Gå til innhold

kastrere hankatt

liv

Anbefalte innlegg

Skal få en han katt og den bør vel kastreres selv om det er inne katt. Så når bør det gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange dyrleger gjør det ikke før den er 6 måneder, selv om fantastene mener at de kan steriliseres fra 3 mpneder. Men dersom de begynner å markere/spraye inne, så vet du iallfall at han er gammel nok. Selv foretrekker jeg å vente til de er ca året, så de er fullt utvokst først. Tar man dem for tidlig kan de fort bli litt feminine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minn gutt ble kastrert når han var 9-10 mnd. Da var tiden rett iflg. dyrlegen min. Rett før markeringen tok av og nå er han så hjemmekjær og kosete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var vel rundt et år da han ble kastrert... Tror ikke det er er lurt å gjøre det for tidlig. Som Eir sier bør man vente til katten er ferdig utvokst. Gle deg til en veldig kosete (og slapp) katt! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre her har sagt så bør man vente til katten er ferdig utvokst. Hvis man kastrerer for tidlig kan dette føre til at katten ikke utvikler seg som den skal, og dette kan igjen føre til at katten får helseproblemer når den blir eldre.

Det er ikke blitt gjort mye forskning på det, men man kan faktisk se en sammenheng mellom for tidlig kastrerte/steriliserte dyr og for tidlig død, kreftrisiko osv.

Det er bl a veksthormoner som frigjøres når katten kommer i brunst, derfor syns jeg at katter, uansett kjønn, bør få ha iallefall 1 brunstperiode før de kastreres.

Men uansett så bør 6 måneder være ett absolutt minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

da vi sku få fiksa vårres pus, nækta dyrlægen å gjøre d før pusen va over 7 mnd..

dette pga nevnte veksthormona å førstyrrelsa av dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg vet ikke hva slags katt du skal få deg, men hvis det er en rasekatt bør du tenke på om det er en rase som modnes seint eller tidlig. Mange store katteraser som Norsk skogkatt og Maine Coon modnes relativt sakte og bør vel ikke kastreres før de er ca 1 år. Andre katteraser er kjønnsmodne når de er 5-7 mnd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciara - ikke innlogget

Hei!

Du har fått veldig ensidige svar på dette spørsmålet, og jeg ville bare gjøre det klar over at det tross alt er veldig delte meninger om dette. Det har vært forsket mye på når hannkatter skal kastreres de siste årene, og forskerne har kommet fram til at det ikke er noe negativt med tidlig kastrering. Likevel varierer det veldig når folk føler det er riktig. Selv har jeg tenkt å kastrere katten min når han er 7 mnd - og det er utrolig hvor mange reaksjoner jeg har fått på dette. Dyrlegen min mente det var en ypperlig alder å få det gjort på, mens mange har sagt til meg at det er alt for tidlig og at jeg bør vente et par måneder til. Selv kan jeg ikke helt skjønne at det skal ha så stor betydning om han er 7 eller 9 mnd. Kjenner mange som kastrerte katten sin før den var 7 mnd, og de har ikke opplevd noen problemer i forbindelse med det i det hele tatt.

Derimot ville jeg heller sørget for at katten ble kastrert i en rolig periode for dere - en periode hvor dere kan være mye hjemme og ta dere av ham. Selv kastrerer jeg katten min på en torsdag hvor jeg har fri i mange dager etterpå, for å kunne ta meg av ham ordentlig mens han er syk.

Men uansett - det finnes ingen fasitsvar på dette spørsmålet - og lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var rundt 9 mnd da jeg dro til dyrelegen for å kastrere han. Hun dama trodde hun var veldig tøff. Hun kneip Mikkel rundt balla og sa han var litt barnslig, men at det gikk så vidt. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...