Gå til innhold

Forskjellen paa aa jobbe i Norge og i utlandet

Hontas

Anbefalte innlegg

Hei !

Etter 7 aar i utlandet har jeg naa faatt meg jobb i Norge og skal flytte tilbake i slutten av august. Jobber for tida i Storbritannia og har ogsaa tidligere jobba i Belgia, men har aldri hatt en "ordentlig" jobb i Norge.

Lurte paa om noen av dere har erfaring med aa jobbe baade i Norge og i utlandet - og hva dere synes de stoerste forskjellene var?

Personlig synes jeg f.eks dresscoden i Storbritannia er mye mer formell enn den var i Belgia, men det kommer jo selvfoelgelig ann paa hva slags jobb man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sikkert avhengig av hvilke personer/miljø man havner i og yrke/sektor- men noen gjengangere har jeg ofte hørt fra folk som har erfaring fra begge leire:

- Matpakker og kortere lunch i Norge versus varm lunch og et glass vin av og til/spiser ute i andre europeiske land.

- Mer egalitært i Norge: alle skal være "like" og helst bør en ikke stikke seg frem og ha en atferd som skiller seg fra de andres.

- Kleskoden er mer avslappet i Norge. Om det er bra eller ikke kan diskuteres. De få nordmenn som faktisk sprader rundt i Oslo sentrum/Aker brygge i dress, slips og stresskoffert kan ha et noe mer anstrengt forhold til dresskoden enn ellers i Europa:

I Norge tror mange menn at dressen garanterer for respekt og ære, mens i mange andre land er dressen bare ok klær som ikke betyr all verden: personen under dressen har gjennomskuet at dressen er bare en dress, mens nordmannen tar dressen mer seriøst :ler: (en subjektiv observasjon)..

- Andre jeg har snakket med sier at de uansett jobb og stilling føler seg ner avslappet i London og i andre større byer fremfor i Norge. Vet ikke helt hv ade sikter til, men de jeg kjenner trives best i utlandet.

- Jeg har lest at det er dyrere å leve av lønnen i Norge fremfor i andre europeiske land. Skatter, huspriser, mat/drikke og forbruksvarer er vesentlig dyrere i Norge.

- En bekjent av meg klager over at hun synes alt er kjedelig i Norge i forhold til utlandet (USA, Frankrike). Det er visst mer action på jobb og i fritiden i utlandet, mener hun.

- Jeg har lest at utenlandske sjefer i privat sektor river seg i håret når de kommer til Norge: her vil visst alle protestere på avgjøreslen sjefen har tatt, mens i utlandet viser undersåttene mer respekt for en sjefs avgjørelse. De kan si seg uenige, men de ytrer uenigheten under ordnede omstendigheter etter at sjefen har sagt sitt- ikke ville protester rett etterpå.

Norge har visstnok et mer individ-orientert arbeidsliv, mens de i utlandet retter seg mer etter sjefen, hvis jeg forsto artikkelen riktig. Sjefene er kanskje vandt med mer respekt i utlandet? Samtidig bør de jo få høre det dersom de er dårlige sjefer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...