Gå til innhold

Flytte til Follo-området med barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Vi er en liten familie på tre som vurderer å flytte over fjellet fra vest til øst, nærmere bestem et sted i Follo området. Jeg kommer selv fra Oppegård, men har ikke bodd der på mange år.

Jeg lurer derfor på om noen har noen gode tips til hvor det er fint å bo? Det bør være mulig å komme seg inn til Oslo på jobb, og det er fint hvis området er barnevennlig, rolig og har bra oppvekstmiljø:)

Steder vi har tenkt på er Ås, Drøbak, Vinterbro, Ski og vi kan strekke oss til Vestby, Hølen, Hvitsten. Er jo bedre priser på de siste stedene i hvertfall:)

Noen som har noe erfaring fra disse stedene?

Anonymous poster hash: 542ae...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er oppvokst i Ski, og synes det var et veldig greit sted å vokse opp. Vi bor nå i Oslo med småbarn, men vurderer å flytte tilbake til Ski når barna blir litt større (før eldstemann skal begynne på skolen).

Fordelen med Ski kontra en del av de andre stedene du nevner, er at alle togene på Østfoldbanen stopper der, så kollektivtilbudet er godt, og i tillegg synes jeg Ski storsenter er veldig bra. Ca 150 butikker tror jeg, så der har du virkelig alt du trenger i hverdagen. Ski er også "sentrum" i Folloregionen, så politikammer, legevakt osv befinner seg jo også der.

Videre holder de jo på å bygge dobbeltspor for toget fra Oslo til Ski nå, så når det står klart skal det bare ta 12 minutter med toget fra Ski til Oslo S. Da vil nok også boligprisene i Ski stige kraftig, så det er nok en ganske god investering å kjøpe der nå, før togsporet er klart ;)

Anonymous poster hash: fc861...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har begynt å kjøpe masse i Ski nå, så prisene har begynt å stige ganske i området! Oppegård er i Follo forresten



Anonymous poster hash: 7563e...cd9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet nylig til Skotbu, vi stoooortrives! Mange småbarnsfamilier, et herlig likalmiljø og masse natur.

Anonymous poster hash: ad835...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale Ski, Oppegård og Vinterbro. Ikke Vestby, for all del ikke velg Vestby. Kjenner flere småbarnforeldre der som ruser seg hjemme i stua når de har lagt barna sine (det er veldig mange med dårlige holdninger ifm rus der).... Ås er det også en del store rusmiljøer, men når du kommer til Ski/Oppegård så er det litt flere miljøer for barna å "velge" mellom, og derfor også lettere for dere som foreldre å opprettholde gode holdninger hos barna.

Jeg personlig ville valgt noe i Ski hvis jeg skulle flyttet tilbake til Follo. Nå bor jeg bare rett utenfor Follo, så har ikke beveget meg så langt :)

Anonymous poster hash: 9d1b8...d5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips, ja Ski virker veldig bra i forhold til at det er sentralt, og kort vei til mine foreldre:) et stort pluss er jo at det er mange barnefamilier der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi flyttet nylig til Skotbu, vi stoooortrives! Mange småbarnsfamilier, et herlig likalmiljø og masse natur.

Anonymous poster hash: ad835...ab0

Ligger Skotbu i Ski kommune? Hvor langt unna Ski sentrum er det i såfall:)? Vi bor gjerne litt landlig:)

Anonymous poster hash: 542ae...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ås er det også en del store rusmiljøer,

Er det?? Jeg bor selv i Ås, studerer her på 3.året, men har ikke lagt merke til noe rusmisbruk enda. Ikke i studentmiljøet hvertfall, og ikke har jeg sett noen med "narkomant" utseende ute på gaten her heller. Eller var det mer lokalbefolkningen dette gjaldt? hehe, ble bare litt nysgjerrig, trodde alle var snille bønder her ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger Skotbu i Ski kommune? Hvor langt unna Ski sentrum er det i såfall:)? Vi bor gjerne litt landlig:)

Anonymous poster hash: 542ae...cbd

Ja, det gjør det. Jeg bruker 15-20 min inn til jobben som er i Ski. Toget tar 5 min og 32 til Oslo. Prisene her er supre, men man må jo kjøre 10 min for å komme til en butikk. Ikke noe problem for oss selv om vi flyttet fra Bærum. Er trygt skolemiljø og små klasser, det ser jeg som et stort pluss. Vi er mange innflyttere fra Oslo-området med små barn så for oss har dette vært ideelt.

Anonymous poster hash: ad835...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det?? Jeg bor selv i Ås, studerer her på 3.året, men har ikke lagt merke til noe rusmisbruk enda. Ikke i studentmiljøet hvertfall, og ikke har jeg sett noen med "narkomant" utseende ute på gaten her heller. Eller var det mer lokalbefolkningen dette gjaldt? hehe, ble bare litt nysgjerrig, trodde alle var snille bønder her ^^

Er fra området selv og jeg har heller aldri lagt merke til rusmisbruk, hverken i Ås eller Vestby.. men mulig folk bare er flinke til å skjule det, jeg har også hørt før at det visstnok er et problem her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra området selv og jeg har heller aldri lagt merke til rusmisbruk, hverken i Ås eller Vestby.. men mulig folk bare er flinke til å skjule det, jeg har også hørt før at det visstnok er et problem her.

Har vokst opp i Vestby, og har hørt at det har vært en del problemer der tidligere. Men det er 15-20 år siden. Jeg flyttet for 7-8 år siden, og har aldri vært borti noen form for narkotika. Da hadde jeg gått 13 år på skole der, og ingen av mine venner derfra var en del av noe rusmiljø. Det er helt sikker folk som ruser seg i vestby, men hvor finner man ikke folk som gjør det? Det betyr ikke at det ikke er trygt å bo der. Jeg flytter gjerne tilbake til vestby når tiden er inne. :)

Anonymous poster hash: b9da0...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Vestby familie på 5stk. Barna går på Bjørlien skole og det er en god skole. Vi bor på Pepperstad. Utrolig fint for barna. De aller fleste i klassen til barna bor her, så barna kan fint gå¨selv til venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...