Gå til innhold

Adventskalender og bonusbarn

Fremhevede innlegg

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg synes det høres kjempekoselig ut å ha aktivitetskalender! For en flott ide. Selv om det bare er noen små sjokoladebiter hver dag er det vel ikke nødvendig, særlig om man får koselige aktiviteter med hele familien istedet :) Hvor stort er bonusbarnet? Du kan jo ta en prat med barnet og høre om det evt. er ok å gjøre det slik. Kan tenke meg at barnet synes det høres veldig gøy ut å ha spennende aktiviteter hver dag!

Det eneste jeg ville bekymret meg for er hvorvidt det er realistisk å få til slike lange aktiviteter hver dag i en travel småbarnshverdag, men du vet jo bedre enn meg hvor mye tid og energi du har :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor står det at jeg (TS) er stemor?

Om vi ikke ønsker at fellesbarnet skal ha sjokolade i sin adventskalender, er ikke det en god nok grunn? Hvis fellesbarnet maser om at det ønsker seg en hund men vi ikke ønsker å ha hund, skal barnet likevel få hund da?

Uhm.. Ser ikke for meg at sånt kan holdes i skjul. Og hvorfor skal man behøve det?

Men det får jo åpne sin kalender hver dag i advent! Når bonusbarnet er hos den ene forelderen åpnes adventskalenderen med sjokolade, når bonusbarnet er hos den andre forelderen åpnes denne kalenderen. Hva er det som er så vanskelig å forstå her?

Vel, som nevnt ovenfor, hvis felelsbarnet også ønsker seg en hund, skal vi bare la ønsket gå igjennom på det også da eller, siden det er et ønske? ;)

Fordommene lenge leve; hvor står det at jeg er mora her? ;)

Men altså...hva er det du ikke forstår her egentlig...

Vi tenker lage en adventskalender for barna (fellesbarnet og bonusbarnet). Det er snakk om 2 barn her.

De er begge like mye verdt; de får samme kalender. Fellesbarnet skal ikke behøve å føle seg utenfor fordi bonusbarnet har en sjokoladekalender, derfor lager vi en adventskalender som gjelder for begge!

Og stakkars barnet mitt som går glipp av sjokolade fremfor tur? Javel, la oss snu det andre veien: Stakkars bonusbarnet som får åpne en sjokoladekalender, mens bare jeg og fellesbarnet drar i svømmehallen? Vil ikke det være urettferdig, da...?

Ok, argumentet ditt faller dessverre her.... Sjokolade spises jo uansett i desember, så da faller litt av poenget med en sjokoladekalender bort.... :rolleyes:

takk for alle svar her, det er greit å se flere synspunkt på dette :)

Om vi lar bonusbarnet beholde sjokokalender og fellesbarn ikke, så vil fellesbarnet rope "urettferdig!" og mase om sjokolade.

Og det er ihvertfall ikke noe tema engang som noen foreslo her; å la bonusbarnet ha sjokokalender, og fellesbarnet en egen aktivitetskalender. Jeg orker ikke tanken på at bonus ikke skal få lov å være med på aktiviteter, kun fellesbarnet? Det er ihvertfall urettferdig.

Om vi lar bonusbarnet legge igjen sjokoladekalenderen hjemme hos den ene forelderen, vil h*n kanskje se på det som urettferdig

MEN

det får jo en annen kalender hos den andre forelderen, så da får jo begge barna kalender uansett!

:murvegg:

Er det virkelig ingen andre sammensatte familier som lar barna ha kalender hos hver sin forelder...?

Anonymous poster hash: 269af...cd1

Poenget er at bonusbarn må få

åpne SIN kalender i sitt eget hjem. Og da mener jeg den/de kalenderene barnet har fått av sine foreldre, ikke bare den DU mener er riktig. Er ikke ditt hjem også bonusbarnets hjem?

Nei, ingen barn kan få hund bare fordi de ber om det. Men bonusbarnet FÅR kalender av en forelder, så da kan ikke du bestemme at det ikke får lov å bruke sine egne ting i sitt eget hjem! Hva du gjør med ditt eget barn får du bestemme selv, men bonusbarn skal ikke straffes for hva du gjør med ditt eget barn.

• Liker 3
Skrevet

Ok, argumentet ditt faller dessverre her.... Sjokolade spises jo uansett i desember, så da faller litt av poenget med en sjokoladekalender bort.... :rolleyes:

Nåja, det er nok heller ditt argument som faller bort her. Altså, du sier først at du ikke vil at barnet ditt skal ha sjokoladekalender fordi du ikke vil at det skal spise en sjokolade hver dag, men nå så sier du at ungen spiser så mye sjokolade at det spesielle med en sånn kalender faller bort i desember.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker litt mer at du har valgt at ditt barn ikke får sjokoladekalender, og da er det bare å stå for det og heller snakke godt om aktivitetskalenderen. Om ditt barn vil ha sjokoladekalender, må du overbevise om at akt.kalenderen er bedre. Bonusbarna får jo da dobbelt opp av kalendere, men jeg synes du får eie din avgjørelse om sjoko-nekt.

Noen ganger tar man kollektive løsninger, fordi det er mye enklere at alle får det samme. Men når du velger noe annet, kan det bli en utfordring å stå for valget å få barnet til å forstå valget. Men det må jo gjøres.

Gjest Ive Lina
Skrevet

Jeg tenker litt mer at du har valgt at ditt barn ikke får sjokoladekalender, og da er det bare å stå for det og heller snakke godt om aktivitetskalenderen. Om ditt barn vil ha sjokoladekalender, må du overbevise om at akt.kalenderen er bedre. Bonusbarna får jo da dobbelt opp av kalendere, men jeg synes du får eie din avgjørelse om sjoko-nekt.

Noen ganger tar man kollektive løsninger, fordi det er mye enklere at alle får det samme. Men når du velger noe annet, kan det bli en utfordring å stå for valget å få barnet til å forstå valget. Men det må jo gjøres.

TS`s hjem er også bonusbarnets hjem. Bonusbarnet er vant til sjokoladekalender og de fleste barn synes faktisk at sjokoladekalender er kjekt og gleder seg til advent hvert år.

Mener du virkelig at det er riktig av TS å nekte bonusbarnet noe som har blitt en tradisjon for barnet?

De skilte foreldrene jeg kjenner gjør alt de kan for at barna skal føle seg like mye hjemme i begge hjemmene. Å nekte barnet noe bare fordi det er kommet et nytt barn til verden er vel ikke helt riktig?

• Liker 1
Skrevet

Litt forskjell på en sjokoladekalender og en hund......

• Liker 2
Skrevet

TS`s hjem er også bonusbarnets hjem. Bonusbarnet er vant til sjokoladekalender og de fleste barn synes faktisk at sjokoladekalender er kjekt og gleder seg til advent hvert år.

Mener du virkelig at det er riktig av TS å nekte bonusbarnet noe som har blitt en tradisjon for barnet?

De skilte foreldrene jeg kjenner gjør alt de kan for at barna skal føle seg like mye hjemme i begge hjemmene. Å nekte barnet noe bare fordi det er kommet et nytt barn til verden er vel ikke helt riktig?

Nei, nå tror jeg du misforsto meg. Jeg mente at bonusbarna må få fortsette med sin tradisjon med sjokoladekalender, også får TS eie sin avgjørelse når det gjelder sitt eget barn og forklare hvorfor hun er så sterkt imot å gi sitt barn det samme som bonusbarna.

Skrevet

Det er umulig å få til at alt skal være likt for barna hele tiden. Det er alltid noe man kan misunne andre for. Ditt barn vil kanskje være misunnelig på halvsøskenet som har sjokoladekalender, halvsøskenet vil misunne ditt barn for at det bor sammen med begge sine foreldre. Sånn er livet, og sånt må man takle, både som barn og voksen. Jeg ville ikke lagt meg oppi hva slags kalender det andre barnet har, og latt det ta med kalender på besøk hvis det ønsker det.

Anonymous poster hash: 1940f...e29

Skrevet

Jeg lurer på åssn vi skal løse dette med adventskalender. Saken er den at bonusbarn pleier ha ordinær sjokoladeadventskalender, de siste årene har barnet hatt 2 slike som tas med til oss under samvær.

Nå har vi et fellesbarn, og jeg har ikke lyst til at fellesbarnet skal ha tradisjon med å spise sjokolade hver dag fram til jul. Jeg kommer til å ordne med en annen type adventskalender, som går ut på at inni hver pakke er det en aktivitet, f.eks "I dag skal vi dra på aketur" eller " i dag skal vi bake rundstykker. Jeg tenker at dette er noe både vi, fellesbarn og bonusbarn kan gjøre, sammen som en familie :)

Men det kommer selvsagt til å bli "urettferdig" for fellesbarnet at bonusbarnet har 2 sjokoladekalendere og fellesbarnet ikke får noen.

Kan vi be bonusbarnet om å la sjokoladekalenderene ligge igjen hos den andre forelderen de dagene det er på samvær her? Jeg vil unødig skape unødvendige følelser angående slike ting hvis det er til å unngå.

Jeg foreslår at du lager en julekalender med litt forskjellig til fellesbarnet, og lar bonusbarnet beholde sjokoladekalenderen. Julekalender med litt forskjellig, kan være en blanding av små pakker, aktiviteter, etc. De dagene bonusbarnet er der, kan du som gave en mørk sjokoladebit i tillegg, og gjøre et poeng av at begge to spiser sjokolade? Gjerne med skikkelig mørk sjokolade, det er sunt. (I motsetning til resten av Kvinneguiden sympatiserer jeg fullstendig med ditt ønske om å ikke gi sjokolade hver dag i en hel måned). Nå vet ikke jeg hvor mange dager det er snakk om i løpet av desember, men type samvær hver hele og en dag annenhver uke? Da blir det i tilfelle en mørk sjokoladebit 9 dager i desember, og noen av dem vil jo falle på en lørdag. De dagene bonusbarnet skal være hos dere, setter du opp til det barnet også, enten aktiviteter for alle, to små pakker eller lignende.

Anonymous poster hash: c7dfe...6c6

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er overrasket over at mange synes det er OK å stappe i ungene sjokolade hver dag, i adventstiden som det HELT sikkert blir nok søtt og godt i uansett. Dessuten kommer jo jula med alskens goder. Burde ikke advent være fokuset på noe helt annet enn godteri eller smågaver? Vil ikke opplevelser som en familie sitte mye lengre i minnet og det å ha det hyggelig sammen i førjulstida...? :)

Det du er overrasket over er å høre at folk er negative til hysteriet ditt. 4 gram sjokolade om dagen er virkelig ingen stor greie.

Endret av Katniss
  • Liker 3
Skrevet

Hoi, ble helt svett av alle svar du har fått her, TS. Støtter deg fullt ut synes det er flott du tenker så nøye i gjennom dette som du gjør, og det er jo fortsatt flere uker til advent! :)

Jeg har kun bonusbarn så jeg kan ikke helt sette meg inn i situasjonen din med felles/bonus, men jeg kan sette meg inn i det å liksom ikke skulle mene noe om det som skjer i huset deres fordi det ikke er ditt barn, og ungen må få gjøre som h*n alltid har gjort fordi det har ikke du noe med... (????Finnes det virkelig noen som tenker slik??)

I fjor hadde vi gavekalender (kun 24 pakker til alle i familien, en dag til meg, neste til pappan, så til barnet, kanskje en til hele familien, en til hunden, en til hestene osv). I år ønsket jeg aktivitetskalender som deg, og jeg spurte bare guttungen (8 år) hva han hadde mest lyst på, gavekalender eller aktivitetskalender? Svaret kom rimelig kjapt, ingen tvil om at aktivitetene fristet mest! Det er jo det vi vet, tiden vår er mer dyrebar for ungene enn både godteri og spill, det er bare så mye lettere for oss å gi alt annet enn tid.

Men, uansett: Først av alt må dere to voksne i huset bli enige om hva dere ønsker. Ønsker dere kun aktivitetskalender og null sjokkis, så er det jo greit. Er dere uenige må dere bli enige. Og så må dere bli enige om dere skal bare bestemme at sånn er det og forklare det til barnet, eller om barnet skal få en mulighet til å påvirke/velge (f.eks om barnet vil ha sjokoladekalender eller være med på aktivitetskalenderen).

Åtteåringen her i huset hadde sjokoladekalender i det andre hjemmet sitt i fjor, han tok den ikke med til oss, spiste heller to sjokolader de dagene han var hos mora si :) Ikke fordi han ikke kunne ta den med hit, men den hadde han liksom der, sånn som alle andre ting han har der (leker, spill osv, han tar ikke med de frem og tilbake heller). Så det er jo også en mulighet, at sjokoladekalenderen bare kan være i det andre hjemmet?

Lykke til, og ha en flott advent med masse hyggelige aktiviteter! Og de som mener ungene blir snytt fordi det er aktiviteter som hadde blitt gjort uansett i adventstida må ha glemt hvordan det var å være barn (eller så var de ekstremt materialistiske som barn). Det er jo spenningen rundt hva som skjer de ulike dagene som utgjør forskjellen :) Å trekke en lapp/åpne en konvolutt og kjenne spenningen stiger i det man nærmer seg å få svaret på det man lurer så innmari på: HVA er det vi skal finne på sammen i dag??? :nisselue::nisselue::nisselue:

Skrevet

Nå føler jeg meg litt slem her, men jeg må bare si at jeg synes det høres litt kjipt ut å få en kalender med aktiviteter som skal gjøres uansett. F.eks baking gjør man jo uansett i desember, så da faller litt av det spesielle med adventskalenderen bort når det skal være en av lukene.

Helt enig. Hadde blitt kjempeskuffet om kalenderen min inneholdt baking, som vi allikevel gjør opptil flere ganger. Svømming eller lekeland er også ting som til stadighet blir gjort, så ikke spesielt stas å få det i en kalender, selv om det er en hyggelig aktivitet.

• Liker 1
Skrevet

Men rekker dere virkelig å gjøre aktiviteter hver dag i en travel hverdag? Eller tenker du å samle aktiviteter til helga? Om bonusbarnet er vant til sjokoladekalender synes jeg han sjal fortsatt få det, så får du heller fortelle fellesbarnet at det er en familieaktivitetskalender, og at det andre barnet har en sjokoladekalender som han har fått av mor/far. Du lå stå for ditt valg men føler ikke det er rett å fjerne tradisjoner som bonusbarnet allerede har.

Vi har selv dine,mine og våre. Bonusbarn har med seg kalendere til og fra andre hjem og har også kalender her for de dagene de er her. De har da flere kalendere enn fellesbarn men sånn får det bare være.

Anonymous poster hash: 55c72...36d

Skrevet

Jeg har et barn og samboeren min har to. Mitt barn bor hos oss utenom annenhver helg, mens hans barn bor her annenhver uke.

Her får alle barna pakkekalender, men de får kun de dagene dem våkner her.

Gjest Missfixit
Skrevet

Jeg leser stadig om noen som er bekymret for at de må stappe i ungene sjokolade. Jeg har i grunnen aldri sett dette i praksis. De jeg har sett har spist sjokolade helt frivillig.

Og hvor stor er disse sjokoladebitene som skal stappes ned?

:fnise:

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...