere bytte med en allmennlege. Føler egentlig ikke at det er nødvendig med en ny undersøkelse, men i og med at jeg godt mulig har denne sykdommen så vet jeg ikke hva som er best..

Hva ville du gjort?

Anonymous poster hash: 2c410...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta kontakt med den som foreskrev resepten din. H*n kjenner din sykdomshistorie best. Den sikre måten å få diagnosen endometriose er en diagnostisk kikkhullsoperasjon

Anonymous poster hash: e6fec...f20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Dette tar du med fastlegen din og dersom han/hun tenker at det er hensiktsmessig å henvise deg videre så får du henvisning til gynekolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Endometriose, så virker p-piller som oftest dempende på smertene, ikke motsatt. Men det er veldig mange forskjellige smerter med Endometriose, kramper, inflammasjonsmerter, sammenvoksningssmerter etc.

Er også forskjell på hvordan man blir fortalt man skal ta p-pillene, uten stans for å stoppe mens? Er jo en metode de bruker som kan vise indikasjon på Endometriose.

Det kan ta tid før p-pillene begynner å virke mot Endometriosesymptomer. 2 måneder er ofte for kort tid.

Er vel 3-6 måneder de vil at man skal prøve en type før man skifter. Men om det ikke virker, bør du jo få en ny vurdering.

Synes du skal be om henvisning til Gyn igjen, da mange fastleger har lite kunnskap om dette. Jeg trenger ikke henvisning til gyn. Pga. alvorlig Endometriose-diagnose, kan jeg dra direkte til gyn.

Hvorfor ikke spørre mor/søster?

Anonymous poster hash: 30876...374
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør prøve p-piller i 6 mnd før du kan konkludere ifht effekt/ikke-effekt. Videre er du nok ferdigbehandlet fra gynekologen som så deg en gang - og er nødt til å rehenvises via fastlegen - om du ikke går helprivat (Volvat, Aleris) da!

Jeg ville anbefale deg å forsøke nåværende p-pille i 6 mnd til, om du da har like mye plager tar du en prat med fastlegen. Sjekk også at de nødvendige blodprøvene (stoffskifte, div hormonprøver) er kontrollert hos fastlege (om det ikke alt er gjort) før du henvises til gyn igjen - så sparer du litt tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få time hos fastlegen og be om å bli henvist til gynekologisk poliklinikk ved Ullevål U. Sykehus. Dette er et endometriiosesenter og du får god hjelp.

Loetta har for svake hormoner til å virke positivt inn på endometriose. Husker ikke i farten hvilke p-pillemerke det er som blir anbefalt på Ullevål, men merket er beregnet for endometriosepasienter.

Det er viktig at du får tidlig hjelp dersom du har endometriose.

Det koster ikke noe å gå inn på endometriose.no og spørre Anton Langebrekke om råd for videre fremgangsmåte.

Anonymous poster hash: d6d07...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Tok endelig turen til fastlegen, og ble henvist til gynekolog på nytt ganske kjapt. Han hevder at disse p-pillene er veldig gode, men da jeg nevnte at endometriose ligger til familien og at jeg nå har blødd kraftig i over en måned med smerter, ble vi enige om at dette bør taes opp med en spesialist. Så.. nå er det vel bare å vente i et par-tre måneder før jeg får innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok endelig turen til fastlegen, og ble henvist til gynekolog på nytt ganske kjapt. Han hevder at disse p-pillene er veldig gode, men da jeg nevnte at endometriose ligger til familien og at jeg nå har blødd kraftig i over en måned med smerter, ble vi enige om at dette bør taes opp med en spesialist. Så.. nå er det vel bare å vente i et par-tre måneder før jeg får innkalling.

Ta deg en tur inn på forumet, endometriose.no og stil spørsmål til legen/Langebrekke om valg av p piller i din situasjon. Tviler på at han mener Loetta er et godt valg.

Anonymous poster hash: d6d07...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du virkelig vente så lenge på å komme til? Synes det høres ut som om det haster litt dersom du har blødd kraftig i en måned og i tillegg har smerter. Legen skrev ikke i henvisningen at det hastet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microgynon er som oftest det første merket som blir foreslått til endopasienter, så jeg synes det er litt rart at du fikk Loette. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har ikke satt meg så veldig inn i p-piller før jeg fikk Loette, så ikke vet jeg. Har høyt blodtrykk i familien, så er vel der det ligger kanskje.

Slutta å ta p-piller forrige torsdag etter ytterligere et legebesøk (gjaldt noe annet, men det ble tatt opp) - og da fikk jeg beskjed om å ikke ta dem da det var mistanke om jernmangel.

Har blødd fram til nå, men merket at smertene ble verre og blødningene mer kraftige bare timer etter at jeg egentlig skulle ha tatt p-pillen.

Kjenner egentlig på at jeg har mest lyst til å ta kontakt med lege igjen, men får vel bare beskjed om å ta ibux inntil jeg får time hos gyno.

Husker ikke i farten om jeg nevnte det, men har hatt mye feber og nå også høyt blodtrykk, og tror dette har sammenheng med pillene. Dette har altså ikke blitt bedre selv om hormonene ikke er i kroppen lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...