Gjest Hillary.. Skrevet 19. juli 2004 #1 Del Skrevet 19. juli 2004 Noen som kan såpass mye seriøs kristen teologi (?) at de kan gi men forklaring på hvorfor i all vide verden Israel skal ha en spesiell betydning for kristne - slik vi ser det hos Livets ord, Israelsmisjonen og ikke få andre menigheter og organisasjoner i den protestantiske verden? Mitt inntrykk er at disse menighetene / organisasjonene til dels har plukket opp jødisk teologi - hvor jøder fortsatt har en spesiell betydning og hvor Israel har en "hellig" plass... Dette er ikke tråd med den kristne apokalypsen (endetidsprofetien) - det nye Jerusalem er noe annet.... Jeg fatter ikke hva de kristne har med Israel å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. juli 2004 #2 Del Skrevet 19. juli 2004 Jeg skjønner ikke forbindelsen jeg heller, og jeg er kristen selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 19. juli 2004 #3 Del Skrevet 19. juli 2004 Det er vel ikke så veldig komplisert teologisk sett, det er så enkelt som at Jesus var jøde, og kristendommen springer ut av jødedommen, og de har bla det gamle testamentet felles. Og der står det at Israel er jødenes lovede land, så det er vel hele sammenhengen. Jeg synes det blir håpløst å blande religion og politikk på den måten, men det er desverre håpløst å diskutere dette med dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lampeskjerm Skrevet 19. juli 2004 #4 Del Skrevet 19. juli 2004 Det er ikke enkelt å forklare dette, men jeg kan prøve litt likevel. I det gamle testamentet står det om Israel som Guds utvalgte folk og om pakten som Gud inngikk med Abraham. Så kommer spørsmålet. Hva skjedde med denne pakten da Jesus kom til jord? I det nye testamentet beskrives Jesu verk som den nye pakt. Noen kristne hevder at den gamle pakt er erstattet ved den nye pakt som gjør at alle mennesker er utvalgt. Noen kristne hevder at den gamle pakt eksisterer parallellt med den nye pakt og at jødene ikke trenger Jesus fordi de har sin egen pakt med Gud. Det er i denne leiren man finner de mest ekstreme israelvennene. For disse kristne blir det en slags guddommelig oppgave å trøste og hjelpe Israel. Det gamle testamentet blir tolket veldig bokstavelig. Og tekster som beskriver hendelser som skjedde for noen tusen år siden blir trukket inn til å beskrive vår tid. Noen kristne hevder en "middelvei" mellom disse to. Jeg liker ikke å trekke generelle slutninger, men det kan se ut som om statskirkefolk stort sett hevder det første synet, mens ytterliggående karismatikere hevder det siste. Hilsen Lampeskjermen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valhalla Skrevet 19. juli 2004 #5 Del Skrevet 19. juli 2004 Nei...dette er grunnen. http://www.townhall.com/columnists/Armstro...w20030401.shtml His sentiments are shared by millions of Christians around the world, who steadfastly believe that a Jewish state is necessary for the Second Coming of Jesus. Their fervent support for Israel is buoyed by Old Testament passages that anoint Israel to the Jewish people, refer to the Jews as God's "chosen people" and promise that God will bless those who bless the Jewish people (Genesis 12:3). Others Christians support Israel out of a sense of spiritual debt to the Jews, noting that the majority of the Bible was written in Hebrew and ordained by God to the Jews. It is through this original covenant between God and His "chosen people," that gentiles are able to come to God. Paul speaks of this spiritual debt and instructs us to assist the Jews (Romans 15: 27). Other Christians have more secular reasons for supporting Israel. They believe that a united Jewish state represents the best hope of preserving the Holy Land and curbing the persecution of Christians throughout the Middle East. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 20. juli 2004 #6 Del Skrevet 20. juli 2004 Takk. At kristne og jøder deler Det Gamle Testamentet er egentlig en illusjon, tror jeg. Kristne lese disse tekstene på en annen måte og vektlegger åpenbart andre ting. Kristne leser tekstene med kristenkulturelle briller. Jøder har Torahen som sin søyle (fem mosebøkene med alle lovene). Torahen kan vanskelig leses uten Talmud, tradisjonelle rabbinerkommentarer. Midrash, Fedrenes ord, Zohar (Kabbalah) er annen litteratur som er eller kan være viktig. I motsetning til kristen tradisjon er jødisk tradisjon preget av debatt og dermed ikke nødvendigvis konsekvens i sine tekster. Ja,mitt inntrykk er at statskirke-kristne (og katolikker) hevder at den gamle pakt ikke gjelder lenger pga Jesus. Jesus ble ofret slik at overholdelse av Torahens lover ikke lenger skulle være nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. juli 2004 #7 Del Skrevet 20. juli 2004 Det Valhalla skriver om, om Jesu andre komme og nødvendigheten av å samle jøder til Israel er et syn man kan finne innenfor den gruppa jeg snakket om, men det er kun en liten gruppe innenfor denne typen israelsvenner som faktisk mener dette her i Norge. Det er mange ulike syn og nyanser i denne saken. Mitt innlegg skrev jeg veldig overfladisk for å vise litt til grunnlaget for at det er veldig ulikt syn på Israel blant kristne. Skjermen igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 20. juli 2004 #8 Del Skrevet 20. juli 2004 Det skjønte jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå