Gå til innhold

Diskriminering på arbeidsplassen?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Leimeg

Hei tenkte å lufte noen tanker her. Er litt lei meg.

Jeg er en utenlandks jente nylig ferdigutdannet dataingeniør. Begynte å jobbe i en passe relevant stilling fra 1.juni i et lite privat selskap. Jeg hadde tidligere en deltidsjobb i selskapet, kjente derfor sjefen litt fra forhånd. Og han er ganske ålreit må jeg si.

Selskapet jeg jobber i er privat og ganske nytt. De fleste som jobber her er folk som har begynt sammen meg meg eller litt etter. Vi er bare to jenter her, meg og en norsk jente.

I min lille avdeling som består av maks 6-7 mennesker, har vi en overordnet teamleder(ikke sjefen som ansatte meg). Jeg merker veldig klart at han misliker meg. Uten at jeg riktig vet hvorfor.

Det som er mest irriterende at han gir åpenbart inntrykk for det, til og med andre kan merke det. Men ingen gjør noe. Han er kjempehyggelig mot alle andre på jobben, men meg prater han knapt med.

Idag var han og en annen ute og kjøpte donuts til alle andre, utenom meg. Jeg føler at de unngår meg.

Jeg ropte engang på han, det var faktisk første gang på hele måneden jeg har jobbet her jeg spurte han om hjelp. Han skrek kjempehøyt tilbake til meg, at jeg nesten kom på gråten. En annen som jobbet sammen med meg at jeg heretter kan spørre han om hjelp. Fordi han merket at denne mannen her ikke var villig til å hjelpe meg.

Jeg vet ikke hva jeg har gjort eller bør gjøre. Jeg tar meg ikke så nært av sånt, men jeg føler at jeg begynner å mistrives på jobben. Dette kun pga hans oppførsel mot meg. Han hjelper meg aldri heller, og jeg tør heller ikke å spørre han mer om hjelp. Ender opp med å finne selv ut av ting, og gjør muligens noen store og små feil på jobben. Jeg føler han ikke har den tonen mot andre.

Skjønner ingenting jeg. Tror det er håpløst å ta dette opp med noen. For dette selskapet er jo privat.

Det som skjer er at jeg holder meg enda mer tilbake. Snakker lite med andre, og er bare mer tilbaketrukket.

Jeg føler av og til at han er en rasist. :( Det gjør vondt. Å bli mislikt for noe man har gjort er greit, men jeg har jo ikke gjort noe?

Jeg vurderer å søke nye jobber snart. Men det er jo nesten ingen jobber i offentlig sektor. Privatsektor har jeg ikke fått så godt inntrykk av. :( Jobbet i Oslo kommune før, det var så herlig.

Jeg er så lei meg, mistrives så sterk at jeg nesten ikke får sove om nettene. :(

Nordmenn klager på at utlendniger ikke vil jobbe i NOrge. Men når vi først er ute i arbeidlivet får vi ikke den samme behandlingen som alle andre. :( Dette gjør så vondt. Jeg mistrives så fælt. :( Skulle ønske jeg ikke eksisterte i dette vonde samfunnet. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky

Hvis du ikke gjør noe med dette, kommer han garantert til å forsette i samme sporet. Enden på visa blir at du slutter, eller blir sykemeldt.

1: Organiser deg

2: Ta dette opp med han, direkte eller via en annen.

Gjør det helt klart at du ikke finner deg i slik behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:trøste: Kan vel ikke gi så mange gode råd .. men jeg tror ikke det nødvendigvis har noe med at det er privat å gjøre - miljøet har med mennesker og ledelse - og ofte er det er vel så godt miljø i et lite privat firma som i et offentlig.

Mistrives du veldig - er det vel lurt å følge med å se om det kan dukke opp noe annet som kan være bedre..

Ellers er det kanskje ikke så dumt å ta dette opp med en tillitsvalgt eller i en personalsamtale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Slenger meg på Greeny, jeg. Organiser deg. Litt lettere å ta opp slikt når du vet at du har noen på din side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke spesielt hyggelig ut nei!

En teamleder som oppfører seg på denne måten er direkte uprofesjonell!!!!

Bare noe så tåpelig som å gå ut og kjøpe donuts til alle i i teamet unntatt EN, sier MYE om denne mannen.

Du har blitt ansatt fordi du innehar de faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper som kreves for å gjøre en god jobb for selskapet. DET må din teamleder forholde seg til. Man kan ikke like alle mennesker like godt, men oppfører seg profesjonelt overfor sine kolleger UANSETT!

Jeg vil anbefale deg å be sjefen din (altså ikke denne teamlederen som du har problemer med) om et møte.

Vær saklig, og bruk konkrete eksempler på hvordan teamleder behandler deg. Noter deg hendelser i forkant, og henvis til dette.

Forhåpentligvis vil dette hjelpe. Om sjefen din er profesjonell og dyktig tar han tak i denne saken og tar nødvendige grep overfor teamleder for å bedre situasjonen.

Om han IKKE tar deg alvorlig eller gjør noe med saken,

kan det godt hende at dette er en bedrift du IKKE bør jobbe for!

Jeg vurderer å søke nye jobber snart. Men det er jo  nesten ingen jobber i offentlig sektor. Privatsektor har jeg ikke fått så godt inntrykk av. :( Jobbet i Oslo kommune før, det var så herlig.

Om du velger å søke ny jobb tror ikke du skal begrense deg til å søk i det offentlige. Det finnes gode og dårlige arbeidsplasser/mennesker både i det offentlige og det private, så det går nok ikke an å si at det ene er bedre eller dårligere enn det andre med tanke på miljø.

Søk på jobber som er relevante for deg, uavhengig av privat eller offentlig sektor!

Lykke til, og hold oss gjerne oppdatert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Slenger meg på med Greeny og Tommern. Gjør noe med det nå, ta det opp med noen NÅ. Hvis han som ansatte deg er OK, kan du vel f.eks ta det opp med han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Leimeg

Takk til dere som svarte. :)

Som nevnt tidligere dette et relativt nytt og lite selskap. Vi har ingen tillitsvalgt, det psykososiale miljøet blir ikke så stort vektlagt. Firmaet er jo helt i startsfasen, selv om det har eksistert i 3-4 måneder. Men alt er hulter til bulter. :)

Veldig lite jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate... idioter finnes alle steder!!!

Dette skal du ikke finne deg i!!!

Det er jo helt feil at dette skal være ditt problem, ettersom han helt tydelig er den uprofesjonelle her. Så egentlig burde du ha nevnt det for en sjef lengre oppe.

Men sånn underveis vil jeg råde deg til å være vennligheten selv mot ham. Ikke for å smiske, men for at det ikke skal være noe å utsette på din oppførsel. . Og for å tydeliggjøre at oppførselen hans er uakseptabel. Vær også ekstremt profesjonell.

Skriv ned det han gjør og sier eller ikke gjør og sier med dato og klokkeslett.

Ved neste korsvei holder du deg helt rolig og spør hva han egentlig har mot deg.

Og snakk med noen... fagforeningsrepresentant er bra!!! Og organiser deg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leimeg

Helt enig Lula. Jeg mener det samme. Hvordan kunne han få den stillingen når han ikke har evner til å gi likbehandling til alle som jobber under han. Jeg føler at han ikke er kvalifisert til den stillingen.

Han vil for øvrig ikke svare på mine spørsmål som er relatert til jobben. Jeg har tenkt å nevne dette, men det er jo så stort arbeidspress på jobben.

Kanskje ugunstig av meg å ta opp slikt, når de andr epå jobben sliter med å få unna arbeidsoppgavene. Vet ikke jeg. :(

Uansett takk for rådene, jeg skal notere det ned. :)

Bare noe så tåpelig som å gå ut og kjøpe donuts til alle i i teamet unntatt EN, sier MYE om denne mannen.

Du har blitt ansatt fordi du innehar de faglige kvalifikasjoner og personlige egenskaper som kreves for å gjøre en god jobb for selskapet. DET må din teamleder forholde seg til. Man kan ikke like alle mennesker like godt, men oppfører seg profesjonelt overfor sine kolleger UANSETT!

Jeg vil anbefale deg å be sjefen din (altså ikke denne teamlederen som du har problemer med) om et møte.

Vær saklig, og bruk konkrete eksempler på hvordan teamleder behandler deg. Noter deg hendelser i forkant, og henvis til dette.  

Forhåpentligvis vil dette hjelpe. Om sjefen din er profesjonell og dyktig tar han tak i denne saken og tar nødvendige grep overfor teamleder for å bedre situasjonen.  

Om du velger å søke ny jobb tror ikke du skal begrense deg til å søk i det offentlige. Det finnes gode og dårlige arbeidsplasser/mennesker både i det offentlige og det private, så det går nok ikke an å si at det ene er bedre eller dårligere enn det andre med tanke på miljø.

Søk på jobber som er relevante for deg, uavhengig av privat eller offentlig sektor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:trøste:

Huff, for en vanskelig situasjon du har havnet i her...

Det finnes dessverre mennesker som alltid må finne en hakkekylling som de kan plage. Ikke sikkert at det er et utslag av rasisme, men selvfølgelig en mulighet.

Uansett så kan du ikke la dette fortsette!! Det er lurt å organisere seg som de andre sier. Er det verneombud på jobben din ville jeg snakket med h*n også. Verneombudet har taushetsplikt om det du tar opp, og sammen kan dere diskutere hva som bør gjøres. Det viktigste er at du får snakket med noen om dette og ikke venter for lenge for å se om det går over av seg selv. For ut fra det du beskriver så tror jeg ikke denne personen vil forandre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være mange grunner til at han oppfører seg slik mot dag - uansett er det ikke akseptabelt.

Tror ikke du kommer langt med en fagorganisasjon på et slikt lite sted , men organisert bør du være uansett !

Du bør snakke med han som ansatte deg eller noen andre som jobber med personal/administrasjon. Er det noen av de som du jobber med du kan snakke med ? Er jo litt viktig at du får 'flagget' problemet. På et sånt lite sted bør det være synlig for alle at du blir forskjellsbehandlet - og forh. vil noen i ledelsen ta tak i det HVIS de blir informert om det.

Selvfølgelig kan du jo prate med avd.sjefen din selv også - ta opp på en forsiktig måte at du føler at han har noe mot deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Hvis dere ikke har tillitsvalgt/verneombud, kan en representant fra fagforeningen bli med deg på et ev. møte for å tale din sak. :-)

(har vært borti det samme selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leimeg

Helt enig Lula. Jeg mener det samme. Hvordan kunne han få den stillingen når han ikke har evner til å gi likbehandling til alle som jobber under han. Jeg føler at han ikke er kvalifisert til den stillingen.

Han vil for øvrig ikke svare på mine spørsmål som er relatert til jobben. Jeg har tenkt å nevne dette, men det er jo så stort arbeidspress på jobben.

Kanskje ugunstig av meg å ta opp slikt, når de andr epå jobben sliter med å få unna arbeidsoppgavene. Vet ikke jeg. :(

Uansett takk for rådene, jeg skal notere det ned. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Som andre påpekte her bør du notere alle hendelser hvor han behandler deg på denne måten.

MEN du bør vente med å ta opp dette til du har samlet nok "dokumentasjon" på at han faktisk oppfører seg på den måten du beskriver.

Hvis ikke kan fort du bli sittende igjen som den "hysteriske" og "vanskelige". Det er lett å bortforklare eksempelvis Donut-historien med at han telte feil e.l når han kjøpte inn.

Og når du skal ta det opp - gå først til han personlig og forklar situasjonen.

Å gå "bak ryggen" på din overordnede er noe mange sjefer, spesielt i det private, reagerer på.

Om du konfronterer han med det, og han ikke er instilt på å imøtekomme deg, da går du videre med saken.

Om det finnes personal-sjef, HMS-avdeling eller lignende så er det greit å oppsøke dem.

Forøvrig er det alltid greit å være organisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Ikke gi deg nå. Dette er nemlig mulig å løse- selv om det ser vanskelig ut.

Bøller- de finnes overalt uansett yrke. Og av og til behøver man ikke være farget i hudet engang, for at bøller skal slå til.

Du høres ut som en "snill og grei" person som naturlig nok vil bli likt av andre? Det er greit, men i denne saken handler det ikke om at du skal forsøke å få denne bøllen til å like deg- det kan du bare glemme: det er IKKE din oppgave å få ham til å se hvor kjekk og grei du er: glem det.

Mitt råd til deg er å:

1. Skrive opp når du kommer hjem fra jobb hver dag alle handlingene og ordene denne mannen har sagt og gjort mot deg (eventuelt IKKE sagt og gjort).

Dersom det er uklart, skriv ned blikk og andre gester som fikk deg til å føle deg lei den dagen.

Det er viktig å gjøre dette gjennomført, fordi "rapporten" kan brukes senere.

2. I tillegg til å skrive ned hvordan du føler deg og hvorfor- bør du snakke med andre kolleger om dette. Vær åpen og ærlig- vær deg selv og tør å si til noen hyggelige: (flett det inn i samtalen) "Hm..så alle fikk lunch fra Mr. X unntatt meg"?! "Det var ikke snilt, var det vel?"

Eller: "Jeg tror ikke Mr. X liker meg"

Da kan de andre si "Nei da, han er bare slik" osv...(men det er DEG han er vemmelig mot, ikke de andre, så de vet jo ikke..)

3. Konfronter bøllen Mr.X så fort så mulig. Jo raskere du er desto bedre. Dra ham til side i armen og si til ham: "Jeg kjenner deg ikke så godt, men jeg liker ikke måten du behandler meg på. Du overser meg og oppfører deg barnslig". Ingen får behandle meg på den måten", kan du si strengt til ham. Se han i øynene mens du sier det.

Behøver ikke å være en stor scene, men få det sagt out in the open.

Det verste du kan gjøre mot deg selv er å holde smerten inne i deg og tro at alt går over bare han ser hvor flink du er. DET hender aldri. Det er HAN som har store problemer, ikke du. Er han rasist- so what. Du kan ikke omvende ham. Han hater deg? So what- ikke ditt problem.

Skjerp deg og forsøk å tenke klart. Spør deg selv hva som er viktigst: at bøllen vinner fordi du slutter og blir lei deg- eller at du får de andre kollegene over på "ditt lag"- så er dere flere?

NB! En god taktikk på bøller- som de ikke tåler- er når du høyt i nærheten av alle de andre kollegene sier, så alle hører det: "der overså du meg igjen, gitt!" eller "Oj, skal ikke jeg få være med også??" "Hvorfor inluderte du ikke meg?!"

Rett og slett være direkte, klar og ærlig! Da vil de andre få sympati med deg og Mr.X/rasisten/mobberen vil dumme seg ut. Jeg foreslår at du lager en stille krigføring med ham og skaffer deg en bok om bøller og mobbere.

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...