AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #21 Skrevet 12. november 2014 Disse bildene dukker jo ikke opp helt av seg selv, så om ikke familiemedlemmet har noen spesiell grunn til å tro at du har tatt interessante bilder med dette kameraet OG er så overvettes interessert til at h*n vil jobbe for å gjenopprette bildene, så er det da ingen grunn til bekymring. Bare la være å fortelle familiemedlemmet hvilke bilder som en gang i fortiden er tatt med kameraet. Anonymous poster hash: fd45d...1c1 Åå, men jeg trodde at det ikke var spesielt vanskelig å se bilder som ligger på minnekortet.. Så det skal altså en del til for å finne bildene som ligger på minnekortet? (Det er vel der slettede bilder blir lagret?) Ts Anonymous poster hash: a5a24...546
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #22 Skrevet 12. november 2014 Åå, men jeg trodde at det ikke var spesielt vanskelig å se bilder som ligger på minnekortet.. Så det skal altså en del til for å finne bildene som ligger på minnekortet? (Det er vel der slettede bilder blir lagret?) Ts Anonymous poster hash: a5a24...546 Hvis du har slettet bildene fra minnekortet ligger de ikke åpent og fullt synlige. Da ligger sporene etter dem på minnekortet, men nysgjerrige snokere må laste ned noe recovery software og aktivt gå inn for å gjenopprette bildene. Det antar jeg er noe de aller færreste finner på helt av seg selv - med mindre du forteller at det ligger noe saftig materiale skjult på minnekortet... Har du derimot ikke slettet dem fra minnekortet i det hele tatt, så har du jo et problem. Anonymous poster hash: fd45d...1c1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #23 Skrevet 12. november 2014 Hvis du har slettet bildene fra minnekortet ligger de ikke åpent og fullt synlige. Da ligger sporene etter dem på minnekortet, men nysgjerrige snokere må laste ned noe recovery software og aktivt gå inn for å gjenopprette bildene. Det antar jeg er noe de aller færreste finner på helt av seg selv - med mindre du forteller at det ligger noe saftig materiale skjult på minnekortet... Har du derimot ikke slettet dem fra minnekortet i det hele tatt, så har du jo et problem. Anonymous poster hash: fd45d...1c1 Jeg har kun slettet dem fra kameraet tror jeg.. Aner ikke hvordan man sletter noe fra minnekort, er dette en enkel prosess eller? Anonymous poster hash: a5a24...546
Lutetium 71 Skrevet 12. november 2014 #24 Skrevet 12. november 2014 Jeg har kun slettet dem fra kameraet tror jeg.. Aner ikke hvordan man sletter noe fra minnekort, er dette en enkel prosess eller? Anonymous poster hash: a5a24...546 Som Okapi var inne på: putt minnekortet i en pc (har den ikke innebygget kortleser for den typen kort du har, kjøper du en ekstern USB kortleser), formater den i windows, men velg fullformatering (ta vekk haken ved "hurtigformater"/"quick format" - det fins vel en lignende funksjon i mækk). Det fins egne sletteprogrammer også, for SD kort er nok dette ett godt valg. Etter som det står i denne tråden her, ser det ut til at formatering/overskrivning av minnekort er sikrere enn hva gjelder formatering/overskrivning av harddisker (om man bare gjør det på en fornuftig måte forklart over her). Kort fortalt er hardisker mekaniske dingser som preger inn et magnetfelt på en plate, mens minnekort baserer seg på å lagre en elektrisk ladning i en elektronisk krets. Førstnevnte er mer "analog" i natur, sistnevnte mer digital. Derfor er det lettere* å hente ut rester av gamle data fra en harddisk. *Lettere som i lettere for IBAS, NSA og den typen tungvektere. Den vanlige mannen i gata har neppe tilgang på slikt utstyr. For de som vil nerde litt rundt dette her, følg denne videoveiledningen til "Britec09", last ned programmet Testdisk og slå deg løs på en gammel harddisk (eller et minnekort). 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2014 #25 Skrevet 12. november 2014 Som Okapi var inne på: putt minnekortet i en pc (har den ikke innebygget kortleser for den typen kort du har, kjøper du en ekstern USB kortleser), formater den i windows, men velg fullformatering (ta vekk haken ved "hurtigformater"/"quick format" - det fins vel en lignende funksjon i mækk). Det fins egne sletteprogrammer også, for SD kort er nok dette ett godt valg. Etter som det står i denne tråden her, ser det ut til at formatering/overskrivning av minnekort er sikrere enn hva gjelder formatering/overskrivning av harddisker (om man bare gjør det på en fornuftig måte forklart over her). Kort fortalt er hardisker mekaniske dingser som preger inn et magnetfelt på en plate, mens minnekort baserer seg på å lagre en elektrisk ladning i en elektronisk krets. Førstnevnte er mer "analog" i natur, sistnevnte mer digital. Derfor er det lettere* å hente ut rester av gamle data fra en harddisk. *Lettere som i lettere for IBAS, NSA og den typen tungvektere. Den vanlige mannen i gata har neppe tilgang på slikt utstyr. For de som vil nerde litt rundt dette her, følg denne videoveiledningen til "Britec09", last ned programmet Testdisk og slå deg løs på en gammel harddisk (eller et minnekort). Tusen takk for godt og utfyllende svar! Ts Anonymous poster hash: a5a24...546 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå