Gå til innhold

Uten arbeidskontrakt...

Gjest Lydia

Anbefalte innlegg

Gjest Lydia

Jeg har "vært ansatt" på deltid siden januar i en butikk.

Ingen av de ansatte har fått arbeidskontrakt. Alle er relativt unge.

Jeg har ikke fått sykepenger ved sykdom. Det virker som jeg heller ikke har krav på feriepenger. Lønnslippen er en lapp med en underskrift på, og en sum.

Lederen nekter meg fri neste uke, mens jeg mener jeg kan ta fri når jeg vil, egentlig, når jeg verken får sykepenger eller kontrakt.

Jeg vurderer å si opp hele jobben.

Bør jeg organisere meg, og i hvilket forbund?

Butikken holder til i et kjøpesenter. Bør jeg kontakte senterledelsen for å få en slutt på denne utnyttelsen av unge arbeidstakere?

Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous
Jeg har "vært ansatt" på deltid siden januar i en butikk.

Ingen av de ansatte har fått arbeidskontrakt. Alle er relativt unge.

Jeg har ikke fått sykepenger ved sykdom. Det virker som jeg heller ikke har krav på feriepenger. Lønnslippen er en lapp med en underskrift på, og en sum.

Da bryter de loven, arbeidsgiver har plikt til å sørge for arbeidsavtaler med alle sine ansatte.

Sykepenger og feriepenger har du krav på. Det fins lover om det.

Bør jeg organisere meg, og i hvilket forbund?

Butikken holder til i et kjøpesenter. Bør jeg kontakte senterledelsen for å få en slutt på denne utnyttelsen av unge arbeidstakere?

JA, til begge deler. Forbund er jeg ikke sikker på navnet på... handel og kontor? Er det noe som heter noe i den gata tro?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bryter loven. Krev kontrakt og si at du må nok ringe arbeidstilsynet dersom du ikke får det. Så lenge du ikke får sykepenger eller noe slikt kan du bare ta deg fri, da får de svi for at de ikke har ordnede forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...