Gjest lilletroll Skrevet 19. juli 2004 #1 Del Skrevet 19. juli 2004 Hvor lenge må en ha vært i en jobb før en har rett på å ta ut egenmelding?? Jeg begynte i ny jobb i midten av mai, og er i dag hjemme, fordi jeg er syk. Får jeg betalt for det, da, eller har jeg vært ansatt for kort tid? Jeg er såpass syk at det hadde ikke hatt noe å si liksom, for hjemme er og blir jeg om jeg ikke får betalt, men det er jo greit å vite før lønna kommer :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. juli 2004 #2 Del Skrevet 19. juli 2004 Tror det er 4 uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GreenSky Skrevet 19. juli 2004 #3 Del Skrevet 19. juli 2004 I kontrakten min står det to uker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. juli 2004 #4 Del Skrevet 19. juli 2004 I folketrygdeloven stod det 2 uker før, er endret itl 4 nå: § 8-2 For å få rett til sykepenger må medlemmet ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før han eller hun ble arbeidsufør (opptjeningstid). Fravær i et arbeidsforhold uten gyldig grunn regnes ikke med i opptjeningstiden. http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-021.html#8-2 Bedrifter kan lage bedre avtaler for sine ansatte hvis de vil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 19. juli 2004 #5 Del Skrevet 19. juli 2004 Om du går til lege kan du få sykemelding dersom du har vært ansatt for kort tid til å kunne bruke egenmelding. Men du må gå i dag, for etter de nye reglene kan ikke legen tilbakedatere en sykemelding slik han kunne før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. juli 2004 #6 Del Skrevet 19. juli 2004 Om du går til lege kan du få sykemelding dersom du har vært ansatt for kort tid til å kunne bruke egenmelding. Men du må gå i dag' date=' for etter de nye reglene kan ikke legen tilbakedatere en sykemelding slik han kunne før.[/quote'] Rikitg, om man ikke har krav på egenmelding, må man få sykemelding. Men man har ikke rett på penger av den grunn, kun papir på gyldig fravær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 19. juli 2004 #7 Del Skrevet 19. juli 2004 Rikitg' date=' om man ikke har krav på egenmelding, må man få sykemelding. Men man har ikke rett på penger av den grunn, kun papir på gyldig fravær.[/quote'] Men hun har jo vært ansatt mer enn 4 uker og da får hun sykepenger ved sykemelding fra legen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. juli 2004 #8 Del Skrevet 19. juli 2004 Ja, både ved sykemelding og ved egenmelding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 19. juli 2004 #9 Del Skrevet 19. juli 2004 Takk for svar. I min kontrakt står det at det følger "gjeldende regler" eller noe sånt, og hvis det er 4 uker da, så er jeg jo godt innenfor. Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 19. juli 2004 #10 Del Skrevet 19. juli 2004 I folketrygdloven står det 2 måneder før du kan bruke EM. § 8-24. Rett til å nytte egenmelding For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Ved gjenansettelse innen to uker regnes tidligere arbeidsforhold med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. juli 2004 #11 Del Skrevet 19. juli 2004 Uups! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 20. juli 2004 #12 Del Skrevet 20. juli 2004 Hm.....to mnd.....men da skal det allikevel holde akkurat......er to mnd og noen dager siden jeg begynte..... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MrsL Skrevet 22. juli 2004 #13 Del Skrevet 22. juli 2004 Jeg har også fått med meg at det er 2 måneder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 22. juli 2004 #14 Del Skrevet 22. juli 2004 Det ER to måneder for å bruke egenmelding. Tror det er 2 uker for å kunne få penger ved å bruke sykemelding. (Hvis ikke det er de 4 ukene mange nevner her da) Så er du uheldig og blir skikkelig syk rett etter ansettelse - ingen penger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilde Skrevet 22. juli 2004 #15 Del Skrevet 22. juli 2004 Jeg også mener det er to måneder for egenmelding, og fire (to før) uker for sykemelding. Jeg jobbet i over en uke med skyhøy feber da jeg begynte i jobben, gikk med endel ibux i den perioden gitt.. Men, når man ENDELIG får seg jobb etter å ha lett en stund, så hadde jeg verken råd eller samvittighet til å være borte 4 dager etter at jeg hadde startet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grooo Skrevet 24. juli 2004 #16 Del Skrevet 24. juli 2004 Jeg jobbet i staten i fjor høst, måtte ha vært ansatt i to måneder for å bruke egenmelding, og to uker for å bruke sykemelding. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona Skrevet 27. juli 2004 #17 Del Skrevet 27. juli 2004 Jeg jobbet i staten i fjor høst' date=' måtte ha vært ansatt i to måneder for å bruke egenmelding, og to uker for å bruke sykemelding.[/quote'] Det er det som er riktig. I alle fall hvis ikke det er nye regler nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 28. juli 2004 #18 Del Skrevet 28. juli 2004 Det kom nye regler om opptjeningstid for sykepenger i vår. Sakset fra Trygdeetaten: Endringer i sykepengeordningen Det kreves en sterkere tilknyting til arbeidslivet for å få rett til sykepenger. Opptjeningstiden utvides fra to til fire uker, og perioden man kan være ute av arbeid uten å miste sykepengerettighetene reduseres fra tre til en måned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona Skrevet 28. juli 2004 #19 Del Skrevet 28. juli 2004 Så her kom disse 4 ukene inn ja.. 2 mnd og 4 uker! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå