Gå til innhold

Tips til middag - barnefamilie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 27 og har aleneansvaret for min datter som er 3. Dagene går unna her med jobb, skole og bhg. vi er flinke til å spise sunt - jeg er opptatt av et balansert kosthold. Men den siste måneden har energien min vært på bunn da det er så mye å gjøre på jobb (jobber som lærer) i tillegg til mye å gjøre på PPU studiet (deltid), så middagene har blitt kjappe, raske løsninger. Noen ganger bare rundstykker med pålegg. Er så lei matlaging for tiden, vanskelig å komme på noe å lage hver dag. Noen som har noe tips til enkle middagsretter som passer til voksne og barn? Tips til gjennomføring/sparing av tid=?



Anonymous poster hash: 5ab9e...7d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hjemmelaget pizza med grov speltbunn, fiskegrateng med babygulerøtter og potet, laks med gulerøtter, brokkoli og potet, pølsegrateng, lasagne, lapskaus,

Lag masse og frys ned passelige porsjoner til deg og datteren din. På europris og biltema selger de aluminiumsformer som er perfekte til gratenger og lignende. Frosne grønnsaker er like sunne som ferske, og er veldig greit å bruke i en travel hverdag. De nye sausene til laks som du bare heller over fisken og putter i ovnen er kjempelure. Barna mine er veldig glad i de, og det går fort å lage. Når jeg koker potet koker jeg nok til to middager, så varmer jeg de opp dagen etter og sparer tid.

Anonymous poster hash: 7b69a...106

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage store porsjoner med tomatsaus og fryse ned, har i masse grønnsaker (paprika, løk, hvitløk, revet gulrot og selleri i tillegg til hakkede tomater). Kjekt å ta opp og lage raske retter. Kjøttboller, shepherd's pie, lasagne, gratenger etc. er også kjekt å ha i fryseren, i slike former som AB over meg nevner.



Anonymous poster hash: 6ec21...cc2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en av middagsleverandørene, f eks Adams Matkasse eller Godt levert. Vi fikk lavere matbudsjett etter at vi begynte med dette fordi det blir mindre småhandling. Vi var også demotiverte og lei av å handle/finne på middager, så dette var midt i blinken for oss ihvertfall. Vi får levert ingredienser til tre middager for to personer og vi betaler 695 kr pr uke. Det er MYE mat og vi holde til flere middager for dere som er en stor og en liten. Maten er god og det er enkelt å avbestille og endre bestillingen på nettet.



Anonymous poster hash: 545ac...322
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv en av middagsleverandørene, f eks Adams Matkasse eller Godt levert. Vi fikk lavere matbudsjett etter at vi begynte med dette fordi det blir mindre småhandling. Vi var også demotiverte og lei av å handle/finne på middager, så dette var midt i blinken for oss ihvertfall. Vi får levert ingredienser til tre middager for to personer og vi betaler 695 kr pr uke. Det er MYE mat og vi holde til flere middager for dere som er en stor og en liten. Maten er god og det er enkelt å avbestille og endre bestillingen på nettet.

Anonymous poster hash: 545ac...322

Det er dessverre ikke et slikt tilbud her vi bor :(

Anonymous poster hash: 5ab9e...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ikke et slikt tilbud her vi bor :(

Anonymous poster hash: 5ab9e...7d4

Det var synd.

Anonymous poster hash: 545ac...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var synd.

Anonymous poster hash: 545ac...322

tror de bare har det i enkelte store byer dessverre :P

Anonymous poster hash: 5ab9e...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å lage ukesmeny, går ofte inn på godlevert, adamsmatkasse og middagsmenytråden som ligger her på kg for inspirasjon.

Denne uken er dette menyen:

Spagetti med kjøttsaus

Laks, poteter, revet gulrot og hollandaisesaus

Gratinert blomkål med bacon

Søtpotetsuppe med spekeskinke

Fredagspizza (hjemmelaget)

Restepizza (mann og sønn er borte, og eldste jenta i bursdag.. Så er bare meg og baby'n hjemme)

Ut og spise - farsdag :)

Støtter forslaget om å ha pastasaus i fryseren, det er så mye bedre enn ferdig saus!

Digger forresten å lage supper, koker opp div grønnsaker og kjører gjerne til glatt mos med stavmikseren. Slik spiser barna det meste ;)

Endret av Leanne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å kjøpe to kyllinger og steke dem sammen i en form i ovnen. Så renser jeg dem og river opp kjøttet og fryser det i små posjonspakker. Veldig kjekt å ta fram til raske middager, som pasta alfredo, enchilatas, stekt ris osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølsekake eller lammefett

troll..............

Anonymous poster hash: 5ab9e...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stek svinestrimler (kjøp ferdig strimlet), bacon (kjøp ferdige terninger) og hakket løk sammen. Når dette er høvelig brunet ha i paprika i passe små biter, gulrøtter i passe biter og mais. La det hele kose seg en stund. Gjerne slik at paprikaen blirnlitt myk, så den får gi fra seg smak til resten.

Kok pasta til. Hvis du bruker vannkoker til vannet går det fortere å få kokt det :-)

Dette er vår nye favoritt :-)

Anonymous poster hash: 2d8c3...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis vi skal ha en kjempe enkel middag lager vi blomkålsuppe (pose), bytter ut melk med fløte. Steker pølser som vi har på ved servering.

Temmelig godt faktisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ukesmenyer og bruker diverse matblogger og kokebøker som hjelp. Målet er at den skal være sunn og god med masse grønnsaker og at det skal ta maks 30 minutter å lage. Koser meg skikkelig med å lage de ukesmenyene. Pleier smette inn 1 vegetarmiddag eller 2 i uka også, synes det er artig å lage :)

Hos feks trines matblogg finner du ferdige ukesmenyer du kan bruke hvis du ikke har tid til å lage selv.

Hva med å gå på et matkurs? Jeg gikk på et vegetarkurs og det var veldig lærerikt og inspirerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skal ha en kjempe enkel middag lager vi blomkålsuppe (pose), bytter ut melk med fløte. Steker pølser som vi har på ved servering.

Temmelig godt faktisk :-)

Det tar 20 minutter å lage en blomkålsuppe fra bunnen av og det smaker utrolig mye bedre. At posemat er så mye kjappere er en myte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er også alene med ei jente på 3,5 år, og kan også bli matlei. I tillegg spiser ikke JEG annet enn fisk/kylling, så jeg tar utgangspunkt i retter med det. (Hun får kjøtt hos faren sin.)
Løsningen ble å lage en liste på ColorNote på tlf, med middagsforslag, så jeg ikke glemmer helt hva jeg kan lage.
I motsetning til deg er jeg bare hjemmestudent, så jeg har egentlig en del tid til å forberede mat ol. og lage ferdig før jeg henter i barnehagen.

Noen enkle forslag er likevel:
Polar-pizza/pizzabaguett (polarbrød/pizzabaguett m/pølse, mais, ost f.eks)
Fisk i skjell (fiskepudding i hvit saus med grønnsaker)
Laks med potet og grønnsaker
Pannekaker
Grøt
Blomkålsuppe m/ekstra blomkål og evt. hvitløksbaguett
Fiskegrateng
Pølser/fiskekaker og potetmos/kålrot
Spagetti



Anonymous poster hash: 04f01...ad0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager ukesmenyer og bruker diverse matblogger og kokebøker som hjelp. Målet er at den skal være sunn og god med masse grønnsaker og at det skal ta maks 30 minutter å lage. Koser meg skikkelig med å lage de ukesmenyene. Pleier smette inn 1 vegetarmiddag eller 2 i uka også, synes det er artig å lage :)

Hos feks trines matblogg finner du ferdige ukesmenyer du kan bruke hvis du ikke har tid til å lage selv.

Hva med å gå på et matkurs? Jeg gikk på et vegetarkurs og det var veldig lærerikt og inspirerende.

Jeg er ikke noe vegetar materiale, hehe. Jeg er veldig glad i kjøtt, hadde aldri klart meg uten. Jeg er glad i å trene tung styrke, så er veldig glad i kombinasjonen kjøtt og grønnsaker og moderat med karbohydrater. Jeg er en helt ok kokk, det er bare det at hverdagen ikke går opp iblant.

Anonymous poster hash: 5ab9e...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noe vegetar materiale, hehe. Jeg er veldig glad i kjøtt, hadde aldri klart meg uten. Jeg er glad i å trene tung styrke, så er veldig glad i kombinasjonen kjøtt og grønnsaker og moderat med karbohydrater. Jeg er en helt ok kokk, det er bare det at hverdagen ikke går opp iblant.

Anonymous poster hash: 5ab9e...7d4

Er ikke vegetarianer jeg heller, men ved å lage vegarmat har jeg lært meg å bruke flere nye ingredienser, som jeg også bruker til kjøttretter eller andre retter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vegetarianer jeg heller, men ved å lage vegarmat har jeg lært meg å bruke flere nye ingredienser, som jeg også bruker til kjøttretter eller andre retter.

tror nok ikke jeg er så interessert i vegetarmat ar jeg kommer til å delta på et slikt kurs, men takk for forslag :)

Anonymous poster hash: 5ab9e...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...