Gå til innhold

Sur lukt av klær


*nora*

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så lei! Nesten uansett hva jeg gjør, så lukter klærne våre surt! Antar det har med lang tørketid å gjøre, så jeg er svært påpasselig med å få tørka klærne fort, men likevel...

Virker som om det har hengt seg i enkelte klær, og jeg er mest fristet til bare å kaste klærne! Men kan jo ikke det heller... Noen råd? Noe man kan putte i vaskevannet for å bli kvitt lukta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har AKKURAT samme problem! Og er skitlei!!!

Aner ikke hva man kan gjøre!

Kanskje tørketrommel hjelper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Eller henge klærne ut i frisk luft??

(Har selv problemet av og til,...lite bad med varmekabler + ett stativ fullt med klær,..dårlig kombinasjon.. :-? )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også det problemet av og til og spesielt i syntetiske klær. De tåler jo ingenting :roll:

Klærne må ikke henge for tett, må være litt luft i mellom. Bruk kleshengre og ikke heng for mye i ett rom.. Jeg har vinduet på en gløtt når jeg tørker klær inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg merker det hvis de ligger litt for lenge i vaskemaskin/tørketrommel før jeg henger opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hatt samme problemet selv, og bor midt i byen så jeg har ikke mulighet til å henge opp ute. Fant tilslutt ett triks som virker, kjøp en flaske med lavendelolje og drypp 4-5 dråper sammen med vaskepulveret. Tar alt av lukt, og tøyet får en lavendelukt som også er nokså god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I følge homsepatruljen skal det hjelpe å skylle klærne i hvitvinseddik, men har ikke testet det ut selv enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik hjelper, kokvask hjelper, frysing hjelper og frisk luft hjelper, alt etter hva klærne tåler. Men det hjelper bare en stund, så når lukta er borte må man være flink til å tørke skittne klær før man legger dem i skittentøyet, få rene klær ut av vaskemaskinen så snart den er ferdig, og henge klær sånn at de tørker relativt raskt. Utendørs er stort sett bra, tørkeskap er bra eller snorer spent ut over en trappeoppgang eller en varmekilde.

Bodde sammen med en som slengte sine svette treningsklær nederst i skittentøydunken og lot de ligge der en uke før han vaska. Gjett om de tørkende klærne stinka surt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tips!!

Siden vi sjelden kokvasker noe av tøyet vårt lenger, så er ofte 60 grader det høyeste vi vasker på. Da blir ikke maskinen kvitt muggsopper og andre uhumskheter, som gir sånn lukt.

I tillegg så er det ofte veldig mye kalk i vannet, dette legger seg som et belegg på varmeelementene i maskinen, og gjør at varmen ikke blir så høy som vi tror.

Hjelp finnes: Kjør en tom maskin, bruk 95 grader, og hell i en flaske med eddikk (lurer på om mamma sa 8%, kan det stemme??)

Når maskinen har tappet inn vann, og har varmet opp vannet, skrur du bare av strømmen til maskinen i en halvtimes tid. Da får eddikken tid til å virke på varmeelementene, og jeg fikk i hvertfall masse gråhvite partikler i vannet. Sett på strømmen igjen, og la den kjøre seg ferdig med skyllinger og alt.

Pass på at første vask etterpå ikke er silkeblusene eller bunadsskjorta :wink:

Dette var vidunderkur for min maskin, og visstnok noe som var veldig vanlig i mammagenerasjonen....

Etterpå er tipset, å ikke blande bomull og syntetisk...

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode råd!! :P Jeg tørker klærne ute når det er vær til det, men her på vestlandet er det ofte regn og fuktig luft, noe som absolutt ikke gjør saken bedre!

Det første jeg skal gjøre nå, er å rense vaskemaskina. Kan det være 7% eddik tror du, gjest? Tror jeg har det eller 35% i kjøleskapet. Så skal jeg kjøpe lavendelolje, for å se om det hjelper på de klærne som allerede er "besatt"!! Får jeg kjøpt det på apoteket?

Synes det hjelper å kjøre klærne i tørketrommelen, men da kan den ikke være fullstappet med klær, må ta litt og litt ellers blir saken bare verre! Men det er verken økonomisk eller tid til å gjøre det på den måten.

Hvitvinseddik høres fryktelig dyrt ut! Eller trenger man kanskje bare en liten dæsj i skyllemiddelrommet på maskinen?

Tusen takk for alle tips!! Dere er sååå gode å ha :-) . Også må jeg innrømme at det er godt å høre at andre har samme problem, synes det er bare meg og mine som går rundt og lukter surt, nemlig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei, gjest igjen!

Etter å ha konferert litt mer med mor, (og fått beskjed om at jeg jo aldri hører etter, noe hun forsåvidt har HELT rett i :roll: ), så har jeg nå fått rettet opp, det skal være 35% edikk!!

Så da har du jo redskapen i hus alt du, Nora!

Lykke til!

Brumm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd enkelte ganger at denne lukta kan "sette seg" i maskinen. Da har jeg kjørt maskinen på skylling et par ganger, da blir den så god som ny :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så skal jeg kjøpe lavendelolje' date=' for å se om det hjelper på de klærne som allerede er "besatt"!! Får jeg kjøpt det på apoteket?[/quote']

Lavendelolje får du kjøpt på vanlig helsekost, prisen på eteriske olje kan variere veldig, men den koster 60-70 kroner på de fleste helsekostbutikker. Og den kan brukes til mye annet også, søvnproblemer, brannsår, eksem osv.

Og aldri, aldri kjøp slike oljer på BodyShop, de er veldig dyre... Dersom du vil bestille på nettet så anbefales Myrra, med nesten halv pris på mange av oljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har du ikke et lite tørkestativ å sette på en veranda?

Par skjeer med vanlig eddik kan du ha i skyllevannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjesta

Takk for tipset om å "rense" vaskemaskinen.

Jeg har med hell brukt vanlig husholdningseddik. Vasket en topp flere ganger uten at surlukta ble borte. La den i eddikvann noen timer (mange for jeg glemte den) og så vasket jeg den igjen i maskin. Lukta ble borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende vaskemiddel og/eller skyllemiddel gir fort lukt. Jeg har slutta med det og bruker kun pulver. Ingen problemer nå. Tidligere ble det lukt om jeg vasket klær om kvelden og lot den stå til neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi sjelden kokvasker noe av tøyet vårt lenger, så er ofte 60 grader det høyeste vi vasker på.

:o

Kokvasker vi ikke lenger... :roll:

Det gjør jeg!

Håndklær, vaskekluter o.l. kokvasker jeg i vertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Kokvasker vi ikke lenger... :roll:

Det gjør jeg!

Håndklær, vaskekluter o.l. kokvasker jeg i vertfall!

Med dagens vaskemaskiner og vaskepulver er det ingen vits å kokvaske noe. Alle bakterier dør ved 60 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...