Gå til innhold

Adventskalender og bonusbarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på åssn vi skal løse dette med adventskalender. Saken er den at bonusbarn pleier ha ordinær sjokoladeadventskalender, de siste årene har barnet hatt 2 slike som tas med til oss under samvær.

Nå har vi et fellesbarn, og jeg har ikke lyst til at fellesbarnet skal ha tradisjon med å spise sjokolade hver dag fram til jul. Jeg kommer til å ordne med en annen type adventskalender, som går ut på at inni hver pakke er det en aktivitet, f.eks "I dag skal vi dra på aketur" eller " i dag skal vi bake rundstykker. Jeg tenker at dette er noe både vi, fellesbarn og bonusbarn kan gjøre, sammen som en familie :)

Men det kommer selvsagt til å bli "urettferdig" for fellesbarnet at bonusbarnet har 2 sjokoladekalendere og fellesbarnet ikke får noen.

Kan vi be bonusbarnet om å la sjokoladekalenderene ligge igjen hos den andre forelderen de dagene det er på samvær her? Jeg vil unødig skape unødvendige følelser angående slike ting hvis det er til å unngå.

Anonymous poster hash: 269af...cd1
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan gjorde du det i fjor da?

Anonymous poster hash: 26db2...237
Skrevet

Og det vil ikke skape "unødvendige følelser" for barnet som gleder seg til å åpne sjokoladekalenderen sin, men som ikke får lov til å ta den med til dere?

Anonymous poster hash: 934b3...cb2

• Liker 1
Skrevet

Hvor gamle er barna?

Er de store nok ville jeg tenkt at det ikke trenger å være helt likt, fellesbarnet får jo kalender også. Men det er klart, er de 3-3-5-6 år og med ekstrem rettferdighetssans, kan det bli verre. Hva sier far?

Skrevet

1-2 små sjokoladebiter i adventstiden kan vel ikke skade? Hvis dette er tradisjon og skaper gode følelser og glade forventninger hos bonusbarn synes jeg det er smålig å nekte barnet dette når man faktisk i stedet eventuelt kan tilby fellesbarn det samme...

Anonymous poster hash: de73d...a25

• Liker 23
Skrevet

Nå har vi et fellesbarn, og jeg har ikke lyst til at fellesbarnet skal ha tradisjon med å spise sjokolade hver dag fram til jul.

Kan ikke det barnet få sjokolade de dagene søsken er hos dere, da blir det ikke hver dag og søsken kan ta med kalenderen sin, vinn-vinn!

• Liker 3
Skrevet

Hvordan gjorde du det i fjor da?

Det var ikke en aktuell problemstilling før nå

Og det vil ikke skape "unødvendige følelser" for barnet som gleder seg til å åpne sjokoladekalenderen sin, men som ikke får lov til å ta den med til dere?

Anonymous poster hash: 934b3...cb2

Jeg er HELT sikker på at bonusbarnet vil juble over en tur i svømmehallen som varer gjerne i en time eller to, i stedet for en skarve sjokoladebit som er oppspist på noen sekunder :)

1-2 små sjokoladebiter i adventstiden kan vel ikke skade? Hvis dette er tradisjon og skaper gode følelser og glade forventninger hos bonusbarn synes jeg det er smålig å nekte barnet dette når man faktisk i stedet eventuelt kan tilby fellesbarn det samme...

Anonymous poster hash: de73d...a25

Jeg er overrasket over at mange synes det er OK å stappe i ungene sjokolade hver dag, i adventstiden som det HELT sikkert blir nok søtt og godt i uansett. Dessuten kommer jo jula med alskens goder. Burde ikke advent være fokuset på noe helt annet enn godteri eller smågaver? Vil ikke opplevelser som en familie sitte mye lengre i minnet og det å ha det hyggelig sammen i førjulstida...? :)

Kan ikke det barnet få sjokolade de dagene søsken er hos dere, da blir det ikke hver dag og søsken kan ta med kalenderen sin, vinn-vinn!

Igjen, dette fokuset på godterier... (se svar over sitat) Dessuten lurer jeg på hvordan skal det i så fall gå for seg når bonusbarnet drar og fellesbarnet sitter igjen og vi lha sjokolade de resterende dagene, men får ingen fordi det ikke har noen sjokoladekalender?

• Liker 1
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg leser stadig om noen som er bekymret for at de må stappe i ungene sjokolade. Jeg har i grunnen aldri sett dette i praksis. De jeg har sett har spist sjokolade helt frivillig.

Og hvor stor er disse sjokoladebitene som skal stappes ned?

• Liker 14
Skrevet

Regner med at barna du har er små?

Ellers ville du tatt det mer med ro at barna koser seg med en liten sjokoladebit i adventstiden.

Aktivitetskalender er vel og bra for små barn, men for barn som har aktiviteter og lekser på ettermiddagstid blir det mer stress enn nødvendig. Da er en liten godtebit noe å glede seg til.

Så slapp av og kos deg med dem alle, egne barn og bonusbarn. Din problemstilling kommer til å endre seg om få år.

• Liker 3
Skrevet

Kan jo være felles barn ikke bryr seg om bonusbarn får sjokolade kalender? Siden h*n får en annen type kalender :-)

Skrevet

Regner med at barna du har er små?

Ellers ville du tatt det mer med ro at barna koser seg med en liten sjokoladebit i adventstiden.

Aktivitetskalender er vel og bra for små barn, men for barn som har aktiviteter og lekser på ettermiddagstid blir det mer stress enn nødvendig. Da er en liten godtebit noe å glede seg til.

Så slapp av og kos deg med dem alle, egne barn og bonusbarn. Din problemstilling kommer til å endre seg om få år.

Barna er barnehagealder og småskolealder. Nja, jeg syns det blir vel mye godterier med lørdagsgodt, bursdager i fleng, besøk som serverer godterier. Jeg er ikke hysterisk, men for en mage på størrelse med en mandarin så syns jeg ikke den bør fylles med godterier før mat ihvertfall.

Det er ingen aktiviteter på ettermiddagene her, så det å bake rundstykker, ta en tur i svømmehallen, dra ut og lage snømann, er noe som vi trenger å gjøre uansett for å ikke kjede oss i vinter :)

• Liker 1
Skrevet

Kan jo være felles barn ikke bryr seg om bonusbarn får sjokolade kalender? Siden h*n får en annen type kalender :-)

Vi kommer selvfølgelig ikke til å lage en egen adventskalender inneholdende aktiviteter for kun fellesbarnet. Kalenderen kommer til å gjelde for bonusbarnet også, holder det ikke utenfor :)

• Liker 1
Skrevet

Barna er barnehagealder og småskolealder. Nja, jeg syns det blir vel mye godterier med lørdagsgodt, bursdager i fleng, besøk som serverer godterier. Jeg er ikke hysterisk, men for en mage på størrelse med en mandarin så syns jeg ikke den bør fylles med godterier før mat ihvertfall.

Det er ingen aktiviteter på ettermiddagene her, så det å bake rundstykker, ta en tur i svømmehallen, dra ut og lage snømann, er noe som vi trenger å gjøre uansett for å ikke kjede oss i vinter :)

Ja, det er det som er hyggelig med adventstid med små barn, man kan gjøre mye koselig. Med større barn oppleves ofte desember som litt vel hektisk.

Bonusbarnet kan kanskje få ha sjokoladekalenderne hos den andre forelderen? Og delta på deres kalender når han/hun er hos dere? Burde være helt greit å gjennomføre.

Gjest Ive Lina
Skrevet (endret)

De minste sjokoladebitene veier ikke mye så jeg kan ikke forstå at det i det hele tatt skal være noe problem. Hver bit veier vel omtrent 3-5 gram.

Endret av Ive Lina
  • Liker 9
Skrevet

Vi kommer selvfølgelig ikke til å lage en egen adventskalender inneholdende aktiviteter for kun fellesbarnet. Kalenderen kommer til å gjelde for bonusbarnet også, holder det ikke utenfor :)

Synes da at bonusbarnet kan ha sjokoladekalender hos den andre og deres kalender hos dere :) kan godt være h*n synes det er greit :)
Skrevet

Mine får sjokoladekalender med god samvittighet. De spiser lite godteri ellers (kun litt på lørdagen) og er storfornøyd med en twistbit om dagen.

Jeg er derimot ikke enig i pakkekalender hysteriet som foregår i klassene deres.

Anonymous poster hash: d8a59...6a5

• Liker 6
Skrevet

Synes da at bonusbarnet kan ha sjokoladekalender hos den andre og deres kalender hos dere :) kan godt være h*n synes det er greit :)

Det var jo ikke snakk om noen kalender til bonusbarnet, men til fellesbarnet som inneholdt familieaktiviteter.

Anonymous poster hash: 55c72...36d

Skrevet

Men hvis disse aktivitetene er ting dere gjør uansett for ikke å kjede dere, hvorfor skal det da være en julekalender til fellesbarnet? Sjokoladebitene i en kalender er rundt 5 gram. Forklar fellesbarn at bonusbarn har fått denne av mamman sin og at alt i verden ikke er helt rettferdig.

• Liker 6
Skrevet

Det var jo ikke snakk om noen kalender til bonusbarnet, men til fellesbarnet som inneholdt familieaktiviteter.

Anonymous poster hash: 55c72...36d

Ja som alle skal være med på som jeg har forstått.

Skrevet

Har vondt av unger med så hysteriske foreldre (les; mødre) at de ikke skal få kose seg med en sjokoladekalender i adventstiden engang.

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...