AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #21 Skrevet 7. november 2014 Kan ikke bonusbarnet og den biologiske forelderen åpne sjokoladekallenderen sammen, mens den andre forelderen og fellesbarnet gjør noe sammen? Sjokoladen kan jo og taes ut av kalenderen og legges i en skål i skapet og spises som lørdagsgodt, for dem begge evt.? Bare fantasien setter grenser for organisering.Anonymous poster hash: 4c03b...a3c
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #22 Skrevet 7. november 2014 De der greiene kan ikke kalles sjokolade, det er jo under ti prosent kakao i dem! Bare sukker og fett. Jeg ville bedt bonusbarnet om ikke å ta med seg kalenderen, og så kan de åpne aktivitetskalenderen sammen. Anonymous poster hash: 18070...062
Gjest Ive Lina Skrevet 7. november 2014 #23 Skrevet 7. november 2014 De der greiene kan ikke kalles sjokolade, det er jo under ti prosent kakao i dem! Bare sukker og fett. Jeg ville bedt bonusbarnet om ikke å ta med seg kalenderen, og så kan de åpne aktivitetskalenderen sammen.Anonymous poster hash: 18070...062 Så bonusbarnet skal ikke få sin årlige sjokoladekalender fordi stemoren har bestemt at ikke fellesbarnet får lov å ha sjokoladekalender? Hvor lenge skal denne regelen gjelde? Til fellesbarnet er gammel nok til å si at vedkommende ønsker seg sjokoladekalender? Jeg har aldri praktisert slike regler hjemme hos meg til tross for at det er flere år mellom mine barn. Det er ikke riktig at alle regler skal snus for å passe minstemann - synes nå jeg. 10
AnonymBruker Skrevet 7. november 2014 #24 Skrevet 7. november 2014 Når man fordeler en 75 grams adventskalender over 24 dager, blir det like i overkant av 3 gram sjokolade pr. dag. Det er ikke det som gir verken fedme eller hull i tennene... Anonymous poster hash: 82cba...959 11
Petra75 Skrevet 7. november 2014 #25 Skrevet 7. november 2014 Jeg er glad jeg vokste opp på 70-tallet, jeg. Stappet nedpå den bittelille sjokoladebiten hver morgen, og fikk godterier på lørdagen. Hva med å begrense godterier resten av året/adventstiden/jula, og la ungene få den lille biten hver dag? 4
Jade Skrevet 7. november 2014 #26 Skrevet 7. november 2014 Jeg er ikke hysterisk, men for en mage på størrelse med en mandarin så syns jeg ikke den bør fylles med godterier før mat ihvertfall. Barnet kan jo spise sjokoladebiten etter maten 1
Mohair Skrevet 8. november 2014 #27 Skrevet 8. november 2014 Kan ikke bonusbarnet åpne sin kalender uten at fellesbarnet ser det? 1
Gjest Violetta Skrevet 8. november 2014 #28 Skrevet 8. november 2014 Barna er barnehagealder og småskolealder. Nja, jeg syns det blir vel mye godterier med lørdagsgodt, bursdager i fleng, besøk som serverer godterier. Jeg er ikke hysterisk, men for en mage på størrelse med en mandarin så syns jeg ikke den bør fylles med godterier før mat ihvertfall. Det er ingen aktiviteter på ettermiddagene her, så det å bake rundstykker, ta en tur i svømmehallen, dra ut og lage snømann, er noe som vi trenger å gjøre uansett for å ikke kjede oss i vinter Anonymous poster hash: 269af...cd1 Hvis jeg tar en sjokoladebit på tre til fem gram og legger inni et tomt klementinskall er det fremdeles plass til ganske mye mer. 6
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #29 Skrevet 8. november 2014 Å ha bonusbarn innebærer å svelge noen kameler. Dette er en av de!! Anonymous poster hash: f4b6d...6e4 4
Gjest Ciegus Skrevet 8. november 2014 #30 Skrevet 8. november 2014 Å ha bonusbarn innebærer å svelge noen kameler. Dette er en av de!! Anonymous poster hash: f4b6d...6e4 Skulle akkurat til å si det. I en familie med mine/dine/våre barn MÅ man innse at man ikke har 100% kontroll over oppdragelsen til eget barn, med mindre man vil drive forskjellsbehandling. Syns man det er kjipt får man unngå å danne slike familier. Bonusbarn må selvfølgelig få lov å åpne sin kalender _hver_ dag i advent. 5
Gjest Groupon Skrevet 8. november 2014 #31 Skrevet 8. november 2014 Vi samarbeider med de andre foreldrene ( alle parter har giftet seg på nytt) om kalender i desember. Vi lager pakkekale der til alle barna og pakkene henger i de hjemmene de er den desemberdagen. Fungerer veldig fint- de får en pakke der de er og ingen frakting av kalender i skolesekken. Barna synes dette er tipp topp, men selvsagt - det forutsetter at de 6 voksenpersonene klarer å samarbeide😊
Odin-Den-Enøyde Skrevet 8. november 2014 #32 Skrevet 8. november 2014 En ernæringsfysilog (eller hva enn det heter) sa noe som festet seg. Her i Norge er foreldre hysteriske når det gjelder sjokolade/godteri og har ei greie med at det KUN skal spises slikt på lørdager. Noe som ofte fører til at barna blir spinnville om de får anledning til å spise godteri utenom lørdagen, det er noe med at det frister mer med noe de ikke får. Mens i de familier hvor godteskålen får stå på bordet, tilgjengelig for alle hele uka, har barn som knapt rører godteri, fordi det er tilgjengelig hele tiden og frister ikke like mye. I tillegg mente han at man kan unne seg både det ene og det andre når man føler for det, så lenge det er med MÅTE. Altså man kan unne seg en liten sjokoladebit hver dag om man vil UTEN at det har noe som helst å si for helsa. Om fellesbarn også får sjokoladekalender betyr ikke det at ungen blir feit eller hva enn det er du er redd for. Det er så klart fint med aktivitetskalender, men siden bonusbarn har som tradisjon å få sjokoladekalender ser jeg ingen grunn til at den tradisjonen ikke skal få fortsette. Med mindre h*n selv heller vil ha aktivitetskalender den tiden h*n er hos dere. De må ikke ha lik kalender heller, men dersom fellesbarn ønsker sjokolade kalender ser jeg ingen grunn til å nekte. Alt med måte 4
Gjest Silverstream Skrevet 8. november 2014 #33 Skrevet 8. november 2014 Jeg er derimot ikke enig i pakkekalender hysteriet som foregår i klassene deres.Anonymous poster hash: d8a59...6a5 Haha, på skolen vår kjøpte alle, og da mener jeg alle! en stor sjokoladeplate hver og pakket inn. Alle gavene så helt like ut, så alle skjønte at det var sjokolade, den store spenningen ble derfor - hva slags sort?
Hjertefisk Skrevet 8. november 2014 #34 Skrevet 8. november 2014 Ikke unne seg en pitteliten sjokoladebit om dagen? Hysterisk. Det er jo bare jul en gang i året. Synes mest synd på ungen din som må se på de andre barna spise sjokolade,mens han bare må ut på tur. (tenker hvordan jeg var selv som barn... ) Synes også du burde se litt på prioriteringene og prinsippene dine. Skaper unødvendig mye styr i heimen med å lage en slik spesiell kalender som potensiellt vil skape forskjellsbehandling og få de andre barna til å ikke føle seg like "spesiell" som ditt barn. Du fremstår som ei litt irriterende mor som vil ha viljen din og derfor må de andre barna la kalenderen sin være hjemme. Alle bør føle seg like my verdt, ergo alle bør ha likedan kalender. Skal det være én spesiell kalender, bør den tilhøre hele familien. Og familiemedlemmene kan bytte på å åpne lukene. Når bonusbarna er hjemme er det deres tur til å åpne først.
Hjarte Skrevet 8. november 2014 #35 Skrevet 8. november 2014 Nå føler jeg meg litt slem her, men jeg må bare si at jeg synes det høres litt kjipt ut å få en kalender med aktiviteter som skal gjøres uansett. F.eks baking gjør man jo uansett i desember, så da faller litt av det spesielle med adventskalenderen bort når det skal være en av lukene. 8
Gjest Groupon Skrevet 8. november 2014 #36 Skrevet 8. november 2014 Nå føler jeg meg litt slem her, men jeg må bare si at jeg synes det høres litt kjipt ut å få en kalender med aktiviteter som skal gjøres uansett. F.eks baking gjør man jo uansett i desember, så da faller litt av det spesielle med adventskalenderen bort når det skal være en av lukene. Signerer😊 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #37 Skrevet 8. november 2014 Det er jo bare å la bonusbarnet åpne de lukene h*n skal være hos dere, FØR h*n kommer til dere. Også får h*n ha en kalender hos dere som åpnes vær dag. Snakk med moren/faren til bonusbarnet og forklar situasjonen så går det fint. Er ikke så komplisert. Anonymous poster hash: 48c67...c05 1
Gjest Ciegus Skrevet 8. november 2014 #38 Skrevet 8. november 2014 Nå føler jeg meg litt slem her, men jeg må bare si at jeg synes det høres litt kjipt ut å få en kalender med aktiviteter som skal gjøres uansett. F.eks baking gjør man jo uansett i desember, så da faller litt av det spesielle med adventskalenderen bort når det skal være en av lukene. Nåja, da jeg var liten elsket jeg sånne kalendere, selv om det var jeg selv som laget de. barn tenker ikke like logisk som voksne, for dem er spenningen nok.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #39 Skrevet 8. november 2014 Så bonusbarnet skal ikke få sin årlige sjokoladekalender fordi stemoren har bestemt at ikke fellesbarnet får lov å ha sjokoladekalender? Hvor lenge skal denne regelen gjelde? Til fellesbarnet er gammel nok til å si at vedkommende ønsker seg sjokoladekalender? Hvor står det at jeg (TS) er stemor? Om vi ikke ønsker at fellesbarnet skal ha sjokolade i sin adventskalender, er ikke det en god nok grunn? Hvis fellesbarnet maser om at det ønsker seg en hund men vi ikke ønsker å ha hund, skal barnet likevel få hund da? Kan ikke bonusbarnet åpne sin kalender uten at fellesbarnet ser det? Uhm.. Ser ikke for meg at sånt kan holdes i skjul. Og hvorfor skal man behøve det? Bonusbarn må selvfølgelig få lov å åpne sin kalender _hver_ dag i advent. Men det får jo åpne sin kalender hver dag i advent! Når bonusbarnet er hos den ene forelderen åpnes adventskalenderen med sjokolade, når bonusbarnet er hos den andre forelderen åpnes denne kalenderen. Hva er det som er så vanskelig å forstå her? De må ikke ha lik kalender heller, men dersom fellesbarn ønsker sjokolade kalender ser jeg ingen grunn til å nekte. Alt med måte Vel, som nevnt ovenfor, hvis felelsbarnet også ønsker seg en hund, skal vi bare la ønsket gå igjennom på det også da eller, siden det er et ønske? Synes mest synd på ungen din som må se på de andre barna spise sjokolade,mens han bare må ut på tur. Du fremstår som ei litt irriterende mor som vil ha viljen din og derfor må de andre barna la kalenderen sin være hjemme.Alle bør føle seg like my verdt, ergo alle bør ha likedan kalender. Skal det være én spesiell kalender, bør den tilhøre hele familien. Og familiemedlemmene kan bytte på å åpne lukene. Når bonusbarna er hjemme er det deres tur til å åpne først. Fordommene lenge leve; hvor står det at jeg er mora her? Men altså...hva er det du ikke forstår her egentlig... Vi tenker lage en adventskalender for barna (fellesbarnet og bonusbarnet). Det er snakk om 2 barn her. De er begge like mye verdt; de får samme kalender. Fellesbarnet skal ikke behøve å føle seg utenfor fordi bonusbarnet har en sjokoladekalender, derfor lager vi en adventskalender som gjelder for begge! Og stakkars barnet mitt som går glipp av sjokolade fremfor tur? Javel, la oss snu det andre veien: Stakkars bonusbarnet som får åpne en sjokoladekalender, mens bare jeg og fellesbarnet drar i svømmehallen? Vil ikke det være urettferdig, da...? Nå føler jeg meg litt slem her, men jeg må bare si at jeg synes det høres litt kjipt ut å få en kalender med aktiviteter som skal gjøres uansett. F.eks baking gjør man jo uansett i desember, så da faller litt av det spesielle med adventskalenderen bort når det skal være en av lukene. Ok, argumentet ditt faller dessverre her.... Sjokolade spises jo uansett i desember, så da faller litt av poenget med en sjokoladekalender bort.... takk for alle svar her, det er greit å se flere synspunkt på dette Om vi lar bonusbarnet beholde sjokokalender og fellesbarn ikke, så vil fellesbarnet rope "urettferdig!" og mase om sjokolade. Og det er ihvertfall ikke noe tema engang som noen foreslo her; å la bonusbarnet ha sjokokalender, og fellesbarnet en egen aktivitetskalender. Jeg orker ikke tanken på at bonus ikke skal få lov å være med på aktiviteter, kun fellesbarnet? Det er ihvertfall urettferdig. Om vi lar bonusbarnet legge igjen sjokoladekalenderen hjemme hos den ene forelderen, vil h*n kanskje se på det som urettferdig MEN det får jo en annen kalender hos den andre forelderen, så da får jo begge barna kalender uansett! Er det virkelig ingen andre sammensatte familier som lar barna ha kalender hos hver sin forelder...? Anonymous poster hash: 269af...cd1
Gjest Ive Lina Skrevet 8. november 2014 #40 Skrevet 8. november 2014 (endret) Hvor står det at jeg (TS) er stemor? Om vi ikke ønsker at fellesbarnet skal ha sjokolade i sin adventskalender, er ikke det en god nok grunn? Hvis fellesbarnet maser om at det ønsker seg en hund men vi ikke ønsker å ha hund, skal barnet likevel få hund da? Anonymous poster hash: 269af...cd1 Stefar da - spiller det noen rolle om det er stefar eller stemor. Jeg tenker automatisk stemor da vi faktisk er på Kvinneguiden og jeg regner med at de fleste som engasjerer seg i slike tråder er kvinner. Ingen familier kjøper hund om ikke foreldrene er enige .. jeg forstår ikke helt sammenligningen med hund og adventskalender. Så ingen kjøper hund kun fordi et barn maser aldri så mye, man tar heller ikke hunden fra et barn som har hatt en hund i flere år bare fordi stemor eller stefar ikke liker hunder. Jeg vet ikke hvor gammel fellesbarnet er - men antar at det er et lite barn det er snakk om siden moren eller faren fremdeles bestemmer at barnet ikke får sjokoladekalender. Det blir verre om noen år når barnet kommer hjem og sier at hun eller han vil ha sjokoladekalender fordi alle andre barna har sjokoladekalender. Har også barn med flere år mellom .. og det er ihvertfall ikke minstemann som har lagt alle føringer for hvilke regler vi skal kjøre for eldstebarnet. Det ville blitt totalt feil og svært urettferdig for den eldste. Endret 8. november 2014 av Ive Lina 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå